انویدیا از سوپررایانه خود برای خودروهای خودران در CES 2016 رونمایی کرد

خودروهای خودران باید عملیات پردازشی پیچیده‌ای را انجام دهند تا بتوانند بدون نیاز به راننده راه خود را پیدا کنند. انویدیا به تازگی در نمایشگاه CES 2016 سوپرکامپیوتر جدیدی با نام Drive PX2 معرفی کرده است که جانشین مدل قبلی Drive CX محسوب می‌شود.

0

همان‌طور که از انویدیا انتظار دارید این رایانه نیز با ادعاهایی سرشار از اعداد و رقم توسط مدیرعامل شرکت یعنی جن‌سن هوانگ معرفی شده است. به گفته او این سوپررایانه قدرتی برابر با 150 مک‌بوک پرو اپل را داشته و با این حال ابعادش اندازه یک بسته ناهار جمع‌وجور است! 12 هسته پردازشی سرعتی برابر با 8 ترافلاپ را به همراه آورده و 24 ترا عملیات “یادگیری عمیق” را در هر ثانیه انجام می‌دهند. برای خنک‌سازی از آب استفاده شده تا گرمای تولیدی فراوان آن خنثی شود.

Nvidia-Drivenet

شاید باور نکنید که پردازش یک خودرو به چنین قدرتی نیاز داشته باشد اما انویدیا اعتقاد دارد خودروهای آینده برای کنترل کردن سنسورها و امکانات فرآوان خود به جای وابستگی به پردازش ابری بهتر است از رایانه‌های داخلی استفاده کنند. به ادعای انویدیا PX2 می‌تواند ورودی 12 دوربین فیلم‌برداری به اضافه رادارهای معمولی و لیزری و سنسورهای اولتراسونیک (فراصوت) را پردازش کند.

انویدیا یک پلتفرم با نام Nvidia Drivenet ساخته است و در حال آزمایش آن با خودروهای خودران خودش است. این پلتفرم هفت لایه ادراک داشته و می‌تواند بهتر از هر خودروی خودرانی از محیط اطراف درک به دست بیاورد. ظاهراً پلتفرم انویدیا می‌تواند حتی در هوای برفی نیز خودروهای خیابان را تشخیص دهد.

nvidia-drive-px2-pic

شرکت ولوو اولین شریک انویدیا در این پروژه بوده و اولین خودروی خودران با این سوپررایانه را تولید خواهد کرد. شریک بعدی انویدیا نیز آئودی است که ظاهراً در آزمایش با این پلتفرم شناسایی علائم رانندگی را بهتر از انسان انجام داده است! علاوه بر این دو Damler، BMW و فورد نیز قصد استفاده از PX2 را دارند.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.