این تصویر نشان می‌دهد که بدن انسان چگونه به احساسات واکنش نشان می‌دهد

2

تا به حال از زبان بدن و تشخیص رفتار انسان در موقعیت‌های مختلف شنیده‌اید و محققان نیز از مدت‌ها پیش فهمیدند که احساسات با محدوده‌ای از تغییرات فیزیولوژیکی بدن انسان در ارتباط هستند.

برای مثال وقتی از شنیدن صدای مرموزی در شب عصبی می‌شوید، کف دست‌هایتان عرق می‌کند یا نبضتان بالا می‌رود. سینه‌های پر از غرور و خوشحالی که از فرق سر تا نوک پا را در خود گرفته، دو احساس مهم جهانی هستند و ما حالا می‌توانیم از آن‌ها اطلس بسازیم.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حالت‌های احساسی، عموماً و صرف‌نظر از فرهنگ یا زبان فرد، به‌طور مستقیم در ارتباط با حالات جسمی هستند. حالا در این تصویر، قسمت‌های زرد نشان‌دهنده احساسات بالا و قسمت‌های آبی نشان‌دهنده احساسات کم هستند.

Body Atlas Reveals Where We Feel Happiness and Shame

با کلیک بر روی تصویر می‌توانید آن را در اندازه بزرگتر ببینید

یک‌بار دیگر با احساس

بیش از 700 نفر در فنلاند، سوئد و تایوان در آزمایشی با هدف بررسی حالات جسمی در ارتباط با احساسات خاص شرکت کردند. شرکت‌کنندگان کلمات، ویدیوها، داستان‌ها و حالت‌های چهره مختلف که مملو از احساسات بوده را مشاهده کردند. سپس نقاطی از بدنشان که احساسی متفاوت با قبل از مشاهده موارد بالا را داشته گزارش کردند.

به کمک رنگ‌آمیزی دو شبح کامپیوتری که یکی برای نشان دادن افزایش حس جسمی و دیگری برای نشان دادن کاهش آن استفاده می‌شود، شرکت‌کنندگان توانستند پایگاه گسترده‌ای از اطلاعات که نشان‌دهنده واکنش‌های منفی و مثبت بدن، برای حس‌های مختلف بود را برای محققان فراهم کنند.

محققان توانستند قسمت‌های مجزای بدن را که برای احساسات آزمایش‌شده نظیر خوشحالی، تحقیر و عشق تغییر می‌کنند، پیدا کنند. این قسمت‌ها بدون توجه به ملیت پاسخ‌دهنده، با هم تناقضی نداشتند.

سپس محققان کنترل‌هایی را اعمال کردند تا ریسک پیش‌داوری شرکت‌کنندگان در مورد قسمت‌های بدن، به علت شنیدن عبارات مرسوم مخصوص نشان دادن حس که در بسیاری از زبان‌ها وجود دارد را کم کنند.

مثلاً در انگلیسی “cold feet” استعاره‌ای از ترس، بی‌میلی یا تردید است، همچنین در آن به پا اشاره می‌شود که شاید موجب شود شخص پا را در صورت تجربه بی‌میلی انتخاب کند. نتایج در سایت مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

عصبانیت

اگرچه هر حس نقشه تجربه‌های جسمی متفاوتی را تولید می‌کند، محققان متوجه شدند برخی نواحی باهم هم‌پوشانی دارد. احساسات پایه مثل عصبانیت یا ترس، باعث افزایش حس در قسمت بالای سینه می‌شوند که احتمالاً مربوط به افزایش میزان نبض و تنفس است. خوشحالی تنها حس آزمایش‌شده بود که بر تمام بدن تأثیر گذاشت.

این یافته‌ها، درک محققان از چگونگی پردازش احساسات توسط انسان را بیشتر کرده است. برخلاف تفاوت‌های ما در فرهنگ و زبان، به نظر می‌رسد که تجربه‌های فیزیکی از احساسات، به‌طور عمده، بین تمام مردم بدون تفاوت باشد. محققان باور دارند که تکمیل و گسترش نقشه‌های احساسات جسمی، ممکن است روزی باعث پیدایش روش جدیدی برای تشخیص و درمان اختلال‌های احساسی بشود.

منبع discovermagazine
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. محمود می‌گوید

    خیلی جالب بود ممنونم فارنت

  2. فرهود می‌گوید

    یکی از بهترین مطلب هایی بود که بعد از مدت ها توی این سایت خواندم