مقایسه‌ی جامع اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و نگاهی به سیاست‌های حریم خصوصی و قوانین آن‌ها

استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان علاوه بر امکان ارسال تعداد پیام‌های بیشتر در مقابل صرف هزینه کمتر، به عنوان روشی جایگزین برای سیستم پیامک‌های متنی که در آنها امکان تبادل عکس، ویدئو، استیکر و دیگر محتوای صوتی و تصویری وجود ندارد به شمار می‌آید. در کشور ما قابلیت MMS طرفداران زیادی نداشته و از سوی دیگر این سیستم نیز با محدودیت‌هایی مواجه است تا همین علل باعث شوند کاربران به سمت استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان بر روی دستگاه‌های هوشمند راغب شوند.

4

از سوی دیگر روز به روز بر تعداد افرادی که از دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند افزوده می‌شود تا کاربران بیشتری بتوانند این برنامه‌ها را بر روی دستگاه‌های هوشمند خود نصب کنند. وجود طرح‌های مختلف و بسته‌های تخفیفی ارائه‌شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه (علی‌رغم اینکه هزینه این طرح‌ها همچنان بالاست) و در دسترس قرارگرفتن اینترنت وای‌فای در مکان‌های مختلف نیز خود مزید علت شده تا کاربران بیش از پیش به سمت استفاده از این برنامه‌ها روی بیاورند.

از سوی دیگر با نگاهی به عملکرد این برنامه‌ها در بازار خرید فروش، به عنوان مثال شاهد پرداخت 900 میلیون دلاری برای خرید وایبر و ارزش 19 میلیارد دلاری! برنامه‌ای مانند واتس‌اپ هستیم که خود نشان از برنامه‌ریزی شرکت‌های بزرگ به‌منظور افزایش کارایی و بهبود سطح رقابتی این برنامه‌ها دارد. برنامه‌ای مانند واتس‌اپ در مسیر نیل به ثبت‌ یک میلیارد کاربر قرار دارند و سرمایه‌گذاری فیس‌بوک بر روی این برنامه نیز خود می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به این روند شود.

باید در نظر داشت که ارسال پیامک تنها استفاده این برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند نیست و برنامه‌های پیام‌رسان اکنون به نوعی به شبکه‌های اجتماعی مبدل شده‌اند که کاربران از آن‌ها به‌منظور ارسال متن، ویدئو، عکس و دیگر محتویات و ایجاد گروه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

با توجه به اهمیت امنیت و حریم خصوصی افراد در این برنامه‌ها و تبادل اطلاعات بعضا شخصی در ادامه سیاست‌های هر شرکت در خصوص امنیت و حریم خصوصی کاربران مورد بررسی قرارگرفته است. شاید در نگاه اول جای خالی برنامه‌هایی مانند WeChat یا KakaoTalk در این بررسی احساس شود اما سیاست ما بررسی کلیه برنامه‌های موجود در این دسته‌ نبوده و تنها قصد داریم دیدگاهی کلی در پیش روی شما قرار دهیم.


تلگرام

Telegramتلگرام برنامه پیام‌رسان جدیدی در مقایسه با دیگر رقبای موجود به شمار می‌آید. ظهور این برنامه باعث شد سرویس‌هایی مانند واتس‌اپ با کاهش میزان استفاده روبرو شوند. این برنامه در مدت زمانی کوتاه خود را به عنوان جایگزینی امن‌تر برای واتس‌اپ معرفی کرده است. بهره‌گیری از رمزگذاری‌های قوی‌تر و البته استفاده از ساختارهای ذخیره‌سازی داده‌ها به طور غیر متمرکز باعث شده این شرکت با اعتماد به نفس کامل اعلام کند جایزه‌ای دویست هزار دلاری را به نفوذگرانی که بتوانند به این برنامه ورود کنند خواهند داد. این برنامه از رمزگذاری امنیتی دولایه بهره می‌برد.

رمزگذاری‌های سرور به کاربر برای گفتگوهای معمولی و سرور به سرور در گفتگوهای محرمانه! هر دو رمزگذاری بر پایه قابلیت AES، RSA 2048 و البته تبادل کلید به سبک Diffie-Hellman انجام خواهند شد. تفات اصلی آن است که گفتگوهای معمولی شامل پیامک‌ها، تصاویر، ویدئوها و دیگر مستندات بر روی سرورهای این شرکت قرار می‌گیرند تا در هر زمان و از طریق هر دستگاهی مورد استفاده قرار گیرند.

در گفتگوهای محرمانه، پیام‌ها پس از تایید دریافت توسط طرف مقابل همان لحظه حذف می‌شوند و توسط تلگرام نگهداری نمی‌شوند. به همین دلیل گفتگوهای محرمانه در فضای ابری در دسترس نیستند و تنها می‌توانید این پیام‌ها را بر روی دستگاهی که پیام از آن ارسال و یا دریافت شده مشاهده کنید. با این اوصاف گزینه انتخابی به‌منظور از بین رفتن خود به خود پیام نیز در صورت استفاده باعث خواهد شد پیام‌ها حتی از روی دستگاه نیز از بین بروند.

telegram privacy

سیاست این سرویس کاملا واضح است. تلگرام تنها به ذخیره اطلاعاتی اقدام می‌کند که به‌منظور کارکرد صحیح به آن‌ها نیاز دارد. معمولا این اطلاعات شماره تماس‌های شما هستند. این شرکت همچنین تضمین کرده این اطلاعات را به هیچ وجه با شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر به اشتراک نخواهد گذاشت. صفحه ویژه‌ای نیز به‌منظور بستن حساب کاربری در اختیار کاربر قرارگرفته است.

این سرویس مدعی است به هیچ وجه تبلیغات را به نمایش نگذاشته و هیچگونه دسترسی خارجی به اطلاعات و یا فروش آن‌ها به دیگر شرکت‌ها نیز در حیطه کاری این شرکت قرار نمی‌گیرد. این شرکت درآمد خود را از کمک‌های داوطلبانه بدست می‌َآورد.

همان‌طور که عنوان شد این برنامه کاملا رایگان بوده و برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS ، ویندوزفون، ویندوز، OS X و لینوکس عرضه شده است. به منظور ثبت‌نام به شماره تلفن همراه نیاز خواهید داشت و قابلیت‌هایی مانند گفتگوی گروهی، ارسال تصویر، ارسال ویدئو، ارسال استیکر، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، بلاک کردن کاربران دیگر، بهره‌گیری از قابلیت دریافت تاییدیه ارسال موفق پیام، رسید خوانده شدن پیام و نمایش وضعیت آنلاین در این برنامه ارائه شده است.


واتس اپ

whatsapp

این برنامه که پیش از این در اولین مرتبه نصب می‌توانستید به مدت یکسال به طور رایگان از آن استفاده کنید و در ادامه به‌منظور استفاده سالیانه، مبلغ 0.99 دلار از شما طلب می‌کرد حالا از سوی فیس‌بوک به عنوان مالک این سرویس و برای رقابت هر چه بیشتر با اپلیکیشن‌های رایگانی نظیر تلگرام به صورت رایگان عرضه شد.

این برنامه برای سیستم‌عامل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند شامل iOS، اندروید، ویندوزفون، بلک‌بری، سیمبین، نوکیا سری 40 و نوکیا آشا ارائه شده است. در حال حاضر این برنامه 450 میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد و روش ثبت‌نام آن نیز بر پایه شماره تلفن همراه است. قابلیت‌های گفتگوی گروهی، ارسال عکس، ویدئو، ارسال پیام صوتی، به اشتراک گذاشتن مکان و لیست مخاطبین، بلاک کردن کاربر، ایجاد نسخه پشتیبان، نمایش تحویل پیام به طرف مقابل و اطلاع از وضعیت آنلاین بودن کاربران دیگر از قابلیت‌های این برنامه است.

برنامه واتس‌اپ به‌نوعی یک برنامه پیام‌رسان مخالف با تبلیغات است و به‌همین منظور تنها از شماره تلفن همراه کاربر به‌منظور ثبت‌نام استفاده می‌کند و هیچ مشخصات یا محتوایی توسط این برنامه ذخیره نمی‌شود. با این اوصاف این شرکت به‌علت عدم رعایت حد بالای امنیت همواره مورد انتقاد قرارگرفته است. منتقدان معتقدند ارسال پیام‌ها به‌صورت متن‌های ساده انجام می‌گیرد و همین می‌تواند باعث علاقه نفوذ‌گران به‌منظور دسترسی به این محتویات شود. این شرایط هم‌اکنون بهتر شده اما همچنان این شرکت با انتقادات گسترده‌ای در این زمینه مواجه است.

wa-privacy

در قسمت شرایط استفاده از برنامه اینچنین اعلام شده که این برنامه از ویژگی‌های منحصر به فردی به منظور ایجاد امنیت در خصوص اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کند. متخصصین امنیتی واتس‌اپ اذعان داشته‌اند این سرویس از جدیدترین رمزگذاری‌های موجود به‌‌منظور افزایش ضریب امنیتی اطلاعات کاربران بهره می‌برد اما هیچ اشاره‌ای به نوع تکنولوژی مورد استفاده نشده است. از سوی دیگر در خصوص استفاده از شبکه‌های وای‌فای موجود در مکان‌های عمومی هشدار داده شده است.

پیام‌های ارسالی از طریق سرورهای این شرکت به دریافت کنندگان ارسال می‌شوند و هیچگونه کپی، نگهداری و آرشیوی ایجاد نخواهد شد. در صورتی که کاربر دریافت کننده پیام، آنلاین نباشد پیام‌ها به‌طور خودکار بر روی سرورها نگهداری می‌شوند تا پس از آنلاین شدن کاربر، تحویل وی شوند. این زمان نگهداری می‌تواند تا 30 روز ادامه داشته باشد. البته در قسمت شرایط استفاده از این برنامه می‌خوانیم که اطلاعات رد و بدل شده در صورت وجود درخواست قانونی می‌توانند در اختیار مقامات قرارگیرند.

با توجه به تکیه این برنامه بر روی لیست مخاطبین موجود در گوشی شما این مسئله بدان‌معناست که این لیست بر روی سرورهای این شرکت نیز وجود دارد. در واقع هر شخصی که شماره شما را در گوشی خود داشته باشد (بدون اطلاع شما) می‌تواند تصویر پروفایل شما را مشاهده کند و پیام متنی که به عنوان وضعیت خود در پروفایل قرار می‌دهید را ببیند، مگر اینکه آن‌ها را بلوکه کنید. با این اوصاف به‌روز رسانی جدیدی که برای این برنامه در نظر گرفته شده به زودی به شما امکان وضع تنظیمات جدید امنیتی را خواهد داد تا بتوانید مشخص کنید چه افرادی به موارد یادشده دسترسی داشته باشند.


لاین

LINE

شرایط استفاده از سرویس لاین که در هنگام ثبت‌نام در برنامه مشاهده می‌کنید بر تلاش برنامه به‌منظور حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران تاکید دارد اما هیچ جزئیاتی در خصوص روش‌های احتمالی استفاده از رمزگذاری و یا مواردی اینچنینی ارائه نشده است. در زمینه جمع‌آوری اطلاعات نیز برنامه به شماره تماس فرد و ایمیل آدرس در صورت دسترسی به آن از رایانه و یا دیگر دستگاه‌ها نیاز دارد.

لاین همچنین به شماره‌تماس‌های مخاطبین و ایمیل‌های موجود در آدرس بوک شما به‌منظور یافتن دوستان و افرادی که از این سرویس استفاده می‌کنند دسترسی دارد و این اطلاعات را به صورت رمزگذاری شده بر روی سرورها نگهداری می‌کند. در صورتی که هر دو طرف یکدیگر را در آدرس بوک هم داشته باشند به‌طور خودکار توسط برنامه به عنوان دوست تشخیص داده خواهند شد. در صورتی که تنها یک نفر شماره تماس دیگری را داشته باشد، شخصی که شماره دیگری را نداشته باشد وی را در زیر شاخه دوستان پیشنهادی یا همان Friend Recommendations مشاهده خواهد کرد و فردی که شماره طرف مقابل را داشته باشد وی را در زیر شاخه دوستان مشاهده خواهد کرد.Line privacy

این موارد را در هر زمان ممکن می‌توانند از طریق گزینه‌های مربوط به حریم امنیتی موجود در برنامه تغییر دهید تا کلیه موارد مورد نظر شما تامین شوند. در زمینه پیام‌های ارسالی و دریافت، یکی از سخنگویان این شرکت اعلام کرده کلیه ارتباطات رمزگذاری شده‌ هستند ( انتقال از طریق HTTPS انجام می‌گیرد) و تاریخچه کلیه مکالمات ذخیره‌شده پس از مدتی حذف خواهند شد. با این اوصاف مشخص نیست زمان درنظر گرفته شده به‌منظور پاک کردن این تاریخچه چه میزان خواهد بود. در صورتی که کاربر تصمیم به حذف حساب کاربری خود بگیرد کلیه اطلاعات شامل خریدها، شماره تماس‌ها، لیست دوستان و گروه‌ها و تاریخچه گفتگوها پاک خواهند شد.

این برنامه نیز رایگان بوده و در حال حاضر برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS ، ویندوزفون، بلک‌بری، نوکیا آشا، ویندوز و OS X عرضه شده است. تعداد کاربران این برنامه چیزی در حدود 350 میلیون عنوان شده است و به‌منظور ثبت‌نام نیاز به استفاده از شماره‌تماس و ایمیل خواهید داشت.

امکان بهره‌گیری از گفتگوی گروهی، ارسال عکس، ارسال ویدئو، نگه‌داشتن کلیدی خاص به‌منظور مکالمه، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، بلاک‌کردن کاربران دیگر، ایجاد نسخه پشتیبان، بهره‌گیری از رسید ارسال موفق پیام، رسید خوانده شدن پیام، تماس‌های صوتی، تماس‌های تصویری، ارسال استیکر و بهره‌گیری از نسخه دسکتاپ از قابلیت‌های این برنامه هستند.


وایبر

viber

نرم‌افزار وایبر نیز به دسترسی به یک شماره تماس و البته آدرس بوک شما به‌منظور یافتن افرادی که از وایبر استفاده می‌کنند متکی است. یک کپی از شماره تماس‌های موجود بر روی گوشی شما بر روی سرورهای وایبر نگهداری می‌شود و برخلاف واتس‌اپ و لاین، وایبر نام‌ها را نیز گردآوری می‌کند.

این شرکت اظهار داشته از این اطلاعات تنها به‌منظور ارائه قابلیت‌هایی خاص استفاده می‌کند و در صورت عدم استفاده از این اطلاعات ظرف مدت 45 روز، کلیه این اطلاعات را حذف خواهد کرد. علاوه بر این با غیرفعال کردن حساب کاربری می‌توانید کلیه اطلاعات موجود در برنامه را پاک کنید. سرورهای وایبر که به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات و میزبانی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند توسط سرویس‌های وب آمازون مدیریت می‌شوند و این شرکت نیز تضمین داده اقدامات لازم به‌منظور حفاظت از این اطلاعات شخصی به منظور جلوگیری از دسترسی غیر مجاز و یا از دست رفتن داده‌ها را انجام خواهد داد.

در سیاست امنیتی این شرکت اشاره‌ای به رمزگذاری داده‌ها نشده اما مدیرعامل این شرکت اعلام کرده از رمزگذاری اطلاعات استفاده شده و به‌محض مشاهده پیام‌ها توسط دریافت‌کنندگان، عملیات حذف انجام می‌شود و در صورت عدم مشاهده توسط طرف مقابل، این زمان به دو هفته خواهد رسید. وایبر گزینه‌های زیادی در زمینه امنیت کاربران در برنامه موبایلی خود ارائه نداده اما همین اندک تنظیمات مورد استفاده نیز کارایی مناسبی دارند.viber privacy

در این برنامه می‌توانید رسیدهای خواندن را مخفی کنید، وضعیت آنلاین بودن خود را از به نمایش در آمدن ساقط کنید، تاریخچه کامل پیام‌های خود را حذف کنید و قابلیت تحلیل داده‌ها توسط گوگل که گفته می‌شود به‌منظور بهبود این سرویس به آنالیز داده‌ها به‌طور ناشناس اقدام می‌کند را غیرفعال کنید.

این برنامه به‌طور رایگان برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، OS X، اندروید، بلک‌بری، iOS ، سیمبین سری 40، بادا، ویندوزفون و لینوکس عرضه شده است. چیزی در حدود 350 کاربر ثبت‌نام شده و بیش از 100 میلیون کاربر فعال ماهیانه از این برنامه استفاده می‌کنند. به‌منظور ثبت‌نام به شماره تماس و ایمیل نیاز خواهید داشت و از جمله قابلیت‌های موجود در آن می‌توان به امکان بهره‌گیری از قابلیت گفتگوی گروهی، ارسال عکس و ویدئو، نگه داشتن دکمه به‌منظور مکالمه، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، تهیه نسخه پشتیبان، امکان مشاهده رسید ارسال موفقیت آمیز پیام، رسید خوانده شدن پیام، نمایش وضعیت آنلاین، امکان برقراری تماس صوتی، ارسال استیکر، برقراری تماس تصویری ( در حال حاضر بر روی نسخه دسکتاپ به‌طور آزمایشی برقرار است) و نهایتا بهره‌گیری از نسخه دسکتاپ اشاره کرد.


Hangouts

hangouts

برنامه پیام‌رسان گوگل بر پایه شرایط استفاده از سرویسی مشابه با آنچه در دیگر سرویس‌های این شرکت مانند جی‌میل و موتور جستجو مشاهده می‌کنیم تولید شده است. اگرچه این شرکت مدعی است کلیه اطلاعات وارد شده توسط شما، تنها به خودتان تعلق دارد اما با استفاده از این سرویس‌ها در واقع این اختیار را به طور کامل به گوگل داده‌اید تا با بررسی موارد استفاده شما تبلیغاتی را به نمایش بگذارد.

به‌طور پیش‌فرض مکالمات هنگ‌اوتز در فضای ابری ذخیره می‌شوند و هیچ محدودیت زمانی و ذخیره‌سازی نیز وجود ندارد. این بدان‌معناست که در صورتی که دستگاه هوشمند خود را تغییر دهید، به محض ورود به این سرویس کلیه مکالمات پیشین شما مجددا ظاهر می‌شوند. از سوی دیگر کلیه تاریخچه مکالمات شما به‌منظور استفاده در الگوریتم‌های کاوشِ داده در اختیار این شرکت خواهد بود. البته در این برنامه نیز گزینه‌هایی در اختیار شما قرار گرفته‌اند تا بتوانید به سطح بالاتری از حریم امنیتی برسید. می‌توانید تاریخچه چت را برای افرادی خاص غیرفعال کنید. همچنین با انتقال مباحث مرتبط با یک ایمیل به سطل زباله موجود در جی‌میل، مکالمات را یکی یکی پاک کنید و سپس آن‌ها را از سرویس موجود بر روی گوشی همراه نیز جداگانه پاک کنید. همچنین می‌توانید با سرویس‌های موجود یک نسخه کپی از تاریخچه گفتگوهای خود را در صورتی که قصد دارید آن‌ها را از روی سرورهای گوگل پاک کنید، ایجاد کنید.hangouts privacy

این شرکت همچنین اطلاعاتی هویتی را برای مدتی نامشخص نگهداری می‌کند و در شرایطی خاص ممکن است این اطلاعات را در اختیار نهادها و سازمان‌ها دولتی قرار دهد. گوگل اکثر سرویس‌های خود را با استفاده از SSL رمزگذاری می‌کند و از راهکارهای امنیتی مانند تایید دو مرحله‌ای نیز بهره می‌برد. تنظیمات حریم امنیتی نیز در این برنامه محدود به آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید هستند.

این برنامه به‌طور رایگان برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و کروم عرضه شده است و به منظور استفاده از آن به شناسه گوگل و شماره تماس نیاز خواهید داشت. از جمله قابلیت‌های این برنامه می‌توان به امکان بهره‌گیری از گفتگوی گروهی، ارسال عکس، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، بلاک کردن کاربران دیگر، تهیه نسخه پشتیبان، امکان مشاهده رسید ارسال موفقیت آمیز پیام، مشاهده رسید خوانده شدن پیام‌ها، نمایش وضعیت آنلاین و تماس‌های تصویری اشاره کرد.


مسنجر بلک‌بری

bbm

بلک‌بری از استاندارد رمز‌گذاری سه‌گانه یا سه‌مرحله‌ای در سرویس ارسال پیام نقطه به نقطه خود استفاده می‌کند. اگرچه این سرویس به علت امنیت بالا شهرتی جهانی دارد اما نگرانی‌هایی نیز در خصوص استفاده از کلیدهای مخفی که میان دستگاه‌های مختلف بلک‌بری رد و بدل می‌شوند وجود دارد. با این تفاسیر هیچ گزارشی در خصوص بروز مشکل در این زمینه مشاهده نشده است. بلک‌بری اعلام نکرده چه زمانی پیام‌های موجود بر روی سرورهای این شرکت حذف می‌شوند.

از نقطه نظر حریم شخصی، این واقعیت که باید از یک پین منحصربه فرد به‌منظور ارتباط استفاده کنید بدان‌‌معناست که از افرادی که در لیست مخاطبین خود تایید نکرده‌اید در گام اول پیامی دریافت نخواهید کرد. اگرچه این قابلیت در نگاه اول مثبت بوده اما نقطه ضعف آن روند طولانی است که به منظور ساخت لیست مخاطبین خود نیاز دارید. تنظیمات حریم امنیتی نیز در برنامه ویژه تلفن‌های همراه به حذف قابلیت آپلود شماره تماس‌ها بر روی سرورهای بلک‌بری و مخفی‌کردن مکان شما محدود می‌شوند. شرایط استفاده از سرویس و سیاست‌های امنیتی بلک‌بری به کشوری که این سرویس در آن استفاده می‌شود بستگی دارد اما به‌طور واضح در خصوص این تفاوت‌ها اطلاعاتی منتشر نشده است.

این برنامه به‌طور رایگان برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و بلک‌بری عرضه شده است. این سرویس چیزی در حدود 80 میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد. به منظور استفاده از قابلیت‌های این برنامه به پین و نام کاربری نیاز خواهید داشت. از جمله قابلیت‌های این برنامه نیز می‌توان به امکان بهره‌گیری از قابلیت گفتگوی گروهی، ارسال تصویر، ویدئو، نگه داشتن کلید به‌منظور مکالمه، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، به اشتراک گذاشتن مخاطبین، بلاک کردن کاربران دیگر، امکان مشاهده رسیدهای ارسال موفقیت آمیز پیام، رسید خوانده شدن پیام، مشاهده وضعیت آنلاین، امکان برقراری تماس‌های صوتی، امکان بهره‌گیری از تماس‌های تصویری (تنها در بلک‌بری 10) و به اشتراک گذاشتن صفحه‌نمایش (بازهم تنها در بلک‌بری 10) اشاره کرد.


پیام‌رسان فیس‌بوک

facebook-messenger

برنامه پیام‌رسان فیس‌بوک نیز تحت شرایط سرویس‌دهی و امنیتی فیس‌بوک فعالیت کاربران را بررسی می‌کند. همانند سرویس ارائه شده توسط گوگل، این برنامه نیز یک سرویس بر مبنای فضای ابری است بنابراین پیام‌ها بر روی سرورهای این شرکت باقی خواهند ماند و بر روی وب یا دیگر دستگاه‌های مرتبط با حساب کاربری شما موجود و قابل رویت خواهند بود. مجددا همانند روند مورد استفاده گوگل، درآمد فیس‌‌بوک نیز از تبلیغات است.

هیچ نکته خاصی در خصوص شرایط استفاده و سیاست‌های فیس‌بوک قابل ملاحظه نیست اما به‌طور کلی مدنظر داشته باشید هر آنچه که بر روی سرویس‌های فیس‌بوک قرار می‌دهید ممکن است توسط این شبکه اجتماعی به‌منظور تامین داده‌های مورد نیاز سرویس‌هایش مورد استفاده قرار گیرد. البته این اطلاعات در قالب بسته‌های حاوی داده‌های ناشناس در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

در قالب برنامه ویژه گوشی‌های هوشمند نیز برنامه پیام‌رسان تنها از شما یک شماره تماس نیاز دارد بنابراین در صورتی که حتی از حساب کاربری فیس‌بوک استفاده نمی‌کنید می‌توانید از این پیام‌رسان بهره ببرید. لیست مخاطبین شما با سرورهای فیس‌بوک به‌طور پیش‌فرض همگام سازی می‌شوند اما می توانید این قابلیت را در سربرگ تنظیمات غیرفعال کنید. این مورد، اوج تنظیماتی است که در برنامه مشاهده می‌کنید.fb-sync-1c

برنامه پیام‌رسان نیز مانند دیگر سرویس‌های فیس‌بوک از رمزگذاری SSL استفاده می‌کند. پیام‌های رد و بدل شده نیز تا زمانی که دریافت کننده و ارسال کننده، پیام‌ها را حذف کنند بر روی سرورهای فیس‌بوک باقی خواهند ماند. در صورتی که دیگر قصد ندارید از این سرویس استفاده کنید می‌توانید حساب کاربری خود را ببندید و اطلاعات خود را حذف کنید. با این اوصاف کپی پیام‌هایی که به دیگر کاربران ارسال کرده‌اید همچنان برای دریافت‌کنندگان قابل مشاهده خواهد بود.

این برنامه به‌طور رایگان برای اندروید، iOS، بلک‌بری، ویندوز و وب ارائه شده است و به‌منظور استفاده از آن به شماره تماس نیاز خواهید داشت. امکان بهره‌گیری از قابلیت گفتگوی گروهی، ارسال عکس، ارسال تصویر، نگه داشتن کلید به‌منظور مکالمه صوتی، به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، به اشتراک گذاشتن مخاطبین، بلاک‌کردن کاربران، مشاهده رسید خوانده شدن پیام، مشاهده وضعیت آنلاین، برقراری تماس تصویری (تنها بر روی مرورگرهای دسکتاپ) و ارسال استیکر در این برنامه مهیا شده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. همایون می‌گوید

    واقعن از گوگل بعیده با اون دور اندیشی متوجه اهمیت اینگونه پیام رسان ها نشده و دستی به سر و روی هنگ‌اوتز درپیتش نمیکشه!!!!!!
    به نظر منم فعلن فقط واتس اپ … الیته امیدوارم کمی به امکاناتش اضافه بشه.

  2. Amir می‌گوید

    تلگرام هم میخوابه

    فقط واتس آپ

    1. ax1 می‌گوید

      حالا نیگا اونی که این مطلب رو کپی کرد حتی نمیدونست که واتس آپ رایگان شده، میگه باس پول بدی!!

      1. Amir می‌گوید

        همون موقع هم که میگفت سالی یک دلار
        بازم نمیگرفت همینجوری تمدید میشد