فقط انسان‌های موفق این چیزها را ارزشمند می‌دانند

هر کدام از ما اهداف مشخصی را در زندگی دنبال می‌کنیم، افرادی که به اهداف خود می‌رسند احساس موفقیت می‌کنند و افراد ناموفق همیشه از هدف‌های خود عقب هستند، با توجه به این امر که انسان‌ها اهداف متفاوتی دارند نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای موفقیتِ همه نوشت اما باز هم مواردی هستند که انسان‌های موفق آنها را ارزشمند می‌دانند، در این گفتار قصد داریم نگاهی به نکاتی داشته باشیم که تنها افراد موفق قدر آنها را می‌دانند.

0

همان‌گونه که اشاره شد هر کدام از ما در زندگی اهداف متفاوتی داریم، پس از اینکه هدف‌های دلخواهِ خود را انتخاب کردیم برای رسیدن به آن شروع به برنامه ریزی می‌کنیم، در بیشتر موارد این اهداف انتخاب شده با یکدیگر در یک راستا هستند و گاهی هم نیستند. این نکته‌ را نیز باید در نظر گرفت که شخصیت انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، برای نمونه بعضی از افراد اهداف بلند پروازانه‌تری دارند و همه چیز را برای خود می‌خواهند‌،‌ بعضی دیگر نیز به زندگی در شرایطی که دارند راضی هستند و حاضر به ریسک نیستند.

کسی که جاه طلب نیست ممکن است از مقدار موفقیت نسبی که دارد رضایت داشته باشد و اهداف دیگری را نسبت به فرد جاه طلب و همه چیز خواه در زندگی دنبال کند. به این ترتیب موفقیتی را که ما در این متن برای فرد در نظر داریم،‌ منظور ما از فرد در این متن کسی است که پله‌های اجتماعی و کاری را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و هرگز از موفقیت‌های بدست آمده راضی نمی‌شود و دائم در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر است.

ممکن است در اینجا با خود اندیشیده باشید که چنین فردی خصوصیات فردی خوبی ندارد و حرص و آز وجودش را فرا گرفته؛ اما این گونه افراد از آنجایی که به هر چه در زندگی خواسته‌اند با تلاش و کوشش رسیده‌اند انسان‌های سخاوتمندی هستند. تمام فکر و ذکر این افراد رسیدن به اهداف مشخص شده است و سعی می‌کنند تمامی موانع را از سر راه بردارند. با در نظر داشتن تمامی موارد ذکر شده نگاهی می‌اندازیم به چیزهایی که فقط انسان‌های موفق آن‌ها را ارزشمند می‌دانند.

افراد ناموفق کار خود را انجام می‌دهند اما افراد موفق همیشه به فکر بهبود کار خود هستند

successful 1
افراد مستعد و سخت کوش همیشه به قوانین کاری و مافوق خود احترام می‌گذارند؛ اما این امر باعث می‌شود بعد از مدتی در شغل خود غرق شوند. به این ترتیب قادر نیستند جوانبِ مختلفِ کاری را که انجام می‌دهند در نظر داشته باشند و نحوه عملکرد خود را بهبود بخشند. برای رسیدن به اهداف بیشتر باید آنچه در ذهن خود دارید را پرورش داده و به دیگران نیز منتقل کنید، این ایده‌ها باید در راستای منافع شرکت باشد تا از جانب مدیران مافوق مورد توجه قرار بگیرد. پر واضح است که اگر شرکت شما پیشرفت کند شما نیز پیشرفت خواهید کرد به شرطی که اهداف شما و مدیران شرکت در یک راستا قرار گرفته باشد.

اهداف خود را با جدیت دنبال کنید و بهانه‌جویی نداشته باشید، اگر فرصت کمی در اختیار دارید، آخر هفته‌ها را نیز کار کنید و یکی دو ساعت در روز اضافه کاری کنید تا از برنامه زمان‌بندی خود عقب نمانید. بدون شک تلاش شما از دید مدیران مجموعه پنهان نخواهد ماند. البته شرایط کاری خود را نیز در نظر داشته باشید و به قول قدیمی‌ها برای کسی بمیرید که برای شما تب کند، اگر در شرکتی کار می‌کنید که مدیران قدر زحمات شما را نمی‌دانند، سعی کنید در اولین فرصت شرایط کاری را تغییر دهید.

افراد ناموفق با هر شکست روحیه خود را از دست می‌دهند اما افراد موفق شکست را درسی برای آینده می‌دانند

باحقیقت باید روبرو شد، کسی نیست که شکست خوردن را دوست داشته باشد. مواقع بسیاری وجود دارد که تمام تلاش خود را انجام داده‌اید اما باز هم حساب و کتاب شما درست از آب در نیامده و شکست خورده‌اید. ممکن است ایده خوبی در سر داشته باشید اما در اجرا با مشکل روبرو شده و شکست بخورید.

اگر ایده و طرح خود را با تمام وجود باور دارید پس از شکست، به طور کامل از آن دست نکشید. در عوض به دقت شرایط موجود را بررسی کرده، اشتباهات را شناسایی کنید و سعی نمایید در آینده از آنها پرهیز کنید. اگر دنبال این هستید که ایده شما در همان ابتدای کار بگیرد و با موفقیت روبرو شوید باید گفت که این امر در بیشتر مواقع میسر نمی‌شود مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد. در حین اجرای طرح و ایده خود اگر احساس کردید یک جای کار می‌لنگد، سریعاً پروژه را متوقف کرده و تمامی مراحل را دوباره بازبینی کنید.

افراد ناموفق سخت کار می‌کنند در حالی که افراد موفق قسمتی از زمان خود را به تفکر اختصاص می‌دهند

successful 2
وقتی دائم در حال کار هستید قادر نخواهید بود فرآیند انجام کار را بررسی کنید. اینجاست که پیشنهاد می‌کنیم گاهی اوقات دست از کار کشیده و جوانب کار را در نظر بگیرید،‌ قدرت ذهن خود را دست کم نگیرید، چه بسا که راه جدید و ایده تازه‌ای به ذهن شما برسد.

اگر در انجام کاری با مشکل روبرو شدید، آنرا رها کنید و به انجام کارهای دیگر بپردازید، به این ترتیب ذهن شما فرصت پیدا می‌کند تا در شرایط مناسب‌تری جوانب امر را در نظر بگیرد. حتی در زمانی که به فکر مشکل مطرح شده نیستید نیز ذهن شما در گیر پیدا کردن راه‌حل است و مشغول بودن به کارهای دیگر باعث می‌شود تمامی جوانب مشکل را در نظر بگیرید، به این ترتیب راه‌حل در زمانی که حتی فکرش را نمی‌کنید به ذهن شما خطور خواهد کرد.

افراد ناموفق به یک‌باره اقدام به ایجاد وب‌سایت می‌کنند اما افراد موفق ابتدا و حتی قبل از شروع پروژه به طراحی و محتوای وب‌سایت فکر می‌کنند

قصد شروع هر تجارتی را که دارید از ایجاد وب‌سایت غافل نشوید، اگر به وب‌سایت‌های شرکت‌های تجاری موفق نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که بدون استثنا این شرکت‌ها وب‌سایت‌هایی غنی از لحاظ محتوا و طراحی دارند. در این بین محبوبیت گوشی‌های همراه هوشمند را فراموش نکنید، مشتریان زیادی با موبایل خود به سایت شما سر می‌زنند بنابراین در طراحی سایت سعی شود تا با تبلت، گوشی و صفحه بزرگ مانیتور سازگاری کامل داشته باشد. وب‌سایت خود را به نوعی طراحی کنید تا از لحاظ محتوا همیشه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشد و از لحاظ زیبایی شناختی نیز خسته کننده نباشد.

در ضمن اگر در راه‌اندازی پروژه خود عجله دارید باز هم توصیه می‌شود که امروز و فردا نکنید و ایجاد وب‌سایت را از قلم نیاندازید، به عبارت دیگر سعی کنید ابتدا وب‌سایت را راه‌اندازی و سپس به دنبال انجام سایر ملزومات کسب و کار جدید خود باشید. وب‌سایت خوب در کنار طراحی و محتوای غنی باید برای موتورهای جستجو نیز قابل فهم باشد. این روزها قدرت موتورهای جستجو بیشتر از آن چیزی هستند که فکرش را بکنید، به این ترتیب سعی کنید مطالب شما به نوعی در وب‌سایت قرار بگیرند تا کاربر به راحتی بتواند شما را از طریق موتورهای بزرگ جستجو نظیر گوگل پیدا کند.

شرکت‌ها و افراد بزرگی هستند که وب‌سایت خود را درست می‌کنند فقط برای اینکه آدرس سایت را در کنار شماره تلفن‌‌های کاتالوگ قرار دهند، شدیداً‌ توصیه می‌کنیم از این سیاست پرهیز کنید، یا وب‌سایتی بسازید در خور کسب و کاری که ایجاد کرده‌اید یا اینکه از ساخت آن کلاً صرف نظر کنید. لازم به ذکر است که این روزها فناوری‌های ساخت وب‌سایت نسبت به گذشته دگرگون شده و ابزارهای سی‌ام‌اس رایگان زیادی نظیر وُرد‌پِرس و جوملا هستند که امکان ساخت وب‌سایت را به راحتی برای کاربر با قیمتی بسیار کم میسر می‌کنند.

افراد ناموفق منتظر موقعیت‌ها می‌مانند در حالیکه افراد موفق موقعیت‌ها را ایجاد می‌کنند

به هیچ وجه منتظر نمانید تا فرصت به سراغ شما بیاید،‌آستین بالا زده، یا علی بگویید و موقعیت‌های ایده‌آل را شکار کنید. همیشه گوش به زنگ موقعیت‌های ایده‌آل باشید،‌ اگر جبر روزگار شما را وادار کرد تا کار خود را ترک کنید یا کاسبی شما با ورشکستگی روبرو شد، نگران نباشید دنیا که به آخر نرسیده.
خانه نشین نشوید،‌این اتفاق را به فال نیک بگیرید، هر چه سریع‌تر عزم خود را جزم کرده و به دنبال کار و موقعیت جدید باشید. در کنار روزنامه‌ها که شیوه سنتی بسیار خوبی برای پیدا کردن کار و موقعیت جدید هستند،‌این‌روزها وب‌سایت‌های کاریابی بسیار زیادی نیز وجود دارند که با مراجعه به آنها می‌توانید بخت خود را امتحان کنید. از انجام هیچ کاری فروگذار نکنید،‌ممکن است در ابتدا دستمزد کمی نصیب شما شود اما اگر برنامه بلند مدت و همت عالی داشته باشید بدون شک موفق می‌شوید. اگر نگاهی به تاریخچه شرکت‌های بزرگ و موفق بیاندازید خواهید دید که همگی روزی کوچک بوده‌اند و رفته‌رفته پله‌های ترقی را طی‌ کرده‌اند.

افراد ناموفق انتقاد پذیر نیستند اما افراد موفق به استقبال انتقاد می‌روند

successful 3

به عنوان تولید کننده نمی‌توانید همیشه تمامی نیازهای مشتریان را برآورده کنید اما اگر دیدید تعداد زیادی مشتری نسبت به کالا یا سرویس ارائه شده از جانب شرکت شما گلایه دارند، این امر را جدی گرفته و نسبت به بهبود خدمات خود کوشا باشید. حتی اگر تمامی مشتری‌ها از خدمات شما رضایت کامل دارند باز هم به خود مغرور نشوید و سعی در بهبود خدمات شرکت داشته باشید. به هیچ وجه به موقعیت خود غره نشوید و همیشه گوش شنوا برای شکایت‌های مشتریان داشته باشید.

افراد موفق همیشه به کار خود افتخار می‌کنند و سعی دارند تا بهترین تجربه را برای مشتریان به ارمغان بیاورند، گوش فرا دادن به انتقاد و شکایت‌های مشتریان باعث می‌شود به صورت مستمر در کار پیشرفت کنید و همیشه حرف‌های تازه‌ای داشته باشید. برای دریافت شکایت مشتریان می‌توان از راه‌کارهای اینترنتی نیز استفاده کرد،‌برای نمونه ایجاد قسمتی برای دریافت انتقادها و پیشنهادها در وب‌سایت شرکت می‌تواند موثر باشد. پس از دریافت نظرات مشتریان سعی کنید سریعا به آنها پاسخ بدهید تا مشتری احساس کند که نظرش برای شرکت و مجموعه شما مهم است.

افراد ناموفق حاضر نیستند شرایط و موقعیت‌های موجود را از دست بدهند در صورتیکه افراد موفق به دنبال هر باد موافقی هستند تا کشتی خود را به آب انداخته و افق‌های جدیدی را تجربه کنند

successful 4
انسان‌ها همگی در ذهن خود شغل‌های ایده آلی را تصور می‌کنند اما جبر زمانه آنها را از رسیدن به این شغل‌ها باز می‌دارد. از طرف دیگر شرایط زندگی باعث شده تا به شغل و کار و کاسبی فعلی خود تن در دهند و حتی فکر تغییر شغل را نیز از ذهن خود خارج کنند.

اما اگر می‌خواهید موفق باشید باید وسعت دید بیشتری داشته باشید و استعداد‌های نهفته خود را شکوفا کنید. سعی کنید در محیط کار خود به عنوان فردی پویا شناسایی شوید که همیشه از عهده حل کردن مشکلات برمی‌آید.

به جرات می‌توان گفت این روزها راه‌حل هر مشکلی را می‌توان با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کرد، به عبارت دیگر تمامی ابزار مورد نیاز برای ارتقای شخصی و کاری وجود دارد، تنها کافیست دست به کار شده و مشکلات را از پیش رو بردارید.

سعی کنید چالش‌های جدید را با آغوش باز پذیرا شوید،‌بدون شک در فرآیند حل کردن مشکلات،‌مهارت‌های جدیدی نیز کسب خواهید کرد. در برخورد بامشکلات اعتماد به نفس داشته باشید و تا حد امکان از سایرین کمک نگیرید. یادگرفتن مهارت‌های جدید همیشه امری مثبت به حساب می‌آید و توانایی فردی را افزایش می‌دهد، بدون شک این مهارت‌ها در حل مشکلات و دستیابی به موفقیت تاثیر خواهند داشت.

lifehack.org

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.