نمونه اولیه تایری که پس از سوراخ شدن خودش را ترمیم می‌کند

مطمئنا شما نیز تجربه ناخوشایند پنچر شدن لاستیک خودرو در صبح‌هنگام و در زمانی که قصد دارید سریعا به محل کار برسید را داشته‌اید.

0

این پنچری ممکن است در اثر ورود اشیای نوک‌تیز به لاستیک در شب قبل اتفاق افتاده باشد. با این وجود هنوز افرادی هستند که معتقدند در سال 2015 تکنولوژی لاستیک‌ها باید به حدی رسیده باشد که حداقل به راحتی پنچر نشوند. این ادعایی است که در صورت تولید نهایی محصول اولیه یک شرکت ژاپنی می‌تواند محقق شود.

این لاستیک که Coreseal نام دارد توسط شرکت ژاپنی Sumitomo تولید شده است. در ظاهر، این لاستیک مشابه لاستیک‌های معمولی است که در خودروهای امروزی استفاده می‌کنیم اما در باطن این لاستیک، مزیتی بزرگ وجود دارد. در صورتی که از روی یک میخ عبور کنید، ورود میخ به لاستیک منجر به سوراخ‌شدن آن خواهد شد اما این لاستیک بدون آنکه شما متوجه شوید، خود را ترمیم خواهد کرد.sumitomo_tire_03

اگرچه این موضوع کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما این لاستیک با توانایی خودتعمیری در فرایندی ساده و با اضافه‌کردن درزگیر به ترکیب لاستیک، تولید شده است. این درزگیر با ضخامت سه میلی‌متر به قسمت داخلی (دیواره پشتی) لاستیک افزوده شده و پس از ایجاد سوراخ، به‌طور خودکار و سریعا، منافذ ایجاد شده را می‌پوشاند.

حتی با باقی‌ماندن میخ در لاستیک، دور فلز پوشانده می‌شود و پس از خروج میخ از لاستیک نیز مجددا عملیات درزگیری انجام می‌شود. Sumitomo عنوان داشته اگرچه مقداری از فشار هوا در لاستیک، در نتیجه سوراخ‌شدن آن کم می‌شود اما این امر در زمان رانندگی به‌چشم نخواهد آمد. این پوشش می‌تواند هر سوراخی تا قطر 5 میلی‌متر را بپوشاند. خبر خوب اینکه این درزگیر را می‌توان در هر لاستیکی و نه تنها در لاستیک‌هایی که Sumitomo برای نسخه‌های اولیه استفاده کرده، به کار بست. در واقع از این قابلیت می‌توان در لاستیک‌های تولیدی هر برندی استفاده کرد.sumitomo_tire_02

انتظار می‌رود با تکمیل روند تحقیقاتی، در عرض سه سال آینده شاهد بهره‌گیری از این درزگیرها در ابعاد وسیع در لاستیک‌های تولیدی شرکت‌های مختلف باشیم. با این اوصاف، لاستیک‌های جدید نه‌تنها رانندگی را ایمن‌تر خواهند کرد بلکه نیاز به حمل لاستیک زاپاس در خودروها را نیز مرتفع خواهند کرد.

geek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.