ده ابر رایانه برتر در میان قدرتمندترین ابر رایانه‌های حال حاضر جهان

ابررایانه هدفمند ابزارهای محاسباتی با عملکرد بسیار سطح بالا و معماری سخت‌افزاری مناسب حل یک مسئلهٔ خاص هستند. می‌توان در آن‌ها از تراشه‌های FPGA برنامه ریزی شده یا چیپ‌های VLSI سفارشی استفاده نمود که عمومیتشان را از دست می‌دهند اما در عوض نسبت قیمت به کاربرد بالاتری ارائه می‌دهند.

3

ابررایانه‌ها با رم‌ها و کارایی‌های بسیاری که دارند معمولاً برای عملیات حساس روی محاسبه از جمله مسائل فیزیک کوانتوم، هواشناسی، تحقیقات آب و هوا (از جمله تحقیق در مورد گرم شدن کرهٔ زمین) مدل‌سازی مولکولی (مطالعهٔ ساختارها و محتویات ترکیبات شیمیایی، ماکرومولکول‌های بیولوژیکی، پلیمرها و بلورها) شبیه‌سازی‌های فیزیکی (مثل شبیه‌سازی هواپیماها در تونل‌های هوا، شبیه‌سازی انفجار سلاح‌های هسته‌ای و تحقیق در مورد پیوست هسته‌ای) تحلیل مخفی و … استفاده می‌شوند.

ابررایانه‌هایی که پردازنده‌های سفارشی داشتند قبلاً سرعتی که روی کامپیوترهای معمولی داشتند را از طراحی‌های ابتکاری شان به دست می‌آوردند که اجازه می‌داد مثل یک مهندسی به هم پیچیده چند کار را به صورت موازی انجام دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون این دستگاه‎ها می‌توانید به این صفحه مراجعه نمایید، با این حال اگر خواهان آشنایی با ده ابررایانه برتر در میان قدرتمندترین ابررایانه‌های حال حاضر جهان هستید در ادامه فارنت را همراهی نمایید.

شماره 10: Stampede

top-fastest-supercomputers-2-100627891-gallery.idge

ابررایانه Stampede در دانشگاه تگزاس قادر به انجام ۹.۶ کوادریلیون محاسبه در ثانیه است. این ابررایانه با همکاری شرکت دِل اسمبل شده و اگرچه اکنون در لیست ما رتبه دهم را کسب کرده، با این حال کماکان با بهره‌گیری از هسته‌های Xeon اینتل قادر به پردازش 5,186 ترافلاپس در ثانیه است. این یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های کامپیوتری جهان است که به پژوهش‌های آزاد علمی اختصاص یافته و هر محقق آمریکایی می‌تواند درخواست استفاده منابع آن را بدهد.

شماره 9: Shaheen II

top-fastest-supercomputers-3-100627890-gallery.idge

نسل دوم ابرکامپیوتر Shaheen که اکنون به عنوان بخشی از سیستم Cray XC40 در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله در عربستان سعودی فعالیت خود را آغاز کرده به عنوان برترین ابر کامپیوتر خاورمیانه با قدرت 5,537 ترافلاپس در ثانیه به کمک 196,608 پردازنده از نسل پنجم Xeon اینتل شناخته می‌شود.

شماره 8: Hazel Hen

top-fastest-supercomputers-4-100627893-gallery.idge

Hazel Hen به عنوان تازه وارد این لیست شناخته می‌شود که به همت مرکز ابر رایانش Hazel Hen آلمان واقع در دانشگاه اشتوتگارت آلمان طراحی و ساخته شده است. این رایانه با قدرت 5,640 ترافلاپس اکنون جایگاه Juqueen به عنوان قدرتمندترین ابررایانه آلمان را تصاحب کرده است.

شماره 7: Piz Daint

top-fastest-supercomputers-5-100627892-gallery.idge

ابررایانه آلپ موسوم به Piz Daint  مبتنی بر سیستم Cray XC30 ساخته شده است و در مرکز ملی ابرکامپیوتری سوئیس (CSCS) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با بهره‌گیری از 73,808 هسته پردازش گرافیکی Nvidia Tesla قادر است توانی معادل 6,271 ترافلاپس را ارائه می‌دهد. این ابررایانه دارای بهینه‌ترین سیستم مصرف انرژی را در لیست ما داشته به طوری که به ازای هر وات مصرف انرژی 2697.2 مگافلاپ پردازش انجام می‌دهد.

شماره 6: Trinity

top-fastest-supercomputers-6-100627895-gallery.idge

Trinity به عنوان دومین تازه وارد به لیست قدرتمندترین رایانه‌های جهان شناخته می‌شود که با قدرت 8,100  ترافلاپس در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شماره 5: Mira

top-fastest-supercomputers-7-100627894-gallery.idge

Mira که توسط شرکت IBM اسمبل شده، از 786,432 هسته پردازشی بهره می‌برد و دارای توانی معادل 8,596 ترافلاپس است. این دستگاه  بر پایه نسل قبل ابررایانه‌های IBM یعنی Blue Gene استوار بوده و توسط لابراتوار ملی آرگون متعلق به وزارت انرژی ایالات‌متحده کنترل می‌شود. از این ابر‌رایانه در پیشبرد اهداف تحقیقاتی وزارت انرژی امریکا در رابطه با باتری‌های بسیار کم‌مصرف خودروهای الکتریکی، تحلیل رشد اقتصادی و تحلیل تغییرات وضعیت آب و هوا استفاده می‌شود.

شماره 4: K Computer

top-fastest-supercomputers-8-100627896-gallery.idge

K Computer حضور دیرین در لیست برترین ابررایانه‌های جهان را داشته به طوری که در سال 2011 در صدر این لیست قرار گرفته بود.K Computer توسط شرکت فوجیتسو ژاپن طراحی گردیده و دارای سرعت 10.5 ترافلاپس با 705,024 عدد هسته پردازشی Sparc است. در لیست ما این ابررایانه که در انستیتو پیشرفته ریکن برای علوم رایانه‌ای استفاده می‌شود در رده دوم کم‌مصرف‌ترین‌ها قرار خواهد گرفت.

شماره 3: Sequoia

top-fastest-supercomputers-9-100627898-gallery.idge

در رده سوم این لیست ابررایانه Sequoia قرار دارد که اکنون توسط سازمان امنیت ملی هسته‌ای امریکا برای شبیه سازی‌های بزرگ در زمینه افزایش طول عمر تسلیحات هسته‌ای در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا به کار می‌رود. این مجموعه نیز بر پایه معماری Blue Gene/Q شکل گرفته و با 1,572,864 هسته پردازشی قادر است 17,173 ترافلاپس در ثانیه عملیات تحلیلی انجام دهد.

شمار 2: Titan

top-fastest-supercomputers-10-100627900-gallery.idge

تیتان که مدت‌ها به عنوان قوی‌ترین ابررایانه جهان شناخته می‌شد، اکنون در رده دوم این جدل قرار دارد که در اختیار وزارت انرژی آمریکا قرار گرفته و مبتنی بر سیستم Cray XK7 طراحی گردیده است. این ابررایانه با قدرتی معادل 17,590 ترافلاپس پردازش در ثانیه در آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی به کار گرفته می‌شود.

شماره 1: Tianhe-2

top-fastest-supercomputers-11-100627899-gallery.idge (1)

Tianhe-2 برای ششمین دوره پیاپی به عنوان قدرتمندترین ابررایانه کره زمین شناخته شده و با نام اختصاری راه شیری دو نیز شناخته می‌شود. Tianhe-2 به عنوان ابرکامپیوتر دانشگاه ملی فناوری‌های دفاعی چین از پردازنده‌های Xeons و Xeon Phi اینتل از سری آیوی بریج استفاده می‌کند و در مجموع 3 میلیون و 120 هزار هسته پردازشی دارد. قدرت نهایی این ابررایانه حدود 33,862 ترافلاپس برآورد شده است.

pcworld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. هشمت الله هاشم پور هشتکی می‌گوید

    آقا یکی لطفا به من بگه قیمت این کامپیوتره چنده، میخام ببینم یه همچین کیسی اگه بخام ببندم چن در میاد..
    تصمیم دارم کامپیوتر بخرم. الان هم در حال تهیه کیس هستم، میخواسم ببینم اگه این پردازنده ها برای دیدن شو و فیلم مناسب هستند تهیه کنم، تقریبا ۹۰ درصد قطعات کامپیوتر مثل مانیتور و بلند گو و صفحه کیبورد و موس و هدفون و میکروفون و دوربین و جوی پد رو گرفتم فقط مونده کیس و محتویات توش..
    ممنون میشم راهنمایی کنید راجب این سی پی یو ها و تعداد هسته هاش.

  2. خیلی خسم... می‌گوید

    عزیز ، عربستان صرفا جهت پردازش و تجزیه تحلیل تعداد دانه های شن موجود در کویرش این کامپیوتر رو خریده نه واسه پز و قمپز ،
    درسته چیزی سرشون نمیشه کلا ، اما این درست نیست که شما بگی نمیفهمن چیه این کامپیوتر و چجوری ازش استفاده کنن ، نباید با توهین بگی اونارو چه به این کارا ، این حرف زشتیه و نژاد پرستانه هست ،
    به شخصه نظرم اینه که اعراب بهتره با شتر تو کویر زیر آفتاب سوزان دریفت بزنن ، اما احترام خاصی براشون قائلم ،
    هرچند کمبودهایی دارن در همه زمینه ها و با تکنولوژی جبرانش میخان بکنن ، اما لا اقل همون پول خرید تکنولوژیش رو داران که قمپز بیان ! ما چی داریم !؟

    و اما جناب تکنولوژی ..
    خدا از سرت نگذره اگه بخای تا عربستان بیای ولی ایران نیای.،،
    یعنی از همینجا تف میندازم تو روت !
    البته با احتساب مسافت و شدت و جهت جریان باد و شرایط جوی.
    دیگه حرفی ندارم.

  3. رضا می‌گوید

    آخه عربستان رو چه به کامپیوتر!!!!!!!!!
    بهتون قول میدم که این عربستانی ها فقط بخاطر پز دادن و قمپوز در کردن اومدن و این کامپیوتر رو خریدن. این کامپیوتر احتمالا الآن در عربستان یه گوشه ای افتاده و داره فقط خاک میخوره!!!!!!