بررسی کامل گلکسی A8 سامسونگ در فارنت

سامسونگ پیش از آنکه استفاده از ترکیب شیشه و فلز را در گلکسی S6 و گوشی‌های پس از آن تجربه کند استفاده از فلز با کیفیت بالا را برای اولین‌بار در گلکسی آلفا تجربه کرده بود و نهایتا شاهد گسترش بکارگیری فلز در سری گلکسی A بودیم. سری خاص گوشی‌های هوشمند سامسونگ که از طراحی زیبا در کنار بدنه فلزی یکپارچه بهره می‌برند. جدیدترین محصول در سری Galaxy A، گوشی هوشمندی بزرگ‌تر، باریک‌تر و البته قدرتمندتر از هم‌نوعان خود است.

10

با این اوصاف همچنان ممکن است با این پرسش روبرو شوید که با توجه به تنوع گسترده گوشی‌های هوشمند با کیفیت خوب در بین میان‌رده‌های موجود در بازار آیا خرید این گوشی هوشمند سامسونگ، گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد؟ در ادامه با بررسی دقیق این هوشمند جدید سامسونگ در فارنت سعی خواهیم کرد پاسخی برای این پرسش شما بیابیم.

طراحی گلکسی A8 سامسونگ

همان‌گونه که عنوان شد، اصلی‌ترین شاخصه گوشی‌های هوشمند سری گلکسی A سامسونگ، بهره‌گیری از بدنه یکپارچه تمام فلزی است. این نکته در اولین نگاه به Galaxy A8 نیز به چشم می‌آید. متاسفانه بهره‌مندی از این قابلیت در کنار ضخامت کم به قیمت عدم بهره‌گیری از باتری قابل تعویض تمام شده است.

Galaxy-A8-Review-in-Farnet-02

در زمینه طراحی قاب گوشی، لبه‌های انحنادار در دورتادور قاب در کنار زوایای برجسته، طرحی چشم‌نوازی از این گوشی ارائه کرد‌ه‌اند. این در حالی است که بهره‌گیری از ضخامت 5.9 میلی‌متری در این گوشی هوشمند، عنوان باریک‌ترین گوشی سامسونگ را برای این دستگاه هوشمند به همراه داشته است. از سوی دیگر علی‌رغم بهره‌گیری از ساختار فلزی، این گوشی کاملا سبک بوده و با وجود اندازه بزرگ خود تنها 151 گرم وزن دارد.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش A8 بسیار محدود بوده و در کنار انحنای موجود در لبه‌های گوشی، کارکردن با گوشی حتی با یک دست را علی‌رغم طول زیاد آن، ساده‌تر کرده است. ترکیب فلز در کنار ضخامت کم و البته صفحه‌نمایش بزرگ، ترکیبی ایده‌آل و چشم‌نواز به بار آورده است.

ترکیب کلیدها و درگاه‌های مختلف، مشابه آن‌چیزی است که پیش از این در دیگر دستگاه‌های سری گلکسی A مشاهده کرده بودیم. کلید پاور در سمت راست قرارگرفته تا دسترسی آسان به آن هم فراهم شود و ورودی هدفون و پورت میکرو یو‌اس‌بی نیز در قسمت پایین مشاهده می‌شوند.

Galaxy-A8-Review-in-Farnet-03

اسپیکر تکی گوشی نیز در قسمت پشتی و در کنار دوربین جای گرفته و این در حالی است که کلید‌های تنظیم صدا در سمت چپ گوشی جا خوش کرده که البته دسترسی به آن‌ها آنچنان که باید و شاید ساده نیست! درگاه استفاده از دو سیم‌کارت (با قابلیت بهره‌گیری از یکی از درگاه‌ها برای تعبیه کارت حافظه میکرو اس‌دی) در سمت چپ تعبیه شده است.

مطمئنا انتظار نداریم گوشی تولیدی سامسونگ از کلید هوم مخصوص این شرکت بی‌نصیب مانده باشد. این کلید به همراه کلید‌های خازنی “بازگشت” و “نمایش برنامه‌های اخیر” در قسمت پایینی صفحه‌نمایش مشاهده می‌شوند.

صفحه‌نمایش گلکسی A8 سامسونگ

Galaxy A8 سامسونگ از صفحه‌نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن تمام اچ‌دی بهره می‌برد که نهایتا تراکم 386 پیکسل در هر اینچ را به همراه داشته است.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-11

این صفحه‌نمایش مشاهده ویدئو، انجام بازی‌های مختلف و وبگردی را بسیار دلپذیر خواهد کرد. در این صفحه‌نمایش می‌توانید تمامی ویژگی‌های مثبت Super AMOLED تولیدی سامسونگ از زاویه دید، میزان نور بالا، خوانایی خوب در محیط‌های بیرون تا شفافیت و نهایتا رنگ‌های اشباع شده را مشاهده کنید.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-12

اگرچه بهره‌گیری از رزولوشن Quad HD گزینه بهتری به‌نظر می رسید اما با توجه به قرارگرفتن این دستگاه در رده میانی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، سامسونگ این چنین نتیجه‌ گرفته که رزولوشن تمام اچی‌دی گزینه معقول‌تری است. ضمن اینکه با این رزولوشن هم شاهد تجربه‌ای خوب در خواندن متون و مشاهده دیگر محتواهای رایج در گوشی‌های هوشمند بودیم.

عملکرد گلکسی A8 سامسونگ

نسخه ارائه شده در اکثر بازارهای جهانی مانند نمونه بررسی شده در فارنت از پردازنده هشت هسته‌ای 64 بیتی اسنپ‌دارگون 615 کوالکام با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 405 و دو گیگابایت رم بهره می‌برد. این در حالی است که نسخه کره‌ای این گوشی هوشمند در کنار دو گیگابایت رم از تراشه Exynos 5430 بهره‌مند شده است. اگرچه تفاوت میان این دو مدل جزئی است اما مدل مورد بررسی ما نسخه جهانی و رایج در بازارهای دنیا (و نه نسخه کره‌ای) از این گوشی هوشمند است.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-13

استفاده روزمره از این گوشی هوشمند در کنار وبگردی، قابلیت‌های مالتی تسکینگ و حتی اجرای بازی‌های با گرافیک بالا کاملا روان و بدون مشکل انجام می‌پذیرد. در ادامه می‌توانید نتایج عملکرد گوشی در بنچمارک‌های مختلف را ببینید:

با این اوصاف وقفه‌هایی کوتاه مدت و جزئی در زمان جابجایی در هوم‌اسکرین به ویژه در رفت و برگشت‌های انجام شده به صفحه مجهز به فلیپ‌بورد مشاهده می‌شود که نمی‌توان از ان صرفنظر کرد اگرچه به‌نظر می‌رسد شاهد مشکلی جزئی و نرم‌افزاری در این خصوص باشیم.

سخت‌‌افزار گلکسی A8 سامسونگ

این دستگاه هوشمند در قالب نسخه‌های مجهز به فضای ذخیره‌سازی 16 یا 32 گیگابایتی روانه بازار می‌شود و البته می‌توانید از فضای درنظر گرفته شده برای تعبیه سیم‌کارت دوم به‌منظور استفاده از کارت حافظه جانبی تا 128 گیگابایت استفاده کنید. در واقع این به اختیار کاربر خواهد بود که از قابلیت دو سیم‌کارت و یا یک سیم‌کارت در کنار کارت حافظه جانبی استفاده کند.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-14

علاوه بر این قابلیت‌ها، دیگر گزینه‌های ارتباطی رایج در گوشی‌های هوشمند موجود در بازار به همراه اسکنر ویژه تشخیص اثرانگشت (بر روی کلید هوم) در این دستگاه به کار گرفته شده است. این اسکنر، عملکردی مشابه با آنچه در گلکسی اس 6 مشاهده کرده بودیم داشته و امکان استفاده سریع و ساده برای باز کردن قفل گوشی را فراهم می‌کند. فرایند آماده‌سازی این سنسور نیز مشابه با دیگر پرچمدارهای سامسونگ بوده و در قالب تکرارهای چندین و چند باره می‌توانید تا چهار انگشت خود را در این اسکنر ثبت کنید.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-15

به عنوان یک نقطه ضعف، کیفیت صدای خروجی از اسپیکر پشتی دستگاه می‌توانست از این بهتر باشد. صدای خروجی آنچنان که باید و شاید بلند نبوده و مطمئنا شنیدن آن در محیط‌های شلوغ به سختی انجام خواهد شد. از سوی دیگر صدای خروجی از حجم کافی برخوردار نبوده و همین امر تجربه بهره‌گیری از قابلیت‌های چندرسانه‌ای را در این گوشی هوشمند تحت تاثیر قرارداده است. همان‌طور که در تمامی گوشی‌هایی که اسپیکر در قسمت پشتی قرار می‌گیرد شاهد هستیم، با قراردادن گوشی بر روی سطوح مسطح، صدا به نوعی خفه شده و به خوبی به گوش نمی‌رسد.

باتری گلکسی A8 سامسونگ

علی‌رغم ضخامت کم گلکسی A8، از باتری با ظرفیت 3050 میلی‌آمپر ساعت در این گوشی هوشمند بهره گرفته شده است که مطابق با انتظار ما عملکرد خوبی نیز ارائه می‌کند.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-16

یکی از موارد تاثیرگذار در استفاده از این دستگاه هوشمند آن است که با قرارگرفتن گوشی در وضعیت استندبای (گوشی روشن بوده اما صفحه‌نمایش گوشی خاموش باشد) از شب تا صبح تنها 2 الی 4 درصد از ظرفیت باتری کم می‌شود. با استفاده سنگین شامل اجرای بازی‌های ویدئویی و مشاهده ویدئوها، با صفحه‌نمایش روشن امکان استفاده برای مدت 4 ساعت وجود دارد و با توجه به عملکرد خوب باتری در وضعیت غیرفعال می‌توانید میزان استفاده کلی از گوشی را به یک روز کامل برسانید.

به‌طور متوسط می‌توانید با روندهای مختلف استفاده، روی خاموش نشدن گوشی در طول روز حساب کنید و نهایتا در پایان روز گوشی خود را به اجبار به شارژ بزنید.

دوربین گلکسی A8 سامسونگ

دوربین پشتی این دستگاه از سنسور 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 بهره می‌برد که مشابه با نسخه استفاده شده در گلکسی S6 است. این سنسور از تکنولوژی ISOCELL بهره‌مند شده اما در آن خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-17

امکان دسترسی سریع به برنامه دوربین با دوبار لمس کلید هوم نیز از قابلیت‌های کاربردی در A8 است. در قسمت جلویی شاهد بهره‌گیری از دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز واید برای گرفتن عکس‌های سلفی با کیفیت هستیم. با این وجود، تنظیمات پیش‌فرضی که در قالب Beauty Mode در اختیار کاربر قرار می‌گیرد کمی اغراق‌آمیز بوده و برای دسترسی به طبیعی‌ترین حالت عکس‌برداری باید تنظیمات را تا حدودی تغییر دهید.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-18

رابط کاربری دوربین دقیقا مشابه آن‌چیزی است که پیش از این در S6 مشاهده کرده بودیم. این رابط کاربری تا حد زیادی ساده‌تر و مرتب‌تر از آنچه در گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر سامسونگ دیده‌بودیم است. حالت‌های عکس‌برداری پانوراما، عکس‌برداری پشت‌سر هم، عکس‌برداری ویژه شب و البته حالت حرفه‌ای به‌منظور دسترسی کامل به تنظیمات در اختیار کاربر قرارگرفته‌ و گزینه‌های دیگر را باید به‌طور مستقل دانلود کنید.

Samsung-Galaxy-A8-Review-in-Farnet-19

تفاوت آشکار میان دوربین A8 و S6، عدم وجود حالت خودکار HDR است. این در حالی است که گزینه خاموش و روشن HDR در میان گزینه‌های دیگر تغییر حالات عکس‌برداری قرارگرفته و همین امر باعث خواهد شد جابجایی میان حالت عکس‌برداری خودکار و HDR با سرعت پایینی انجام پذیرد.

سرعت شاتر بسیار بالا بوده و گرفتن عکس‌هایی با کیفیت خوب را به همان اندازه ساده‌تر خواهد کرد. عکس‌های خروجی دوربین، کاملا زنده و با جزئیات کافی هستند. این نتیجه به‌ویژه در محیط‌های با نور مطلوب بیشتر به چشم می‌آید. همان‌طور که از دوربین‌ یک گوشی هوشمند سامسونگ انتظار داریم، عکس‌های گرفته شده کاملا رنگی و اشباع شده هستند و البته محدوده دینامیکی در حالت معمولی بسیار خوب بوده اما فعال‌کردن قابلیت HDR می‌تواند جزئیات و رنگ‌های بهتری را بدون غیرطبیعی‌کردن تصاویر، پیش روی شما قرار دهد.

علی‌رغم عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال نیز عملکرد دوربین در شرایط محیطی با نور کم، تحسین برانگیز است و دیافراگم f/1.9 در این قسمت به خوبی نقش خود را ایفا می‌کند. عکس‌ها در این شرایط نوری همچنان از رنگ‌بندی و کیفیت‌خوبی بهره می‌برند و البته عدم بهره‌گیری از عملیات کاهش نویز پس از عکس‌برداری، باعث خواهد شد میزان جزئیات همواره در سطح مطلوبی قرارگیرند.

نرم‌افزار گلکسی A8 سامسونگ

در بُعد نرم‌افزاری، گلکسی A8 از اندروید 5.1.1 آب‌نبات چوبی به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز بهره می‌برد. رابط کاربری که حالا بیش از پیش جمع‌وجور شده و در آن خبری از نرم‌افزارها و قابلیت‌های اضافی نیست.

با این وجود قابلیت‌های کاربردی مانند امکان استفاده از نمایش چند‌پنجره‌ای، نمایه‌های حرکتی هوشمند و مواردی اینچنینی هنوز در این گوشی هوشمند وجود دارند. موتور ویژه تم‌ سامسونگ نیز به عنوان گزینه‌ای برای تغییر رنگ و فضای گوشی در دسترس کاربران قرارگرفته است.

نتیجه‌گیری

گلکسی A8 سامسونگ با قیمتی در محدوده یک میلیون و سیصد هزارتومان تا یک میلیون و هفتصد هزارتومان ( بسته به نسخه‌های مختلف) در بازار کشور ما در دسترس قرارگرفته است. با این شرایط گزینه‌های مختلف دیگری در محدوده میان‌رده‌ها و حتی پرچمداران برندهای دیگر پیش روی شما قرارخواهد گرفت.

با این اوصاف با خرید A8 می‌توانید از گوشی هوشمندی با دوربین، کیفیت ساخت و البته عملکرد باتری خوب بهره ببرید. این در حالی است که صفحه‌نمایش با کیفیت، امکان استفاده از کارت حافظه جانبی و البته اسکنر تشخیص اثرانگشت با کارایی خوب را می‌توان در ردیف نکات مثبت این گوشی هوشمند قرارداد.

قیمت تقریبا بالا، وجود وقفه‌های مقطعی در هوم اسکرین و البته اسپیکر نه‌چندان قدرتمند را نیز در ردیف نقاط ضعف این گوشی هوشمند قرار می‌دهیم.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. پوریا می‌گوید

    اسپیکر این گوشی من خش زیادی پیدا کرده حدودا هزینش چقدر میشع

  2. فرشید می‌گوید

    اگر شما دوستان عزیز سوالی درمورد گوشی داشتید ب تلگرام بنده مراجعه فرمایید. این هم ادرس تلگرام بندهbug79@

  3. فرشید می‌گوید

    با سلام. خدمت شما عرض کنم که این گوشی دوتا درگاه دارد. که یکی از آنها سیمکارت خورده و دیگری رم میخورد. اگر ب دفترچه راهنما این گوشی دقت کرده و آنرا بخوانید میفهمید ک قسمتی ک رم میخورد زیرش یک سیمکارت میخورد اما ب دلیل کوچیک بودن درگاه باید سیمکارت نا نو رو وارد کنید. یعنی سیمکارت خودت رو کوچک کرده و ب نا نو تبدیل کنید. که این کار را تمام موبایل فروشی ها انجام میدهند

  4. باران می‌گوید

    سلام.گوشی من خودش تصویر زمینه انتخاب میکنه نمیتونم غیرفعالش کنم میشه راهنمایی کنید از کدوم قسمت میشه غیرفعالش کرد

  5. علی پایزی می‌گوید

    خیلی از برسی تان ممنونم من را از امروز یکی از کاربران اصلی سایتتان بدانید که سایت بسیار مفیدی دارید ممنونم

  6. نرگس می‌گوید

    دربدر دنبال این بودم که چرا به من گفتن این گوشی دو سیم کارته پس کجا باید سیم کارت دوم رو بذارم.. :)
    آخه چرا من رم هم می خوام داشته باشم یعنی چی یا سیم کارت دوم یا رم!

  7. حمیدرضا می‌گوید

    سلام واقعا ممنون
    اولین سایتی هستید که این بررسی رو گذاشتید لطفا بیشتر از اینطور بررسی ها که اکثر سایتهای دیگه نمیذارن قرار بدید

  8. فاطمه می‌گوید

    سلام
    من این گوشی رو دارم اما اصلا از دوربینش راضی نیستم. چرا نمی تونم مث عکسایی که شما گرفتید بگیرم؟

    1. فرشید می‌گوید

      لطفا شما شماره گوشی رو با شماره روی جعبه گوشی مقایسه کنید ببینید شبیه هستن. اگر شبیه نباشن گوشی شما چینی است

  9. مهدی می‌گوید

    تشکر می کنم از تیم فارنت از نقد و برسی های خوبشان
    اگه میشه برسی کامل GALAXY S6 EDGE PLUS رو هم بذارید. ممنون