ایکس‌باکس 360 مایکروسافت 10 ساله شد

محبوب‌ترین کنسول خانگی مایکروسافت ده سال پیش در چنین روزی و یا اگر دقیق‌تر بخواهیم بیان کنیم در تاریخ 22 نوامبر 2005 با نام ایکس‌باکس 360 برای روی پیشخوان خرده‌فروشی‌ها قرار گرفت.

0

جالب است که بدانید در ابتدا تیم توسعه‌دهندهٔ کنسول‌های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX 360 را با نام Xenon یا XBOX 2 به بازار معرفی کند، اما ردموندی ها برای این‌ که طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای کاربران نمایان کند، نام ایکس‌باکس 360 را بر آن نهادند.

ایکس‌باکس 360 را می‌توان پرچم‌دار ارائه دهنده زیرساخت‌های لازم برای انجام بازی گروهی از نقاط مختلف جهان نامید که بعدها به همگان نشان داد یک کنسول می‌تواند وظایف مختلفی در کنار اجرای بازی‌های گرافیک بالا را انجام دهد که البته همین امکانات برخی را به آن معتاد کرد. عدد 360 با توجه به لگوی رسمی کنسول می‌تواند واحد درجه داشته باشد که می‌خواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند؛ به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.

نکته قابل توجه دیگر آنکه مایکروسافت به جای معرفی این محصول طی روند برگزاری یکی از نمایشگاه‌های گیم معتبر در جهان، اولین بار ایکس‌باکس 360 را به طور علنی در یک برنامه در تلویزیون MTV و با اجرای Elijah Wood در معرض دید عمومی قرار داد. این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK فاقد هارد درایو و هدست و دسته‌های بی‌سیم بوده ولی مدل PREMIUM PACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دسته‌های بی‌سیم و هدست بود.

b2c9a790-9141-11e5-879b-8fe7996134e2_halo3

البته ناگفته نماند که نسل اول ایکس‌باکس 360 دارای معایبی همچون حلقه معروف قرمز آن بوده که به مرور زمان پس از استفاده‌های مکرر و پشت سرهم به دلیل داغ شدن بیش از اندازه دستگاه نمایان می‌گردید. مایکروسافت حدود یک سال پس از عرضه رسمی این محصول به طور رسمی اعلام کرده که تمامی کنسول‌هایی که با این مشکل روبه‌رو هستند را به رایگان تعمیر خواهد کرد. این عمل حدود 1.1 میلیارد دلار بر روی دست ردموندی ها خرج نهاد.

من (Peter Moore مدیر بخش ایکس‌باکس 360 آن زمان) به یاد دارم که Steve Ballmer (مدیرعامل وقت مایکروسافت) عقیده داشت با مشکلی میلیارد دلاری مواجه هستیم. زمانی که ما شروع به تحلیل این مشکل کردیم با موانع زیادی مواجه شدیم و این امر رقابتی بزرگ برای مهندسان ما بود.Steve Ballmer معتقد بود که اگر هزینه 1.15 میلیارد دلاری را به دوش نکشیم، حکم نابودی این برند را امضا کرده‌ایم

در هر حال هرچند ایکس‌باکس 360 به مرور زمان به کنسولی محبوب در بین علاقه‌مندان به صنعت گیم تبدیل شد، با این حال نمی‌توان نقش عرضه بازی‌ها اختصاصی همچون HaloGears of WarFable and Forza را در این بین نادیده گرفت. مایکروسافت همچنین با شرکت‌های تولید کننده گیم دیگر همچون DLC برای انتشار نسخه اختصاصی بازی‌های بزرگی همچون Call of Duty و Grand Theft Auto برای این کنسول همکاری کرده است.

البته ردموندی ها طی سال‌های بعدی لوازم جانبی بیشتری برای این کنسول عرضه کردند که جمله آن‌ها می‌توان به کنیکت (وسیله ایست که منجر به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بدون استفاده از هیچ‌گونه کنترل‌گری می‌شود) که در آینده جای خود را به هدست واقعیت مجازی هولولنز خواهد داد اشاره کرد.

Xbox Live نیز بستری بود که مایکروسافت آن را برای ارتباط دارندگان این کنسول بازی کمی بعد معرفی کرد که علاوه بر پیدا کردن دوستانی در سرتاسر دنیا برای گیمرها، امکان چت صوتی با آن‌ها را از این طریق امکان‌پذیر می‌کرد. جدا از قابلیت‌های مثال زدنی ایکس‌باکس 360، این کنسول توانست وجه دیگری از یک کنسول بازی را به خریداران این محصول نشان دهد به طوری که برخی حتی از آن در اتاق نشیمن خود به عنوان پخش کننده استریم فایل‌های ویدئو استفاده می‌کنند.

daaf51a0-9142-11e5-879b-8fe7996134e2_xbox360-blade

ادامه روند این تغییر را امروزه می‌توان در امکان نصب سیستم‌عامل ویندوز 10 بر روی ایکس‌باکس‌وان مشاهده کرد که قابلیت راه‌اندازی اپلیکیشن‌های یونیورسال را به همراه داد.به زبان ساده شما علاوه بر یک کنسول بازی، اکنون یک پی‌سی برای نصب نرم‌افزارهای همه‌گیر و یک پلیر با دسترسی به فروشگاه غنی فایل‌های مولتی‌مدیا هم با ایکس‌باکس‌وان در اختیار دارد.

در این بین سرویس‌دهندگان بزرگ محصولات مدیا از جمله Hulu, YouTube, UFC و حتی Netflix نیز امکان دسترسی به محتویاتشان را بر بستر Xbox Live ممکن کردند. ایکس‌باکس 360 در بهار سال 2014 با فروشی معادل 84 میلیون نسخه توانست لقب ششمین سیستم بازی محبوب تاریخ را به نام خود ثبت کند.

در هر حال هرچند نسخه اصلی و اولیه ایکس‌باکس به دلیل کم تجربگی مایکروسافت در صنعت بازی آن را با مشکلاتی مواجه ساخت، با این حال نسل جدید این محصول با نام ایکس‌باکس‌وان در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد به گونه‌ای که در بر اساس آخرین آمار منتشر شده فروش این محصول از PlayStation 4 پیشی گرفته است. آماری که می‌تواند نویدبخش حرکت مجدد مایکروسافت در تسخیر مجدد نه تنها دنیای گیم بلکه اتاق نشیمن کاربران نیز باشد.

yahoo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.