معمای بزرگ کوپرتینو؛ چرا نسخه ۳۲ گیگابایتی آیفون وجود ندارد؟

اگر نگاهی به آیفون‌های تولید شده از جانب اپل بیاندازیم متوجه خواهیم شد که خبری از نسخه ۳۲ گیگابایتی در کار نیست، با توجه به این امر که سایر رقبا گوشی‌های ۳۲ گیگابایتی زیادی تولید کرده‌اند این سوال مطرح می‌شود که چه رازی در پس این پرده نهفته است؟

0

آیفون 6s و 6s پلاس که به تازگی پرچم اپل را به دست گرفته‌اند در نسخه‌های ۱۶ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند. مدل بعدی این محصولات ۶۴ گیگابایتی است و اگر مقداری بیشتر هزینه کنید قادر هستید نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون‌های جدید را نیز خریداری کنید. در این بین خبری از آیفون ۳۲ گیگابایتی نیست. جالب اینجاست که گفته می‌شود قبل از عرضه آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در سال گذشته، خط تولید اپل قرار بود مدل ۳۲ گیگابایتی این گوشی‌ را نیز تولید کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

به این ترتیب همان‌گونه که در ابتدا مطرح شد این سوال پیش‌ می‌آید که چرا اپل نسخه ۳۲ گیگابایتی را برای آیفون‌های خود در نظر نمی‌گیرد؟ بدون شک هیچ کس در خارج از محدوده مهندسین اپل از این امر اطلاع دقیقی ندارد اما می‌توان با توجه به شناختی که از این شرکت داریم حدس‌هایی زد. بیشترین موردی که به ذهن می‌رسد سودآوری است، سودآوری برای اپل اهمیت زیادی دارد. حافظه‌ ۳۲ گیگابایتی که برای گوشی‌های اپل ساخته شده باشد از لحاظ هزینه‌ تمام شده نسبت به سایر حافظه‌ها گران‌تر تمام می‌شود و این امر را می‌توان یکی از دلایل عدم استفاده اپل از حافظه ۳۲ گیگابایتی در گوشی‌های خود دانست.

البته جزئیات قیمت تمام شده حافظه ۳۲ گیگابایتی از جانب اپل منتشر نشده است. اما گزارش‌های منابع مورد اعتمادی که قیمت تمام شده قطعات گوشی‌های مختلف را محاسبه و اعلام می‌کنند حکایت از این امر دارد. بر اساس گزارش منتشر شده از جانب موسسه تحقیقاتی IHS، حافظه ۱۶ گیگابایتی NAND برای اپل ۶ دلار تمام می‌شود در حالی‌که حافظه ۶۴ گیگابایتی ۲۳ دلار برای اپل آب می‌خورد. به این ترتیب اپل بین حافظه ۱۶ گیگابایتی و حافظه ۶۲ گیگابایتی تنها باید ۱۷ دلار هزینه کند اما کاربر برای خرید نسخه ۶۴ گیگابایتی نسبت به نسخه ۱۶ گیگابایتی حدود ۱۰۰ دلار بیشتر باید پرداخت کند.

اگر به عدد و رقم‌های بدست آمده توجه کنیم به راحتی می‌توان گفت که اپل ترجیح می‌دهد سود بیشتری کسب کند تا اینکه به سلیقه‌های کاربران توجه داشته باشد. لازم به ذکر است که اخیراً‌ مصرف اپل در فلش مموری بسیار زیاده شده و با این حساب می‌تواند سفارش‌های کلی‌تری به شرکت‌های تولید کننده بدهد. مشخص است که خرید بیشتر باعث می‌شود قیمت تمام شده قطعه در تیراژ بالا کاهش یابد.

لازم به ذکر است که محاسبات دقیق اپل برای قیمت تمام شده قطعات باعث شده تا این شرکت به یکی از موسسه‌های تجاری مورد علاقه کارشناسان وال‌استریت تبدیل شود. از طرف دیگر می‌توان گفت عرضه نسخه ۳۲ گیگابایتی آیفون با توجه به قیمت تمام شده آن برای مشتریان مقرون به صرفه‌تر خواهد بود اما ما از سودآوری اپل صحبت می‌کنیم نه کاهش هزینه خریداران!

البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که خریداران زیادی حاضر هستند ۱۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنند اما نسخه ۶۴ گیگابایتی آیفون را خریداری نمایند. با این حساب می‌توان تقاضای کم برای نسخه ۳۲ گیگابایتی را یکی دیگر از دلایل عدم عرضه آیفون با این مقدار حافظه ذکر کرد.

به هر ترتیب باید گفت،‌هر دلیلی که پشت این امر وجود داشته باشد بدون شک حساب و کتاب اپل درست و دقیق است وگرنه حتماً نسخه ۳۲ گیگابایتی آیفون‌ را خیلی‌ پیش‌ از اینها روانه بازار می‌کرد.

yahoo.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.