مایکروسافت و واتس‌اپ نیز به جمع حامیان اپل علیه نقض حریم شخصی کاربران پیوستند

پس از اعلام حمایت ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و همچنین تجمع هواداران اپل و فعالان حقوق بشر در مقابل اپل استور حالا خبرهایی از حمایت مایکروسافت و واتس‌اپ نیز به گوش می‌رسد.

1

اگر از ماجراهای پرونده قاتلین سن برناردینیو و اجبار کردن اپل به رمزگشایی گوشی یکی از متهمین و همچنین دستور تعبیه یک حفره امنیتی جهت دسترسی به اطلاعات کاربران آگاه نیستید پیشنهاد می‌کنیم مطالب این صفحه را مرور کنید. و اما در ادامه اعتراضات و حمایت‌ها از تیم کوک مدیرعامل واتس‌اپ آقای «ژان کوم» هم در پست فیس‌بوک خود متن نامه تیم کوک را به اشترام گذشته و می‌گوید:

ما نباید اجازه دهیم این اتفاق خطرناک رخ دهد. امروز آزادی ما در خطر است!

اپل در سال 2014 سرانجام پیام‌های واتس‌اپ را به طور کامل رمزگذاری کرد به‌طوری که به جز دستگاه‌های مبدأ و مقصد هیچ فرد دیگری نتواند پیام‌ها را در این میان بخواند حتی اگر بتواند اینترنت را به طور کامل رصد کند. البته نوع استفاده واتس‌اپ از پروتکل رمزگذاری TextSecure به شکلی است که سرویس مرکزی می‌تواند رمزگذاری را در هر زمان بدون اطلاع کاربر قطع کند. به هر حال وجود این رمزگذاری حداقل از خوانده شدن پیام‌ها توسط هکرها جلوگیری خواهد کرد و جالب است بدانید سرویس واتس‌اپ به مدت یک روز کامل در برزیل به جرم سر باز زدن این شرکت از دو حکم دادگاه محلی این کشور مسدود شده بود.

و اما مایکروسافت، شرکتی که انتظار داشتیم زودتر از این‌ها حمایت خود را از اپل اعلام کند سرانجام یک حمایت هرچند کمرنگ از تصمیم اپل از خود نشان داده است. این شرکت از بیانیه مجموعه شرکای RGS (شامل AOL، دراپ‌باکس، Evernote، فیس‌بوک، گوگل، اپل، لینکداین، توییتر و یاهو) حمایت کرده است. در این بیانیه این‌گونه آمده:

شرکت‌های اصلاح نظارت دولت (RGS) اعتقاد دارند که بسیار مهم است تروریست‌ها و مجرمان ترسانده شده و حاضرند از دستورهای قانونی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات به منظور افزایش امنیت عمومی اطاعت کنند. اما شرکت‌های فناوری به دلیل محافظت از اطلاعات کاربرانشان نباید مجبور شوند که از حفره‌های backdoor استفاده کنند. شرکت‌های RGS کماکان به اطاعت از قانون و فراهم کردن کمک لازم برای محافظت از امنیت مشتریان و اطلاعات آن‌ها ادامه خواهند داد.

همان‌طور که می‌بینید در این بیانیه از اپل به وضوح نامی به میان نیامده و با این‌که مدیر بخش قانون مایکروسافت این توییت را منتشر کرده و مدیرعامل مایکروسافت نیز آن را ریتوییت نموده نمی‌توان آن را حمایت مستقیم مایکروسافت یا هر یک از شرکت‌های دیگر عضو RGS دانست. هنوز مشخص نیست که آیا شخص مدیرعامل مایکروسافت آقای ساتیا نادلا نیز قصد دارد شبیه به گوگل یا واتس‌اپ از تصمیم اپل حمایت کند یا خیر. جالب است بدانید که اپل پیش از این در پرونده مشابهی در مورد دسترسی به اطلاعات کاربران مایکروسافت در ایرلند از این شرکت حمایت کرده بود.

TheVerge 1 2

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    هر کسی در این جریان به فکر منافع خودشه