مارک زاکربرگ و همسرش بمناسبت تولد دخترشان ۹۹ درصد سهام فیس‌بوک خود را به خیریه بخشیدند

مؤسس شبکه اجتماعی فیس‌بوک مارک زاکربرگ به همراه همسرش پریسیلا چان متعهد شده‌اند که ۹۹ درصد از سهام فیس‌بوک خود را به  سازمان‌های خیریه اهدا کنند.

5

این عمل زاکربرگ که به بزرگترین وقف تاریخ به ارزش 45 میلیارد دلار معروف شده، همزمان با تولد دخترش «مکس» صورت گرفته است. هدف از ابتکار عمل چان زاکربرگ فارغ از هرگونه هدف سیاسی، پیشبرد پتانسیل انسانی و ترویج برابری برای همه کودکان در نسل آینده عنوان شده است.

مدیرعامل فیس‌بوک برای تضمین موفقیت این عمل و در سوی دیگر حفظ مقام خود در فیس‌بوک متعهد شده که سالانه حدود یک میلیارد دلار از درآمد فروش سهام خود و سود حاصل از آن را در انجام امور خیر در جهت پیشرفت بالقوه و ترویج برابری انسان‌های کره زمین هزینه کند. دو اصل کلی این اقدام مارک زاکربرگ که در پستی خطاب به دختر تازه متولدش تدوین گردیده، به عقب راندن موانعی که باعث شکل‌گیری یک انسان مفید در جهان می‌شود و افزایش سطح رفاه زندگی در مناطق محروم جهان با خلق عواملی همچون اشتغال که می‌تواند سطح طبقاتی افراد را در جامعه کاهش دهد، عنوان شده است.

Zuckerberg-family

عملیاتی سازی این اهداف قرار است توسط طیف وسیعی از خیریه‌هایی که هم‌اکنون زیر نظر مارک زاکربرگ و همسرش فعالیت می‌کنند محقق شود. لازم به یادآوری است که سال گذشته نیز این دو حدود 25 میلیارد دلار از اموال خود را در جهت پیشگیری از بیماری‌های مرگ‌آور همچون ابولا و فلج اطفال اختصاص دادند. در سوی دیگر شاهد اهدای 100 میلیون دلاری زاکربرگ برای توسعه مدارس ابتدایی Newark بودیم که متأسفانه بخش کثیری از این مبلغ توسط پیمانکار آن بلعیده شد.

جالب است که بدانید «مکس» مخفف نام «ماکسیما» بوده که زاکربرگ و همسرش آن را برای دخترشان برگزیده‌اند. بسیاری از اهالی فیس‌بوک معتقدند که مارک می‌توانست نام‌های بهتر و متعارف‌تری را برای دختر خود برگزیند از این رو لیستی را در این صفحه گردآوری کرده‌اند که می‌تواند جایگزین نام «مکس» شود.

در هر حال این اقدام مارک نشان می‌دهد که خیرخواهی بشیرت برخلاف آنچه که بسیاری می اندیشند به کیش و آیین بستگی ندارد و این ثمره کار انسان‌هاست که می‌تواند اهداف بلند مدت آن‌ها را نمایان کند. از دیگر اقدامات این شخص و شرکت متبوعش می‌توان به رساندن اینترنت رایگان به مناطق توسعه نیافته کره زمین بر پایه پروژه صفر درجه که می‌تواند گستره شغلی پایدار را در پی داشته باشد و آموزش جامعه در مقوله مراقبت‌های بهداشتی در دوران کودکی اشاره کرد.

البته این گونه حرکات خیرخواهانه از سوی میلیاردهای اهالی کسب و کار فناوری کم و بیش دیده می‌شود به طوری که جالب است بدانید بنیاد بیل و ملیندا گیتس که زیر نظر بیل گیس از سال 2000 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده، تاکنون توانسته بیش از 44 میلیارد دلار کمک‌های مردمی جهان را به دست نیازمندان برساند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    بیشتر شبیه تبلیغاته. خودتون ببینید:

    مدیرعامل فیس‌بوک برای تضمین موفقیت این عمل و در سوی دیگر حفظ مقام خود در فیس‌بوک متعهد شده که سالانه حدود یک میلیارد دلار از درآمد فروش سهام خود و سود حاصل از آن را در انجام امور خیر در جهت پیشرفت بالقوه و ترویج برابری انسان‌های کره زمین هزینه کند.

    یعنی معلوم نیست آخرش چقدر خرج می کنه فقط سالی یک میلیارد دلار از درآمد فروش سهام و سود آن. بقیه اش همچنان تو جیب مارک به سر می بره. انتظاری هم نیست البته اما الکی تو بوق نکنه 99 درصد

    1. Amir می‌گوید

      تبلیغ دو سه درصده
      نه 99 درصد بفهههم 😤

  2. جوشکار خسته و دوستان می‌گوید

    خدا خیرت بده جوون.. ازت خوشم نمیومد اما اگه واقعا این کار رو بکنی خوشمان خواهد آمد. به شرطی که نظارت کنی تا بالا نکشن واسطه ها !

    1. Amir می‌گوید

      خدا رو شکر که تایید شد از طرف شما
      فقط نظر شما مونده بود
      ممنون

  3. Amir می‌گوید

    ???