8 نکته برای اینکه به یک سخنران عمومی با اعتماد به نفس بالاتر تبدیل شوید

برای بعضی، سخنرانی در محضر عام درست مثل تماشای فیلم ترسناک در تاریکی مطلق و تنهایی است. این بدترین کابوس برایشان است و زمانی که قرار باشد در برابر جمعیتی سخنرانی کنند دچار اضطراب می‌شوند. شاید با خود فکر کنید دلیلی برای این ترس غیر منطقی وجود ندارد اما وحشت آن‌ها به قدری است که مجالی برای پذیرش استدلال منطقی نمی‌ماند. بسیاری از ما این حس ترس و وحشت را تجربه کرده‌ایم اما در این مطلب از فارنت قصد داریم 8 مرحله را به شما معرفی کنیم که با استفاده از این 8 مرحله بر ترس خود غلبه کرده و به یک سخنران که حاضر نیست از منبر پایین بیاید تبدیل شوید!

0

مطمئنا بعد از اینکه بر ترس خود غلبه کردید و استفاده از اصوات اضافی را کنار گذاشتید بتوانید ایده‌هایتان را بهتر انتقال دهید. پس با فارنت همراه باشید.

1- دلیل اصلی وحشت خود از سخنرانی را بدانید

بعضی‌ها تریبون گریز هستند. چاره این است که بدانید دقیقا از چه چیزی وحشت دارید. بعضی از این می‌ترسند که جلوی جمع ضایع شوند و بعضی فکر می‌کنند ممکن است شنوندگان از گوش دادن به آنها خسته شوند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند باعث فراموشی و دستپاچگی شده مانع از ارائه سخنرانی ایده‌آل می‌شوند. برای اینکه به سخنرانی با اعتماد بع نفس در محافل تبدیل شوید اول باید با ترس‌ها‌یتان مواجه شوید. ببینید چه چیزی شما را می‌ترساند و آنرا تجزیه و تحلیل کنید. بهتر است ابتدا این دو سوال را از خود مطرح کنید:

  • ممکن است چه کاری از من سر بزند که مرا ضایع کند؟

پاسخ معمول این است “اگر حرف احمقانه‌ای بزنم و یا کار احمقانه‌ای انجام بدهم”! هنگامی که بر روی استیج در حال سخنرانی هستید هر آنچه انجام می‌دهید درست همان چیزی به نظر میرسد که باید باشد. شنونده‌ها از متن سخنرانی شما بی اطلاع‌اند پس هر کاری انجام بدهید مساله‌ساز نخواهد بود و به قولی می‌توانید گاف خود را جمع و جور کنید!

  • چرا روی صحنه رفتن اینقدر ترسناک است؟

پاسخ معمول این است که “همه جا ساکت است و همه به من خیره هستند”. مسلما همه به شما نگاه می‌کنند چون منتظر شنیدن صحبت‌های شما هستند. میدان دست شماست پس همه حواسشان به شماست و در این لحظه کافیست هر چند دقیقه یکبار با خود فکر کنید که شخصیت مهمی هستید. در بعضی موارد مردم دلیل ترس خود را نمی‌دانند و نمی‌توانند دلیل لرزیدن و اِن و مِن کردنشان به هنگام قدم گذاشتن بر روی جایگاه را توضیح بدهند.

2. در خانه تمرین سخنرانی کنید

تمرین، تمرین و تمرین. این یکی از بهترین روش‌ها برای تبدیل شدن به یک سخنران جمعی خوب است. هیچ چیز بیش‌تر از اینکه بدانید می‌خواهید دقیقا درباره چه چیزی صحبت کنید اعتماد به نفس‌تان را بالا نمی‌برد. من همیشه عادت داشتم قبل از سخنرانی در جمع جلوی آینه بایستم و تصور کنم جمعیتی انبوه به من گوش می‌دهند.

شاید با شرایط واقعی تفاوت داشته باشد اما ایستادن جلوی آینه و صحبت کردن در حالی که به خودمان نگاه می‌کنیم درست مثل این است که در برابر شنوندگان سخنرانی می‌کنیم. هیچ کس از صذای خودش که ضبط و پخش می‌شود خوشش نمی‌آید، حتی بعضی هنرمندان مشهور هم تمایلی به دیدن تصویر خود در نمایشگرهای بزرگ ندارند.

هنگامی که حس دستپاچگی به شما دست می‌دهد سعی کنید بر روی صریح بودن آنچه می‌گویید و درستی ادای کلمات تمرکز کنید. وقتی از این دو مرحله عبور کردید نیاز است تعدادی از دوستان‌تان را جمع کنید و از آنها بخواهید به سخنرانی شما گوش دهند. تمامی خوانندگان، بازیگران و مدیران می‌گویند با دیدن خانواده، دوستان نزدیک و بستگان در سخنرانی خجالت زده و مضطرب می‌شوند. بهتر است همین ابتدای کار با بدترین حالت ممکن مواجه شوید و بعد خواهید دید که با رفتن روی صحنه دیگر با دیدن چهره‌های ناآشنا وحشت نخواهید کرد.

become-a-confident-public-speaker

3- در هنگام سخنرانی طبیعی رفتار کنید

بهترین راه افزایش اعتماد به نفس این است که تصور کنید در یک مهمانی خانوادگی بزرگ شرکت کرده‌اید که همه دوستان و آشنایان بر سر یک میز بزرگ نشسته‌اند و شما مشغول صحبت و مباحثه با آنها هستید. عادی رفتار کنید و سعی نکنید سخنرانی خود را تا جای ممکن سریع به پایان برسانید.

آرام باشید و نفس عمیق بکشید. لازم نیست ادای سخنران‌های معروف را در بیاورید چون تنها راه ارائه یک سخنرانی جالب و انتقال هر چه بهتر پیام، داشتن رفتاری طبیعی است.

4. در هنگام سخنرانی کمی بامزه باشید و حضار را بخندانید

اگر سخنرانی خود را با یک شوخی آغاز کنید جو سبک و آرامش برقرار می‌شود. شوخی اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و در نتیجه سخنرانی راحت‌تری خواهید داشت. از این گذشته شنوندگان خسته نمی‌شوند و همه حواسشان را به شما می‌دهند.

اگر در مجلسی باشید که چند سخنران داشته باشد احتمال اینکه مردم خسته شوند و حواسشان پرت شود زیاد است. حفظ اعتماد به نفس در شرایطی که کسی به شما گوش نمی‌دهد کار ساده‌ای نیست. ابتدا با یک لطیفه فضا را شاد کنید و سپس موضوع صحبت‌تان را زیرکانه و خلاقانه آغاز کنید.

5. در هنگام سخنرانی بر روی موضوعات تمرکز کنید

در دوره‌ی تحصیل گاهی لازم شده که مقاله و یا کنفرانسی ارائه بدهید اما همواره ترس از اینکه مبادا صحبتی کنید که بی‌اطلاع به نظر برسید گریبانگیرتان بوده است. اما زمانی که بفهمید این ترس غیر منطقی مانع از این می‌شود که دانسته‌ها و توانایی‌هایتان را به نمایش بگذارید باید تصمیم بگیرید بر روی هر آنچه می‌خواهید بگوئید تمرکز کنید.

دیگر به اینکه شنونده‌ها چه فکر می‌کنند توجهی نکنید چون انتخاب شده‌اید که خودتان را ثابت کنید و صدایتان را به گوش دیگران برسانید. باید با شنونده‌ها تماس چشمی برقرار کنید تا بهتر ترغیب شوند. پس اصلا به حالات چهره و اینکه چه با خود می‌اندیشند فکر نکنید.

6. قبل از سخنرانی موسیقی گوش بدهید

شاید زمانی که ناچار باشید جلو صدها نفر ایستاده و سخنرانی کنید به شما توصیه شود که به اتاقی ساکت برو و تمرکز کن. این مثل مدیتیشن است و به تو آرامش می‌دهد اما احتمالا این روش چندان کارآمد نبوده و در عمل آدرنالین خون شما سر به فلک بزند! حالا ما یک توصیه دیگر داریم! به موسیقی گوش کنید یک موسیقی که مورد علاقه شماست و حتی اگر ترسی ندارید کمی بالا و پائین بپرید تا تمام انرژی منفی و استرسی که دارید به انرژی مثبت و آرامش تبدیل شود.

اینکه به چه آهنگی گوش بدهید تفاوت چندانی ندارد مهم این است که به آنچه دوست دارید گوش بدهید. موسیقی نقش زیادی در زندگی ما دارد بویژه زمانی که پای ایجاد انگیزه و محرک در میان باشد..

7. برای سخنرانی لباس زیبا اما راحت بپوشید

شخصا وقتی که لباس خوبی به تن می‌کنم اعتماد به نفسم دوچندان می‌شود. منظورم لباسی راحت است که هم زیبا باشد و هم حرفه‌ای نشان‌تان بدهد. وقتی به نحوی لباس می‌پوشید که انگار می‌خواهید در مهمترین مراسم سال سخنرانی کنید اعتماد به نفس بیشتری برای ایستادن بر روی صحنه پیدا می‌کنید.

توصیه می‌کنیم لباس‌هایی را بپوشید که قبلا از آن استفاده کرده‌‌اید و هیچوقت از لباسی که تازه خریده‌ا‌ید و هنوز کاملا تجربه نکرده‌اید که به شما می‌آید یا نه در این مراسمات استفاده نکنید. پس لباس مورد علاقه‌تان را بپوشید و درست مثل کسی که برنده‌ی اسکار شده به روی استیج قدم بگذارید. نگران شکست نباشید چون شکست پلی است بسوی پیروزی.

8. در هنگام سخنرانی آمادگی اشتباه را داشته باشید

اشتباهات تاثیر مثبتی بر افراد دارند چون ما انسان هستیم و جایزالخطا. نمی‌شود متنی را آماده و روخوانی کرد. اشتباه نشان می‌دهد که شما خودتان فکر و صحبت می‌کنید و صرفا تابع یک الگوی خشک و مکتوب نیستید. هنگامی که می‌خواهید سخنرانی کنید باید به حرکات دست و بدن نیز توجه کنید. سعی کنید راست بایستید چون اینکار اعتماد به نفس را بالا برده و شما را جذاب‌تر نشان می‌دهد.

بدترین حالتی که می‌تواند برایتان پیش بیاید این است که با یک اشتباه در صحبت‌تان گیج شوید، شروع کنید به عرق کردن، سرخ شدن و در آخر هم چیزی بگویید که همه شنوندگان را از حال و هوای سخنرانی خارج کند.

این یعنی زمانی که می‌خواهید در جمع سخنرانی کنید از قبل کلماتی را برای خودتان آماده کنید تا در صورت بروز اشتباه با کمک آنها صحبت‌تان را ادامه دهید. مثلا اگر سهوا زودتر از موعد و بدون عنوان کردن مراحل قبلی نتیجه‌گیری کردید بگوئید: “اوه، چقدر زود تمام شد” تا با واکنش احتمالا مثبت شنوندگان به سخنرانی خود با اعتماد به نفس بیشتر ادامه داده و حتی نگاهی کوتاه به مراحل جا مانده  سخنرانی خود برای جمع‌بندی داشته باشید و طبیعتا جمعیت را برای شنیدن جمع‌بندی خود مشتاق‌تر کنید.

 

هشت نکته اعلام شده در این مطلب توسط کارترینا (Katarina Milovanovi) ارائه شده است. نویسنده‌ای خلاق که در رشته‌ی زبان، فرهنگ و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شده است. وی علاوه بر نویسندگی به زبان‌شناسی و هنر نیز علاقه دارد و یکی از طرفداران بازی‌های ویدیویی، کتاب و سریال‌های تلویزیونی است. کاترینا اشتیاق زیادی به سفر کردن دارد زیرا معتقد است شناخت فرهنگ‌های متعدد دانش آدمی را افزایش می‌دهد.

lifehack

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.