تماشا کنید: ناسا برای اولین بار موفق به ثبت لحظه مرگ یک ستاره شد

پرجرم‌ترین ستاره‌های دنیا زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر یا سوپرنُوا به پایان می‌برند. ناسا به تازگی برای اولین بار موفق شده تا به کمک تلسکوپ فضایی کپلر مرگ ستاره KSN 2011d را در طول مدت سه سال ثبت کند.

1

تلسکوپ فضایی کپلر نور دریافتی از 500 کهکشان را هر 30 دقیقه به مدت سه سال اندازه گرفته و حالا موفق به ثبت ابرنواختر ستاره قرمز غول‌آسای KSN 2011d شده است. این ستاره بزرگ در طول مدت 20 دقیقه نابود شده و فاصله آن هم از سطح زمین بیش از 1.2 میلیارد سال نوری برآورد می‌شود.

اطلاعات حاصل از این مشاهده به دانشمندان کمک می‌کند که رفتار سوپرنوا یا ابرنواختر نوع دوم (وقتی که ستاره بین 8 تا 50 برابر اندازه خورشید است) را مطالعه کنند. این پدیده همچنین یک نکته جالب را آشکار کرده است. اول این‌که این امواج shockwave که در ویدئو مشاهده می‌کنید در ابرنواختر ستاره قرمز کوچک‌تر KSN 2011a مشاهده نشده بود؛ به نظر می‌رسد تنوع زیادی در نوع انفجار این ستاره‌ها وجود دارد. فرضیه این است که ابر گازی انفجار ستاره کوچک‌تر را پوشانده بوده است.

به هر حال مسلماً این اتفاق مسأله مهمی در دنیای علم و نجوم است و دانشمندان را به مطالعه در مورد ستارگان علاقمندتر کرده است.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    سلام
    ویدئویی که در ارتباط با این خبر قرار دادید نمیتونه واقعی باشه و دلایل این مدعای من هم بسیار زیاد هستند که اولین آنها نموداری هست که در گوشه فیلم اومده و زمان رو نشون میده که کل فرایند در ۱۲۰ دقیقه رخ میده که این امر ناممکنه
    در ضمن مرگ ستاره و فرایندی که ما در فیلم مشاهده می کنیم به سال ها زمان نیاز داره و خیلی عوامل دیگه که میشه استنباط کرد این فیلم ساختگی و انیمیشنی هست نه واقعی.
    ممنون میشم مطلب رو اصلاح بفرمایید.
    محمد هستم – فوق لیسانس اخترفیزیک
    با تشکر