TSMC و ARM در حال کار بر روی چیپست‌های 7 نانومتری برای آیفون 8 اپل

همان‌طور که می‌دانید TSMC و سامسونگ تولیدکنندگان اصلی چیپست‌های Apple A در آیفون‌ها و آی‌پدهای اپل هستند. درحالی‌که سامسونگ زودتر به فناوری ساخت پردازنده با لیتوگرافی 14 نانومتری دست پیدا کرد گزارش‌ها حاکی از یک لیتوگرافی حتی بهینه‌تر 7 نانومتری است که TSMC و ARM مشغول کار بر روی آن هستند.

0

به طور خلاصه هر‌چه فناوری ساخت دقیق‌تر شود مصرف انرژی کمتر شده، تولید حرارت کاهش یافته و در نتیجه عملکرد نیز بهتر خواهد شد. در حال حاضر چیپست Apple A9 به کار رفته در آیفون 6اس و 6اس پلاس توسط هر دو شرکت TSMC و Samsung ساخته می‌شود. TSMC از فناوری ساخت 16 نانومتری و سامسونگ از 14 نانومتری FinFET استفاده می‌کند. فناوری FinFET که گفته می‌شود در چیپست‌های 7 نانومتری آینده نیز به کار گرفت خواهد شد برای جلوگیری از نشتی جریان چیپ‌های کوچک استفاده می‌شود.

البته پیش از این‌که به فناوری 7 نانومتری برسیم دوره 10 نانومتری‌هاست و گفته می‌شود چیپست Apple A11 که در آیفون 7اس قرار می‌گیرد با این فناوری ساخته خواهد شد. در حال حاضر تنها سامسونگ به این فرآیند دست پیدا کرده که اولین چیپست 10 نانومتری دنیا را در کنفرانس ISSCC به نمایش گذاشت. پس از آن نوبت به فناوری 7 نانومتری می‌رسد که گفته شده در Apple A12 آیفون 8 به کار گرفته خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست رقابت بین TSMC و سامسونگ به کجا رسیده و کدام‌یک می‌توانند اپل را برای سفارش چیپست‌های آیفون متقاعد کرده و سود هنگفتی نیز به جیب بزنند!

phoneArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.