نگاه اول؛ بررسی کوتاه جی 5 ال‌جی در فارنت

دوم اسفند ماه یعنی تقریبا دو هفته پیش بود که شرکت ال‌جی در مراسمی در کنگره جهانی موبایل بارسلون از گوشی هوشمند جی 5 رونمایی کرد. حالا در کمترین زمان ممکن فرصتی دست داد تا نگاهی کوتاه اما نزدیک به جدیدترین پرچمدار ال‌جی در دفتر این شرکت در تهران داشته باشیم. با فارنت همراه باشید.

9

گوشی هوشمند جی 5 ال‌جی با بدنه تمام فلزی و طراحی ماژولار خود یک محصول انقلابی به حساب می‌اید که با یک تغییر آشکار و رادیکالی در طراحی پرچمداران ال‌جی همراه بوده است. پس بیراه نیست که ابتدا سراغ طراحی این محصول انقلابی برویم!

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-03

طراحی جی 5 ال‌جی

راستش را بگوئیم جی 5 ال‌جی را هنگامی که از نزدیک می‌بینید و در دست می‌گیرید کاملا با تصاویری که در فارنت و یا سایت‌های دیگر دیده‌اید متفاوت است و مطمئنا توصیه ما به همه تجربه از نوع نزدیک و کار کردن با آن پیش از هر گونه قضاوت در مورد طراحی ان است و جی 5 ال‌جی در زندگی واقعی و خارج از تصاویر واقعا متفاوت است و مطمئنا هیچ تصویری نمی‌تواند این حس را منتقل کند و پیشنهاد ما به ال‌جی فراهم کردن امکان لمس و تجربه بیشتر این محصول برای افزایش فروش آن در ایران بود.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-08

جی 5 ال‌جی از یک بدنه آلومینیومی بهره می‌برد که البته تنها تغییر آن نسبت به نسل قبل آن نیست و شاهد تغییر مکان ولوم صدا به لبه کناری دستگاه و ادغام دکمه پاور دستگاه با حسگر اثر انگشت در قاب پشتی هستیم، دقیقا همان جایی که در گوشی هوشمند V10 شاهد قرارگیری آن بودیم.

ال‌جی در لبه‌های کناری جی 5 از طراحی گرد استفاده کرده که به حس افزایش حاشیه صفحه نمایش کمک کرده، این خمیدگی در بالا و پائین صفحه نمایش نیز به کار گرفته شده تا در یک نگاه کلی شاهد یک هماهنگی در استفاده از این نوع طراحی باشیم که ال‌جی آن را 3D Arc نامیده است.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-01

دکه پاور به همراه حسگر اثر انگشت و سنسور دوربین به طور محسوس در قاب پشتی برجسته هستند. البته این برجستگی به اندازه‌ای نیست که باعث نامتعادل شدن گوشی هنگام لمس و در زمان گذاشتن آن روی یک سطح صاف مانند میز باشیم.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-06

فشار دادن کلید پاور کاملا محسوس است و به راحتی متوجه کارکرد آن می‌شوید و حسگر اثر انگشت در هنگام لمس نیز به راحتی با توجه به طراحی گوشی در دسترس انگشتان شما قرار دارد و اگر بخواهید صفحه نمایش گوشی را روشن کنید نیازی به فشار دادن دکمه پاور نیست و تنها کافیست حسگر اثر انگشت را با انگشتی که تنظیم کرده‌اید لمس کنید.

حسگر اثر انگشت جی 5 دقیق و سریع است و البته مقایسه حضوری آن با میت 8 هواوی نشان داد که همچنان در زمینه سرعت جای کار دارد و البته این تفاوت آنچنان چشمگیر نیست.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-04

ال‌جی برخی اصول را به عنوان اصول همیشگی طراحی خود در گوشی‌های هوشمند برگزیده و یکی از انها در دسترس قرار دادن باتری برای کاربران است که حتی با وجود فلزی بودن این دستگاه، باتری ان به صورت کشویی از زیر دستگاه بیرون می‌آید و این برای یک گوشی تمام فلزی در دنیای امروز امری غیرقابل باور است!

البته ال‌جی از این موضوع برای اضافه کردن ماژول‌های دیگر مانند دوربین و صدای خروجی حرفه‌ای استفاده کرده که آنها را دوستان جی 5 نامیده است. برای بیرون کشیدن این بخش تنها کافیست دکمه قفل قرار گرفته بر روی لبه کناری را فشار داده و بخش پائینی را بیرون بکشید. در این بخش تنها شاهد حضور باتری هستیم و ال‌جی از لبه کناری برای قرار دادن سیم‌کارت و کارت حافظه میکرو اس‌.دی بهره جسته است.

صفحه نمایش جی 5 ال‌جی: همیشه فعال!

تغییر دیگری که ال‌جی در نسل جدید پرچمدار خود بهره برده کاهش اندازه صفحه نمایش از 5.5 به 5.3 اینچ است که هنگام مقایسه آن در کنار جی 4 کاملا متوجه آن می‌شوید. این موضوع باعث خوشدست‌تر شدن جی 5 و احساس اطمینان بیشتر هنگام در دست گرفتن آن شده است. صفحه نمایش Quad HD IPS جی 5 مطابق انتظار و با توجه به تخصص ال‌جی از زاویه دید، شفافیت، نور و رنگ قابل توجه و خوبی برخوردار است و این موضوع در هنگام تماشای جزئیات رنگ‌ها حتی قابل تحسین است.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-10

قابلیت همیشه روشن یا فعال در این صفحه نمایش یکی از قابلیت‌هائیست که در گوشی هوشمند گلکسی اس 7 سامسونگ نیز حاضر است. با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست که برای دیدن ناتیفیکیشن‌ها و زمان صفحه نمایش گوشی را به طور کامل روشن کنید که اگر نگران کاهش شارژ باتری با استفاده از این قابلیت هستید ال‌جی مدعیست تنها 0.8 درصد از شارژ باتری در هر ساعت و 5 درصد به طور روزانه برای این قابلیت صرف خواهد شد.

سخت‌افزار جی 5 ال‌جی

جی 5 ال‌جی از پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون 820 کوالکام با 4 هسته سفارشی Kryo و پردازنده گرافیکی عالی Adreno 530 بهره می‌برد که تا 40 درصد نسبت به نسل پیش سریع‌تر عمل خواهد کرد بدون این‌که مشکلات گرمای بیش از حد آن را داشته باشد.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-05

این گوشی همچنین به 4 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده و خوشبختانه درگاه کارت حافظه نیز برای افزایش آن وجود دارد و ال‌جی مطابق معمول درگاه مادون قرمز را نیز برای کنترل لوازم خانگی فراموش نکرده است. بررسی بیشتر سخت‌افزار و آزمودن و مقایسه نتایج بنچمارک این گوشی هوشمند را در بررسی کامل آن خواهید خواند.

باتری جی 5 ال‌جی

جی 5 از یک باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی بهره‌مند است که در برابر باتری جی 4 شاهد کاهش ظرفیت آن هستیمم که طبیعتا با توجه به کاهش اندازه صفحه نمایش امری طبیعی به نظر می‌رسد.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-12

این باتری بنابراعلام ال‌جی با استفاده از فناوری Quick Charge 3.0 می‌تواند در 35 دقیقه تا 80 درصد شارژ شود اما هنوز خبری از قابلیت شارژ بی‌سیم نیست.

دوربین جی 5 ال‌جی؛ تجربه دوربین دوگانه!

دوربین دوگانه به نظر تجربه جدیددیست که در سال 2016 در گوشی‌هیا فراوانی شاهد حضور آن خواهیم بود اگر چه پیش از این به طور مشخص در اچ‌تی‌سی وان M8‌شاهد حضور ان بودیم اما تجربه ما نشان داد که ال‌جی استفاده به مراتب بهتری از دوربین دوگانه در جی 5 خود برده است.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-11

دوربین دوگانه ال‌جی از یک سنسور 16 مگاپیکسلی و یک سنسور عریض 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد که با استفاده از رابط کاربری دوربین جی 5 می‌توانید با بهره گرفتن از هر دو سنسور دستگاه یک زاویه دید 135 درجه‌ای را تجربه کنید که برای محیط‌های کوچک فوق‌العاده است که در تصویر پائین می‌توانید تفاوت میان دو تصویر عادی و واید در این گوشی را ببینید که از یک مکان ثابت و پشت سر هم گرفته شده است.

Lg-G5-Wide-Photo-Compare

در زمان بررسی کوتاه این گوشی هوشمند در محیط داخلی و محیط بیرونی موفق به عکسبرداری شدیم اگرچه مطمئنا برای بررسی بیشتر در محیط‌های متنوع‌تر نیاز به زمان بیشتری خواهد بود. مطابق معمول و با توجه به پیشینه ال‌جی در جی 4 و وی 10 شاهد ثبت تصاویر باکیفیتی هستیم که قضاوت بیشتر در مورد کیفیت این تصاویر را به شما و با دیدن این تصاویر در اندازه اصلی واگذار می‌کنیم.

رابط کاربری جی 5 ال‌جی

جی 5 ال‌جی اولین گوشی هوشمند ال‌جی است که اگر چه با اندروید 6 مارشملو بهره می‌برد اما قابلیت متمایز رابط کاربری اندروید خالص یعنی app drawer را حذف نموده است و مانند برخی دیگر از گوشی‌های هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند شرکت هواوی برای دیدن برنامه‌ها کافیست صفحه را به راست و چپ بکشید.

Lg-G5-UI

به شخصه از رابط کاربری گوشی‌های هوشمند ال‌جی تجربه خوبی داشته‌ام اما مطمئنا حذف این امکان به سریعتر شدن و نرمتر شدن رابط کاربری ال‌جی کمک فراوانی خواهد کرد. اگر چه ال‌جی عدم کاربرد این قابلیت و ساده‌تر شدن رابط کاربری خود را دلیل حذف این امکان دانسته است. رابط کاربری جی 5 حالا ساده‌تر شده و خلوت‌تر به نظر می‌رسد و ال‌جی برخی قابلیت‌های همیشگی خود مانند Q Slide apps را قربانی سادگی ان کرده و حذف نموده است.

بررسی بیشتر رابط کاربری جی 5 را به بررسی کامل این گوشی موکول می‌کنیم اگر چه در هنگام کار با این گوشی مشکل یا لگ خاصی در زمان کوتاه مشاهده نکردیم.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-13

دوستان جی 5 ال‌جی؛ رفقای یک گوشی ماژولار

امروز در هنگام بررسی کوتاه ال‌جی تنها ماژول در دسترس ماژول صدای با کیفیت Bang & Olufsen ‌بود که طبیعتا به دلیل نبود هدفون باکیفیت اماکن تجربه آن فراهم نشد و تنها جایگذاری آن در گوشی را تجربه کردیم و نکته اینکه با استفاده از این ماژول ارتفاع گوشی افزایش پیدا می‌کند.

حرف آخر و نتیجه‌گیری

جی 5 ال‌جی همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم یک تغییر رادیکالی و انقلابی در پرچمداران ال‌جی به حساب می‌آید که مطمئنا اگر ال‌جی در زمینه بازاریابی و فروش به خوبی عمل کند می‌تواند زمین‌ساز حضور موفق‌تر پرچمداران بعدی ال‌جی شود.

Lg-G5-Hands-On-review-in-farnet-02

این طراحی مطمئنا می‌تواند توجه بسیاری را به خود جلب کند و تجربه از نزدیک و حضوری این گوشی هوشمند می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

ال‌جی ظاهرا قرار است این گوشی را اواخر فروردین ماه روانه بازار کند و پیش‌بینی ما برای قیمت این گوشی هوشمند قیمتی در حدود دو میلیون تومان است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. مجتبی می‌گوید

    من جی فایو راخریدم ولی ازش راضی نیستم جی تری هم داشتم وی 10 هم داشتم ولی از جی تری بیشتر راضی بود جی فایو را الان سه بار به نرم افزار نوقا میخوام ارتقاع بدم ولی ارور مید

  2. مهدی می‌گوید

    سلام
    خیلی گوشیه خوبیه ولی لگ زیاد داره توصیه میکنم قبل از خرید حتمن بررسی کنید
    من خریدم ولی برعکس جی 3 که تجربه فوق العاده ای بود ازش راضی نیستم

  3. GoogKing می‌گوید

    قاب پشتیش خیلی زشته اما از دوربینش خوشم اومد

  4. حمیدرضا می‌گوید

    سلام عالی بود ممنون

  5. علی می‌گوید

    دوربین دوگانه رو قبلا اچ تی سی داشت دیگه چرا چنین قابلیتی نذاشته بود؟ فناوریش نبود؟

  6. رضا می‌گوید

    جی 5 رو کنار جی 4 بذارید اصلا نمیشه تشخیص داد مال یه شرکت هستن!

  7. مهیار می‌گوید

    موقعی که عکس واید گرفته گوشه های تصویر رو خراب کرده انگار لنز فیش آی گذاشته باشی. البته فک کنم طبیعیه

  8. S0LTan می‌گوید

    جی 5 ال‌جی را هنگامی که از نزدیک می‌بینید و در دست می‌گیرید کاملا با تصاویری که در فارنت و یا سایت‌های دیگر دیده‌اید متفاوت است

    من هم ندیدم اما همین حس رو دارم

    1. ارش می‌گوید

      هههههههههههههه