گوگل افزونه حذف تبلیغات مرورگر سامسونگ را از پلی استور حذف کرد

روز دوشنبه همین هفته سامسونگ با همکاری Adblock Fast اپلیکیشنی را به عنوان افزونه برای مرورگر اندرویدی گوشی‌هایش در گوگل پلی منتشر کرد که برای حذف تبلیغات ساخته شده بود. اما به‌تازگی گوگل این مرورگر را از پلی‌استور حذف کرده و دلیل آن را نقض قوانین عنوان کرده است.

2

نسخه جدید مرورگر اینترنتی پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ به یک API برای حذف تبلیغات مجهز است. به این معنی که توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قادر خواهند بود تا افزونه‌هایی برای حذف تبلیغات برای آن بنویسند. Adblock Fast که با همکاری سامسونگ ساخته شده و عرضه شده بود ناگهان از پلی‌استور حذف شده در صورتی که این اپلیکیشن در بخش Productivity اپلیکیشن‌های رایگان گوگل‌پلی به رتبه اول رسیده بود و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران دریافت کرده بود.

ظاهراً این اپلیکیشن بدون هیچ اخطار قبلی از گوگل‌پلی حذف شده و توسعه‌دهنده آن تنها یک ایمیل دست‌نوشته با مضمون نقض بند 4.4 تواقف‌نامه توزیع توسعه‌دهندگان دریافت کرده است. در این توافقنامه این‌طور آمده است:

شما توافق می‌کنید که در هیچ فعالیت با استور شرکت نخواهید کرد که شامل توسعه یا توزیع محصولاتی می‌شوند که به دستگاه‌ها، شبکه‌ها و یا سایر مشخصه‌ها و سرویس‌های هر شخص ثالثی شامل اما نه محدود به کاربران اندروید، گوگل یا هر اپراتور شبکه موبایل بدون اجازه دسترسی یافته، آسیب زده و یا آن را مختل کند.

با وجود این‌که Adblock Fast در نگاه اول این قانون را نقض نمی‌کند اما شاید به نحوی محتوای وب‌سایت‌ها یا تبلیغ‌دهندگان را نقض کرده و مختل کرده باشد. پس از حذف این اپلیکیشن دو افزونه دیگر برای مرورگر سامسونگ منتشر شده‌اند: Crystal حذف‌کننده مشهور تبلیغات iOS و همچنین پلاگین Adblock Plus که نیازی به معرفی ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا گوگل متوجه عرضه این دو افزونه نشده و یا آن‌ها توانسته‌اند به نحوی قانون پلی‌استور را دور بزنند.

Adblocking

به نظر می‌رسد گوگل اجازه نمی‌دهد تا اپلیکیشن‌های شخص ثالث تبلیغات را روی اپلیکیشن‌های دیگر حذف کنند؛ اما نکته عجیب این‌جاست که Adblock Fast با همکاری و رضایت سامسونگ منتشر شده است. Adblock Plus چند سال پیش پس از عرضه اپلیکیشنی برای حذف تبلیغات در اندروید با مشکلی مشابه مواجه شد اما بعدها توانست محصول خود را در قالب یک مرورگر مستقل در پلی‌استور گوگل عرضه کند. با وجود این‌که گوگل حذف Adblock Fast را تأیید کرده اما سامسونگ در مورد این اتفاق اظهار نظری نکرده است.

برکسی پوشیده نیست که درآمد اصلی گوگل از طریق تبلیغات تأمین می‌شود و این شرکت به هیچ‌وجه با حذف تبلیغات اینترنتی از صمیم قلب موافق نیست! هرچند که به دلیل فشار رقبا مجبور شده تا به گونه‌هایی از Adblockها اجازه فعالیت بدهد.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مهیار می‌گوید

    واقعا نمیدونم چرا شرکت ها دارن به این سمت میرن که به مسدودکننده های تبلیغات بها میدن اگرچه کاربر با این موضوع راحته که البته یه سری منافعش رو از بین میبره اما در نهایت به ضرر همه تموم میشه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده جهان جهان تبلیغاته باید راهی برای حذف تبلیغات آزاردهنده پیدا کرد نه همه تبلیغات رو حذف کرد.

  2. Amir می‌گوید

    سامسونگ ضایع شددده حرف نمیزنه