پتنت جدید اپل از حذف برآمدگی دوربین و ادامه نازکتر شدن آیفون‌ها خبر دارد

شاید تعدادی از ما که حاضر به داشتن باتری گوشی قوی‌تر در ازای ضخیم‌تر شدن دستگاه هستیم در اقلیت باشیم، اما این بار حتی طرفداران گوشی‌های فوق‌العاده نازک هم از برجستگی دوربین در آیفون 6 و 6اس ناامید شده‌اند.

0

مشکلی که اپل با آن مواجه شده این است که قوانین فیزیک تعیین می‌کنند تا چه اندازه می‌توان بدون از دست دادن کیفیت عکس خروجی، لنز و طرز چینش اجزای آن با هر اندازه دیافراگم دلخواه را کوچک در نظر گرفت؛ اما پتنتی که در سال 2013 میلادی پر شد، در تیرماه ادامه پیدا کرد و دیروز تأیید شد که می‌تواند راه‌حلی را برای این مشکل ارائه دهد.

در این پتنت به‌جای حسگر صاف همیشگی، به توصیف حسگر تصویر زاویه‌دار و کروی شکلی پرداخته می‌شود که به کاهش فاصله بین اجزای لنز کمک می‌کند تا جایی که بتوان ماژول دوربین نازک‌تری تولید کرد.

این پتنت به توضیح رابطه مستقیم اندازه دوربین و کیفیت تصویر می‌پردازد:

ظهور دستگاه‌های کوچک چندمنظوره مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها یا انواع پد، نیاز به دوربین‌های کوچک با کیفیت بالا را برای قرار دادن داخل این دستگاه‌ها پدید آورده است. با این‌وجود به علت محدودیت‌های تکنولوژی معمول عکاسی، دوربین‌های استفاده شده در این دستگاه‌ها تصاویر را با رزولوشن یا کیفیتی کمتر از دوربین‌های بزرگ می‌گیرند.

با ساخت حسگر به صورت برآمده می‌توان فاصله‌ای که در آن حس‌گر نور را از لنز دریافت می‌کند را بسیار کمتر از حد ممکن و معمول در نظر گرفت. در این پتنت به تکنیکی مشابه که در تلسکوپ‌های فضایی استفاده می‌شود اشاره شده است.

curved-sensor

عکسی که به این صورت گرفته شود معمولاً دچار ناهنجاری به نام کروماتیک ابریشن می‌شود (برای اطلاعات بیشتر مقاله «کروماتیک ابریشن» چیست؟ چگونه از بروز آن جلوگیری کنیم؟ از فارنت را بخوانید)، اما اپل استفاده از لنز اضافی را پیشنهاد می‌دهد تا نتیجه را اصلاح کند.

همان‌طور که قبلاً هم در پتنت‌های اپل شاهد بوده‌ایم اصلاً مشخص نیست که قرار است از این پتنت استفاده بشود یا خیر، اما با توجه به احتمال اینکه فکر جانی آیو مدیر ارشد طراحی اپل به شدت به لنز بیرون زده آیفون مشغول شده، احتمالاً این پتنت یا راه‌حلی دیگر در آیفون بعدی نقش خواهد داشت.

9to5mac

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.