ایرباس ایده عجیب کابین قابل جدا شدن مسافران برای کاهش زمان سفر را در سر دارد

سفر با هواپیما اگرچه در نگاه اول امری راحت به نظر می‌رسد اما اگر با موانعی مانند تاخیر و انتظار برای آغاز پرواز روبرو شوید مسافرت با هواپیما به امری مصیبت‌بار تبدیل می‌شود حالا شرکت هواپیماسازی ایرباس ایده‌ای را در سر دارد و به ثبت رسانده که شاید بتواند انتظار برای پرواز را به امری راحت‌تر تبدیل کند.

3

بنابر ایده‌ای که شرکت ایرباس آن را به صورت پتنت در سال 2013 ثبت کرده و این روزها به تائید رسیده است می‌توان کابین مسافران را به صورت جداگانه‌ای طراحی و ساخت تا پیش از رسیدن هواپیما به فرودگاه مسافران در جای خود نشسته و آماده پرواز باشند تا با رسیدن هواپیما و جدا کردن کابین مسافران از روی آن، کابین مسافران بعدی به آن متصل شده و هواپیما عازم پرواز بعدی شود.

ایرباس معتقد است این امر باعث کاهش زمان آماده شدن هواپیما برای پرواز و افزایش پروازها خواهد شد. در این طرح در واقع هواپیماها به ابزاری ماژولی تبدیل می‌شوند که شبیه به کامیون‌های باری تنها کابین بار آنها جابجا می‌شود و حالا اینجا مسافران پیش از رسیدن هواپیما به فرودگاه در کابین آماده پرواز شده و به محل تعیین شده منتقل می‌شوند و با رسیدن هواپیما، هواپیما به وسیله یدک‌کش‌ها به محل منتقل شده و با جدا شدن کابین قبلی، کابین مسافران بعدی به هواپیما متصل شده و روند پرواز آغاز می‌شود.

Airbus-patents-modular-cabins-01

اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد این طرح باعث کاهش زمان بوردینگ پرواز می‌شود اما بسیاری معتقدند زمان اصلی در این گونه موارد صرف آماده‌سازی هواپیما از نظر فنی و کنترل فنی آن می‌شود و نشستن مسافران تنها بخشی از زمان را شامل می‌شود. اگرچه به تازگی سوار شدن مسافران به بزرگترین هواپیمای مسافری جهان با ظرفیت 600 نفر این زمان یعنی زمان سوار شدن مسافران را افزایش داده است.

Airbus-patents-modular-cabins-03

شرکت‌های سازنده هواپیماهای مسافربری تاکنون طرح‌های زیادی برای افزایش حمل و نقل هوایی ارائه داده‌اند که البته در بسیاری از آنها افزایش تعداد مسافران در نظر گرفته شده تا سود بیشتری را برای شرکت‌های هوایی در بر داشته باشد. در این طرح‌ها از حذف کابین خلبان و انتقال آن به پائین دم هواپیما و چیدن صندلی بیشتر در طبقه اصلی و کنترل هواپیما به وسیله دوربین گرفته تا چیدن عجیب و غریب صندلی مسافران برای افزایش تعاداد صندلی‌ها می‌توان دید.

در هر صورت این ایده ایرباس فعلا در حد ایده باقیمانده و کار اجرایی برای انجام آن انجام نشده است. امیدواریم هر چه که باشد باعث کمتر شدن مصیبت پروازهای هوایی شود.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. حامد معتمدی مهر می‌گوید

    سلام ایده ای دارم برای بازیابی جعبه سیاه هواپیما و مایلم آنرا به ایرباس و بوئینگ ارایه نمایم . خواهشمند است مرا راهنمایی فرمایید متشکرم

  2. همایون می‌گوید

    اگه بتونن از لحاظ فنی این طرح رو اجرائی کنن پس می تونن موقع وقوع سانحه برای هواپیما نیز کابین مسافرین رو از بدنه اصلی جدا کرده و با چتر فرود بیارن …

    1. مهيار می‌گوید

      سلام همایون خان
      اگر پتنت رو دقیقتر ببینید در واقع روند اتصال کابین به هواپیما خیلی پیچیده و مکانیکی هست که امنیت بیشتری رو تضمین کنه. بعید می‌دونم با این روند به شه به طور خودکار و یا حتی با زدن چند تا دکمه کابین رو جدا کردن. از نظر ایمنی هم این کار صحیح نیست به نظرم. ممکنه مث همین حادثه زدن هواپیما به کوه توسط کمک خلبان یه خلبان هوس کنه کابین رو جدا کنه!