با تمامی ویژگی‌های جدید اندروید N آشنا شوید

گوگل شب گذشته طی اقدامی غافلگیرکننده نسخه هفتم اندروید را با نام رمز Android N معرفی کرد. این نسخه از اندروید تغییراتی بسیار مهم داشته که در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر مرور کنیم.

4

همان‌طور که می‌دانید گوگل نام نسخه‌های اندروید را از حرف A شروع کرده و حالا پس از حرف M مربوط به Marshmallow نوبت به حرف N رسیده است. با وجود این‌که هنوز مشخص نیست نام نسخه نهایی چه خواهد بود اما از آن‌جا که گوگل نام خوراکی‌ها را انتخاب می‌کند برخی اعتقاد دارند نام این نسخه Nutella خواهد بود. به هر حال نسخه جدید اندروید به جای کار بر روی تغییرات ظاهری تجربه کاربری را بهبود داده و ویژگی‌های مفیدی را اضافه کرده است.

اندروید N قرار است تابستان آینده ابتدا برای گوشی‌های نکسوس 5X، نکسوس 6، نکسوس 6P و تبلت نکسوس 9 و Pixel C عرضه شود اما انتظار داریم سایر تولیدکنندگان نیز از پاییز شروع به آپدیت پرچم‌داران خود کنند. برخی از ویژگی‌هایی که گوگل در این نسخه اضافه کرده پیش از این در رابط کاربری گوشی‌های دیگر اندرویدی موجود بود اما حالا خوب است که آن‌ها را در نسخه خام اندروید در اختیار داشته باشیم.

برخی از این ویژگی‌ها را در مطالب پیشین شرح داده‌ایم اما در این‌جا قصد داریم به صورت جامع تمامی ویژگی‌های جدید و مهم را یکجا جمع کنیم. توجه داشته باشید که گوگل ممکن است به دلایل مختلف برخی از این ویژگی‌ها را هنگام عرضه نسخه نهایی اندروید N حذف کند اما حداقل مهم‌ترین آن‌ها پابرجا خواهند ماند.


یک – حالت دو پنجره‌ای

یکی از مورد انتظارترین ویژگی‌های اندروید قابلیت اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر است. با این‌که سامسونگ و ال‌جی مدت‌هاست که این ویژگی را در گوشی‌های خود دارند و حتی اپل نیز این قابلیت را در iOS 9 برای آی‌پد فعال کرده اما گوگل تازه به این جمع اضافه شده است. در اندروید N کافیست تا وقتی در یک اپ خاص هستید انگشت خود را روی دکمه Overview نگه‌دارید تا اپ به نیمه بالایی صفحه منتقل شده و لیستی از اپ‌های اخیر برای باز شدن در پایین نمایش داده شوند.

Android-N-Multiwindow

یک راه دیگر کشیدن پنجره مورد نظر خود از لیست اپ‌های اخیر به بالای صفحه است. امکان تغییر اندازه پنجره‌ها نیز تا حدی معقول وجود دارد و می‌توانید با کشیدن خط میانی به بالا یا پایین صفحه یک اپ را به حالت تمام صفحه بازگردانید. این ویژگی مخصوصاً در تبلت‌ها یا فبلت‌ها بسیار مفید خواهد بود.

در تبلت‌ها تولیدکنندگان همچنین می‌توانند حالتی با نام freeform را نیز فعال کنند که امکان تغییر اندازه پنجره‌ها به میزان دلخواه را برای کاربر در کنار حالت دوپنجره‌ای فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با قابلیت دوپنجره‌ای می‌توانید به این‌جا مراجعه کنید.


دو – نوتیفیکیشن‌های دسته‌بندی شده با قابلیت پاسخ مستقیم

از این پس اندروید اعلان‌ها یا همان نوتیفیکیشن‌ها را به صورت دسته‌بندی شده برای هر اپ نشان می‌دهد اما تعامل با آن‌ها بسیار آسان‌تر و پیشرفته‌تر شده است. علاوه بر این‌که اطلاعات بیشتری را با سوایپ به پایین و گسترش اعلان‌ها مشاهده می‌کنید قادر خواهید بود تا از همان‌جا به پیام‌ها پاسخ داده و یا آن‌ها را حذف و آرشیو کنید. نکته مهم قابلیت تعامل با یکی از اعلان‌هاست در صورتی که تا به امروز اگر چند اعلان از یک اپ خاص داشتید امکان تعامل با یکی از آن‌ها به صورت جداگانه وجود نداشت.

android-n-notifications

با گسترش نوتیفیکیشن‌ها همچنین قادرید تا اطلاعات کامل مانند متن کامل ایمیل‌ها را نیز مشاهده کرده و اگر آن‌ها را کمی به راست یا چپ بکشید یک آیکن چرخ‌دنده برای فعال یا غیرفعال کردن اعلان‌های آن اپ ظاهر خواهد شد. در بالای هر دسته از نوتیفیکیشن‌ها نام اپلیکیشنی که آن را ایجاد کرده مشخص شده که می‌تواند در تشخیص اعلان‌های تبلیغاتی و مزاحم هم مفید باشد.


سه – جابجا شدن بین اپ‌ها تنها با لمس دکمه Overview

Android-N-overview-button

از این پس برای جابجایی بین اپ‌ها نیاز نیست پس از دکمه Overview روی اپ قبلی یا اپ دیگری تپ کنید. با دوبار فشردن این دکمه به صورت خودکار به اپل قبلی منتقل خواهید شد. همچنین اگر چندین بار به صورت متوالی آن را لمس کنید بین اپ‌های قبلی در Recent Apps جابجا شده و پس از چند ثانیه اپ مورد نظر به صورت تمام صفحه باز خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی این‌جا را بخوانید.


چهار – تنظیمات سریع بیشتر

android-n-qs

در منوی تنظیمات سریع حالا می‌توانید علاوه بر جابجایی و شخصی‌سازی دلخواه آیکن‌ها تعداد بیشتری از 9 آیکن استاندارد را قرار دهید و با سوایپ به چپ و راست به صفحه‌های دیگر منتقل شوید.


پنج – حالت شب پیشرفته

Night Mode که پس از نسخه پیش‌نمایش اندروید مارشملو حذف شده بود حالا قدرتمندتر از سابق بازگشته است. با فعال کردن این حالت می‌توانید از تم تیره در منوها استفاده کنید و همچنین حالت Adjust brightness می‌تواند به صورت خودکار نور صفحه‌نمایش را کمتر از حالت عادی کند. اما ویژگی اصلی Adjust tint برای حذف نور آبی است که در هنگام شب و پیش از خواب می‌تواند از اذیت چشم و بی‌خوابی جلوگیری کند. این قابلیت شبیه به حالت Night Shift در نسخه آزمایشی iOS 9.3 اپل است.

Android-N-night-mode

همچنین قادر هستید تا حالت شب را به صورت خودکار درآورده تا اندروید بسته به موقعیت جغرافیایی هنگام غروب خورشید این حالت را فعال کرده و هنگام طلوع آفتاب غیرفعال کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگی هم می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.


شش – حالت Data Saver برای صرفه‌جویی در مصرف دیتای اینترنت همراه

Android-data-saver

این ویژگی بسیار مفید به خصوص در ایران (!) از مصرف دیتای اینترنت توسط اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه جلوگیری می‌کند. همچنین توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را طوری طراحی کنند که در هنگام فعال بودن Data Saver حتی اپ فعال نیز با الگوهای متفاوتی اینترنت کمتری را مصرف کند. به طور مثال دانلود خودکار تصاویر در تلگرام متوقف شده یا اینستاگرام دیگر ویدئوها را بارگذاری نکند.

جزئیات بیشتر در مورد Data Saver را از این مطلب بخوانید.


هفت – حالت Doze پیشرفته‌تر

ویژگی Doze اولین بار در اندروید مارشملو برای کاهش مصرف شارژ باتری معرفی شد. این ویژگی می‌توانست وقتی صفحه‌نمایش گوشی خاموش است و آن را بدون حرکت گذاشته‌اید همگام‌سازی اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را محدود کند تا انرژی کمتری مصرف شود. در اندروید N حالا به محض این‌که صفحه‌نمایش گوشی خاموش شد Doze حتی در هنگام حرکت فعال شده و از مصرف انرژی بیش از حد جلوگیری می‌کند.

Android-N-Doze

همچنین برخی برادکست‌های غیرضروری طی پروژه Svelte اندروید حذف شده‌اند تا نه‌تنها میزان اشغال فضای رم کمتر شود بلکه اپلیکیشن‌ها مصرف انرژی کمتری داشته باشند.


هشت – فایل منیجر پیشرفته‌تر

Android-N-file-manager

با وجود این‌که فایل منیجر اندروید N هنوز در تنظیمات و در بخش Storage و Explore مخفی شده است حالا می‌توانید با یک سایدبار به راحتی بین منوها سوییچ کنید یا فایل‌ها را کپی کرده و انتقال دهید.


نه – کالیبراسیون صفحه‌نمایش

android-n-calibrate-display

اگر به نظر شما رنگ سفید صفحه‌نمایش گوشی بیش از حد سرد یا گرم است اندروید N به شما امکان می‌دهد تا به صورت دقیق رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را تنظیم کنید. این ویژگی‌ معمولاً به صورت حالت‌های سرد یا گرم در سایر گوشی‌ها ساده‌سازی شده اما در اندروید N می‌توانید خیلی دقیق‌تر روی رنگ‌های صفحه‌نمایش گوشی یا تبلت خود کنترل داشته باشید.


ده – پشتیبانی از نسخه هشتم زبان برنامه‌نویسی جاوا

Java-8

با وجود این‌که این تغییر توسط کاربر قابل رؤیت نیست اما میزان کدنویسی و زمان لازم برای توسعه نرم‌افزارها را کاهش خواهد داد. از این پس دیگر با پیام Optimizing Apps پس از آپدیت مواجه نشده و نصب اپلیکیشن‌ها نیز سریع‌تر انجام خواهد. البته برخی ویژگی‌های منحصر به این زبان برنامه‌نویسی تنها بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های با اندروید N و جدیدتر فعال خواهد بود.


یازده – بزرگنمایی صفحه

Android-N-icons

نسخه پیش‌نمایش اندروید N حالا به کاربرا امکان می‌دهد اندازه صفحه را انتخاب کرده و با تغییر تراکم المان‌های رابط کاربری مانند آیکن‌ها یا منوها را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نشان دهد. با وجود این‌که بعید است این ویژگی به نسخه نهایی راه پیدا کند اما استفاده از آن می‌تواند برای بهره بردن بیشتر از فضای زیادی صفحه‌نمایش در فبلت‌ها و یا برعکس بزرگ‌تر کردن المان‌ها برای افراد با مشکلات بینایی بسیار مفید باشد.

phoneArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    یک ورژن اندریود رفته بالا که فقط مدیریت باتری و مدیریت دانلودش بهتر بشه
    تغییراتش خوبه ولی
    ارزش یک ورژن رو نداره
    شاید باید نسخه 6.5 عرضه میکرد

  2. مرتضی می‌گوید

    حالت شب پیشرفته!؟
    حالا چرا رنگ قرمز؟ الان گلس های حرفه ای بازار با رنگ آبی هستن که

    1. نویروس می‌گوید

      در اصل رنگ قرمزه حالا من نمیدونم ولی از یه جا شنیدم رنگ قرمز کمتر چشم رو خسته میکنه حالا شاید حرف شما باشه معلوم نیس ولی توی گوگل اپ هم رفتم نرم افزاری رو پیدا کردم که رنگ قرمز کم رنگ میزد شبا روی صفحه تا چشم خسته نشه

  3. GoogKing می‌گوید

    مطلب فوق العاده خوب و روان بود