مصاحبه فارنت با «نجیب الزاهد» مدیر سونی موبایل ایران

هفته گذشته سونی موبایل طی مراسمی گوشی‌های جدید سری Xperia Z5 خود را رسماً در ایران رونمایی کرده و جزئیات ورود آن را شرح داد. ما نیز از این مراسم گزارشی برای شما تهیه کردیم که احتمالاً آن را در فارنت خوانده‌اید. علاوه بر آن در این مراسم فرصتی دست داد تا با آقای «نجیب الزاهد» کانتری منیجر سونی موبایل در ایران مصاحبه‌ای داشته باشیم و پرسش‌هایی را که ممکن است در ذهن هواداران سونی باشد از ایشان بپرسیم. با ما همراه باشید.

8

ابتدا می‌خواهم نظر شما را راجع به برندهای چینی نوظهوری از جمله شیائومی، OPPO، میزو و … بدانم. اگر این شرکت‌ها محصولات ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه خود را به بازارهای جهانی وارد کنند چطور قصد دارید تا با آن‌ها رقابت کنید؟

موضوع این است که ما در سونی موبایل یک برند پریمیوم (باکیفیت) هستیم و از این پس منابع خود را بر روی بهینه‌سازی پورتفولیوی خود قرار داده‌ایم. ما نمونه کارها و محصولاتی داریم که ما را در جایگاهی مناسب در بازار قرار داده و درعین‌حال در رده بسیار پایین نیز فعالیت می‌کنیم. با استراتژی و محصولات جدید قصد داریم خودمان را از سایرین متمایز کنیم و این کار را نیز با استفاده از سایر بخش‌های سونی از جمله بخش پلی‌استیشن و گروه طراحی و مهندسی دوربین‌های آلفای سونی انجام می‌دهیم.

پس به نظر شما محصولات این شرکت‌ها به اندازه گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار شما باکیفیت نیست؟

من دوست ندارم راجع به محصولات رقبا اظهارنظر کنم اما می‌توانم بگویم نیازهای بازار را برطرف می‌کنیم. ما همچنین سری گوشی‌های اکسپریا M و C  را به‌عنوان گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده داریم که دارای ویژگی‌های پریمیوم پرچم‌داران و درعین‌حال قیمت‌های رقابتی هستند.

Xperia-Z5-waterproof

شما اخیراً سیاست‌های خود را در مورد گوشی‌های ضدآب تغییر داد‌ه‌اید؛ دوست دارم بدانم آیا گوشی‌های جدید اکسپریا در برابر آب یا گردوغبار آسیب‌پذیرتر هستند؟

پرسش خوبی است! ما در سونی تعهد داریم که همواره بالاترین استانداردها و کیفیت را فراهم کنیم. وقتی بحث محصولات با مقاومت در برابر آب و گردوغبار می‌شود می‌دانید که محصولات ما دارای استانداردهای جهانی IP ضدآب و گردوغبار هستند. موضوع اینجاست که بیشتر گزارش‌هایی که در مورد آسیب‌های رسیده از طرف آب از مشتریان به دست ما می‌رسید نشان از “دانش ناکافی” کاربران داشت؛ مثلاً برخی فراموش می‌کردند تا درپوش پورت‌ها را به‌خوبی ببندند. ما در ابتدا سعی کردیم تا نیاز به این درپوش‌ها را در محصولاتمان به حداقل برسانیم و اخیراً نیز سعی کرده‌ایم تا به نحوی کاربران را در این مورد آموزش داده و اطلاعات آن‌ها را بالا ببریم. شما می‌بینید که در Z3، +Z3 و Z5 پورت‌ها تا حد امکان بدون درپوش طراحی شده‌اند تا این ریسک به حداقل برسد.

 پس محصولات جدید شما آسیب‌پذیرتر نیستند و هدف شما تنها آموزش مشتریان بوده است؟

بله همین‌طور است.

sony-mobile-interview

 بعضی رقبای شما مانند سامسونگ یا ال‌جی پیشنهادهای ویژه‌ای مانند باتری اضافه و شارژر بی‌سیم رایگان برای فروش پرچم‌داران خود تدارک دیده‌اند؛ چرا چنین طرح‌هایی را از سونی کمتر دیده‌ایم؟

ما در گذشته محصولات خود را به‌صورت بسته‌هایی ارائه کرده‌ایم و باز هم به این روند ادامه خواهیم داد. گاهی ترجیح می‌دهیم تا مشتریان ما انتخاب خودشان را داشته باشند هرچند در واقع به‌زودی برنامه جدیدی داریم؛ پس منتظر بمانید!

بیشتر رقبای شما ابتدا سامسونگ، سپس ال‌جی و شیائومی و حتی مایکروسافت و اپل از استایلوس در برخی محصولات خود برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. چرا گوشی‌ها، فبلت‌ها و حتی تبلت‌های شما از چنین امکانی بی‌بهره‌اند؟

– طراحی و تصمیمات ما بر اساس تحقیقات در بازار انجام می‌شود و اولویت اصلی ما در تغییرات و طراحی نیز “نیازهای کاربر” است. مهندسان و طراحان ما علاوه بر تحقیقات خود بر اساس بازخورد کاربران کارشان را انجام می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید وقتی بخواهید چیزی را به محصولی اضافه کنید مجبور هستید تا برخی ویژگی‌های دیگر را فدای آن کنید. به‌این‌ترتیب من فکر می‌کنم چیزی که به بازار عرضه می‌کنیم ویژگی‌های لازم را با کمترین این مشکلات دارد.

Xperia-Z-Ultra-Pen

آیا ضدآب بودن دلیل این تصمیم (عدم وجود استایلوس) بوده است؟

همممم …. نه! این‌طور نیست. این یک موضوع فنی نیست و با توجه به نیاز مشتریان این تصمیم گرفته شده است.

پس فکر نمی‌کنید که مشتریان شما یک دستگاه Note برای تولید محتوا و خلاقیت نیاز داشته باشند؟

ما امروز تبلت‌های خود را در کنار فبلت‌های 5.5 و 6 اینچی داریم که با توجه به امکانات آن‌ها و تحقیقات ما فکر می‌کنم جوابگوی نیاز کاربران خواهد بود.

 سنسورهای دوربین سونی از بهترین‌ها هستند و سونی یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان سنسورهای دوربین جهان است اما شما در دوربین گوشی‌های خود از OIS (لرزش‌گیر اپتیکال) استفاده نمی‌کنید. می‌دانم که فناوری Steady Shot™ برای لرزش‌گیری ویدئوها بسیار عالیست اما برای عکاسی در نور کم OIS می‌تواند کمک کننده باشد.

این پرسش هم پرسش خوبی است و شبیه به پرسش قبلی شما! پاسخ باز هم به بازخورد کاربران باز می‌گردد. ما با تحقیقات خود بازخورد فراوانی از کاربرانمان به دست می‌آوریم؛ چشمان ما باز است و سعی می‌کنیم بدانیم مشتریان به چه نیاز دارند. من می‌توانم به شما بگویم که در سری Xperia Z5 بهترین تجربه دوربین را فراهم کرده‌ایم که یک کاربر می‌تواند داشته باشد. دوربین 23 مگاپیکسلی با سریع‌ترین فوکوس خودکار در حدود 0.3 ثانیه که فکر می‌کنم هیچ رقیب دیگری در صنعت گوشی‌های هوشمند نتوانسته چنین تجربه‌ای را فراهم کند و همچنین امکانات بسیار زیادی هم در این دوربین‌ها وجود دارد. علاوه بر آن با همکاری بخش دوربین آلفای سونی با وجود این‌که گوشی و دوربین دو محصول کاملاً متفاوت هستند سعی کردیم تا از فناوری‌های مشابه در سری Z5 استفاده کنیم.

Xperia-Z5-premium-cover

پس شما فکر نمی‌کنید حتی در عکس‌های در نور کم به لرزش‌گیر اپتیکال نیازی باشد؟

ببینید این یک سؤال بسیار فنی است! نیاز به همه چیز وجود دارد اما باز هم می‌گویم هرچه امکانات بیشتری اضافه کنید از آن طرف باشد بیشتر هم در بخش‌های مختلف از جمله طراحی فداکاری کنید.

 منظور شما دوربین‌های بیرون زده است؟

بله این یک چالش بزرگ است و ما سعی کرده‌ایم بهترین و بیشترین قابلیت‌ها را با کمترین فداکاری در سایر بخش‌ها عرضه کنیم.

گوشی‌های نکسوس گوگل را تاکنون اچ‌تی‌سی، سامسونگ، ال‌جی، موتورولا و حتی هواوی تولید کرده‌اند. چرا تاکنون شاهد یک نکسوس از سونی نبوده‌ایم؟ آیا این موضوع به استراتژی گوگل بازمی‌گردد و یا تصمیم سونی؟

در حال حاضر شاید حدود صد برند رقیب مختلف در بازار وجود داشته باشد که هرکدام استراتژی خاص خود را دارد. استراتژی کنونی ما امروز این است که منابع خود را متمرکز کنیم و همچنین در استراتژی جدید ما سعی شده تا مدل گوشی‌های کمتری تولید کرده که بیش از گذشته نه‌تنها پریمیوم و باکیفیت‌تر هستند بلکه سودآوری بیشتری نیز خواهند داشت. سونی در حال حاضر در یک فاز تغییرات گسترده قرار دارد و قصد داریم تا پایان سال 2015 سرمایه بیشتری جذب کنیم.

Xperia-Nexus-hoax

 پس تصور نمی‌کنید که یک گوشی نکسوس بتواند سودده بوده و در وضعیت کنونی به سونی کمک کند؟

مجدداً، من نمی‌خواهم در مورد رقبا اظهارنظر کنم چرا که ما استراتژی خودمان را داریم. ما چیزی را به بازار عرضه می‌کنیم که مشتریان ما تقاضا دارند و به آن‌ها نیاز دارند. ما سری زد 5 را داریم که شامل زد 5 پریمیوم با اولین صفحه‌نمایش 4K در گوشی‌های دنیاست و همچنین زد 5 کامپکت که ما در ابداع چنین محصولی با امکانات کامل پرچم‌دار اما اندازه کوچک‌تر اولین بودیم.

 اخیراً شایعاتی در مورد فروش و یا ادغام بخش موبایل سونی به گوش می‌رسد درصورتی‌که فروش گوشی‌ها به حد مطلوب نرسد. موضع سونی چیست؟

ما هیچ برنامه‌ای برای فروش این کسب‌وکار نداریم. در واقع همان‌طور که گفتم استراتژی فعلی ما این است که تعهد خود را نسبت به سهام‌دارن حفظ کنیم و سوددهی خود را نیز حفظ کرده و افزایش دهیم. همان‌طور که گفتم در فاز تغییرات هستیم که شامل کاهش هزینه‌ها و تنوع مدل‌ها هم می‌شود که به سوددهی کمک خواهد کرد. ما اطمینان داریم که از این استراتژی پول درمی‌آوریم! درآن‌واحد ما همچنین درخواست منابع خود را نیز از سونی ]شرکت مادر[ افزایش داده‌ایم.

همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در زمینه‌های ارتباطات و محصولات جدید مرتبط با IoT (اینترنت اشیا) نیز انجام خواهد شد و محصولات بیشتری در این زمینه خواهیم داشت. علاوه بر آن در طرح‌هایی مانند SAP (Seeding Acceleration Program) ما را قادر می‌کند تا از کارمندان خود نیز ایده‌هایی دریافت کرده و با جذب سرمایه آن‌ها را به کسب‌وکاری کامل تبدیل کنیم. همچنین با همکاری یک شرکت ژاپنی متخصص روباتیک به نام ZMP پهبادی به نام Aerosense تولید کرده‌ایم و سعی داریم به‌این‌ترتیب علاوه بر محصولات کنونی در چنین عرصه‌های گسترده‌تری نیز وارد شویم. پس ما به این سمت‌وسوها نیز حرکت می‌کنیم.

Xperia-Z5-Series

 و به‌عنوان پرسش پایانی آیا برنامه خاصی برای بازار ایران و هواداران وفادار خود دارید؟

ایران یکی از بازارهای اصلی مورد تمرکز ما در منطقه است و ما از گذشته از فعالیت در بازار ایران لذت برده‌ایم. ما می‌دانیم که مردم ایران علاقه زیادی نسبت به محصولات ما نشان می‌دهند و ما هم برنامه‌های ویژه‌ای به‌صورت خاص برای بازار ایران داریم که مناسب نیازهای این کشور است. همان‌طور که گفتم هنوز نمی‌توانم در مورد آن‌ها با شما صحبت کنم و بهتر است فعلاً منتظر بمانید.

ممنون که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما سپاسگزارم

نجیب تجربه‌ای ۱۴ ساله در سمت‌‌‌های گوناگون در تجارت مخابرات شامل فروش، بازاریابی و توسعهٔ کسب‌وکار دارد. او مدیریت نواحی گوناگونی چون خاور نزدیک، کشورهای حوزهٔ خلیج فارس، شمال آفریقا و ایران را بر عهده داشته است. نجیب در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مدیر منطقه خاور نزدیک به Sony Ericsson پیوست. او پیش از آنکه در سال ۲۰۱۴ به سمت مدیر ایران Sony Mobile برگزیده شود، مدیریت فروش درخرده‌فروشی و کانال‌های توزیع خاورمیانه و آفریقای Sony Mobile را عهده‌دار شد. نجیب علاوه بر اینکه تخصص عمیقی در استراتژی و فروش دارد، عضو و رهبری ارزشمند برای تیم‌هایی متشکل از افرادی از کشورهای مختلف بوده است که محیط متنوع و چالش‌برانگیز این منطقه را راهبری می‌کنند.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. حمید می‌گوید

    واقعا برای خودم متأسفم…
    یعنی یه ایرانی رو نمیتونستن مسیٔول سونی موبایل ایران کنن که هم بهتر با ما در تعامل باشه و هم توهین به شعور ما نباشه؟!
    چی بودیم, چی شدیم!!! >_<

  2. مهدی می‌گوید

    دستتون درد نکنه ، خیلی خوب بود

  3. شادی می‌گوید

    یعنی چی مشتریان نیاز ندارن!
    من چند ساله سری زد دارم. من نیاز به قلم رو روی این اندازه حس می‌کنم چرا می گید نیاز نداره؟ ضد آب هم که دیگه نیست.

  4. احد نجار می‌گوید

    برای سونی متاسفم که یه عرب رو نماینده خودش گذاشته تو ایران ،

    1. adele می‌گوید

      برای خودت متاسف باش چون اسم این کارت چیزی جز نژادپرستی احمقانه نیست

  5. adele می‌گوید

    ایول چه خوب که بالاخره یه مدیر بخش موبایل برای ایران هم گذاشتن تا اونجا که می دونم قبلاً سونی تو ایران مدیر نداشت. احتمالاً دفتر هم داره دیگه

  6. مهدي می‌گوید

    سونی بازار ایران رو داره از دست میده

  7. مهيار می‌گوید

    آخرش هم جوابتون رو درست ندادن. به نظرم سونی خیلی رو محبوبیت برندش در ایران حساب باز کرده.