سهام اپل برای اولین بار از سال 2008 در وضعیت قرمز سال 2015 را به پایان رساند

ارزش سهام اپل مدت‌هاست که یکی از اصلی‌ترین شاخص بازارهای بورس و صندوق‌های تأمین مالی ایالات‌متحده تبدیل شده است. این در حالی است که روز گذشته و با پایین کشیده شدن کرکره بورس این کشور به دلیل تعطیلات سال جدید میلادی، ارزش سهام کوپرتینوها نیز با افتی چشمگیر روبه‌رو شد.

0

لازم به یادآوری است که سهام‌داران اپل در سال 2008 و هنگام معرفی گوشی Storm 9530 از سوی بلک‌بری نیز شاهد چنین افت سرمایه‌ای شده بودند، زیرا بسیاری این گوشی را قاتل آیفون 3G می‌دانستند.

حال به نظر می‌رسد با پایان یافتن سال 2015 زمان در حال تکرار شدن است زیرا ارزش سهام این شرکت به رقم 105.26 دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 4.64 درصدی روبه‌رو شده است. هرچند در نگاه اول این میزان کاهش ارزش سهام شاید معقول به نظر برسد، با این حال بد نیست که بدانید همین 4.64 درصد، سرمایه‌ای به ارزش 57 میلیارد دلار را به باد داده است.

ارزش سهام این شرکت در ماه آوریل سال گذشته و در هنگام معرفی اپل‌واچ، به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی رقم 134.54 دلار در هر برگ رسید. با این حال روز گذشته این رقم با کاهش 21.76 درصدی روبه‌رو گردید. هرچند اپل سال 2015 را با کاهش ارزش سهام خود به پایان رساند، با این حال سالی که گذشت برکاتی زیادی را هم برای این شرکت در پی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌یابی به میانگین صنعتی داو جونز در وال‌استریت اشاره کرد.

میانگین صنعتی داو جونز یک شاخص اقتصادی بازار آزاد ایالات‌متحده امریکا است که توسط وال‌استریت ژورنال همه‌ساله تهیه و منتشر می‌شود. این شاخص فهرستی است از 30 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک. از این فهرست جهت قیاس در معاملات و خرید و فروش سهام و نیز جهت ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و از این لحاظ با فهرست فرچون ۵۰۰ و اس اند پی ۵۰۰ تفاوت دارد.

تحلیل گران این حوزه، اصلی‌ترین علت کاهش ارزش سهام اپل را سفارش کمتر از حد انتظار این شرکت به تأمین‌کنندگان قطعات آیفون بعدی عنوان کرده‌اند. در همین حال فاکسان نیز که به عنوان بزرگ‌ترین شریک سخت‌افزاری اپل به شمار می‌آید، به دلیل کاهش تقاضای گوشی‌های آیفون در تعطیلات سال جدید میلادی شیف کاری کارگران خود را کاهش داده است. لازم به یادآوری است که ارزش سهام اپل در زمان معرفی اولین نسل از گوشی‌های آیفون تنها 16.23 دلار بود که امروزه با افزایش 650 درصدی به رقم 105.26 دلار رسید است.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.