آموزش: چگونه دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف در اندروید 6 را محدود کنیم؟

همزمان با عرضه اندروید 6، کاربران دستگاه‌های سری نکسوس و البته برخی مدل‌های تولیدی اندروید وان می‌توانند از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید استفاده کنند. به‌روزرسانی جدید بهبودهای مختلفی را علاوه بر تغییرات ظاهری به دنبال داشته که یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها امکان کنترل دسترسی برنامه‌ها بر منابع مختلف سیستمی است.

0

در واقع روشی که رابط کاربری موجود، دسترسی برنامه‌ها را سرپرستی می‌کند به نحو چشمگیری تغییر کرده است. تا زمان اندروید لولی‌پاپ، برنامه‌های موجود در خصوص دسترسی به منابع و قسمت‌های مختلف گوشی در زمان نصب از کاربر اجازه می‌گرفتند. با این وجود در صورتی که کاربر قصد داشته باشد برنامه یادشده را نصب کند تنها یک گزینه یعنی موافقت با شرایط نمایش داده شده را در پیش داشت.

علاوه بر این در خصوص آنچه کاربر موافقت کرده و می‌تواند دسترسی به میکروفون، دوربین، موقعیت مکانی، برقراری تماس، ارسال پیامک و قابلیت‌های اینچنینی باشد، دسترسی بدون محدودیتی در اختیار گوشی هوشمند قرار خواهد گرفت که همین امر می‌تواند نگرانی‌هایی را به دنبال داشته باشد.

با این تفاسیر بدنیست بدانید که در اندروید 6 دیگر خبری از سوال برنامه‌ها در خصوص مجوزهای دسترسی در زمان نصب نیست و در واقع هر موقع که برنامه‌ای نیاز به دسترسی به منابع مختلف گوشی داشته باشد، کاربر با پیغامی پرسشی در جهت اعطای مجوزها و دسترسی‌های لازم روبرو خواهد شد. پس از اولین تقاضا و موافقت کاربر، این قابلیت بر روی گزینه Allow یا “اجازه داده شده” باقی خواهد ماند تا اینکه کاربر وضعیت یادشده را تغییر دهد. این تغییر وضعیت، موضوعی است که در ادامه به نحوه اجرای آن اشاره خواهیم کرد.

بدین منظور در مرحله اول کافی است دراور نمایش هشدارها را از قسمت بالای صفحه‌نمایش به پایین کشیده و آیکون تنظیمات را لمس کنید.

حالا کافی است به زیر منوی Apps یا همان نمایش برنامه‌ها رفته و در قسمت بالا، سمت راست، گزینه چرخ دنده را به‌منظور دسترسی به تنظیمات عمومی برنامه‌ها لمس کنید. حالا گزینه App Permissions را به‌منظور دسترسی به قسمت مجوزهای مرتبط با برنامه‌ها لمس کنید.app permissions

نهایتا در صفحه‌ بعدی می‌توانید تمامی منابع گوشی هوشمند خود را مشاهده کنید. لمس هریک از این منابع به شما نشان خواهد داد که در حال حاضر کدام برنامه‌ها به آن دسترسی دارند و در واقع در همین قسمت می‌توانید به‌طور دستی دسترسی‌ها را اضافه و یا ساقط کنید.There-they-are

 

برخی برنامه‌ها نیز از شما خواستار مجوزهایی برای تغییر تنظیمات سیستمی می‌شوند. به‌عنوان مثال برنامه Tinder تنظیمات جی‌پی‌اس دستگاه شما را در هنگام اسکن برای جستجوی پروفایل‌های موجود در نزدیکی شما بر روی گزینه “دقت بالا” قرار می‌دهد.Modify-system-settings-permission

مدنظر داشته باشید که این دسترسی، از نوعی متفاوت است زیرا نه‌تنها به برنامه اجازه خواندن اطلاعات از ورودی‌های مختلف گوشی را می‌دهد بلکه نحوه عملکرد قابلیت‌های مختلف را نیز تغییر می‌دهد و از همین رو اگر از اهمیتی بالاتر برخوردار نباشد، می‌توان ارزش و اهمیتی مشابه برای آن قائل شد.

phonearena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.