پروژه Centennial مایکروسافت چیست؟

دوست داران و علاقه‌مندان به برند مایکروسافت در جریان هستند که این شرکت در کنفرانس بیلد سال گذشته برای بقا ویندوز 10، چند پروژه جدید همچون استوریا، Westminster، Islandwood و Centennial را در جهت پورت راحت اپلیکیشن‌های تحت وب و سایر پلتفرم‌ها به آخرین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ارائه کرد.

2

بر اساس استراتژی جدید نادلا، ردموندی‌ها از دو طریق در نظر دارند فروشگاه نرم‌افزار ویندوز 10 را رونق بخشند. اولین روش ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه‌دهندگان و ترغیب آن‌ها برای طراحی اپلیکیشن‌هایی بر پایه پلتفرم یونیورسال و دیگری قرار دادن ابزارهایی برای پورت کردن بدون دردسر اپلیکیشن‌های سایر پلتفرم‌ها برای ویندوز است.

تاکنون پروژه پلتفرم یونیورسال که امکان ساخت اپلیکیشن‌هایی با قابلیت اجرا بر روی تمام دستگاه‌هایی که از ویندوز 10 قدرت گرفته‌اند اجرایی شده است، این در حالی است که به نظر می‌رسد پروژه “Windows Bridge” نیز برای پورت مستقیم اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS به ویندوز 10 در جهت رونق بخشیدن به فروشگاه نرم‌افزاری این سیستم‌عامل اکنون آماده استفاده شده است.

ویندوز بریج درواقع ابزاری در جهت تبدیل کدهای یک اپلیکیشن توسعه‌یافته بر مبنای iOS برای اجرا بر روی ویندوز 10 می‌باشد، این در حالیست که مایکروسافت تأکید دارد این برنامه به هیچ عنوان عاملی در جهت کم شدن رغبت توسعه‌دهندگان برای توسعه مستقیم برنامه‌های خود برای ویندوز به وجود نخواهد آورد و اپلیکیشن‌های که از این طریق برای ویندوز پورت شوند نسبت به نسخه اصلی کارایی کمتری را ارائه خواهند داد.

در سوی دیگر چندی پیش مطلع شدیم که مایکروسافت به دلایلی نامعلوم روند توسعه پروژه استوریا را متوقف کرده است. استوریا توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری را قادر سازد تا اپلیکیشن‌های اندرویدی را به راحتی برای ویندوز ۱۰ نسخه موبایل پورت کنند؛ اما همان‌گونه که اشاره شد این پروژه عمر چندانی نداشت و قبل از اینکه به صورت کامل اجرایی شود تعطیل می‌شود.

علاوه بر این ردموندی‌ها نسخه اولیه Islandwood را چندی پیش منتشر کردند، با این حال تمام این امکانات قرار است در مجموعه زامارین که اکنون مالکیت اصلی آن در اختیار مایکروسافت است گردآوری شود. به زبان ساده‌تر با زامارین توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری قادر هستند کدهای مشترکی بین ویندوز، iOS و اندروید بنویسند در صورتی که اپلیکیشن تنها برای یک پلتفرم به خصوص توسعه داده می‌شود.

در همین رابطه نیز روز گذشته مطلع شدیم که پروژه Centennial آماده عرضه از سوی مایکروسافت بوده و به احتمال زیاد تابستان پیش رو و در زمان عرضه آپدیت رداستون 2 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

همان‌طور که مستحضر هستید تمامی اپلیکیشن‌های سازگار با ویندوز 10 بر پایه معماری One Core (یک هسته واحد) توسعه یافته‌اند، از این رو به راحتی هم بر روی پی‌‌‌سی‌ها و هم صفحات لمسی و یا گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند. این قابلیت در حالی اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تمامی نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل ویندوز اکثر برنامه‌ها بر پایه دو معماری اصلی Win32 و NET. ساخته می‌شدند.

از آنجا که برنامه‌های Win32 یا NET. قابلیت اجرا بر روی صفحات لمسی را ندارند، مایکروسافت پروژه Centennial را معرفی کرده که در واقع امکان پورت مستقیم و بدون در سر برنامه‌های Win32 و NET. به ویندوز 10 و استور یکپارچه این سیستم‌عامل را فراهم می‌کند. در وصف پروژه Centennial همین بس که با اجرایی شدن نهایی آن امکان پورت آسان 60 میلیون برنامه کلاسیک  کاربردی به ویندوز 10 و استور آن به وجود خواهد آمد.

بدون شک این اقدام باعث خواهد شد که خلأ نرم‌افزاری موجود در استور ویندوز 10 به شکل قابل توجهی جبران شود. جدا از اینکه پلتفرم یونیورسال امکان اجرایی شدن آن‌ها بر روی صفحات لمسی و در مرحله بعدی گوشی‌های هوشمند و کنسول ایکس باکس وان را فراهم خواهد کرد. در هر حال همان‌طور که گفته شد به نظر می‌رسد این ابزار هم‌اکنون در اختیار تعداد محدودی از توسعه‌دهندگان نزدیک به مایکروسافت برای تست قرار گرفته  و شاید با رفع ایرادات و مشکلات موجود در نسخه آزمایشی، شاهد عرضه رسمی پل Project C در بیلد 2016 از سوی مایکروسافت باشیم.

winbeta

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    60 نرم افزار کلاسیک
    چقدر زیاد

    1. حمید می‌گوید

      60 میلیون