بیش از ده هزار صدای تاریخی از یک قرن پیش را حالا می‌توانید آنلاین گوش کنید

دانشگاه کالیفرنیا در پروژه آرشیو گرامافون آنلاین خود ده هزار صدای تاریخی را که در طی صد سال گذشته ضبط شده‌اند بر روی اینترنت قرار می‌دهد.

5

آرشیو‌های صوتی مختلفی در اینترنت وجود دارند اما در این آرشیو کاربران قادر هستند به راحتی نام شخصیت مورد نظر خود را جستجو کنند. فناوری‌‌ باعث شده تا ضبط و گوش دادن به صدا از قرن پیش تاکنون تغییرات زیادی را شامل شود.

جالب است بدانید ضبط صدا ابتدا توسط توماس ادیسون مشهور، ۱۳۸ سال پیش اختراع شد، فناوری که ادیسون بنا گذاشت بعد‌ها گرامافون نامیده شد. در این فناوری لوله آهنی با قلمی اتصال پیدا می‌کرد و این برخورد به تولید صدا منجر می‌شد. این اختراع تا دهه‌های متمادی پیشرفت کرد و نمونه‌های مختلفی از آن ابداع گردید. متاسفانه نمونه‌‌های اولیه قادر بودند صدا را برای مدت طولانی در خود نگه‌دارند و پس از چند بار استفاده کیفیت اصلی خود را از دست می‌دادند.tinfoil-590x425

سه سال پس از اختراع گرامافون،‌دانشمندان موفق شدند با مالیدن لایه‌ای از شمع دوام این صفحه‌ها را بیشتر کنند. از طرف دیگر کیفیت صداهای ضبط شده نیز افزایش می‌یافت. این‌گونه بود که در آمریکا صفحه‌های شمعی قهوه‌ای ظهور پیدا کردند.

ساعت‌ساز و مخترع فرانسوی هانری لیوره، حدود ۱۱۸ سال پیش برای اولین‌بار از مواد سلولوئیدی استفاده کرد و در نهایت این ادیسون بود که در سال ۱۲۸۱ شمسی شکل نهایی صفحه‌های گرامافونی که بیشتر دیده‌ایم را اختراع کرد.

Edison_Cyl_Chinese-copy-
در آرشیوی که دانشگاه سانتا باربارای کالیفرنیا از صداهای قدیمی جمع‌آوری کرده است، تنها شاهد موسیقی‌های قدیمی نیستیم و سخنرانی‌ها، اجراهای تئاتر و آلبوم‌های معروف روزگاران قدیم را می‌توان جستجو کرد.

بسیاری از این صداها برای ما کاملاً‌ ناشناس است و با این حساب ممکن است کاربر در جستجوی خود دچار سردرگمی شود، به همین منظور این آرشیو جدید امکان جستجو بر اساس موضوع و سبک صدا و همچنین صداهای یک منطقه جغرافیایی مشخص را دارد.

این دانشگاه لیستی از صداهای مهم را برای افرادی که قصد دارند در آرشیو‌ صداهای قدیمی به گشت و گذار بپردازند آماده کرده است. به این ترتیب می‌توانید به موسیقی‌های معروفی که در زمان جنگ جهانی اول وجود داشته گوش فرا دهید یا اجرای نمایشنامه‌ای معروف و قدیمی را به صورت آنلاین گوش کنید.

geek.Com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. علی گلشن می‌گوید

    به روز رسانیت فارنت روزی دو سه تا شده!

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون از حساسیتی که به فارنت دارید.
      ما تمام تلاشمون رو برای پوشش کامل اخبار انجام میدیم.
      سپاس

      1. Alireza می‌گوید

        سلام
        تشکر از سایت خوبتون
        من هر روز میام و مطالب رو میخونم ولی جدید ا دیگه مطالب تکراری و تعداش کم شده
        یعنی مطالب رو میشه تو چند تا دیگه هم دید لطفا بخش های جدیدتر و مطالب اختصاصی تری قرار بدید با تشکر از زحماتتون

      2. Alireza می‌گوید

        یه چیز دیگه که خیلی مهمه اینه
        که

        وقتی به کسی امتیاز میدی و بعد متوجه میشی امتیاز مثلا مثبت رو اشتباه دادی میای منفی رو بهش بدی دیگه نمیشه
        میگه شما قبلا به ایشون امتیاز دادید

        لطفا اینم درست کنید تا کسی پشیمون شد بشه امتیاز بخش نظرات رو عوض بکنه

        با تشکر

        1. محسن صحافی می‌گوید

          سلام
          سپاس از پیشنهاداتتون