بررسی نکسوس 6P؛ تجربه خالص اندروید گوگل در اولین نکسوس تمام فلزی!

پائیز امسال را می‌توان پائیزی متفاوت برای عاشقان و دوستداران محصولات نکسوس گوگل دانست. پائیز امسال گوگل بر خلاف سال‌های گذشته دو گوشی هوشمند در دو اندازه به بازار عرضه کرد تا سیاست رقبایی همچون اپل و سامسونگ را در پیش گرفته باشد اما در کنار این تفاوت، نکسوس‌های عرضه شده در سال جاری دو محصول کاملا متفاوت بودیم. گوگل علاوه بر گوشی نکسوس 5X خود که یک محصول برجسته در بازار میان‌رده‌هاست، با عرضه نکسوس 6P به عنوان اولین نکسوس فلزی خود، گزینه‌ای را هم برای کاربرانی که به‌دنبال تجربه‌ای متفاوت در قالب یک پرچمدار رده بالای بازار هستند درنظر گرفت.

11

این دستگاه هوشمند با صفحه‌نمایش 5.7 اینچی خود که توسط شرکت هواوی تولید شده است با توجه به اندازه خود در دسته فبلت‌های هوشمند سطح بالای بازار قرار می‌گیرد. فبلت هوشمندی که حاصل همکاری موفق گوگل و هواوی بوده و استاندارد جدیدی را در کیفیت گوشی‌های سری نکسوس ثبت کرده است. کیفیتی که در ادامه نگاهی دقیق‌تر به آن خواهیم داشت.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-01

طراحی و ظاهر نکسوس 6P

اگر نکسوس‌های پیشین تنها به‌خاطر بهره‌مندی از سیستم‌عامل به‌روز و عاری از نرم‌افزارهای غیرضروری مورد تحسین قرار می‌گرفتند حالا نکسوس جدید هواوی آیتم جدیدی را هم برای به‌خود بالیدن دارد. در نگاه اول بهره‌مندی از قاب آلومینیومی به همراه گوشه‌های گردِ گوشی برای راحت‌تر گرفتن آن در دست به عنوان ویژگی‌های شاخص طراحی، به عاملی برای تحسین سیاست هواوی در خصوص تولید و ساخت این فبلت تبدیل خواهد شد و در ادامه نیز تنوع رنگ‌های سفید، نقره‌ای یا سیاه گرافیتی، حس زیباشناسی را به جوش می‌آورد.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-02

با این وجود رگه‌هایی پلاستیکی در پیرامون گوشی و در فاصله میان صفحه‌نمایش و بدنه مشاهده می‌شود. خطوطی که با در نظر گرفتن دلایل فنی و به‌منظور فراهم کردن شرایط آنتن‌دهی مورد نظر کاربر، پیاده‌سازی شده‌اند و البته به علت نداشتن رنگی دقیقا مشابه با قاب فلزی و طرح مورد استفاده، سریعا به‌چشم می‌آیند. اگر از جمله کاربرانی هستید که با توجه به بهره‌گیری از آلومینیوم در بدنه این دستگاه، هراس همیشگی از سُر خوردن این فبلت از دست خود دارید، پاسخ ما به این نگرانی شما امیدوارکننده خواهد بود! نگران نباشید، سُر خوردنی در کار نخواهد بود و این فبلت هوشمند به خوبی در دست شما جای خواهد گرفت.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-06

در قسمت پشتی دستگاه نیز دو مشخصه فیزیکی شاخص را مشاهده خواهید کرد. اولی تعبیه یک نوار شیشه‌ای در پشت گوشی است که آیتم‌هایی مانند دوربین و فلش در آن جا خوش کرده‌اند و دیگری تعبیه حسگر تشخیص اثرانگشت در این قسمت است. شاید در نگاه برخی کاربران، این برآمدگی شیشه‌ای توازن قسمت پشتی را برهم زده باشد اما می‌توان با دیدگاه مثبت و به عنوان عاملی برای ایجاد تمایز در طراحی‌های یکنواخت مشاهده شده در قسمت پشتی گوشی‌های هوشمند به آن نگریست. علاوه بر این، برجستگی یادشده به‌گونه‌ای نیست که توازن گوشی را بر هم زده و یا بهتر بگوئیم قسمت بالایی گوشی را سنگین کند.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-08

سنسور تشخیص اثرانگشت در قسمت پشتی همان‌طور که در نکسوس 5X مشاهده کرده بودیم، Nexus Imprint نام گرفته است. این سنسور کاربردی به‌نحوی در پشت گوشی تعبیه شده که با برداشتن گوشی، انگشت اشاره شما سریعا بر روی آن قرار می‌گیرد. در قالب این طراحی خوب، شاهد یکی از کامل‌ترین و کاربردی‌ترین سنسورهای تشخیص اثرانگشت مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند هستیم که سرعت بالایی را هم پیش روی کاربر قرار می‌دهد. اگر چه مانند تمام گوشی‌هایی که قاب پشتی را برای قرار دادن حسگر اثر انگشت در نظر می‌گیرند هنگامی که گوشی را بر روی سطحی مانند یک میز قرار می‌دهید، عملا دسترسی به آن غیرممکن شده و بلااستفاده شود.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-03

در قسمت جلویی این فبلت، علاوه بر صفحه‌نمایش 5.7 اینچی، فضای در نظر گرفته شده برای اسپیکرها نیز خودنمایی می‌کند. در قسمت پایین گوشی، پورت‌های شارژ از نوع یو‌اس‌بی Type-C، در قسمت سمت راست کلیدهای تنظیم صدا، در بالا ورودی هدفون و در سمت چپ هم شکاف مخصوص ورود سیم‌کارت را مشاهده خواهید کرد. با درنظر گرفتن طرحی بر روی کلید روشن و خاموش نیز نگرانی از بابت اشتباه گرفتن آن با کلید افزایش صدا که دقیقا در زیر آن قرارگرفته نخواهید داشت.

صفحه‌نمایش نکسوس 6P

نکسوس 6P از صفحه‌نمایش 5.7 اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل (تراکم 518 پیکسل در هر اینچ) بهره می‌برد. بر روی این صفحه‌نمایش از محافظ ضد خش و مقاوم در برابر شکسته‌شدن یعنی گوریلا گلس 4 استفاده شده است.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-19

صفحه‌نمایش نکسوس 6P در شرایط نوری متفاوت و به ویژه در برابر تابش مستقیم نور خورشید، عملکردی رضایت بخش از خود به نمایش می گذارد با این وجود به‌نظر می‌رسد اشباع رنگ‌ها به‌طور پیش‌فرض کمی زیاد باشد تا شرایطی شبیه به آنچه در پرچمداران سامسونگ مشاهده کرده بودیم پیش روی ما قرارگیرد.

دوربین نکسوس 6P

نکسوس 6P همانند برادر کوچک‌تر خود در قسمت پشتی از سنسور دوربین 12.3 مگاپیکسلی MX377 سونی بهره‌مند شده که پیکسل‌های بزرگ آن (1.55 میکرونی) امکان جذب نور زیاد را فراهم می‌کنند و در کنار آن از سیستم فوکوس خودکار لیزری نیز بهره می‌برد.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-20

نکته قابل توجه در خصوص دوربین نکسوس 6P، عکس‌های خروجی کاملا واضح و شفاف همراه با دقت رنگ مثال زدنی است. با این وجود در روزهای ابری، تصاویر کمی سفیدتر از آنچه در واقعیت مشاهده می‌کنیم خواهند بود. عملکرد این دوربین در محیط‌های داخلی با نور طبیعی و یا محیط‌های بیرون با نور کافی، کاملا عالی است اما با کاهش میزان نور موجود در محیط، نویزها به تصاویر هجوم خواهند آورد اگر چه عملکرد این دوربین در شرایط نوری کم قابل تحسین است و همچنان عملکرد قابل قبولی را شاهد هستیم.

تنها نکته منفی و قابل توجه، عدم تجهیز دوربین به قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال است. امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K، اچ‌دی، تصویر آهسته با نرخ 120 فریم بر ثانیه (برای رزولوشن تمام اچ‌دی) و 240 فریم بر ثانیه (برای رزولوشن اچ‌دی) نیز وجود دارد.

IMG_20151212_155242

تا فراموش نکرده‌ایم یادآوری کنیم که فشردن دوبار پشت سر هم کلید خاموش و روشن هم برنامه دوربین پیش‌فرض گوگل را برای شما سریعا اجرا خواهد کرد. برنامه‌ای که همچنان با ضعف‌هایی به‌ویژه در محدودیت حالت‌های عکس‌برداری، نبود تنظیمات دستی و یا کُندی عجیب در حالت فعال بودن محدوده دینامیکی بالا یا همان HDR دست و پنجه نرم می‌کند.

IMG_20151212_154702

در قسمت جلوی گوشی نیز شاهد دوربین 8 مگاپیکسلی هستیم که در مقایسه با دوربین 5 مگاپیکسلی نکسوس 5X سلفی‌هایی به‌مراتب با کیفیت‌تر از شما خواهد گرفت.

عملکرد و کارایی نکسوس 6P

همان‌طور که در سال‌های اخیر شاهد بهره‌مندی پرچمداران برندهای مختلف از تراشه‌های تولیدی کوالکام بوده‌ایم در نکسوس 6P نیز هواوی سعی کرده شما را با بهره‌گیری از تراشه اسنپ‌دراگون 810 با فرکانس کاری دو گیگاهرتز و سه گیگابایت رم، امیدوار نگه دارد. این تراشه در ترکیب با سیستم‌عاملی روان (یعنی اندروید 6.0)، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و عاری از هرگونه وقفه و کُندی پیش روی شما قرار خواهد داد.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-21

اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین نیز هیچ تاثیر منفی در عملکرد این دستگاه ایجاد نخواهند کرد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ابعاد و ضخامت این فبلت نیز در جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد دستگاه، بی‌تاثیر نبوده و تنها شاهد گرمایی متوسط در هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین خواهیم بود که طبیعتا با توجه به بدنه فلزی زودتر از سایر دستگاه‌ها و شاید کمی بیشتر از آنها آن را حس خواهید کرد. در جدول زیر می‌توانید نتایج بنچمارک بدست آمده توسط این گوشی را در مقایسه با برخی گوشی‌های هوشمند ببینید.

Vallamo Browser/Metal 3D Mark Icestorm Quadrant 2.1 LinPack Single/Multi AnTuTu 5/6 AnTuTu 4
3694/2381 25368 19994 91/262 56910/64709 Nexus 6P
5510/2545 22258 36312 612/768 66855/- 41985 Galaxy Note 5
5286/2358 22103 36301 559/764 68103/- 40922 Galaxy S6
5122/2058 22847 36905 666/772 60438/- 41256 Galaxy S6 Edge
2874/1829 22245 28455 594/531 48807/- 30958 One M9
3992/2368 18886 23209 356/511 46378/- 31162 LG G4
2885/1538 16600 25863 245/335 49522/- 35650 Galaxy A8

 

در قسمت قابلیت‌های ارتباطی نیز شاهد مجموعه‌ای متداول در گوشی‌های هوشمند جدید از جی‌پی‌اس، گلوناس، بلوتوث 4.2 تا وای‌فای و NFC خواهیم بود. در خصوص فضای ذخیره‌سازی نیز بسته به نظر خود می‌توانید گزینه خرید نسخه 32 گیگابایتی یا 128 گیگابایتی را مدنظر قراردهید.

عملکرد باتری نکسوس 6P

نکسوس 6P از باتری با ظرفیت 3450 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که در نگاه اول، عددی بیش از حد انتظار است اما با در نظر گرفتن ابعاد و قابلیت‌های گوشی، شاهد عملکرد معمولی خواهیم بود. با استفاده معمولی تا کمی سنگین باید هر شب گوشی را شارژ کنید وگرنه چیزی بیشتر از 15 درصد شارژ برای روز بعد برای شما باقی خواهد ماند. در واقع با استفاده معمولی چیزی در حدود یک روز و نیم می‌توانید از این گوشی استفاده کنید که علی‌رغم عملکرد خوب، در این ابعاد بهترین گزینه موجود در بازار نیست.

Huawei-Nexus-6P-Battery-Settings-menu

صفحه‌نمایش بزرگ گوشی نیز عاملی برای توجیه مصرف بالای این فبلت است. با تمامی این تفاسیر، اندروید6.0 به همراه قابلیت‌های ویژه به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌تواند به عاملی مثبت در مدیریت مصرف باتری تبدیل شود. امکان استفاده از قابلیت اپ استندبای می‌تواند برنامه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید را به‌طور کامل متوقف کند.

قابلیت ویژه Doze نیز تمامی موارد به جز قابلیت‌های اصلی مانند امکان ارسال و دریافت پیام و قابلیت برقراری تماس‌های صوتی را در حالت توقف قرار می‌دهد. این در حالی است که قابلیت شارژ سریع می‌تواند میزان شارژ باتری را در مدت زمان یک ساعت از صفر به صد درصد برساند.

Huawei-Nexus-6P-Review-in-Farnet-15

با بهره‌گیری از درگاه یو‌اس‌بی Type-C علاوه بر اینکه می‌توانید راحت‌تر کابل خود را به دستگاه متصل کنید، با استفاده از کابل ویژه این درگاه در عین حال می‌توانید برای شارژ گوشی‌های دیگر هم از نکسوس 6P خود به عنوان یک منبع تغذیه استفاده کنید. فراموش نکنید که خبری از قابلیت شارژ بی‌سیم در این گوشی هواوی نیست.

نرم‌افزار و رابط کاربری نکسوس 6P

اگرچه مطالب مختلف و جامعی در خصوص قابلیت‌های اندروید 6.0 مارشملو منتشر شده است اما تجهیز نکسوس 6P به این نسخه از سیستم‌‌عامل اندروید باعث خواهد شد بار دیگر مروری هرچند اجمالی بر قابلیت‌های کلیدی داشته باشیم. در هنگام بررسی این گوشی هوشمند خوشبختانه آپدیات اندروید 6.0.1 دریافت و نصب شد.

عدم وجود نرم‌افزارهای غیرضروری از جمله اولین مواردی است که بلافاصله به چشم می‌خورد. قابلیت ذخیره‌باتری Doze که پیش از این به آن اشاره شد در کنار دراور جدید پیمایش عمودی در میان برنامه‌ها و نوار جستجو برای یافتن سریع و آسان برنامه‌ها از جمله دیگر موارد قابل توجه هستند.

مارشملو از سیستم جدیدی برای تخصیص مجوز و دسترسی بهره می‌برد که می‌توانید تنظیمات مقطعی را برای برنامه‌ها در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال می‌توانید مشخص کنید که کدام برنامه‌ها می‌توانند به دوربین، موقعیت مکانی و مواردی اینچنینی دسترسی داشته باشند.

یکی از قابلیت‌های ویژه در اندروید مارشملو، Google Now on Tap نام دارد که با نگه‌داشتن طولانی مدت انگشت خود بر روی کلید هوم، بررسی کاملی از محتویات صفحه‌نمایش دستگاه شما انجام شده و بر مبنای این اطلاعات نمایش داده شده، جستجویی اینترنتی در قالب سرویس گوگل انجام خواهد شد.
در واقع گوگل جستجویی را بر مبنای آنچه می‌خوانید/مشاهده می‌کنید پیش روی شما قرار می‌دهد تا نیازی به بستن برنامه پیش روی شما و انجام جستجویی جداگانه نباشد. این در حالی است که در استفاده چندین و چندباره توسط ما، شاهد سرعت پایین و وقفه‌های گاه و بیگاه در انجام جستجو بودیم.

حرف آخر

بسته به اینکه نکسوس 6P پس از تثبیت جایگاه خود در بازار چه قیمتی داشته باشد می‌توان مقایسه جامع‌تری با دیگر گزینه‌های موجود برای خرید داشت و نهایتا برای خرید اقدام کرد. این در حالی است که گزینه‌هایی مانند نوت 5 سامسونگ و آیفون 6S پلاس نیز می‌توانند به عنوان رقبای این فبلت درنظر گرفته شوند.

Nexus-6P-Review-Farnet

بسته به اکوسیستم مورد علاقه شما (انتخاب میان اندروید و iOS) و یا ترجیح شما برای در اختیار داشتن دستگاه هوشمندی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را سریع‌تر دریافت می‌کند می‌توانید دستگاه موردنظر خود را انتخاب کنید. برای کاربرانی با این سلیقه، نسخه کوچک‌تر نکسوس گوگل یعنی نکسوس 5X نیز می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب با قابلیت‌های سخت‌افزاری پایین‌تر و البته قیمت کم‌تر مدنظر قرارگیرد.

آنچه مسلم است نکسوس 6P را شاید با کمی وسواس بتوان بهترین گوشی هوشمند اندرویدی سال 2015 دانست اما به راحتی می‌توان آن را بهترین نکسوسی به حساب آورد که تاکنون به بازار عرضه شده است تا کاربران بتوانند بهترین تجربه ارائه شده از سوی گوگل را در قالب این فبلت دریافت کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    باسلام قیمتش چنده نکسوز سیکس پی؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کمی کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومن برای نسخه 64 گیگ

  2. مهیار می‌گوید

    با سلام

    میدونم که سوالم هیچگونه ربطی به این مطلب نداره ولی امکانش هست بگید عکسی که توش سلفی گرفته شده کجاست؟؟

    ممنون

  3. محمد می‌گوید

    حضرت اندروید خالص!

  4. GoogKing می‌گوید

    منتظرم لومیا 950 رو تست کنم اشاید با این توصیات شما سراغ این هم رفتیم
    عکساش که خیلی خوب بودن که مطمئنا عکاسش بی تاثیر نبوده

  5. مهیار می‌گوید

    به نظرم بهترین گوشی نکسوس هست که تا حالا ساخته شده

  6. مرتضی می‌گوید

    محصولات خود هواوی رو بیشتر دوست دارم

    1. رضا می‌گوید

      خب الان مگه اینو جی ال ایکس ساخته مگه! خب اینم هواوی دیگه :)))

  7. امیر می‌گوید

    من همچنان منتظرم تا سونی یه نکسوس عرضه کنه. اون رو میشه گفت نکسوس خالص نه یه چینی رو 

  8. علی می‌گوید

    من بازار علاالدین دیدم گوشی رو به نظرم پشتش یه جوریه آدم می ترسه خش بیفته

  9. سولماز می‌گوید

    مطابق معمول عالی بود فارنت