آموزش: چگونه یک فلش درایو بوت برای ویندوز 10 خود بسازیم؟

نصب سیستم‌عامل ویندوز از طریق فلش درایو یا حافظه جانبی، مزایای بسیاری نسبت به نصب از روی دیسک فشرده دارد که برای بسیاری از کاربران به ویژه آن دسته که از درایو اپتیکال محروم هستند، یک ضرورت محسوب می‌شود. سرعت بالا و اطمینان از کامل بودن فرایند نصب سیستم‌عامل و احتمال ناچیز از بین رفتن اطلاعات به مرور زمان از مزایای این روش می‌باشد. برای فراگیری ترفند ساخت یک فلش درایو بوت برای ویندوز 10 در ادامه در فارنت همراه ما باشید.

در این روش هیچ‌گونه خطای احتمالی در هنگام نصب ویندوز نخواهید داشت، البته باید در هنگام ساخت فلش درایو با قابلیت بوت کمی با دقت دستورات گفته شده را وارد و اجرا نمایید.قبل از شروع بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • در این روش به یک فلش مموری با حداقل ظرفیت 8 گیگابایت نیاز است.
  • مادر بورد دستگاهی که خواهان نصب ویندوز از طریق این روش بر روی آن هستید، حتماً بایستی قابلیت بوت فلش درایو را در هنگام شروع به کار داشته باشد.
  • حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای ویندوز 10 عبارت است از: پردازنده با سرعت یک گیگاهرتز و یا بیشتر٬حافظه رم یک گیگابایت و حافظه خالی ذخیره‌سازی 6 گیگابایتی برای نسخه 32 بیتی و حداقل 16 گیگابایت فضای خالی در کنار حافظه رم دو گیگابایتی برای نسخه 64 بیتی، کارت گرافیکی که از دایرکس 9 با درایور WDDM پشتیبانی کند.
  • در این روش حتماً بایستی به اینترنت پهن باند دسترسی داشته باشید.

در ابتدا لازم است نرم‌افزار واسط Windows 10 Media Creation Tool را بر اساس نوع نسخه 32 یا 64 بیتی سیستم‌عاملی که هم‌اکنون از آن استفاده می‌نمایید دانلود نمایید. برای تشخیص ویندوز 32 یا 64 بیتی سیستم‌عامل دستگاه خود ابتدا بر روی آیکون Computer کلیک راست کنید و سپس گزینه Properties را بزنید. در بخش System Type از پنجره ظاهر شده، با توجه به 32 بیتی یا 64 بیتی بودن ویندوز، اطلاعات زیر نمایش داده می‌شود.

system_type

در سوی دیگر برای پی بردن به نوع پردازنده سیستم خود، ابتدا در پنجره Run دستور System Information را تایپ نمایید، سپس مشخصه Processor را انتخاب نمایید. اگر مقدار متناظر با Processor با عبارت X86 شروع شود، کامپیوتر دارای CPU یا پردازنده 32 بیتی است، اما اگر مقدار متناظر با Processor با عبارت ia64 یا AMD64 یا X64 آغاز شود، یعنی این کامپیوتر دارای CPU یا پردازنده 64 بیتی است.

در هر صورت پس چِک کردن این مقدار، نسخه 32 و 64 بیتی نرم‌افزار واسط Windows 10 Media Creation Tool را از طریق این لینک دانلود و نصب نمایید. بعد از انتجام این کار، برنامه مذکور را راه اندازی کرده و سپس در اولین صفحه باز شده گزینه “Create installation media for another PC” را انتخاب نمایید.

windows_10_usb_1

در این صفحه پس از تعیین زبان پیش‌فرض سیستم‌عامل ویندوز 10، یکی از نسخه‌های Windows 10 Home, Windows 10 Home N, Windows Home Single Language, Windows 10 Pro, یا Windows 10 Pro N را انتخاب نمایید. با یک جستجوی ساده در گوگل، می‌توانید به تفاوت نسخه‌های قید شده پی ببرید.

windows_10_usb_2

اگر مراحل قبلی را به درستی طی کرده باشید، اکنون به صورت خودکار تمام حافظه‌های متصل شده را که به اندازه کافی برای ساخت بوتیبل فضای خالی در اختیار دارند را بررسی و لیست می‌کند.

windows_10_usb_3

در صفحه جدید بدیهی است که بایستی USB drive را انتخاب نمایید.

windows_10_usb_4

در این صفحه نیز تنها کافی است آدرس محلی که خواهان پیاده‌سازی ویندوز به صورت بوت بر روی آن هستید را انتخاب نمایید.

windows_10_usb_5

لازم به ذکر است که با انتخاب آدرس فلش درایو، قبل از نوشتن ویندوز، تمامی اطلاعات قبلی آن حذف خواهند شد از این رو در صورت مهم بودن اطلاعات، حتماً قبل از شروع به کار از آن‌ها فایل پشتیبان تهیه کنید.

windows_10_usb_7

در انتها نیز بایستی صبر نمایید تا دانلود ویندوز 10 مدنظر شما تکمیل شود.

پارتیشن بندی دست فلش درایو

گاهی اوقات ممکن است فایل ایمیج ویندوز مورد نظر را در اختیار داشته باشید و یا اینکه به دلیل عدم برخورداری از اینترنت پر سرعت ، فایل ISO آن را با نرم‌افزارهای مدریت به مرور زمان از سرورهای ثانویه دریافت کرده‌اید. در این صورت برای ساخت یک فلش درایو با قابلیت ویندوز جدید دیگر نیازی به برنامه Windows 10 Media Creation Tool نبوده و با طی کردن چند مرحله می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

هرچند تاکنون نرم‌افزارهای مختلفی نیز در جهت ساخت فلش درایو با قابلیت بوت ویندوز توسعه یافته اند، با این حال ما در این روش می‌خواهیم با یک سری از دستورات تحت CMD و بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی، اقدام به ایجاد فلش درایوی با ویژگی مذکور نماییم.

برای شروع بایستی خط فرمان موسوم به RUN ویندوز را اجرا نمایید. بدین ترتیب همین نام “RUN” را درون باکس جستجوی ویندوز (کورتانا) تایپ کرده و سپس دکمه اینتر کیبورد را بفشارید. اکنون عبارت “command prompt as the administrator” را در فیلد باز شده نوشته و بار دیگر دکمه اینتر کیبورد را بفشارید.

windows_10_usb_8

اکنون فرمان “DISKPART ” را اعمال کنید تا برنامه دستگاهی پارتیشن‌بندی دیسک تحت cmd اجرا شود که به شما اجازه فرمت کردن فلش درایو و فعال کردن پارتیشن را خواهد داد.

windows_10_usb_9

در این مرحله تمامی حافظه‌های متصل به سیستم شما با شماره نمایش داده خواهند شد که بر اساس ظرفیت آن‌ها می‌توانید شماره مربوط به فلش درایو را پیدا کنید. در این آموزش فلش درایو ما با شماره 1 شناخته می‌شود از این رو “select disk 1” را در ابتدای خط فرمان همچون شکل زیر نوشته و بار دیگر کلید اینتر صفحه‌کلید را فشار دهید.

windows_10_usb_10

اکنون بایستی دستور “create partition primary” را برای تبدیل فلش درایو مورد نظر به قابلیت بوت در هنگام راه اندازی اولیه دستگاه وارد نمایید. البته دستور Clean تمامی پارتیشن‌های موجود بر روی USB از جمله سکتورهای مخفی را پاک می‌کند، با دستور Active  به سیستم اطلاع می‌دهید که پارتیشن ایجاد و انتخاب شده، یک پارتیشن دستگاهی معتبر است.

windows_10_usb_11

حال همچون تصویر زیر دستور  “active” را وارد کرده و بار دیگر کلید اینتر صفحه‌کلید را بفشارید.

windows_10_usb_12

اکنون نیاز به آن است که فلش درایو خود را پارتیشن‌بندی کنیم، از این رو دستور “format fs=fat32” را وارد نمایید. البته به جای fat32 می‌توان از NTFS نیز استفاده کرد، با این حال ممکن است مادربرد دستگاه شما از قدرت خواندن اطلاعات نوشته شده بر روی این پارتیشن‌بندی عاجز باشد. حال صبر نمایید تا مراحل پارتیشن‌بندی به ترتیب طی شوند. سرعت روند انجام این کار بسته به کیفیت فلش درایو شما متفاوت است.

windows_10_usb_15

پس اتمام کار، دستور “Assign” را اعمال نمایید. بعد از فرمت شدن و پارتیشن‌بندی مجدد فلش درایو ، وارد کردن دستور “Assign” منجر به آن می‌شود که ویندوز با اختصاص دادن یک حرف به درایو مورد نظر آن را به شکل کامل شناسایی کند.

windows_10_usb_16

خب کار تقریباً تمام است و شما تنها بایستی فایل ایمیجی که پیش‌تر از ویندوز 10 تهیه کرده‌اید را با استفاده از یک نرم‌افزار جانبی همچون rufus به فلش درایو انتقال دهید. بدین منظور پس از باز کردن برنامه rufus که می‌توانید آن را از طریق این لینک دریافت نمایید، بر روی آیکون سی‌دی کلیک کنید و در صفحه باز شده فایل ISO ویندوز 10 را بیابید.

windows_10_usb_18

در انتها نیز بر روی گزینه‌ی start کلیک کنید تا عملیات انتقال آغاز شود. البته اگر کماکان خواهان استفاده از محیط داس هستید، در پنجره‌ای که قبلاً باز گذاشته‌اید دستور  “xcopy g:*.* /s/e/f h:” را اعمال نمایید. لازم به ذکر است که در این دستور حرف “g” درایو اصلی بوده و حرف “h” نام فلش درایوی است که خواهان کپی کردن اطلاعات از درایو g بر روی آن هستیم.

venturebeat

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.