با چتر هوشمند از این پس محموله‌های هوایی با دقت بر روی محل مورد نظر فرود می‌آیند!

روزی نیست که به منابع خبری فناوری سر بزنیم و با خبری از محصولِ هوشمندِ جدیدی روبرو نشویم، این بار نیز در اخبار داشتیم که چتر‌های نظامی هم به جمع سایر تجهیزات هوشمند خواهند پیوست و از این پس محموله‌هایی که با چتر از هواپیما پرتاب می‌شوند به صورت هوشمند دقیقا بر روی هدف فرود می‌آیند.

0

استفاده از چتر در عملیات نظامی کاربردهای مختلفی دارد و مواقعی زیادی است که تجهیزات و آذوقه در مناطق صعب‌العبور از راه‌های هوایی بوسیله چتر به دست سربازان می‌رسد، اینجاست که فناوری راه‌ جدیدی را در اختیار مردان جنگی قرار می‌دهد.

ناگفته نماند که چترها تاکنون نیز چندان از فناوری بی‌بهره نبوده‌اند و جی‌پی‌اس در آن‌ها تعبیه شده بود. استفاده از جی‌پی‌‌اس باعث می‌شود چتر دقیقا بر روی محل مشخص شده فرود آید اما در میدان نبرد همیشه نقطه مقابلی نیز وجود دارد، احتمال نفوذ دشمنان در امواج جی‌پی‌اس و تغییر محل فرود چتر زیاد است.

smart parachutes 2
به همین‌منظور تجهیزات جدیدی ساخته شده که ضریب نفوذ کمتری دارد، این فناوری جدید از واحد‌های راهنمایی هوایی (aerial guidance unit) که به اختصار AGU نامیده می‌شود استفاده می‌کند. تجهیزات لازم به همراه موتور مربوطه، کنترل چتر را انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است که دوربینی نیز در قسمت جلو این دستگاه وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آنها به کامپیوتر کوچکی که مسئول بررسی فرآیند فرود است را به عهده‌ می‌گیرد. به این ترتیب پس از اینکه محموله از هواپیما به بیرون پرتاب شد چتر هوشمند به صورت خودکار به سمت نقطه فرود پیش می‌رود.

دستگاه کنترل کننده چتر هوشمند که به اختصار JPADS نامیده می‌شود با استفاده از سنسورهای نوری اطلاعات منطقه را به ماهواره ارسال و با استفاده از فناوری AGU موقعیت خود را مشخص می‌کند.  پس از اینکه JPADS موقعیت خود را تشخیص داد محموله را به سمت نقطه فرود هدایت می‌کند.

هما‌ن‌گونه که اشاره شد این فناوری جدید امنیت بسیار بالایی دارد، مواردی مشاهده شده که دشمن در چترهای مجهز به جی‌پی‌اس اختلال ایجاد کرده و محموله در میدان دشمن فرود آمده است، سربازان نیز مجبور شده‌اند برای دسترسی به محموله به خاک دشمن وارد شوند، از طرف دیگر استفاده از جی‌پی‌اس در چترها هزینه‌بر است اما این فناوری جدید هزینه‌ای بسیار کم‌تر دارد. لازم به ذکر است که در مناطقی با ساختمان‌های متراکم یا کوهستان‌ جی‌پی‌اس اصلا سیگنال نمی‌دهد و کاربرد ندارد.

در پایان باید گفت این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و به احتمال زیاد پس از تکمیل شدن، به غیر از چترها در سایر وسایل نظیر پهپادها و خودروهای خودران نیز شاهد آن خواهیم بود.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.