آموزش: چگونه نام و پسورد شبکه وای‌فای خود را تغییر دهیم؟

دلایل متعددی برای تغییر دادن پسورد وای فای وجود دارد که مهم‌ترین آنها لو رفتن آن است و نگرانی از تمام شدن حجم اینترنت. در این مطلب قصد داریم نحوه تغییر رمز مودم وای فای را توضیح دهیم.

47

تفاوتی ندارد به دنبال تغییر پسورد وای فای مودم دی لینک یا تغییر رمز وای فای مودم تی پی لینک یا مودم ایرانسل و یا تغییر رمز وای فای مودم دی لینک یا تندا و یا هواوی باشید. روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد برای تغییر رمز تمام مودم های وای فای پاسخگو است.

در عین حال تفاوتی ندارد که از چه سرویس‌دهنده اینترنتی استفاده می‌کنید و شاید به دنبال تغییر پسورد وای فای پارس آنلاین باشید که در واقع بهتر است با توجه به مدل مودم خود روش زیر را دنبال کنید.

ساده‌ترین راه برای تغییر رمز و پسورد وای فای مودم استفاده از تنظیمات مودم است. تمامی مودم ها از یک تنظیمات ثابت برخوردار هستند و صرفا روش دسترسی به صفحه مورد نظر با تغییرات جزئی روبرو است.

برای ورود به صفحه تنظیمات مودم یا روتر، معمولاً می‌توانید از راهنمای درون جعبه یا روی جعبه آن استفاده کنید اما همان روش را به طور ساده در ادامه بازگو می‌کنیم. برای ورود به صفحه تنظیمات مودم، باید مودم شما به صورت بی سیم و یا با سیم به دستگاه شما متصل شده باشد.

مشاهده و تغییر رمز وای فای در ویندوز 10

اگر به دنبال مشاهده پسورد وای فای در ویندوز 10 و یا بازیابی و تغییر رمز وای فای در ویندوز 10 هستید بهتر است مطلب آموزش کامل و تصویری دیدن و نحوه تغییر پسورد وای فای در ویندوز 10 را در فارنت بخوانید که به طور اختصاصی و با توجه به ویندوز 10 آماده شده است.

تغییر رمز و پسورد وای فای مودم با گوشی

احتمال دارد در خانه یا محل کار خود به کامپیوتر دسترسی نداشته باشید. این به این معنا نیست که نمی‌توانید پسورد وای فای مودم را تغییر دهید. این یعنی تفاوتی ندارد که با کامپیوتر و یا گوشی بخواهید این آموزش را انجام دهید و می‌تواند تغییر پسورد وای فای مودم با گوشی را نیز به همان راحتی با کامپیوتر انجام دهید.

برای این کار کافیست پس از وصل شدن به صورت بی‌سیم به مودم مورد نظر مراحل کار را مطابق آموزش دنبال کنید.

ورود به صفحه تنظیمات مودم

ورود به صفحه تنظیمات مودم

برای ورود به صفحه تنظیمات مودم کافیست در مرورگر کامپیوتر و یا گوشی خود در یک صفحه یا تب جدید، آدرس آی پی مخصوص ورود به دستگاه را وارد کنید که این آدرس معمولاً 192.168.1.1 است.

اگر آدرس 192.168.1.1 برای ورود به صفحه تنظیمات مودم برای شما کار نکرد مشکلی وجود ندارد، برخی از شرکت‌های از آی‌پی‌های دیگری برای ورود به صفحه تنظیمات مودم استفاده می‌کنند که پیدا کردن آن کار ساده‌ایست.

ساده‌ترین روش پیدا کردن آی پی مودم و آدرس صفحه تنظیمات مودم

ساده‌ترین روش برای پیدا کردن ادرس آی پی مودم و آدرس صفحه تنظیمات مودم جستجو در گوگل است. به طور مثال جستجوی عبارت Tenda default IP Address می‌تواند آی پی آدرس پیشفرض مودم تندا را به شما در همان نتیجه اول نمایش دهد. کافیست به جای عبارت Tenda نام برند مودم خود را ترجیحا به انگلیسی وارد کنید.

البته به شرطیست که این آدرس پیشفرض توسط شما یا هر کاربر دیگری تغییر داده نشده باشد که در این صورت باید سراغ روش‌های دیگری بروید که در ادامه ذکر می‌کنیم که اگر چه به اندازه روش بالا آسان نیست اما اصلا نمی‌توان آنها را سخت دانست.

برای فهمیدن آدرس ورود به صفحه تنظیمات مودم این کار را با توجه به سیستم عامل دستگاه خود انجام دهید.

پیدا کردن آی پی مودم و تنظیمات وای فای در ویندوز

از منوی استارت وارد شوید و در کادر Run عبارت CMD را وارد کنید. در عین حال می‌توانید دو دکمه Windows Key و R را بزنید. (دکمه Windows Key همان دکمه با نشانه ویندوز در سمت چپ کیبرد و در قسمت پایین است.) و بعد عبارت CMD را تایپ و دکمه اینتر را بزنید.

حالا در صفحه مشکی باز شده عبارت ipconfig را تایپ کنید و سپس دکمه اینتر را بزنید. بعد از آن با نمایش نتایج دستور اجرا شده در پایین صفحه می‌توانید آدرس آی‌پی اصلی مودم را در برابر عبارت Default Gateway پیدا کنید.

پیدا کردن آی پی مودم و تنظیمات وای فای در مکینتاش اپل

برای انجام این عمل در سیستم عامل مکینتاش تنها کافی است به منوی اپل رفته و سپس گزینه System Preferences را انتخاب نمایید. اکنون بر روی گزینه Network رفته و بر روی شبکه وای فای مورد نظر کلیک کنید و سپس به سربرگ Advanced بروید.

اکنون در زبانه TCP/IP در برابر گزینهRouter  می‌توانید مطابق شکل بالا ادرس ورود به صفحه تنظیمات مودم را پیدا کنید.

پیدا کردن آی پی مودم و تنظیمات وای فای در گوشی اندروید

در گوشی اندروید و یا آیفون با سیستم عامل iOS کار کمی سخت می‌شود اما همچنان غیرممکن نیست. در گوشی اندروید این موضوع به نسخه اندروید و نوع گوشی شما بستگی دارد اما روشی که تقریبا همیشه ج.ا ب می‌دهد این روش است.

کافیست در تنظیمات گوشی و در بخش شبکه و وای فای، شبکه وای فای مودم مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی آن ضربه بزنید بعد کافیست Modify Network را انتخاب و به دنبال گزینه Gateway باشید. آدرس درج شده در برابر این گزینه همان آدرس ورود به صفحه تنظیمات مودم شما است.

برنامه اندرویدی Wifi Analyzer

اگر نتوانستید با این روش آدرس آی پی و ورود به تنظیمات مودم خود را پیدا کنید می‌توانید از برنامه اندرویدی Wifi Analyzer استفاده کنید و در بخش مشخصات مودم مورد نظر خود در لیست شبکه‌های متصل شده در برابر همان گزینه Gateway آدرس ورود به تنظیمات مودم خود را پیدا کنید.

پیدا کردن آی پی مودم و تنظیمات وای فای در آیفون iOS

در گوشی آیفون و یا سیستم عامل iOS کافیست این مراحل را دنبال کنید. ابتدا به بخش تنظیمات یا همان Settings گوشی آیفون خود بروید بعد به سراغ بخش Wi-Fi بروید.

شبکه وای فای مودم مورد نظر خود را (که باید به آن متصل باشید) پیدا کنید. بعد نشانه آبی ! را که در برابر نام آن مشخص است مطابق شکل بالا بزنید. در صفحه باز شده در برابر گزینه Router می‌توانید آدرس آی پی مودم مورد نظر خود را پیدا کنید.

نحوه وارد شدن به تنظیمات مودم

حال که شماره آی‌پی روتر خود را به دست آورده‌اید، یک تَب جدید در مرورگر گوشی و یا کامپیوتر خود باز کرده و آن را همچون شکل زیر وارد نمایید.

اگر مرحله قبلی را به درستی انجام داده باشید، اکنون از شما نام و رمز عبور ورود به تنظیمات روتر خواسته می‌شود. یوزرنیم و پسورد بیشتر مودم‌های بازار admin است و می توانید در هر دو کادر آن را استفاده کنید. در عین حال می‌توانید از مشخصات برچسب نصب شده بر روی بدنه (زیر)‌ دستگاه استفاده نمایید.

اگر در حال تنظیمات اولیه دستگاه هستید و هنوز مشخصات حساب اینترنتی خود را پیش از این بر روی دستگاه ثبت نکرده‌اید بهتر است یک بار مودم را با فشار دادن دکمه reset بر روی مودم ریست (سخت‌افزاری) کنید.

این کار که اغلب بایستی با یک شی نوک‌تیز همچون مداد انجام شود. پس از ریست به طور معمول می‌توانید در هر دو کادر و فیلد خواسته شده عبارت پیشفرض مودم که به احتمال فراوان عبارت admin است را برای ورود وارد کنید.

نکته: برای ورود به تنظیمات برخی از مودم‌ها پس از ریست دستگاه بایستی هر دو فیلد را خالی بگذارید و یا اینکه نام کاربری را “admin” وارد کرده و جای رمز عبور را خالی بگذارید.

اگر هیچ یک از روش‌ها و مقادیر گفته شده برای ورود به تنظیمات مودم درست از آب درنیامد، بهتر است مطابق معمول به دنبال آن در اینترنت با جستجو کردن عبارت default password for dlink modem باشید و البته طبیعتا به جای dlink نام برند مودم خود را وارد کنید.

البته قبل از انجام این کار بهتر است به این وب‌سایت که نام کاربری و رمز عبور اغلب مودم‌ها و روترها را گردآوری کرده است مراجعه نمایید و در کادر بالای صفحه نام برند مودم خود را وارد کرده و جستجو کنید.

روش تغییر رمز و تعویض پسورد وای فای مودم

پس از انجام مراحل بالا و پس از آنکه توانستید به صفحه تنظیمات مودم وای فای خود وارد شوید، برای تغییر پسود و یا تعویض رمز وای فای مودم خود به دنبال زبانه یا سربرگ Wi-Fi settings یا عنوانی مشابه آن باشید. این گزینه را می‌توانید از منوی سمت چپ و یا بالای صفحه با همان نام و یا نام‌هایی همچون “Wi-Fi”، “Wireless”و یا “Wireless Networks” پیدا کنید.

تعویض پسورد وای فای مودم تی پی لینک

برای تغییر رمز وای فای مودم خود کافیست قسمت “password” یا “passphrase” را با پسود جدید پر کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن سطح امنیت شبکه وای فای مودم خود از رمزهای ترکیبی (حروف + عدد) با سطح امنیتی WPA-PSK و یا بالاتر استفاده کنید. پس از اتمام کار بایستی حتماً گزینه  Applyیا Save را برای ذخیره کردن تنظیمات بزنید.

تغییر رمز وای فای مودم

پس از انجام این کار بهتر است یک بار مودم خود را خاموش و روشن کنید (در برخی مواقع این عمل به طور خودکار انجام خواهد شد). به یاد داشته باشید که پس از تغییر رمز وای فای مودم، تمامی دستگاه‌هایی که با رمز قبلی به وای فای مودم متصل بوده‌اند اتصال آنها قطع شده و بایستی پسورد جدید را در انها وارد کنید.

در صفحه تنظیمات مودم و در همین بخش تغییر پسورد وای فای در عین حال می‌توانید چیزهای دیگری مانند نام وای فای را نیز تغییر دهید که برای تغییر نام شبکه تنها کافیست عبارت مورد نظر خود را در کادر “SSID” یا “Network name” وارد نمایید.

تغییر رمز وای فای مودم تندا Tenda

البته توجه داشته باشید در صورت تغییر نام شبکه وای فای بایستی در تمام دستگاه‌هایی که به ان شبکه وای فای متصل بوده‌اند به شبکه جدید با پسورد جدید وصل شوید.

تغییر پسورد ورود به تنظیمات مودم وای فای

حتما به خاطر داشته باشید که اگر یوزرنیم و پسورد ورود به صفحه تنظیمات مودم شما همانطور که در آموزش بالا خواندید در حالت پیشفرض باشد، هر کسی که به رمز وای فای مودم شما دسترسی داشته باشد می‌تواند با همین آموزش تنظیمات آن را تغییر داده و حتی رمز وای فای مودم را بدون اطلاع شما تغییر دهد!

توصیه می‌کنیم حالا که به صفحه تنظیمات مودم دسترسی دارید رمز عبور و در صورت امکان نام کاربری ورود به صفحه تنظیمات مودم خود را تغییر دهید. ورود افراد غیرمجاز و هکرها به تنظیمات مودم روتر شما خطری جدی برای همه دستگاه‌های متصل به وای فای شما نیز به شمار می‌روند.

تغییر رمز تنظیمات وای فای باعث جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به تنظیمات و پیکربندی‌های حساس مودم روتر شما و در نهایت شبکه شماست.

در عین حال همه صفحات بخش تنظیمات مودم شما برای شما کاربردی نیست و اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید هرگز انها را تغییر ندهید چرا که این کار مکن است در کیفیت و حتی دسترسی شما به اینترنت تاثیر مستقیم داشته و مودم شما را از کار بیندازد.

منبع HowToGeek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

47 نظر برای این مطلب
  1. نجفی می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    من رمز مودم رو عوض کردم اما الان نه رمز جدید رو قبول میکنه نه رمز قبلی رو چی کار باید بکنم

  2. مهدیس می‌گوید

    سلام من امروز برای ثبت نام مودم ب کامپیوتری رفتم آنقدر بد توضیح داد ماسک هم داشت چیزی متوجه نشدم وقتی ک نام کاربری و رمز برای من ارسال شد بعدش باید چیکار کنم؟

  3. علیرضا می‌گوید

    داداش اشتباه شد یوزرنیمو باید چی بزنیم

  4. علیرضا می‌گوید

    سلام داداش میخواستم بدونم این پسوورد رمز اکانت ادمین تو کامپیوتره یا نه رمز مودم و اینکه پسوورد رو هم چی باید بزنیم لطفا سریعا جوابم را بدهید با تشکر

  5. yasin می‌گوید

    با سلام چگونه برم حساب وای فای رمزو عوض کنم بلد نیستم برم تو حساب وای فای

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مطلب رو خوندید؟

  6. نگار می‌گوید

    سلام و خسته نباشیدخدمت شما
    اگه امکانش هست لطفا به سوال من جواب بدین
    من میخک رمز وای فای رو عوض کنم تمام کارهای داخل مقاله بالا رو انجام دادم ولی بعد از خاموش روشن کردن دستگاه دوباره با همون رمز قبلی هست لطفا میشه راهنماییم کنید که باید چیکار کنم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      مطمئن هستید درست انجام دادید و در انتها ذخیره کردید؟
      اگر این طور باشه احتمال مشکل مودم هست اگر دستگاهتون قدیمیه

  7. علی می‌گوید

    سلام من ریسرت کردم وایفا را الان رمز میزنم وسل میشه ولی می نویسه اینترنت وجود نداره

  8. sahar می‌گوید

    با سلام … من از وقتی که پسورد و نام مودم رو عوض کردم , با روشن کردن مودم علاوه بر اینکه وای فای خودم میاد . یک وای فای بدون رمز هم بالا میاد ….. با خاموش کردن وای فای خودم اون وای فای هم میره و دیگه نیست …. میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم ؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      احتمالا همون مودم خودتون هست. مراحل رو چک کنید درست انجام داده باشید

  9. محمد می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    خواهشا جواب سوال من رو بدید

    چرا من رمز وای فای رو که عوض میکنم و save میکنم .به محض اینکه خودم مودم رو روشن یا خاموش میکنم رمزی که داده ام میپره؟یعنی بدون رمز میشه؟ آخه چرا؟؟؟؟؟؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      شاید مشکل سخت افزاری باشه که نمیتونه تنظیمات رو حفظ کنه. البته شاید

  10. ㅡㅡ می‌گوید

    ببخشید اگه وایفا رو تغییر بدیم باید پسوورد رو هم عوض کنیم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      منظورتون از تغییر وای‌فای چیه؟ بهتر توضیح بدید

  11. امیر می‌گوید

    سلام ببخشید من از کجا باید username و پسوردم رو به دست بیارم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      مطلب رو بخونید لطفا..

  12. rezaei می‌گوید

    یک سوال دارم برای من بسیار مهم است لطفا به من جواب بدهی ممنون می شوم
    یک وای فای با اساس ای دی bexo-ughvbmu ,وبدون رمز در روی گوشی من ذخیره شده و در درست رس نیست خواستم بدانم برای گوشی هست یا وایرلس یا بچه من نا خواسته اد کرده واز اینترنت مردم استفاده کرده است وذخیره هست وپاک نمی شود لطفا به صورت امانت به جیمیل من جواب بدهید ومن الله التوفیق

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      نمیشه تشخیص داد.

    2. Mazda می‌گوید

      خیلی زرنگی…فکر میکنی همه دزد هستند؟میخوای یاد بگیری برو Tor browser البته اگه تو dark net پیدات کنن باید آب خنک بخوری

  13. behzad می‌گوید

    سلام ببخشید سریع میشه جواب بدین که چطور رمز و پسورد صفحه ی که باید بزنی بعد بری تو تنظیمات رو تغییر بدم من متوجه نشدم با تشکر خواهشا سریع جواب بدین

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      لطفا به بخش چگونگی تغییر نام و پسورد شبکه وای‌فای در داخل مطلب مراجعه کنید از این کاملتر و بهتر نمیشه توضیح داد

  14. Reza می‌گوید

    سلام ببخشید وقتی میزنم 192.186.1.1 گزینه ای نیماره که بزنم ادمین لطفا خیلی سریع کمک کنید

  15. mohammad می‌گوید

    سلام دوستان اون کسایی که نمیتون به صفحه تنظیمات مودم برن مودم رو یکبار خاموش روشن کنید درحین روشن شدن وارد شید
    و کسایی که نمیدونن ای پی شون چیه تا وارد شن
    زیر مودم تو برچسب زیرش نوشته و همچنین توی کارتون مودم ، دفترچه راهنما هست و نیازی هم به این همه کار نیست
    موفق باشید

  16. mohammad می‌گوید

    من هر کاری میکنم نمیتونم یوزرنیم رو از ادمین در بیارم

  17. حسن می‌گوید

    من هر کاری میکنم با این روش جواب نمیگیرم میشه ی راه ساده تر بگین ممنون.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ساده‌تر از این راه سراغ نداریم

  18. سعید می‌گوید

    سلام عرض حضورتون میخواستم بپرسم که میتونین برام تصویری بفرستین طرز عوض کردن رمز مودم رو

  19. فرهاد می‌گوید

    اقا من هر کاری میکنم یوزرنیم و پسورد رو نمیتونم از حالت ادمین تغییر بدهم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

  20. علیرضا می‌گوید

    سلام من میخوام رمز وای فای خود را عوض کنم ولی اصلا هرکاری میکنم با این روش نمیشه
    راه دیگه ای نداره که بتونم عوض کنم با برنامه ای چیزی مرسی اگه جواب بدین

    1. Hadi می‌گوید

      شما لپتاپ یا کامپیوترتون رو با سیم ب مودمتون وصل کنید ویک بار مودم رو خاموش روشن کنید و بعد در اینترنت آدرس 192.168.1.1 رو وارد کنید و یوزرنیم و پسورد رو admin وارد کنید و از اونجا میتونید رمز رو عوض کنید فقط یادتون باشه ک قبل از اینکه وای فای ب سرور وصل بشه باید آدرس رو وارد کنید

  21. مجتبی می‌گوید

    مرسی ممنون از راهنمایی خوبتون

  22. نرگس می‌گوید

    اول 192.168.1.1 رو بزنید 2- پسوردها رو ادمین بدید +کد رو هم بدید بعدnext بزنید 3-از wireless conectionگزینه ی manual wireless setup رو بزنیدتا صفحه ای جدید باز شود 4-از صفحه ی جدید security seeting رو بزنید تا صفحه ی جدیدتر باز شود5- آخرای صفحه ی جدید در ٌWPA passphrse هر رمزی میخوایید بدید.التماس دعا.

  23. محمد می‌گوید

    با سلام.وخسته نباشید.من یو زرنیم وپسورد مودم وای فای رو که ادمین بوده تغیر دادم ولی الان اونو اشتباه میزنم.یادم رفته. باید چیکار کنم.لطفا راهنمایی کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      فکر کنم چاره‌ای جز ریست سخت‌افزاری ندارید. البته طبیعتا همه چیز پاک میشه!

  24. کربلایی جوادمقدم می‌گوید

    عالی

  25. ناشناس می‌گوید

    سلام
    میشه آموزش ریست مودم رو توضیح بدید؟؟؟

  26. ناشناس می‌گوید

    سلام
    راهی برای پیدا کردن نام کاربری و رمز ورود نیست؟

  27. سارا می‌گوید

    من می خواهم به صورت ویدیو ببینم که چه طور است

  28. tyu5 می‌گوید

    خیلی بد است ممنون

  29. ابوالفضل می‌گوید

    اسم عوض کردن وای فای

  30. ب می‌گوید

    خیلی مسخره است که برنامه را روی گوشی طرف نصب کنم بعد پیداکنم انو باید شماره بدم بدونه اینکه بدونه رسد بشه

    1. سارا می‌گوید

      اره درست می گی

  31. علی گلشن می‌گوید

    ماشاءالله فارنت
    ماشاءالله مستر ایزدی
    ماشاءالله آموزش باحالو روون

    1. سارا می‌گوید

      افرین

      1. سعید می‌گوید

        سلام اصلا بدرد نمی خوره

  32. M A T A می‌گوید

    بسیار عالی و آموزنده
    دست مریزاد دارید یعنی اینجور مطالب رو اونم با این کیفیت رو فقط تو سایت شما میشه پیدا کرد