گزارش فارنت از مراسم معرفی اکسپریا زد 5 سونی به بازار ایران

سونی موبایل امروز در جمعی از مدیران این شرکت و اصحاب رسانه ضمن به نمایش گذاشتن سری گوشی‌های جدید Xperia Z5 خود در ایران و معرفی ویژگی‌های کلیدی این پرچم‌داران قیمت حدودی و زمان عرضه آن‌ها را نیز به بازار کشورمان اعلام کرد. با هم گزارش فارنت را از مراسم سونی موبایل به همراه نگاه نزدیک به سری اکسپریا زد 5 می‌خوانیم.

3

رودیگر اودنباخ، قائم مقام خاورمیانه و آفریقای سونی موبایل، در این نشست گفت: «ما نحستین شرکتی بودیم که قابلیت ضدآب بودن؛ دو روز ماندگاری باتری و عملکرد فوق‌العادهٔ دوربین را به تلفن‌های هوشمند آوردیم. همچنین مبدع ردهٔ کامپکت در تلفن‌های هوشمند بودیم و نیز نخستین ساعت هوشمند را به بازار عرضه کردیم. امسال هم با معرفی سه تلفن هوشمند فوق‌العادهٔ سری Xperia Z5، سه انتخاب بی‌رقیب در ردهٔ تلفن‌های هوشمند ممتاز با نوآوری‌هایی که هیچ‌کس به‌جز Sony قادر به ارائهٔ آنها نیست، در اختیار کاربرانمان قرار می‌دهیم. Xperia Z5 Dual پرچم‌داری متعارف است. Xperia Z5 Compact همان قابلیت‌های متمایز را در اندازه‌ای کوچک‌تر در اختیار قرار می‌دهد وXperia Z5 Dual Premium نخستین نمایشگر 4K در جهان را به یک تلفن هوشمند می‌آورد. »

Sony-mobile-event

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «بازار ایران یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای منطقه برای Sony Mobile است و کاربران ایرانی از فناوری‌های پیشرو و قابلیت‌های متمایز دستگاه‌های Xperia استقبال چشمگیری کرده‌اند. به همین دلیل است که ایران جزو نخستین کشورهای منطقه خواهد بود که سری Xperia Z5 را در آن عرضه خواهیم کرد.»

همان‌طور که می‌دانید Xperia Z5، Xperia Z5 compact و Xperia Z5 Premium هر سه از طراحی OmniBalance سونی با تغییراتی کوچک بهره برده و مانند سابق از طراحی ضدآب و گردوغبار بهره می‌برند. امروز فرصتی دست داد تا از نزدیک این سه گوشی هوشمند را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اکسپریا زد 5 پریمیوم که گوشی یا فبلت پرچم‌دار سونی محسوب می‌شود برای اولین بار به صفحه نمایشی با وضوح 4K مجهزشده و ظاهراً سونی به وضوح QuadHD نیز بسنده نکرده است! کیفیت تصویر در این فبلت همان‌طور که انتظار داشتیم عالی بود و چه از نظر دقت رنگ و چه زاویه دید هیچ گلایه‌ای از سونی در این موارد نداریم. وضوح خارق‌العاده 4Kکه البته تنها در هنگام تماشای فیلم یا عکس فعال می‌شود تشخیص پیکسل‌های جداگانه را ناممکن می‌سازد هرچند که این امر در وضوح QHD نیز وجود دارد. . امیدواریم سونی در آینده چنین وضوحی را به تبلت‌های پرچم‌دار خود بیاورد چرا که در یک صفحه نمایش 10 اینچی مسلماً چنین تراکم پیکسلی بیشتر احتیاج خواهد بود.

Xperia-Z5-Premium-fingerprint-magnet

در مورد کیفیت ساخت همان‌طور که از نام گوشی بر می‌آید با محصولی پریمیوم مواجه هستید که حسی عالی را به کاربر انتقال می‌دهد و رنگ جدید آیینه‌ای مانند آن هم جذابیت خاص خود را دارد هرچند که اثر انگشت نیز به سرعت بر روی آن نمایان خواهد شد. این گوشی در رنگ مشکی براق شبیه به گوشی‌های قبلی اکسپریا زد نیز عرضه می‌شود.

زد 5 کامپکت نسخه‌ای کوچک شده اما با همان ویژگی‌های خوب سری زد5 است که همان چیپست و دوربین را به همراه دارد. شاید تنها نکته طراحی متفاوت این گوشی باشد که دیگر خبری از فریم فلزی نیست. زد 5 کامپکت اما به خوبی در دست قرار می‌گیرد و حس خوبی را به کاربر القا می‌کند. این گوشی در چهار رنگ ذغالی، سفید، زرد و صورتی عرضه خواهد شد.

Xperia Z5 Dual جانشین اصلی +Z3 محسوب می‌شود که همان‌طور که از نامش پیداست در نسخه دو سیم‌کارته عرضه خواهد شد. سونی این‌بار نیز طراحی را (به جز دکمه پاور) به شکل جزئی تغییر داده هرچند به نظر ما لبه‌های خمیده‌تر نسل قبلی ارگونومی بهتری نسبت به لبه‌های تیزتر نسل کنونی داشت. به هرحال رنگ‌های جدیدی مانند سبز و ذغالی در کنار سفید و طلایی می‌تواند تاحدی تفاوت زد5 را با نسل قبل پررنگ‌تر کند؛ حالا که ظاهراً سونی قصد تغییرات انقلابی را در گوشی‌هایش ندارد. البته کماکان معتقدیم سری زد5 دارای طراحی مناسبی هستند اما کاربران فعلی نسل‌های قبلی به دنبال طراحی جدیدتری برای تشویق به ارتقا هستند.

ویژگی بعدی مهم سری Z5 دوربین جدید 23 مگاپیکسلی این گوشی است. نسبت به سری‌ قبلی اکسپریا می‌توان گفت کیفیت تصاویر و مخصوصاً نویز تا حد مناسبی بهبود یافته است اما ویژگی مهمتری که سونی تأکید فراوانی بر روی آن داشت فوکوس فوق سریع هیبریدی تنها در 0.3 ثانیه است. با در نظر گرفتن این نکته که شرایط نوری تأثیر بسیار زیادی بر روی این امر دارد اما در نور مناسب می‌توان گفت احتمالاً ادعای سونی درست است. سونی همچنین در این مراسم سرعت و کیفیت فوکوس این گوشی را با گلکسی اس 6، آیفون 6 پلاس و اکسپریا زد 3 پلاس مقایسه کرد که به نظر زد5 در این مقایسه برتر بود. سنسور جدید اثر انگشت نیز سرعت مناسبی دارد و می‌توان آن را با گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 6 یا آیفون 6 مقایسه کرد هر چند که برخی رقبا حسگرهایی سریع‌تر را در اختیار کاربر می‌گذارند. شاید نقطه قوت این سنسور در سری زد 5 محل قرارگیری آن باشد که نسبت به گوشی‌های دیگر به صورتی هوشمندانه‌تر قرار داده شده است.

Xperia-Z5-Series

از نظر سرعت کار و روانی رابط کاربری هر سه گوشی به سبب سخت‌افزار مناسب اسنپ‌دراگون 810 و سه گیگابایت رم در سطح بسیار بالایی قرار دارند و اسنپ‌دراگون 810 هرچند در کارهای فوق سنگین باعث گرم شدن گوشی می‌شود اما می‌توان گفت سونی به خوبی توانسته از پس مدیریت حرارتی برآید. سونی ادعا می‌کند هر سه گوشی قادرند کاربر را تا دو روز با یک شارژ همراهی کنند که البته ما هنوز امکان بررسی این ادعا را نداشتیم.

زمان عرضه Xperia Z5 و Xperia Z5 Compact اوایل آبان ماه اعلام شده و ظاهراً نسخه جذاب‌تر Premium کمی دیرتر و اواخر آبان در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. سونی در مورد قیمت این گوشی‌ها هم تنها به “کمی بیشتر از دو میلیون تومان” برای نسخه Z5 Dual اشاره کرد. در مجموع می‌توان گفت سونی با این گوشی‌ها به یک اسمارت‌فون ایده‌آل بسیار نزدیک شده است چرا که یافتن گوشی هوشمندی که از نظر طراحی، دوربین، عملکرد و همچنین عمر باتری درسطح مطلوبی باشد در پرچم‌داران کنونی کار ساده‌ای نیست؛ خصوصاً که سونی سه اندازه مختلف را برای سلایق متفاوت عرضه کرده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    Iran maskharasttt aval sadr tablighe sonyz5 ha hast ama to Maghaze ha nistt?????!? Yani chiii vaghann

  2. مهیار می‌گوید

    سلام.نمایندگی معتبر سونی در تهران کجاست؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      نماینده فروش: بازار موبایل ایران