بررسی تلویزیون 65 اینچی SUHD سری UNJS8500 سامسونگ در فارنت

شاید روزگاری تلویزیون را به خانه خود می‌اوردیم تا در ان شاهد تصویر زیبایی باشیم اما با طراحی تلویزیون‌هایی که این روزها به بازار می‌آیند حتی تماشای صفحه خاموش انها نیز لذت‌بخش است و شاید حتی نیازی به تصویر زیبا نیست! این روزها مطمئنا تبلیغات تلویزیونی و محیطی تلویزیون‌های جدید SUHD شرکت سامسونگ را دیده‌اید در این مطلب قصد داریم سراغ مدل 65 اینچی SUHD سری UNJS8500 سامسونگ برویم تا کمی بیشتر با این زیباروی چشم‌بادامی آشنا شویم.

1

آشنایی اولیه

شرکت سامسونگ تلاش زیادی درخصوص معرفی قابلیت‌های موجود در تلویزیون‌های SUHD خود انجام داده تا بتواند تفاوت، برتری و ارزش بیشتر در مقابل قیمت بالاتر در مقایسه با تلویزیو‌ن‌های قدیمی‌تر UHD را در این محصولات به اثبات برساند. با این وجود در خصوص JS8500 یعنی ارزان‌ترین SUHD TV این شرکت که از صفحه‌نمایش صاف به‌جای معقر بهره‌مند شده این موضوع صادق نبوده و این تلویزیون با عملکرد خوب خود، شایستگی‌اش را به اثبات رسانده است.

Samsung UNJS8500 01

JS8500 به عنوان یک تلویزیون LCD عملکرد قابل قبولی داشته و دقت رنگ، پردازش ویدئویی و دیگر ابعاد کیفیت تصویر آن در حد عالی هستند. رنگ سیاه در این تلویزیون از عمق کافی برخوردار است اگر چه در خصوص سیاه مطلق مطمئنا مدعیانی در بازار وجود دارند که در این خصوص حرفی قابل اعتنا برای گفتن داشته باشند. با توجه به اینکه این میزان رنگ سیاه، پایه و اساس ایجاد کنتراست، مهم‌ترین المان کیفیت تصویر است، کیفیت کلی تصویر نیز در JS8500 در برابر برخی رقبای هم‌قیمت در بازار شاید حتی با کمی ارفاق برابری کند.

با این وجود این SUHD از قابلیت‌های دیگری بهره می‌برد که وجود این نقیصه نه‌چندان بزرگ را تا حد زیادی جبران می‌کنند. ظاهر زیبا در کنار قابلیت‌هایی از نسل آینده باعث خواهد می‌شود تجربه‌ای خوب از این تلویزیون مجهز به قابلیت HDR پیش روی شما قرارگیرد.

Samsung UNJS8500 02

HDR پس از 4K یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های انجام شده در بازار محصولات ویدئویی است. این تلویزیون به نحوی طراحی شده تا امکان بهره‌مندی از طیف رنگ وسیع‌تر و نهایتا ایجاد رنگ‌های واقعی وجود داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید محتویات قابل استفاده به‌واسطه تکنولوژی HDR (محدوده دینامیکی بالا که البته با واژه مشابه آن در عکاسی تفاوت دارد) به ندرت در دسترس قرار گرفته‌اند و محتوای با وسعت رنگ بالا در حال حاضر عملا وجود ندارد. از همین رو این قابلیت‌های اضافی باعث نخواهند شد عملکرد JS8500 در مقایسه با دیگر تلویزیون‌های موجود در بازار (مانند مدل‌های فعلی 4K) در سطح بالاتری قرارگیرد.

جای تعجب نخواهد بود که تلویزیون‌های دیگر SUHD سامسونگ نظیر مدل‌های JS9000 و JS9500 در زمینه کیفیت تصویر نمایش بهتری ارائه کنند اما مدنظر داشته باشید که مدل‌های یادشده قیمت بالاتری نیز دارند. در ادامه بررسی بر روی مدل 65 اینچی UN65JS8500 تمرکز خواهیم کرد.

طراحی تلویزیون UN65JS8500

این روزها اکثر تلویزیون‌های گران‌قیمت حاضر در بازار (در صورت خمیده نبودن) از طراحی مشابهی بهره می‌برند. با این وجود بهره‌گیری از قابی نقره‌ای رنگ در دورتادور صفحه‌نمایشی بزرگ باعث شده سامسونگ با JS8500 بیش از رقبای موجود در بازار جلب توجه کند. حاشیه باریک دورتا دور صفحه‌نمایش نیز این‌بار به جای رنگ سیاه، نقره‌ای رنگ است و لوگوی سامسونگ در قالب کوچک‌ترین نمایشی که از این عنوان بر روی تلویزیون‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم پیش روی کاربران قرارگرفته است. این در حالی است که حتی قسمت پشتی تلویزیون نیز متفاوت بوده و طرح خاصی دارد.

Samsung UNJS8500 09

کنترلر از راه دور این تلویزیون نیز با بهره‌گیری از قابلیت کنترل حرکتی امکان جابجایی مکان‌نما را در قسمت‌های مختلف فراهم کرده و امکان قراردادن انگشتان شما بر روی کلیدهای لمسی خازنی به‌منظور فراخوانی منوهای مختلف وجود دارد. در واقع دو روش متفاوت برای جابجایی میان منوها پیش روی کاربر قرارگرفته است. روش اول بهره‌گیری از کنترلر حرکتی و مکان‌نما است و روش دوم نیز راه‌حل سنتی استفاده از پیمایش‌های جهتی است. با این وجود در این کنترلر از راه دور، این دو قسمت تا حد زیادی از هم مجزا شده‌اند و وجود دو کلید OK مجزا کمی به پیچیدگی کار افزوده است. این امر باعث شده همواره نیاز به نگاه‌کردن به کلیدهای کنترلر داشته باشید و ترجیح دهید برای راحتی کار، بیشتر از کلیدهای جهتی استفاده کنید.

سامسونگ کلیدهای اضافی مانند جستجوی صوتی، کلیدهای عقب و جلوکردن سریع ویدئو و کلید Keypad را حذف کرده تا کنترلر جدید بیش از پیش ساده و بی‌آلایش و البته کوچک‌ شود. با این اوصاف منوی سیستمی جدید را باید یک پیشرفت چشمگیر به حساب آورد. تنها کافی است انگشت خود را بر روی کلید نشانگر لمسی قراردهید تا به منوی اصلی رهنمون شوید. آیکون‌ها در قسمت بالا، پایین و سمت چپ در قالب گزینه‌های Menu/123، Smart Hub و Volume مشاهده خواهند شد تا امکان ورود به زیرشاخه‌های مربوطه بدون توقف ویدئوی در حال پخش میسر باشد.

مسیر Menu/123 را باید قلب سیستم به شمار آورد. طراحی انجام شده در این قسمت ستودنی است و می‌توانید به گزینه‌های کنترلی (پخش/توقف مقطعی/توقف کامل/ضبط) برای دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشید. این در حالی است که نوار بالایی، دروازه‌ای برای رسیدن به قابلیت‌های اصلی از منوی تنظیمات مانند تغییر ورودی‌ها و حالت نمایش تصویر است. منوی یادشده را می‌توانید بر اساس سلیقه خود مرتب کنید. معمولا کاربران ترجیح می‌دهند از کلیدهای اختصاصی برای دسترسی به این قابلیت‌ها استفاده کنند اما این سیستم نمایش بر روی صفحه، بهترین جایگزینی است که می‌توان برای کلیدهای اختصاصی یافت.

قابلیت‌های تلویزیون UN65JS8500

Samsung UNJS8500 06

موارد مختلفی وجود دارند که مدل JS8500 سامسونگ را از تلویزیون‌های 4K سال 2015 این شرکت متمایز می‌کنند. بهره‌گیری از ساختار ال‌سی‌دی بهبود یافته نانوکریستال به منظور بهبود نمایش رنگ‌ها، بهره‌مندی از قابلیت HDR به‌منظور ارائه کنتراست بهتر در قالبِ های‌لایت‌های بهینه‌شده‌تر و البته قیمت بالاتر این محصول، از جمله تفاوت‌های موجود هستند.

نانوکریستال‌ها شباهت زیادی با کوانتوم دات دارند اما به‌نظر می‌رسد سامسونگ تمایلی به استفاده از این واژه نداشته و از عنوان ابداعی “تکنولوژی نانوکریستال” استفاده کرده است. نانوکریستال‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا طول‌موج‌هایی مشخص از نور را عبور دهند تا رسیدن به بازده بالاتر محقق شود. مدنظر داشته باشید که این امر به‌معنای نور بیشتر در ازای مصرف همان میزان توان قبلی است. طیف رنگ وسیع‌تر نیز باعث خواهد شد تقریبی دقیق‌تر از نمونه رنگ‌های موجود در طبیعت داشته باشیم. سامسونگ به منظور نیل به موارد یادشده از لایه‌ای از این کریستال‌ها در میان صفحه‌نمایش کریستال مایع استاندارد و نور پس‌زمینه ایجادشده توسط LED استفاده کرده است.

قابلیت اساسی دیگر، سازگاری با محتوای HDR است. این قابلیت تضمین‌کننده ارائه کیفیت بهتر تصویر با توجه به دسترسی به های‌لایت‌های واقعی‌تر و دیگر پیشرفت‌های انجام شده در این زمینه است. همان‌طور که پیش از این نیز عنوان شد، HDR را باید پیشرفت جدید حاصل شده در این صنعت، پس از تولید تلویزیون‌های مجهز به رزولوشن 4K دانست. این قابلیت نه‌تنها بر روی رزولوشن بلکه بر روی کنتراست و رنگ مشاهده شده نیز تاثیر ویژه‌ای دارد. در کنار این قابلیت‌های خیره‌کننده، این محصول یک تلویزیون استاندارد از دسته 4K ها به شمار می‌آید.

در قالب تامین نور پس‌زمینه به‌واسطه استفاده از LED، از قابلیت کاهش نور مقطعی برای عمق‌بخشیدن بیشتر به رنگ سیاه استفاده شده است اما بر خلاف برخی شرکت‌های دیگر، سامسونگ تعداد واقعی نواحی کاهش نور را در تلویزیون‌های خود اعلام نمی‌کند.

همانند اکثر تلویزیون‌های 4K، مدلJS8500 نیز از پنلی با نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) 120 هرتز بهره می‌برد. این در حالی است که نرخ حرکت و جابجایی در این دستگاه به 240 می‌رسد. مجموعه قابلیت‌های موجود در این دستگاه از حد تصاویر فراتر رفته و به عنوان نمونه‌ای جالب می‌توان به جعبه ارتباطی OneConnect Mini اشاره‌کرد که مجموعه‌ای کامل از ورودی‌ها را در برگرفته و قابلیت‌هایی از نسل آینده را پیش روی کاربر قرار می دهد.

این شرکت اعلام کرده در آینده‌ای نزدیک این جعبه‌های مجهز به قابلیت‌های ارتباطی، پردازشی و نرم‌افزاری را در قالب تنوعی بالا روانه بازار خواهد کرد. در حال حاضر اکثر شرکت‌های تولید‌کننده تلویزیون به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خود از بهره‌گیری از قابلیت سه‌بعدی صرفنظر می‌کنند اما سامسونگ همچنان از این قابلیت در JS8500 پشتیبانی می‌کند.

هوشمند بودن!

سامسونگ این‌بار تصمیم گرفته از سیستم‌عامل تایزن که پیش از این در برخی ساعت‌های هوشمند، دوربین‌ها و البته چند گوشی هوشمند خود از آن استفاده کرده بود، بهره ببرد. رابط کاربری جدید عرضه شده توسط سامسونگ نیز از جمله موارد قابل توجه در این تلویزیون هوشمند است.

اولین گزینه‌ای که با لمس گزینه Smart Hub پیش روی شما قرار می‌گیرد مجموعه‌ای ساده از آیکون‌های افقی در کنار برنامه‌ها و قابلیت‌هایی است که اخیرا از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

با کلیک بر روی آیکون آیکون apps، مجموعه‌ای از برنامه‌ها در قالب دسته‌بندی‌های مختلف و با قابلیت جستجو پیش روی شما قرار خواهند گرفت.  پیش از این شاهد بهره‌گیری از قابلیت جستجوی مشترک در تلویزیون‌های سامسونگ بودیم اما در حال حاضر جستجو از طریق منوی ذره‌بینی موجود تنها نتایجی از یوتیوب و اینترنت را پیش روی شما قرار می‌دهد و خبری از نتایج جستجو در برنامه‌های مختلف نیست. با این اوصاف می‌توانید به جستجو در تک‌تک برنامه‌ها به‌طور جداگانه اقدام کنید. اگرچه این تلویزیون سامسونگ از مرورگر اینترنتی با قابلیت پشتیبانی از کنترل حرکتی بهره‌مند شده اما مطمئن باشید تجربه‌ای مشابه با آنچه از مرور وب در گوشی، تبلت و یا رایانه خود به یاد دارید نصیبتان نخواهد شد.

سرویس PlayStation Now نیز که امکان انتقال پخش بازی‌ها و کنترل آن‌ها از طریق کنترلر پلی‌استیشن 4 را به کاربر می‌دهد همانند نسخه موجود در تلویزیون‌های سونی در این دستگاه به‌کار گرفته شده است. قابلیت Multi Link Screen نیز امکان قرارگرفتن مرورگر وب و دیگر برنامه‌ها در کنار نمایش محتویات چندرسانه‌ای را از طریق تقسیم صفحه نمایش به چند قسمت فراهم خواهد کرد. قابلیت دیگری که با عنوان Extra در لیست مشاهده می‌شود (و کلید ویژه‌ای نیز بر روی کنترلر از راه دور برای آن در نظر گرفته شده) به شما امکان تعامل میان کانال‌های توییتر و محتوای مشاهده شده را خواهد داد.
در یک کلام باید گفت اگرچه تایزن در مقایسه با سیستم پیچیده قبلی استفاده شده در تلویزیون‌های قدیمی‌تر سامسونگ یک پیشرفت قابل ملاحظه به‌شمار می‌آید اما همچنان راه زیادی پیش رو دارد.

تنظیمات تصویر

در این قسمت شاهد کم‌ترین تغییرات انجام شده در مقایسه با گذشته هستیم. علاوه بر وجود چهار حالت پیش‌فرض نمایش تصاویر، تنظیمات پیشرفته‌ای برای حالت سیاه و سفید و مدیریت رنگ‌ها پیش روی کاربران قرارگرفته است. گزینه Auto Motion Plus یکی از بهترین عملکردهای ممکن را داراست و می‌توانید با استفاده از آن مانوری کامل بر روی میزان تاری تصاویر و صاف شدن آن‌ها داشته باشید. در قالب این تنظیم، قابلیت LED Clear Motion نیز باعث بهبود رزولوشن حرکتی خواهد شد که البته استفاده از این مورد با لرزش کم تصویر همراه خواهد بود.

Samsung UNJS8500 03

با استفاده از قابلیت Smart LED می‌توانید کنترل کاملی بر روی کاهش نور مقطعی داشته باشید و گزینه Cinema Black نیز نوارهای حاشیه‌ای کلمات افقی نمایش‌داده‌شده بر روی تصویر را کم‌نور خواهد کرد. لازم به ذکر است که برخی محتویات چندرسانه‌ای HDR، به‌طور خودکار این تنظیمات تصویر را تغییر خواهند داد.

Samsung UNJS8500 10

قابلیت‌های ارتباطی

در JS8500 شاهد بهره‌گیری از چهار پورت HDMI، دو پورت یو‌اس‌بی 2.0 و خروجی صدای دیجیتال در قالب جعبه‌ای سیاه‌رنگ به نام OneConnect Mini با قابلیت اتصال مرکزی به تلویزیون هستیم.

Samsung UNJS8500 08

در پشت تلویزیون نیز یک پورت یو‌اس‌بی 3.0، پورت اترنت، ورودی آنتن رادیویی و ورودی‌هایی برای کابل‌های کامپوننت و کامپوزیت به‌طور مستقل در نظر گرفته شده است.

Samsung UNJS8500 11

ورودی‌های HDMI توانایی پذیرش ویدئوهایی با رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریم برثانیه را در قالب نرخ نمونه‌برداری رنگی 4:4:4 دارند و سامسونگ اعلام کرده این ورودی‌ها برای تطابق بیشتر با دستگاه‌های HDR به نسخه HDMI 2.0a به‌روزرسانی خواهند شد.

Samsung UNJS8500 12

کیفیت تصویر

در یک کلام باید کیفیت تصویر در JS8500 را در حد بسیار خوب توصیف کرد. اگرچه میزان عمق کم‌تر رنگ سیاه در این دستگاه در مقایسه با هم‌ردیف‌هایش باعث شده عملکردی متوسط را شاهد باشیم اما در خصوص کیفیت کلی تصویر شامل تولید رنگ، پردازش تصویر و نور، لفظ “عالی” را برازنده این تلویزیون می‌دانیم.

Samsung UNJS8500 04

دقت رنگ

رنگ‌ها در JS8500 واقعا عالی به‌نظر می‌رسند و به‌طرز باورنکردنی از دقت بالایی برخوردارند. می‌توان با قاطعیت اعلام کرد این محصول جدید سامسونگ از یکی از دقیق‌ترین تولید رنگ‌های موجود در تلویزیون‌های حاضر در بازار بهره می‌برد. با این وجود در صورتی که به عنوان نتیجه بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید در تلویزیون‌های SUHD به دنبال تغییری وسیع در رنگ‌ها هستید، این امر حداقل در قالب JS8500 برای شما محقق نخواهد شد. رنگ پوست کاراکترها نیز کاملا دقیق بوده اما در مقایسه با دیگر تلویزیون‌های موجود در بازار به نسبت خیلی کم آبی/قرمز است.

سخن آخر

UNJS8500 یکی از پرچمداران سال 2015 سامسونگ در دسته تلویزیون‌های SUHD با صفحه‌نمایش مسطح به شمار می‌آید. این تلویزیون، کیفیتِ تصویر خوب به همراه عمق نسبتا خوب رنگ سیاه، دقت رنگ بالا و پردازش ویدئویی قدرتمند را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. محصول یادشده از طیف رنگی گسترده‌تر در مقایسه با اکثر تلویزیون‌های حال حاضر بهره می‌برد. قابلیت‌های ارتباطی و ویژگی‌های شاخص این دستگاه که بعضا امکان به‌روزرسانی آن‌ها در آینده وجود دارد در کنار طراحی زیبا و خاص از جمله مزایای این تلویزیون به شمار می‌آیند.

در مقابل، باید اذعان داشت علی‌رغم بهره گیری از تکنولوژی نانوکریستال و سازگاری با HDR و به‌طور کلی یدک کشیدن عنوان SUHD، این محصول تفاوت چندان زیادی در زمینه بهبود کیفیت تصاویر در مقایسه با تلویزیون‌های ارزان‌تر پیش روی کاربر قرار نمی‌دهد.

سطح پایین‌تر عمق رنگ سیاه در مقایسه با برخی رقبا نیز از جمله مواردی است که البته نه به‌صورت چندان جدی اما به چشم خواهد آمد. نهایتا باید عنوان داشت با توجه به بهره‌گیری از قابلیت‌های یادشده و البته عدم وجود محتوای سازگار با HDR، می‌توانید تلویزیونی از نسل آینده را همین حالا خریداری کنید و یا مدت بیشتری برای افت قیمت این محصول و کاربردی شدن هرچه بیشتر قابلیت‌های آن منتظر بمانید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. زهرا می‌گوید

    امیدواریم که مدل اروپایی رو نقد و بررسی نکرده باشید چون با مدل های ایرانی تفاوت دارن چون من خودم یکی از کسانی هستم که برای یک سایت که در این حوزه هست کار می کنم و کاملا شناخت دارم ولی برای این مطلب شما هنوز نتونستم بخونم که ببینم به چه صورت نوشتید.در کل موفق باشید.