یک بررسی: آیا می‌توان با یک شارژر قوی‌تر آیفون را زودتر شارژ کرد؟

همان‌طور که مستحضر هستید انسان می‌تواند خود را با شرایط مختلف زندگی وقف دهد و تقریباً با هرگونه لوازمی هرچند مبتدی به زندگی خود ادامه دهد؛ اما به راستی برای شما نیز این سؤال پیش آمده است که لوازم الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند در شرایط غیر ایده‌آل به فعالیت عادی خود ادامه دهند؟

1

بدون شک اصلی‌ترین پیش‌نیاز کار لوازم الکترونیکی، انرژی الکتریکی است که از طریق کابل مستقیم متصل به شبکه سراسری و یا انرژی ذخیره شده در باتری آن‌ها فراهم می‌شود. اکثر اوقات ولتاژ کار این دست از لوازم بر روی بدنه و دفترچه راهنمای آن‌ها درج می‌شود تا به عنوان مثال از اتصال لوازم سازگار با شبکه سراسری برق اروپا در آسیای مرکزی و یا امریکای شمالی جلوگیری شود.

بیشتر کشورها علاوه بر شکل مختلف دوشاخه از ولتاژهای مختلفی برای برق استفاده می‌کنند. اگر دستگاه را به ولتاژی متصل کنید که سازگار نباشد به شدت آسیب می‌بیند. معمولاً شارژرهای لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با هر دو ولتاژ استاندارد سازگارند. با این وجود شما نباید به این موضوع بسنده کنید و حتماً قبل از اتصال به برق نوشته پشت آداپتور را مطالعه کنید؛ اما به راستی اگر از شارژری قدرتمندتر از آنچه که در دفترچه راهنمای آن قید شده در شارژ گوشی همراه استفاده شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا این امر باعث افزایش سرعت شارژر گوشی خواهد شد؟

خوشبختانه وب‌سایت phonearena، در آزمایشی اقدام به شارژ یک آیفون 6S توسط 5 شارژ مختلف (مناسب با وسایل دیگر) کرده است که نتیجه آن در جدول زیر درج گردیده است.

نام شارژر

حداکثر توان

حداکثر زمان شارژ

شارژر آیفون 6S

1 آمپر، 5 وات 150 دقیقه

شارژر رومیزی USB 450 وات

2.1 آمپر، 10.5 وات

136 دقیقه

شارژر آی‌پد 2

2 آمپر، 10 وات

135 دقیقه

شارژر مک بوک ایر مدل 2013

1.1 آمپر، 5.5 وات

147 دقیقه

پاور بانک 10,000 میلی‌آمپر ساعتی

2.1 آمپر، 10.5 وات

155 دقیقه

همان‌طور که در جدول نتایج به دست آمده نیز مشاهده می‌شود، به کار گیری شارژر آی‌پد ایر 2 در جهت شارژ آیفون 6 اس، باعث کاهش 15 درصدی زمان شارژ دستگاه نسبت به حالت عادی (اولیه) شده است. این در حالی است که شارژر  آی‌پد ایر دارای توانی 2 برابر بیشتر نسبت شارژر اصلی آیفون 6 اس است

چه عاملی باعث رخ دادن این اتفاق شده است؟

برای آن دسته از افرادی که حداقل یک بار قوانین و روابط مربوط به انرژی الکتریکی را پیش‌تر مطالعه کرده‌اند مشخص است که رابطه توان مصرفی برابر است با حاصل ضرب جریان در ولتاژ شبکه. حال از آنجا که در شبکه فشار ضعیف همیشه وقت ولتاژ تقریباً ثابت است، اصلی‌ترین عامل افزایش توان مصرفی را می‌توان آمپراژ در نظر گرفت که آن نیز با مجذور مقاومت مدار رابطه مستقیم دارد.

به زبان ساده‌تر در این آزمایش جریان شارژر اصلی‌ترین عاملی است که باعث کاهش زمان شارژ آیفون شده است. در سوی دیگر منبع خبر تصریح می‌کند که حدود 80 درصد ظرفیت باتری آیفون مورد آزمایش از قابلیت شارژ سریع بهره برده و 20 درصد باقی مانده آن در جهت افزایش عمر سلول‌های باتری به آهستگی شارژ می‌شوند.

charge-graphic

در حالت کلی اگرچه نتایج آزمایش فوق نشان می‌دهد که به کار گیری شارژرهایی با توانی به مراتب بیشتر (دو برابر)  از آنچه در دفترچه راهنمای دستگاه قید شده باعث افزایش سرعت شارژ آیفون 6 اس می‌گردد، با این حال متأسفانه اشاره‌ای به اثرات مخرب این عمل بر روی عمر شارژ باتری و عمر باتری نشده است از این رو هیچ‌گاه گوشی خود را در معرض چنین آزمایش‌هایی قرار ندهید.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    منم گوشیمو با درگاه 2.1 پاوربنک که شارز میکنم بیشتر از 1 آمپر طول میکشه
    آیا این طبیعیه یا نه