پنج چیز شگفت‌انگیزی که با شبکه ارتباطی 5G به انها دست پیدا خواهیم کرد

بدون شک می‌توان گفت سرعت پیشرفت فناوری و سرعت اینترنت با هم به صورت موازی پیش می‌روند، با این حساب دیگر هیچ معنایی ندارد که از محصولی جدید و به‌روز استفاده کنید اما سرعت و پهنای باند اینترنت شما کم و محدود باشد، اینجاست که نیاز به بستر شبکه‌های ارتباطیِ سریع‌تر، مشخص می‌شود.

2

 در حال حاضر شبکه‌های مخابراتی 3G و 4G عملیاتی شده‌اند و با توجه به منطقه‌ای که کاربران در آن حضور دارند و پشتیبانی دستگاهِ آنها از این پروتکل‌های ارتباطی قادر هستند به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ اما همان‌گونه که اشاره شد پیشرفت تجهیزات نیاز به بستر سریع‌تر اینترنت را طلب می‌کند، اینجاست که شبکه‌ ارتباطی 5G وعده اتفاقات شگفت‌انگیزی را می‌دهد که با استفاده از این پروتکل به آنها دست پیدا خواهیم کرد.

کارشناسان امور مخابرات مدعی هستند شبکه 5G بیشتر از ۱۰۰ برابر نسبت به پروتکل‌های فعلی که از آنها استفاده می‌کنیم سرعت دارد، این شبکه حتی از فیبرهای گوگل هم سریع‌تر است. این سرعت بالا و مثال زدنی درهای زیاد دیگری از فناوری را به روی ما باز می‌کند، اینجاست که هیجان و اشتیاق پیش از موعد برای دسترسی به این سرعت بالا بین طرفداران فناوری و صاحبان صنایع پدید می‌آید.

در کنگره جهانی موبایل امسال که تنها چندین روز از آن می‌گذرد صحبت‌های مختلفی در خصوص شبکه ارتباطی 5G مطرح شد، کریستیانو آموُن (Cristiano Amon) مدیر واحد چیپست‌های کوالکام مدعی است که 5G سطح توقع کاربران را به یک مرحله بالاتر ارتقا می‌دهد. ناگفته نماند که هنوز تا اجرایی شدن کامل 5G زمان زیادی باقی است و انتظار نمی‌رود تا سال ۱۳۹۶ شاهد این فناوری در دنیا باشیم؛ اما بررسی مواردی که این فناوری جدید در اختیار ما قرار خواهد داد خالی از لطف نیست:

بازی‌ها و تجربه‌های جدید

در حال حاضر بازی‌ها و واقعیت مجازی پیشرفت زیادی دارند اما عدم وجود بستر ارتباطی مناسب باعث شده تا با محدودیت‌هایی نیز روبرو شوند، شبکه ارتباطی 5G امکان اتصال بی‌سیم هدست‌های واقعیت مجازی را میسر می‌سازد، به این ترتیب کاربران از داخل منزل قادر هستند با یکدیگر بازی‌های مجازی انجام دهند یا به صورت مجازی از سواحل دریا در زیرزمین خانه خود بازدید کنند.

مارک زاکربرگ، مرد شماره یک فیس‌بوک نیز در صحبت‌های خود در کنفرانس جهانی موبایل اسپانیا مدعی شد که فناوری 5G بیشترین کاربرد را در هدست‌های مجازی خواهد داشت. با استفاده از این فناوری اطلاعات به سرعت و بدون تاخیر به هدست‌های مجازی ارسال می‌شوند بدون اینکه نیاز باشد از پیش بارگزاری انجام شود. با این حساب گیمرها نیز در کسری از ثانیه قادر هستند با سایر دوستان گیمر خود در هر نقطه‌ از دنیا ارتباط برقرار کنند.

خودروهای خودران

این روزها شاهد پیشرفت خودروهای خودران هستیم، پیش‌بینی می‌شود شبکه 5G سرعت مناسب را برای کنترل خودورهای خودران فراهم می‌کند. مدیر واحد تجهیزات شبکه شرکت نوکیا آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن دیگر در خیابان‌ها خبری از چراغ راهنمایی نیست و خودورهای خودران بدون اینکه تصادفی ایجاد شود مسافرها را به مقصد می‌رسانند.

مدیر مدیاتک نیز از تجهیز سنسور و دوربین در تمامی خودروهای خودران خبر می‌دهد، این تجهیزات با استفاده از شبکه 5G به صورت دائم تصاویر ویدئویی را مخابره می‌کنند. به این ترتیب اگر تصادفی رخ دهد دوربین‌های تعبیه شده در خودرو از زوایای مختلف آنرا تصویر برداری کرده‌اند.

ارائه خدمات پزشکی از راه دور

مَت گِراب، مدیر واحد چیپست‌های موبایل شرکت کوالکام آینده‌ای را در نظر دارد که در آن پرسنل بیمارستان‌ها با استفاده از سرعت بالای شبکه 5G قادر هستند از راه دور بعضی از خدمات پزشکی را برای بیمار انجام دهند. تاخیر در شبکه 5G به اندازه‌ای کم است که پزشکان می‌توان به راحتی با کمک ربات‌ها از راه بسیار دور عمل‌های سرپایی جراحی را انجام دهند. به این ترتیب بیماران در اقصی نقاط دنیا قادر هستند از تجربه پزشکان تراز اول بهره‌مند شوند.

استفاده از سرویس‌های ویدئو کنفرانس با نهایت سرعت و کیفیت

یکی از مدیران ارشد سامسونگ مدعی است اجرای ویدئو کنفرانس نسبت به آنچه تاکنون دیده‌ایم دگرگون خواهد شد، سرعت بالای شبکه 5G حتی افراد خانواده را قادر به برگزاری تماس‌های ویدئویی با کیفیت بسیار بالا می‌کند. برای نمونه می‌توان به اعضای یک باند موسیقی اشاره کرد که با استفاده از سرعت بالای شبکه 5G به صورت تصویری تمرینات خود را هماهنگ کنند. این روزها برگزاری ویدئو کنفرانس به امری رایج تبدیل شده است؛ اما باز هم کیفیت و سرعت انتقال تصویر در ویدئو کنفرانس‌هایی که در بستر 5G اجرا می‌شوند با آنچه تاکنون دیده‌ایم تفاوت چشمگیری خواهد داشت.

وب‌گردی با نهایت سرعت

همان‌گونه که اشاره شد شبکه 5G امکانات زیادی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد؛ اما بیشتر این امکانات مواردی نیستند که همه روزه با آنها سر و کار داشته باشیم، در این بین استفاده از اینترنت به امری روزمره تبدیل شده است و اینجاست که بدون شک لذت وب‌گردی با شبکه 5G صد چندان خواهد شد.

در حال حاضر با استفاده از سریع‌ترین خطوط اینترنت هم چند ثانیه‌ای زمان نیاز است تا صفحه باز شود؛ اما در شبکه 5G داستان فرق می‌کند و صفحه‌های اینترنتی بلادرنگ باز می‌شوند. کاربران برای دانلود نیز سرعت بسیار بالایی را در اختیار خواهند داشت، در حال حاضر دانلود یک فیلم سینمایی با کیفیت معمولی با در نظر گرفتن بهترین پهنای باند 4G حدود ۴ دقیقه به طول می‌انجامد؛ اما در شبکه 5G برای دانلود همان فیلم تنها به ۱۵ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.

هما‌ن‌گونه که در ابتدا نیز اشاره شد تا عملیاتی شدن شبکه‌های 5G هنوز دو سالی زمان داریم و بدون شک در این مدت امکانات دیگری نیز به لیست کارهای شگفت‌انگیزی که 5G آنها را میسر می‌کند اضافه خواهد شد.

Cnet.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    فکر کنم دوساله دیگر برای مردم کشورهای عقب افتاده متل آمریکا ژاپن کره‌جنوبی آلمان انگلیس باشه در کشور ما شاید تا 20 یا سی سال دیگه بیاد که ما نیستیم

    1. Amir می‌گوید

      ایرانسل رو نشناختی پس
      زیرساخت اصلا حالیش نیست فقط میاره و میره جلو