بررسی تخصصی دوربین گوشی Huawei Mate 8

از رونمایی از پرچمدار جدید هوآوی یعنی Mate 8 زمان زیادی نمی‌گذرد. در این نوشتار به بررسی تخصصی دوربین این گوشی می‌پردازیم. با فارنت همراه باشید.

7

وقتی برای اولین بار با Mate 7 کار کردم، باورم نمی‌شد که برندی که (آن زمان) کم‌تر جدی گرفته می‌شد، چنین دیوایسی ارائه کرده‌باشد. حالا هواوی با آن پشتوانه و البته توقع بالا رفته ما Mate 8 را روانه بازار کرده است. گوشی‌ که سعی کرده در زمینه عکاسی گام‌های بزرگی‌بردارد و با مجهز کردن قسمت عکاسی دستی (Manual) قابلیت‌های ویژه‌ای در برابر کابران حرفه‌ای دهد. در این بررسی ادعاهای هواوی برای Mate 8 را مورد آزمایش قرار می‌دهیم تا ببینیم عیار پرچمدار جدید هواوی چه مقدار است.

 در این مطلب تنها به بررسی دوربین این گوشی هوشمند پرداخته‌ایم، بررسی کامل گوشی هوشمند Huawei Mate 8 را می‌توانید در این لینک بخوانید 

Huawei-Mate-8-camera-review-01

مشخصات فنی

سنسور 16 مگاپیکسلی با قابلیت عکاسی در حالت دستی هر علاقه‌مند به عکاسی را نسبت به این گوشی کنجکاو می‌کند. مخصوصاً اگر بدانیم که این گوشی از سنسور سونی بهره‌مند است. لیست کامل خصوصیات فنی Mate 8 را در جدول زیر می‌بینید.

نام

Huawei Mate 8

تعداد پیکسل

16 مگاپیکسل

حداکثر رزولوشن

3456×4608

اندازه سنسور

1/2.8 اینچ

دهانه دیافراگم (f stop)

f:2

سرعت شاتر قابل تنظیم

8 تا 1/4000 ثانیه

میزان حساسیت قابل تنظیم (ISO)

100تا1600

میزان حرارت رنگ قابل تنظیم

2800 تا 7000 کلوین

تعداد پیکسل دوربین جلویی

8 مگاپیکسل

رزولوشن دوربین جلویی

2448×3264

حداکثر رزولوشن ضبط ویدئو

1080p, 30fps

قدرت تفکیک

Huawei-Mate-8-camera-review-02در نگاه اول چیزی که جلب توجه می‌کند عدم وضوح کافی است. البته از سوی دیگر این نقیصه با واقع نمایی بسیار بالا و عدم ایجاد جلوه‌های نقاشی گونه جبران شده‌است. در واقع Mate 8 برای ایجاد واقع نمایی بیش‌تر قید کاهش نویز و بالا بردن وضوح به صورت مصنوعی را زده‌است. شاید این برای کاربران معمولی چندان جالب نباشد، اما برای کاربران حرفه‌ای قطعاً واقع نمایی و دخالت کمتر در عکس ثبت شده ارزش بیش‌تری دارد.

بازنمایی رنگ

Huawei-Mate-8-camera-review-03پیداکردن یک محیط رنگارنگ در چله زمستان کار راحتی نیست و همین مساله کار ما را برای ارزیابی قدرت Mate 8 در بازنمایی رنگ سخت کرد. به طور کلی می‌توانم بگویم Mate 8 خیلی من را در زمینه رنگ ذوق زده نکرد و حتی شاید بتوان گفت نسبت به Mate 7 ضعیف‌تر عمل کرد. هرطور هم این گوشی را تحلیل کنم، نمی‌توانم در زمینه بازنمایی رنگ آن را بین بهترین‌ها قرار دهم. با این حال واقع نمایی رنگ چیزی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

پرتره

Huawei-Mate-8-camera-review-04تصویری که Mate 8 از یک چهره در محیطی با نور کافی ارائه کرده‌است، تا حدود زیادی مناسب است، اما باز هم چنگی به دل نمی‌زند. رنگ‌ها چندان چشم‌نواز نیستند و وضوح چندانی در اجزای صورت دیده نمی‌شود. البته نورسنجی خوب بوده و بازنمایی پوست خوب انجام شده‌است. با تمام این تفاسیر بهبودی چندانی نسبت به Mate 7 دیده نمی‌شود.

Huawei-Mate-8-camera-review-05همانطور که در برش 100 درصد که در بالا نمایش داده شده می‌بینید، به هیچ وجه وضوح مناسبی در تصویر دیده نمی‌شود. عدم وضوح کافی را می‌توان مهم‌ترین نقص پرچمدار جدید هواوی دانست.

پرتره در محیط داخلی؛ اریابی عملکرد فلاش

Huawei-Mate-8-camera-review-06نورسنجی مناسبی انجام نشده‌است و نور فلاش به صورت یکسان به سوژه تابیده نشده‌است. همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا پوست سوژه چرک‌تاب ثبت شود و به صورت کلی تصویر نزدیک به یک استاپ با کمبود نوردهی طرف باشد. بازهم وضوح چندان خوبی در عکس وجود ندارد.

نمای شبانه

Huawei-Mate-8-camera-review-07شاید احساس شود که کمی عکس با کمبود نوردهی مواجه است، اما نورسنجی نماهای شبانه برای تمامی دوربین‌های عکاسی یک چالش است. اما چیزی که در این مورد بسیار غافلگیر کننده است، واقع‌نمایی فوق‌العاده عکس و نویز کم آن است. به هیچ‌وجه اثری از جلوه‌های نقاشی‌گونه ناشی از فرایند کاهش نویز نیست و رنگ‌ها به خوبی نمایش داده شده‌اند. Mate 8 در این مرحله سربلند بیرون آمده‌است و نکته جالب توجه این است که حتی وضح پایین در این عکس دیده نمی‌شود.

سلفی

Huawei-Mate-8-camera-review-08تاثیرات مصنوعی عجیب و غریب واقع نمایی عکس را برخلاف دوربین اصلی به شدت پایین آورده است. به نظر می‌آید که افکت‌ روی عکس اعمال شده‌، اما عکس به صورت طبیعی به همین صورت ثبت شده‌است. Mate 8 اصلاً دوربین مناسبی برای سلفی گرفتن (حداقل برای من!) نیست.

ویدئو

Mate 8 برخلاف آنچه که در اسمارتفون‌های جدید مرسوم شده‌است، قادر به تصویربرداری با رزولوشن UHD نیست. تصویربرداری این گوشی قابل قبول است اما درکل نکته حائز اهمیتی ندارد. البته قسمت تصویربرداری دستی را هم اضافه کرده‌است که می‌توان در آن میزان نوردهی، شیوه فوکوس، شیوه وایت بالانس و شیوه نورسنجی را تغییر داد. البته خبری از سرعت شاتر و حساسیت نیست.

رابط کاربری؛ حالت دستی و حالت‌های دیگر

به طور کلی Mate 8 رابط کاربری راضی کننده‌ای دارد. علاوه بر حالت Photo و Video که برای عکاسی و تصویربرداری هستند، حالت‌های Time-lapse ، Beauty و Light painting هم در اختیار کاربر هستند. Time lapse تکنیکی برای عکاسی-تصویربرداری است که در آن در یک زمان طلانی طی فواصل زمانی مختلف از یک مکان ثابت عکاسی می‌شود که با نمایش درآمدن پیاپی فریم‌ها پشت سرهم، جلوه ویژه‌ای از تغییر زمان نمایش داده می‌شود. برای استفاده از این حالت حتماً باید گوشی خود را در محلی ثابت کنید تا اندک حرکتی نداشته باشد. حالت Beauty برای کم کردن لک و پیس‌های پوست صورت سوژه‌ها است. حالت دیگر حالت Light painting برای استفاده از قابلیت نوردهی طولانی دوربین است. خود این قسمت قادر به تقسیم شدن به چهار حالت است که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. اسکرین شات قسمت‌های مختلف دوربین mate 8 را در زیر می‌بینید (برای بزرگنمایی کلیک کنید).

اما بهترین قسمت رابط کاربری Mate 8 مربوط به حالت عکاسی دستی آن است. در این قسمت که محبوب علاقه مندان عکاسی حرفه‌ای خواهد بود، می‌‌توانید مقادیر حساسیت، سرعت شاتر، دمای رنگ و نقطه فوکوس را به میزان دلخواه خود تغییر دهید. این قسمت قابلیت‌های فراوانی برای عکاسی در تکنیک‌های مختلف در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت دوربین Mate 8 با اضافه کردن این قسمت رستگار شده‌است. اسکرین شات‌های قسمت دستی که با عنوان Professional در دوربین تعریف شده‌است در زیر می‌بینید(برای بزرگنمایی کلیک کنید).

نتیجه

دوربین Mate 8 را نمی‌توان در بین اسمارتفون‌های بازار به عنوان یک مدعی به حساب آورد و حتی درباره اینکه چه میزان نسبت به Mate 7 پیشرفت داشته است نیز شخصاً تردید دارم و احساس می‌کنم در برخی قسمت‌ها حتی دچار افت نیز شده‌است. با این حال به طور کلی این دوربین عملکرد قابل قبولی دارد، به خصوص اگر واقع گرایی بسیار خوب آن را مدنظر بگیریم و به یاد داشته باشیم که بخش عکاسی دستی آن به میزان زیادی کامل و کاربردی است.

 در این مطلب تنها به بررسی دوربین این گوشی هوشمند پرداخته‌ایم، بررسی کامل گوشی هوشمند Huawei Mate 8 را می‌توانید در این لینک بخوانید 
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. رضا می‌گوید

    اینجا چقد تابلو هستش همه میخوان میت۸ رو تخریب کنن شما چقد بی منطق حرف می زنید چه اشکالی تو عکس ها میبیند که انقد بد میگید از عکس ها شما دارید عکس هارو با دوربین های عکاسی فوق حرفه ای مقایسه میکنید؟!؟!؟! واقعا خنده داره متاسفم براتون یه گوشی ۲میلیونی رو دارید با دوربین های ۱۰میلیون مقایسه میکنید برید همون سامسونگ انفجاری بخرید پول الکی بدید الحق که ملت ایران عقلشون تو چشمشونه شماها حقتون هستش پول اضافه بابت برند بدید خالیق هرچه لایق

  2. خشایار می‌گوید

    دوربینش در یک کلام افتضاح بتمام معنا بخصوص در نور اتاق یا شب محیط بیرون ;رنگها مرده اینگار یک لایه خاکستری رو عکس باشه یک لامپ تو پس زمینه باشه اون بخش عکس کلا سفیدکی و روشن میشه فقط در نور زیاد خوب هست که ماهم گول همین قضیه رو خوردیم و رومیز داخل نمایندگی که کاملا نور باران بود بنظر خوب امد اما خونه که اومدیم به عمق فاجعه پی بردیم صدرصد از خریدم پشیمونم حیف پول هووای شرمت باد هیچوقت بالای یک تومن برای هواووی ندید. .هُ

  3. ناراحت می‌گوید

    واقعا دوربینش بده حتی نسبت به میت 7 هم بدتر شده در حد دوربین 5 سامسونگ عکس میگیره از اینکه خریدم پشیمونم

  4. افشین می‌گوید

    دوربین این گوشی خیلی افتضاحه بی کیفیته هواوی اشغال ترین گوشی ها رو میسازه

  5. مهدي می‌گوید

    آقا بررسی رو بی خیال عکاسی خودتون خیلی محشره:)

  6. مهيار می‌گوید

    هنوز خیلی مونده مدعی به شه تو بازار به خاطر نکسوس 6P انتظار بیشتری از دوربینش داشتم

  7. mehdi می‌گوید

    دوربینش بد نیست اگر چه انتظار بیشتری داشتم
    ممنون از بررسی چون تو فروشگاه قدرت چنین کارهایی نیست