بررسی فارنت: لنوو IdeaPad 305 – لپ‌تاپ دانشجویی به معنای کلمه!

ازآنجایی‌که در دنیای دیجیتال این گجت‌های گران‌قیمت هستند که در کانون توجه‌اند و کمتر کسی به گزینه‌های ارزان‌تر و اصطلاحاً دانشجویی (!) بها می‌دهد تصمیم گرفتیم لپ‌تاپی را مورد بررسی قرار دهیم که به‌تازگی وارد بازار نشده اما به نظر می‌آید گزینه مناسبی نسبت به قیمتش باشد. لپ‌تاپ IdeaPad 305 جوانان را مورد هدف قرار داده و اگر بودجه محدودی برای خرید لپ‌تاپ دارید و یا این‌که برای کاربری شما یک لپ‌تاپ نه‌چندان گران مناسب‌تر است بهتر است در این بررسی با فارنت همراه باشید.

10

برند لنوو حالا دیگر برخلاف چند سال پیش برای کاربران و مصرف‌کنندگان ایرانی شناخته شده است. لپ‌تاپ‌های این برند معمولاً در بازار رقابتی ایران از ضمانت خوبی نیز برخوردار بوده و کارایی خوب نسبت به قیمت از ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود. شکی نیست که IdeaPad 305 در هیچ زمینه‌ای بهترین نیست اما با توجه به قیمت حدود 1 میلیون و 600 هزار تومانی آن هم برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی انتظارات ما نیز تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

IdeaPad-305-Lenovo

بگذارید ابتدا مشخصات فنی دستگاه را با هم مرور کنیم:

ابعاد و وزن: 380 در 262 در 24.7 میلی‌متر – 2.32 کیلوگرم

صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ – وضوح 1366 در 768 پیکسل – نوع TN LED – روکش مات

پردازنده: Intel Core i5 5200U با فرکانس 2.2 تا 2.7 گیگاهرتز – دو هسته‌ای  – 3MB L3 Cache

پردازنده گرافیکی: AMD Radeon R5 M330 به همراه Intel HD 5500

حافظه رم: 4 گیگابایت از نوع DDR3 – فرکانس 1600 مگاهرتز

حافظه ذخیره‌سازی: هارد دیسک Seagate Momentus SpinPoint – یک ترابایت – 5400 دور بر دقیقه

درایو نوری: PLDS DVD-RW

وبکم: 480p – 0.3 مگاپیکسل

باتری: 4 سلولی – 41 وات ساعت

سیستم‌عامل: بدون سیستم عامل

لوازم همراه: شارژر – دفترچه راهنما

اگر در اینترنت جستجویی با عنوان Lenovo IdeaPad 305 انجام دهید متوجه خواهید شد که در وب‌سایت‌های خارجی مشخصات این دستگاه کاملاً با مدل وارد شده در ایران متفاوت است. ظاهراً مدل وارد شده در ایران با پسوند 15IBD بیشتر مشخصاتی شبیه به مدل Lenovo B50-80 دارد و تنها صفحه‌نمایش و رنگ‌های متنوع مدل IdeaPad 305 را به ارث برده است. به‌هرحال سری B سری ارزان‌قیمت لپ‌تاپ‌ها لنوو به شمار می‌رود و احتمالاً مشخصات بالا هیچ‌کس را غافلگیر نخواهد کرد.

IdeaPad-305-Lenovo-01

ظاهر و بدنه

بدنه‌ای که لنوو برای این مدل انتخاب کرده طبق انتظارتان پلاستیکی است اما رنگ‌بندی خاص این مدل مخصوصاً رنگ لاجوردی که در اختیار ما قرار گرفته بود به آن جلوه زیبایی بخشیده است. لنوو این لپ‌تاپ را در سه رنگ لاجوردی، لیمویی و بنفش عرضه می‌کند که هر سه رنگ‌هایی متفاوت از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت هستند.

IdeaPad-305-Lenovo-03

کیفیت بدنه در حد بسیار خوبی قرار دارد و خبری از لقی و استفاده از پلاستیک نامناسب حتی در اطراف صفحه‌نمایش نیست. خوشبختانه اثر انگشت نیز بر روی بدنه باقی نمی‌ماند و در کل می‌توان این لپ‌تاپ را از نظر ظاهر در سطح بسیار خوبی ارزیابی کرد. اما یک مشکل بزرگ در ساخت بدنه این لپ‌تاپ وجود دارد و آن هم تیز بودن لبه جلویی زیر کیبورد دستگاه است که بسته به نوع تایپ کردن و قرار گرفتن دستانتان می‌تواند مچ دست شما را حسابی آزار دهد!

Lenovo-Sharp-edge

تنها با باز کردن دو پیچ می‌توانید به اجزای لپ‌تاپ دسترسی داشته باشید و با وجود این‌که دسترسی به فن برای تمیز کردن از این طریق ممکن نیست اما می‌توانید هارد دیسک، کارت وای‌فای، حافظه رم و باتری CMOS را تعویض کنید. وزن 2.3 کیلوگرمی برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی بسیار مناسب است. سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی حدود 2 کیلوگرم وزن و البته قیمت بسیار بالاتری دارند و IdeaPad 305 در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است.

مزایا: کیفیت مناسب بدنه – رنگ دل‌نشین – عدم به‌جا ماندن اثر انگشت  – وزن مناسب

معایب: تیز بودن لبه جلویی دستگاه – عدم وجود دیسک درایور درون جعبه

کیبورد و ترک‌پد

یکی از مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های لنوو کیبوردهای جزیره‌ای با انحنا موسوم به AccuType است که بسیاری از کاربران آن را تحسین کرده‌اند. لنوو ادعا می‌کند که همان تجربه تایپ را حالا بر روی IdeaPad 305 نیز عرضه کرده است و حتی بر روی برچسب ویژگی‌های لپ‌تاپ نیز عبارت AccuType Keyboard ذکر شده است. باید بگوییم از لحاظ چینش کیبورد و جنس دکمه‌ها همه چیز عالیست اما اگر یک تایپیست باشید تنها در لحظات ابتدایی از تایپ کردن روی این کیبورد متنفر خواهید شد!

IdeaPad-305-Lenovo-02

مشکل اینجاست که پنل کیبورد مخصوصاً در نیمه سمت چپ به همراه دکمه‌ها بالا و پایین می‌شود و حسی اصطلاحاً اسفنجی را القا می‌کند. ازآنجایی‌که نیمه سمت راست اوضاع بهتری دارد این ناهماهنگی شما را آزار داده و باعث می‌شود اشتباهات تایپی افزایش یابد. البته اگر از کاربرانی هستید که تایپ مداوم از اولویت‌های شما نیست احتمالاً متوجه این عیب نخواهید شد.

عدم وجود نور پس‌زمینه کیبورد در این بازه قیمتی عیب محسوب نخواهد شد و خوشبختانه لنوو کلیدهای ماشین‌حسابی NumPad را نیز فراموش نکرده است. نکته قابل توجه دیگر این‌که دکمه «پ» فارسی در این کیبورد در سمت چپ دکمه Enter و کنار حرف «گ» قرار گرفته و اگر تاکنون به حضور این کلید در بالای Enter عادت داشتید مدتی طول می‌کشد تا به چینش جدید عادت کنید.

ترک‌پد چندلمسی مشکل و یا مزیت خاصی ندارد و پشتیبانی از فرمان‌های چندلمسی برای زوم و اسکرول حالا دیگر به یک استاندارد تبدیل شده است. سطح ترک‌پد کمی زبرتر از ترک‌پدهای شیشه‌ای بوده و دکمه‌ها نیز مناسب هستند.

مزایا: وجود NumberPad

معایب: حالت اسفنجی و انعطاف بیش از حد بدنه

IdeaPad-305-Lenovo-05

درگاه‌ها و اتصالات

در سمت چپ درگاه اتصال شارژر، VGA، Ethernet، HDMI و دو درگاه USB 3.0 و در سمت راست یک درگاه USB 2.0، قفل کنسینگتون و جک هدفون وجود دارد. در جلوی دستگاه نیز می‌توانید کارت حافظه SDXC را وارد کنید که سرعت مناسبی دارد.

IdeaPad-305-Lenovo-06

کارت بی‌سیم Intel AC 3160 در این لپ‌تاپ از اتصال وای‌فای 802.11 a/b/g/n/ac تا سرعت 433 مگابایت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد و همچنین به فناوری بلوتوث 4.0 نیز مجهز است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 15.6 اینچی این لپ‌تاپ به وضوح 1366 در 768 پیکسل مجهز شده است که دقیقاً همان وضوحی است که از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت انتظار داریم. با تراکم پیکسلی 100 پیکسل بر اینچ قطعاً پیکسل‌های مجزا حتی از همان فاصله کار با لپ‌تاپ مشخص هستند اما ارزیابی هر کاربر از این صفحه‌نمایش می‌تواند متفاوت باشد. اگر تاکنون با لپ‌تاپ‌های فول اچ‌دی و بالاتر کار نکردید و یا حداقل به آن‌ها عادت ندارید صفحه‌نمایش IdeaPad 305 می‌تواند کاملاً مناسب باشد. به‌هرحال همان‌طور که گفتیم وضوح اچ‌دی در چنین بازه قیمتی کاملاً منطقی است و بهتر است به سراغ سایر فاکتورها برویم.

IdeaPad305-Lenovo

لنوو در این لپ‌تاپ از پنل TN استفاده کرده که روشنایی نسبتاً مناسب، کنتراست خوب و زاویه دید متوسطی دارد. پنل‌های TN نسبت به IPSها زاویه دید محدودتری دارند و اگر قصد دارید برای تماشای دسته‌جمعی فیلم از این لپ‌تاپ استفاده کنید بهتر است حداقل همگی در یک ارتفاع مساوی به صفحه خیره شوید؛ چرا که زوایای دید عمودی به خوبی زوایای افقی نیست. خوشبختانه نقطه قوت صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ پوشش مات به جای براق است که در کاهش بازتاب نور تأثیر فراوانی دارد. به این ترتیب دیگر لازم نیست نگران استفاده از آن در اتاقی با پنجره‌های زیاد و یا زیر سایه در فضای آزاد باشید. گفتنی است رنگ سفید در این صفحه‌نمایش کمی به آبی متمایل است و رنگ‌ها خنک‌تر از چیزی هستند که باید باشند. البته این مورد سلیقه‌ای است و شاید برخی رنگ‌های گرم و برخی سرد را بیشتر بپسندند.

IdeaPad-305-Lenovo-04

اگر قصد دارید از لپ‌تاپ روی پاهایتان استفاده کنید بهتر است بدانید که صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ تنها حدود 125 درجه باز می‌شود و با توجه به پنل TN ممکن است استفاده آن بسته به قد شما کمی مشکل‌ساز باشد.

مزایا: روکش مات صفحه‌نمایش

معایب: زاویه نه‌چندان گسترده لولای صفحه‌نمایش

عملکرد

پردازنده

پردازنده Core i5 سری کم‌مصرف 5200U اینتل یک استاندارد در میان لپ‌تاپ‌های میان‌رده است و بسیاری اولترابوک‌ها از آن استفاده می‌کنند. این پردازنده دو هسته‌ای و از نسل پنجم پردازنده‌های اینتل موسوم به Broadwell است که سرعت پایه هر هسته آن 2.2 گیگاهرتز است و می‌تواند در حالت توربو تا 2.5 گیگاهرتز در حالت دو هسته‌ای و 2.7 گیگاهرتز در حالت تک‌هسته‌ای نیز برسد. حالت توربو خوشبختانه برخلاف برخی لپ‌تاپ‌ها هم در حالت اتصال به آداپتور و هم استفاده با باتری فعال خواهد شد و به سبب سیستم خنک‌کننده مناسب خبری از Throttling یا همان کاهش عملکرد در اثر حرارت بالا نیز نیست.

نتایج بنچمارک Cinebench و GeekBench که پردازنده مرکز را به چالش می‌کشند در اینجا آمده است.

geekbench

Cinebench

عملکرد حافظه

اگر یک‌بار هم که شده از لپ‌تاپ و یا پی‌سی‌های با حافظه SSD به جای HDD کار کرده باشید می‌دانید که سرعت حافظه گاهی بیشتر از پردازنده در عملکرد سیستم تأثیر دارد. لنوو از یک هارد دیسک Seagate با سرعت 5400 دور بر دقیقه استفاده کرده است که متأسفانه عملکرد چندان مناسبی ندارد و برخی هارد دیسک‌های مشابه توانسته‌اند سرعت‌های بهتری را در خواندن و نوشتن کسب کنند. نتیجه بنچمارک‌های PCMark Storage، HD Tune و CrystalDiskMark نیز به صورت زیر است. البته این سرعت پایین در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها گران‌تر مشخص می‌شود و بیشتر بر روی سرعت اجرای برنامه‌ها و بوت شدن ویندوز تأثیر دارد تا کندی و لگ در ویندوز.

CrystalMark

PCMark-StorageHDTune

پردازنده گرافیکی

شاید تصمیم دارید ازآنجایی‌که این لپ‌تاپ از یک پردازنده گرافیکی مجزا نیز بهره می‌برد گاهی با آن بازی کنید. اما عملکرد AMD R5 M330 چگونه است و اختلاف آن با گرافیک داخلی Intel HD 5500 چقدر است؟ این چیپ گرافیکی از فناوری‌های DirectX 12، Vulkan و FreeSync بهره می‌برد و سرعت کلاک آن نیز بر روی رقم بسیار خوب 1030 مگاهرتز قرار دارد اما پاشنه آشیل آن حافظه گرافیکی 64 بیتی از نوع DDR3 است. به‌طورکلی با ترکیب این پردازنده گرافیکی با Core i5 5200U باید انتظار داشته باشید که بازی‌های نه‌چندان سنگین با تنظیمات گرافیکی متوسط یا پایین در وضوح 1366 در 768 پیکسل صفحه‌نمایش اجرا شوند.

IdeaPad-305-Lenovo-10

سوییچ کردن بین گرافیک‌ها توسط درایور Catalyst انجام می‌گیرد اما متأسفانه این نرم‌افزار چندان هوشمند نیست و بسیاری اوقات مجبور هستید برای اجرای بازی‌ها به صورت دستی از کنترل پنل Catalyst گزینه High Performance را انتخاب کنید. ازآنجایی‌که لپ‌تاپ برای کاهش هزینه بدون ویندوز عرضه می‌شود و متأسفانه سی‌دی درایور در جعبه آن تعبیه نشده است مطمئن شوید که هر دو درایور گرافیکی Intel و AMD مربوطه را دانلود و نصب کرده‌اید.

عملکرد R5 M330 بسته به بازی حدود 10 تا 40 درصد سریع‌تر از Intel HD 5500 است و به این ترتیب نمی‌توان گفت IdeaPad 330 برای بازی مناسب است. درهرحال ما برای آزمایش PES 2016 را با وضوح صفحه‌نمایش اجرا کردیم که در تنظیمات High لپ‌تاپ این بازی را با حدود 35 فریم بر ثانیه و در حالت Medium با سرعت کامل 60 فریم بر ثانیه اجرا کرد. برای بازی‌هایی مانند فوتبال رقم 35fps چندان جالب نیست و بهتر است تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید اما بازی‌های سبک دیگر را شاید بتوانید با تنظیمات بالاتر اجرا کنید.

اگر هدف شما از خرید این لپ‌تاپ بازی‌های جدیدی مانند Thief، Mad Max، Batman: Arkham Knight یا Evolve باشد بهتر است دور این لپ‌تاپ را خط قرمز بکشید چرا که حتی با پایین‌ترین تنظیمات قادر به بازی نخواهید بود اما عناوین سبک‌تری مانند Dirt Rally، Battlefield Hardline، FIFA 15 و DOTA 2 را می‌توانید با تنظیمات پایین بازی کنید.

نکته دیگر این‌که در طول مدت بررسی گاه‌وبیگاه درایور گرافیکی AMD کرش می‌کرد که متأسفانه آپدیت کردن درایور نیز مشکل را رفع نکرد. بنچمارک‌های گرافیکی 3D Mark را نیز می‌توانید در اینجا ببینید. بنچمارک Cloudgate برای شبیه‌سازی بازی‌های سبک و Sky Diver بازی‌های متوسط و جدیدتر استفاده می‌شود.

Cloudgate:

3DMark-Cloudgate

Skydiver:

3DMark-Skydiver

عملکرد کلی سیستم

اعداد و ارقام نمی‌توانند هیچ‌گاه نشان‌دهنده عملکرد کلی سیستم باشند. ترکیب پردازنده، پردازنده گرافیکی و حافظه می‌تواند یک لپ‌تاپ را سریع و یا کند نشان دهد. برای اندازه‌گیری عملکرد کلی از بنچمارک PCMark استفاده کردیم که در سه حالت مختلف لپ‌تاپ را مورد آزمون قرار می‌دهد.

IdeaPad-305-Lenovo-08

Home: این حالت عملکرد رایج اکثر کاربران را شبیه‌سازی می‌کند و شامل مرور وب و شبکه‌های اجتماعی، نوشتن در ویرایشگر متن، ویرایش سبک تصاویر، ویدئو چت و بازی‌های سبک است.

PCMark-Home

Creative: این بنچمارک برای تولید محتوا طراحی شده و شامل مرور وب، ویرایش تصاویر، ویرایش ویدئو، ویدئوچت گروهی، بازی‌های سبک و تبدیل فرمت صوتی است.

PCMark-Creative

Work: این بنچمارک هم برای شبیه‌سازی کارهای اداری بوده و شامل مرور وب، نوشتن، ویدئوچت و کار با اکسل است.

PCMark-Work

اگر با نتایج بنچمارک PCMark آشنایی ندارید باید بگوییم عملکرد این لپ‌تاپ در کارهای رایج حدوداً در سطح اولترابوک‌های بازار است و به‌جز کارهای سنگین‌تری مانند بازی‌های گرافیک بالا و یا ویرایش حرفه‌ای ویدئو مشکلی در عملکرد IdeaPad 305 نخواهید یافت.

دما و صدای فن

وقتی پردازنده در حداکثر سرعت خود قرار دارد و دما تا حد زیادی بالا می‌رود معمولاً لپ‌تاپ‌ها سه راه پیش رو دارند:

– کاهش سرعت پردازنده یا Throttling

– افزایش سرعت فن خنک‌کننده

– اجازه دمای نسبتاً بالاتر

IdeaPad-305-Lenovo-07

خوشبختانه لنوو IdeaPad 305 به سبب داشتن فضای زیاد، پردازنده Ultralow Voltage و گرافیک نه‌چندان قوی آن‌قدرها گرم نمی‌شود و فن خنک‌کننده می‌تواند با صدای نسبتاً پایینی دستگاه را خنک نگاه دارد. در هنگام نوشتن این بررسی درحالی‌که گوگل کروم با 4 زبانه به همراه مایکروسافت ورد در حال اجرا بودند ما بلندی صدا را در کنار خروجی هوای گرم اندازه‌گیری کردیم.

در حالت عادی صدای تولید شده به حدود 35 دسی‌بل می‌رسد، در حالت Load کامل در بنچمارک‌ها این رقم به 43 دسی‌بل می‌رسد که بسیار خوب ارزیابی می‌شود. در حالت کار سبک صدای تولید شده توسط فن کاملاً در صدای محیط گم می‌شود و حتی در هنگام بازی این صدا به هیچ‌وجه آزاردهنده نیست.

لنوو همچنین در بخش خنک کردن و دما نیز بسیار خوب عمل کرده و چه برای استفاده بر روی میز و چه بر روی پاهایتان به هیچ‌وجه مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. این دما برای یک لپ‌تاپ با کارت گرافیک مجزا (هرچند ضعیف) چشمگیر است و باید به لنوو آفرین گفت.

IdeaPad-305-Lenovo-09

بلندگوها

در اینجا برخلاف برخی لپ‌تاپ‌های رده بالای لنوو خبری از بلندگوهای باکیفیت JBL نیست اما ازآنجایی‌که این بلندگوها برخلاف برخی مدل‌های بازار به سمت کاربر نشانه رفته‌اند بلندی صدا تا حدود 77 دسی‌بل نیز افزایش می‌یابد. در این حالت هرچند کمی از کیفیت صدا کاسته می‌شود اما یک اتاق نسبتاً ساکت را می‌توانید با صدای آن پر کنید.

عمر باتری

باتری 4 سلولی IdeaPad 305 به ادعای لنوو قادر است تا 4 ساعت دوام بیاورد اما ظاهراً لنوو نیز مانند سایر رقبا در این مورد کمی اغراق کرده است. در استفاده سبک می‌توانید تا حدود 3 ساعت با روشنایی مناسب و حدود 3 ساعت و نیم با روشنایی کم روی شارژردهی باتری حساب کنید. در تست بنچمارک باتری PassMark نیز با کار مداوم این لپ‌تاپ تنها دو ساعت دوام آورد. با توجه به سخت‌افزار کم‌مصرف انتظار می‌رفت لنوو بتواند با گنجاندن باتری حجیم‌تر عمر شارژ را افزایش دهد اما احتمالاً حفظ وزن پایین‌تر برای سازنده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

IdeaPad-305-Lenovo-11

نتیجه‌گیری

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت IdeaPad 305 برای برخی کاربران کاملاً مناسب و برای برخی آزاردهنده خواهد بود. اگر روزانه مدت زیادی را به تایپ کردن می‌پردازید، به دنبال لپ‌تاپی برای بازی می‌گردید و دائم در سفر هستید IdeaPad 305 مسلماً برای شما مناسب نخواهد بود. اما اگر به عمر شارژ بالایی نیاز ندارید و کارایی معقول و بدون سروصدا برایتان اهمیت زیادی دارد IdeaPad 305 با تنوع رنگی و عملکردی مناسب می‌تواند نسبت به رقبا برتر باشد. این لپ‌تاپ در حال حاضر با دو سال ضمانت با قیمت حدودی یک میلیون و ششصد هزار تومان به فروش می‌رسد. گفتنی است نسخه‌های Core i7 و Core i3 نیز با قیمت‌هایی بالاتر و پایین‌تر در دسترس هستند اما پیشنهاد می‌کنیم نسخه i5 را به دلیل تناسب بهتر قیمت و کارایی انتخاب کنید.

احتمالاً تاکنون حدس زده‌اید که چرا عنوان لپ‌تاپ دانشجویی به معنای کلمه را انتخاب کرده‌ایم. قیمت مناسب، وزن نسبتاً پایین و کارت گرافیکی برای بازی‌های سبک معمولاً ویژگی‌هایی هستند که یک دانشجوی معمولی به دنبال آن‌هاست.

مزایا:

+ وزن مناسب

+ عملکرد خوب

+ خنک و کم‌صدا

+ صفحه‌نمایش مات

معایب:

کیبورد ضعیف

– عمر شارژ کوتاه

– لبه تیز دستگاه

– عدم وجود دیسک درایور درون جعبه

نسخه Core i5 این نوت‌بوک در حال حاضر با قیمت حدودی یک میلیون و 600 هزار تومان با گارانتی سازگار به فروش می‌رسد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. علیرضا می‌گوید

    واسه کار برنامه نویسی چی خوبه؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر زیاد سنگین نباشه خوبه وگرنه توصیه می کنیم دستگاه های با پردازنده 6500HQ یا 6700HQ رو خریداری کنید

  2. MR.ALI.NP می‌گوید

    سری های thinkpad برای کار و یاد گیری کامپیوتر بسیار عالی هستند برای مثال برای فردی که دانشجوی رشته کامپیوتر است و قصد اجرای تغییراتی در ساختار لپ و برنامه نویسی و … را دارد ولی در موارد مصرف دیگه به نظر من اصلا انتخواب مناسبی نیستند.

  3. Majid می‌گوید

    سلام، منم میخوام بخرم، البته مدل i7 رو. دیجی کالا، 2.139.000 تومان داره میده، یکمی بذارین رو1.600 میتونین i7 بخرید. اون بهتره، قوی تره.

  4. امیرمحمد می‌گوید

    به نظرم دوتا برند دارن خوب کار میکنن.یکی lenovo یکی msi

  5. همایون می‌گوید

    منم بودم لنوو نمی گرفتم … هنوزم انتخاب از روی برند تصمیم کاملن منطقیه

  6. Amir می‌گوید

    کلا من باشم لنوو نمیگیرم

    1. مهيار می‌گوید

      به نظرم دیگه زمونه انتخاب از روی برند گذشته. این اتفاق از بازار اسمارت فون ها شروع شد و الان به بقیه بازارها داره کشیده میشه. وقتی کاربر تفاوت‌های جزئی رو هم می تونه از روی مشخصات فنی تشخیص بده. محصول رو از نزدیک لمس و تجربه کنه. ممکنه هر سری خرید یه برند جدید رو تجربه کنه.

      1. Amir می‌گوید

        شاید درست باشه
        اما من اصلا از طراحی لنوو خوشم نمیاد
        با اینکه شاید الان دیگه برند مهم نباشه
        ولی به هرکی بگی لپتا خریدم
        اول میگه چه مارکی
        که من خودم الان اچ پی دارم و هم از لحاط قیمت و هم سخت افزار در نمونه های لنوو و ایسوس
        تا 400 تومن گرو تر از اچ پی هستن
        و طراحی پروبوک اچ پی هم خیلی عالیه

  7. Ali می‌گوید

    سلام
    من مدل Core i5 رو برای خواهرم خریدم با گارانتی سازگار اگر چه فقط رنگش دخترونه است و به نظرم طراحی دخترونه‌ای نداره. دقیقاً نقاط ضعف و قوت شما رو میشه تائید کرد. بدنه محکمی داره ولی.