اینها هفت قابلیت جدید از بهترین قابلیت‌های اندروید 6 مارشملو هستند

برخلاف اندرویدی آب‌نبات جنوبی، نسخه مارشملو این پلتفرم از طراحی منحصر به فردی بهره نبرده با این حال امکانات جدیدی را به ارمغان می‌آورد که باعث افزایش کارایی دستگاه‌های اندرویدی خواهد شد.

37

 در حقیقت گوگل در اندروید 6 در پی رفع مشکلات و ایجاد قابلیت‌هایی برآمده که بسیاری منتظر آن‌ها هستند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که طبق روال همه ساله اولین محصولاتی که توانایی دریافت این بسته به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند، سری نکسوس هستند و به بالطبع دیگر شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی از جمله سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، سونی و … پس از پیاده‌سازی رابط کاربری خود بر روی اندروید مارشملو آن را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص برای تولیدات خود نیز عرضه می‌کنند.

هرچند حدود چهار ماه از معرفی نسخه پیش‌نمایش اندروید 6 می‌گذرد، با این حال شب گذشته نیز گوگل در مراسم معرفی سری جدید نکسوس از چند قابلیت جدید این نسخه از پلتفرم موبایلی خود پرده برداشت که در ادامه به بررسی بهترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

قابلیت GOOGLE NOW ON TAP

اگر گوگل نو را یک دستیار صوتی فرض کنیم، باید بدانید که این دستیار صوتی در اندروید مارشملو می‌توانید در هر لحظه حتی در زمان اجرای اپلیکیشن های جانبی نیز آماده خدمت رسانی شود. البته این فراخوانی صرفا به همین جا ختم نمی‌شود به طوری که GOOGLE NOW با درک فعالیت شما بهترین پیشنهاد را ارائه خواهد داد.

وقتی به دکمه Home ضربه زده و آن را نگه می‌دارید، گوگل گزینه‌هایی را که بهترین تخمین نیاز شما در لحظه باشد نشان خواهد داد؛ اما اگر به چیزی دقیق‌تر احتیاج دارید، می‌توانید پس از انتخاب تنظیمات مربوطه، بعد از گفتن Ok google در هر برنامه یا صفحه‌ای که باشید آن را احضار کنید. هنگامی که در حال گوش کردن به موزیک ویدئوی جدید هستید، می‌توانید با نگاه داشتن ممتد دکمه هوم این دستیار صوتی را آماده به خدمت کرده و از او اطلاعاتی راجع خواننده موزیک بپرسید.GOOGLE NOW پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر، آن‌ها را در داخل باکسی در قسمت پایین صفحه‌نمایش خواهد داد.

در مثالی دیگر اگر نام رستورانی را مشاهده کردید اما آدرس مکان آن برای شما جای سؤال داشت، به ترتیب که قید شده نام رستوران را هایلایت کرده و سپس از گوگل نو بخواهید موقعیت جغرافیایی آن را بر روی نقشه به شما نشان دهد.

مدیریت بر عملکرد هرچه بیشتر اپلیکیشن ها

شاید بارها و بارها هنگام نصب اپلیکیشن های مختلف به پیغام درخواست مجوز برای دسترسی سخت‌افزار گوشی هوشمند یا تبلت خود برخورد کرده‌اید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که دلیل این دسترسی طولانی مدت چیست!

حال گوگل در اندروید 6 ساز و کاری تعبیه کرده که توسعه‌دهندگان را وارد می‌کنند اپلیکیشن هایی طراحی کنند که علاوه بر درخواست مجوز دسترسی به منابع سخت‌افزاری دستگاه کاربر در هنگام نصب، در زمان اجرا نیز مجدد این پیغام را تکرار کنند. در اندروید مارشملو، کنترل کاملی بر روی اعلانیه های منتشر شده از سوی هر اپلیکیشن خواهید داشت که در کنار نظارت کامل بر روی استفاده سخت‌افزاری در هر یک از آن‌ها تعبیه شده.

به زبان ساده‌تر، کاربر برای بهره‌مندی از برنامه مورد علاقه، دست آن را برای استفاده از تمامی اجزا گوشی همراه خود باز می‌گذارد، اما در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید اوضاع فرق خواهد کرد، به گونه‌ای که هر اپلیکیشن تنها بر اساس کاربرد خود می‌تواند مجوزهای لازم را دریافت نماید.

به طور مثال، اکنون می‌توان دسترسی اپلیکیشن فیس‌بوک به موقعیت جغرافیایی کاربر را پس از راه اندازی اولیه مسدود کرد و یا در هنگام کار با اینستاگرام، برنامه ملزم به دریافت مجوز استفاده از دوربین در هر بار اجرا شدن است. این قابلیت باعث می‌شود اغلب دغدغه‌های افرادی که نگران به خطر افتادن حریم خصوصی خود از طریق اپلیکیشن های موبایلی هستند از بین برود.

البته به این نکته باید اشاره کرد که برنامه‌هایی از این قاعده پیروی خواهند کرد که با آخرین نسخه پلتفرم اندروید سازگاری کامل پیدا کنند، در غیر این صورت طبق روال گذشته تنها یک بار درخواست مجوز را ارائه خواهند کرد.

پشتیبانی پیش‌فرض از اسکنر اثر انگشت

روزبه‌روز شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به سمت به کار گیری روش‌های بیومتریک برای محافظت از اطلاعات کاربران خود پیش می‌روند. هرچند تا پیش از این نیز شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی از سنسور اثر انگشت یا سنسور تشخیص قرنیه بدین منظور استفاده کرده‌اند، با این حال گوگل در اندروید 6 ساز و کاری تعبیه کرده که استفاده از این قابلیت‌ها را به مراتب آسان‌تر خواهد کرد.

بدین ترتیب کاربرانی که گوشی هوشمند آن‌ها علاوه برداشتن سنسور اثر انگشت به اندروید 6 نیز آپدیت شده است می‌توانند از طریق شناسه اثر انگشت خود برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش و یا حتی پرداخت خریدهای الکترونیکی، ورود به اپلیکیشن های مختلف و سرویس‌های خاص استفاده کنند.

پشتیبانی از درگاه USB-C

بدون شک اندروید M یک به‌روزرسانی بزرگ برای استفاده‌کنندگان از این سیستم‌عامل به شمار می‌آید که یکی از قابلیت‌هایی آن بهینه‌سازی بیش از پیش مصرف انرژی دستگاه با پشتیبانی پیش‌فرض از USB-C است. این همان درگاه یو‌اس‌بی است که هم‌اکنون کروم بوک پیکسل و نسل جدید مک‌بوک از آن برای حذف پورت‌های اضافی استفاده می‌کنند.

گوگل در نظر دارد با پشتیبانی از درگاه USB-C، سرعت شارژ شدن باتری دستگاه‌های اندرویدی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش سرعت می‌تواند بین سه تا چهار برابر حالت معمولی باشد.USB نوع C سرعت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه، یعنی سرعتی دو برابر در مقایسه با USB 3.0 و نیروی کابل 20 ولت و پنج آمپر بر ساعت دارد که باعث می‌شود انتقال داده‌ها میان دستگاه‌ها مدت زمان کمتری طول بکشد.

قابلیت ذخیره‌سازی انرژی DOZE

قابلیت ذخیره‌سازی انرژی جدید اندرویدی 6، Doze نام دارد که به نوعی دستگاه را در صورت عدم تحرک و فعالیت در طول یک دوره زمانی خاص به حالت اسند‌بای برده و تا زمانی که تغییری در آن ایجاد نشود باقی نگاه می‌دارد. به عنوان مثال اگر شما صاحب تبلتی مجهز به اندروید مارشملو هستید و طی روز ممکن است به صورت رندم زمانی از آن استفاده کنید، اندروید 6 به صورت خودکار در زمان بی استفاده ماندن دستگاه تمامی اپلیکیشن های فعال را بسته که باعث می‌شود عمر باتری به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

نوار ابزار شناور

یکی دیگر از امکانات هرچند کوچک اما کاربردی اندروید 6، نوار ابزار شناور است که اجازه می‌دهد پس از هایلایت کردن کلمات مورد نظر به یکی از ابزارهای برش یا چسباندن را بر روی همان کلمات به جای بالای صفحه دسترسی داشته باشند. در نوار ابزار شناور جدید به جای تعبیه گزینه‌های گمراه کننده گذشته صرفاً به گزینه‌های برش، کپی و چسباندن بسنده شده است؛ البته لازم به یادآوری است که از این قابلیت تا پیش از این در iOS و ویندوز 10 موبایل نیز استفاده شده است.

امکان فعالیت مرورگر کروم در اپلیکیشن‌های دیگر

در یک جمله این قابلیت، امکان اجرای اپلیکیشن ها را در مرورگر گوگل کروم را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال اگر شما در برنامه Pinterest یک لینک را اجرا نمایید و خواهان باز شدن آن در مرورگر کروم باشید، دیگر نیاز نخواهد بود اطلاعات حساب اکانت Pinterest خود را در صفحه باز شده وارد نمایید. هرچند این یک قابلیت کوچک به نظر می‌رسد، اما باعث خواهد شد در وقت بسیاری از کاربران صرفه‌جویی صورت گیرد.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

37 نظر برای این مطلب
  1. Aryan می‌گوید

    چشکلی میتونم از کارت sd به عنوان حافضه داخلی استفاده کنم

  2. محسن می‌گوید

    سلام
    گوشی بنده galaxi j7 00f (مارشمالو)هست که به همان بیلد نامبر فایل چهارفایل به تاریخ 2018.1فلش زدم الان بخوام فایل فلش هندوستان 2018.12.1 بزنم امکاناتی اضافه میشه یانه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر هر دو مارشملو هستن امکانات اضافه ای نداره

  3. s.mahdi.r می‌گوید

    سلام من ساعت 8 ونیم صبح بروز رسانی زدم الان که ساعت 1 ظهره هنو بالا نیومده
    چیکا کنم؟ طبیعیه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر طبیعی نیست! نهایتا چند دقیقه باید منتظر موند. احتمالاً باید گوشیتون رو فلش کنید

  4. عرفان می‌گوید

    سلام.خواهشن پاسخم را بدهید.من گوشیj5 2015
    اندرویدم را به۶ارتقا دادم گوشیم سرعتش پایین امده
    ریست فکتوریم کردم فایده نداشت.نمایندگی گفت باید اندروید خالص نصب بشه.باید چی کار کنم؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نمایندگی گفت اندروید خالص نصب بشه؟ احتمالاً اشتباه گفته بهتون. اگر سرعتش پایین اومده میتونین فرم ور های اندروید 5 رو فلش کنید مجددا

  5. علی می‌گوید

    درود بر شما.سپاس از پست و سایت خوبتون. بنده گوشی j5 2016 خریدم ولی متاسفانه دقت نکردم هنگام خرید که rotate گوشی کار نمیکنه و توی قسمت دوربین،تمام تنظیماتش به صورت برعکسه، مثلا mode رو برعکس نوشته و عکس میگیری برعکس نشون میده.می خواستم بدونم که آیا این با آپدیت بعدی اصلاح میشه یا خیر؟ توی تست سنسورش کار می کنه البته،یعنی اعداد در حال تغیر هستن و خط مستقیم قرمز رنگ هنگام تغیر جهت بالا و پائین میره. لطفا یه راه حل بهم پیشنهاد بدین.سپاسگزارم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      یعنی auto-rotate فعاله و کار نمی کنه؟

  6. masoud می‌گوید

    سلام . من گوشیمو اندرویدشو شیبش کردم همه چیش عالیه اما فقط نمیدونم چش شده یه خط ابی میاد روصفحه هی بالا و پایین میره تو رو خدا کمکم کنید چیکارش کنم ؟؟؟؟؟؟

  7. نهال می‌گوید

    سلام ادمین عزیز و خسته نباشید

    من گوشی قدیمم رو دادم به یکی از دوستام که تا وقتی گوشیش درست شه ازش استفاده کنه . وقتی گوشیش درست شد ، و سیم کارتشو تو گوشی خودش گذاشت ، کل مخاطبای من حتی اونایی ک مدتها قبل خودم از گوشیم پاک کرده بودم براش کپی شده بود!! هم تو مخاطبای گوشیش هم تو تلگرامش !!
    من رو گوشیم هیچ مخاطبی رو سیو نمیکنم و همیشه مخاطبام رو سیم کارتمه . تلگرامم از تو گوشیم غیر فعال کردم بعد گوشی رو بهش دادم .
    جالب اینجاس که با وجود اینکه خودم مخاطبام رو از تو گوشیش و تلگرامش پاک کردم ، همچنان پیام جوین مخاطبای من واسه تلگرامش میره!!
    حتی دوتامون سیم کارتامونو سوزوندیم و مجددا گرفتیم .ک هردو سیم کارت همراه اول و دایم هستند.
    ولی با این حال با اینکه من هیچکدوم ازشماره های قدیم و جدیدم رو ندارم ، همچنان جوین مخاطبام، حتی قدیمی ها هم برا خودم و هم برا اون دوستم میره!!!

    گوشی قدیمی من LG G2 و گوشی دوستم LG G3هستش .
    دیگه این قضیه داره واسم جنبه حیثیتی پیدا میکنه . خواهش میکنم اگه ممکنه کمکم کنید .
    جایی خوندم
    این بخاطر دسترسی تلگرام به شماره های گوشیتونه وقتی دوستتون از گوشی شما استفاده کرده و تلگرامشو داخل اون باز کرده کل مخاطباتونو خونده اگر اندروید شما ۶ هست می تونید دسترسی به مخاطباتونو محدود کنید
    من چطور میتونم دسترسی به مخاطبینم رو محدود کنم؟؟
    دوستم دوتا موبوگرام داره و در حاضر با این که شماره هام ظاهرا تو گوشیش و مخاطبین تلگرامش نیس،همچنان جوین مخاطبام با نامی که من ذخیره کردم به هردوتا موبوگرامش میره !!!حتی اگه خودشم اون شماره رو داشته!!

    راستی یادم رفت بگم که گوشی قدیمی من روت شده بود که بهش دادم. یه جایی خوندم دسترسی به اطلاعات گوشی روت شده خیلی راحته . حالا باید چیکار کنم؟؟در ضمن اندروید گوشی قدیمیم ۶ نیست . ۵هستش . گوشی که در حال حاضر دستمه اندرویدش ۶ه. ممنون ازینکه وقت میزارین و جواب میدین

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بهترین راهی که به ذهنم میرسه اینه که اول مخاطباتون رو کاملا بررسی کنید هم رو گوشی هم روی سیمکارت. بعد اکانت تلگرامتون رو پاک و مجددا یک اکانت دیگه تلگرام بسازید. هر دو نفر.. راه دیگه‌ای به ذهنم نمیرسه

    2. Amir می‌گوید

      احتمالا گوگل از تمام مخاطبین گوشیت بک آپ گرفته و وقتی بک آپ بگیره تو هرگوشی که فعال باشه مخاطبین رو برمیگردونه. احتمالا ماله تو هم همینطوری شده بعد اینکه گوشی رو دادی به دوستت مخاطبین تو برگردونده و اکانت گوگل دوستت هم روی گوشی تو فعال بوده و بعد برگردوندن اونم یه بک آپ گرفته ازشون و هردفعه به گوشی برمیگردونه. باید مخاطبین رو از توی اکانت هاتون پاک کنید البته من مطمئن نیستم چی شده اما این ممکنه

  8. Navid Fh می‌گوید

    سلام گوشی من هانر ۴ایکس هست
    می خواستم بدونم اگر ارتقا بدم مشکلی پیش نمیاد

  9. علیرضا می‌گوید

    سلام من تو اپدیت دستگاه سرچ میکنم میزنه آخرین نسخه اندرویند نصب شده است..
    باید رامشو از اینترنت دانلود کنم؟!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله

      1. بهمن می‌گوید

        سلام من ارتقا دادم اما قابلیت اثرانگشت روش اجرا نشده باید چکار کرد

  10. erfan09361618033 می‌گوید

    خیلی کمرنگ شده
    چینش صفحات از راست به چپ شده البته تو زبان فارسی.مجبور شدم زبانمو انگلیسی کنم
    یه کمم پیچیده شده.من با اندروید ۵ راحت تر بودم

  11. ALIREZA می‌گوید

    سلام دوست عزیز میخام بدونم بکاپ گیری از اطلاعات واجبه؟ ینی اگع بکاپ نگیرم مشکلی پیش میاد؟و ی بحث دیگه ایی بود میگفتن ارتقا ک دادی باید ریست فکتوری کنی تا سیستم عامل بشینه روی رام این درسته؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بهتره اطلاعات مهم رو کپی کنید روی کامپیوتر و فکتوری ریست کنید

  12. Sinaaa می‌گوید

    منمj7داشتم اپدیت کردم خیلی خوب شده خیلی تغیر کرده خیلی قابلیتا اضافه شده حتما اپدیت کنین

  13. javad می‌گوید

    سلام دوستان . این مسئله ای که کلش او کلنز و کلش رویال در اندروید 6 میره روی power saving اجرا میشه و بازی کند میشه مربوط به قابلیت Doze هست؟ و چجوری میشه غیرفعالش کرد؟

  14. مهدی می‌گوید

    سلام گوشی من HTC One me dual sim ایا میتونم به اندروید 6 ارتقا بدم . سرعت گوشی کم میشه یا نه ممنونم

  15. امیر می‌گوید

    سلام گوشی من j7 هست اگه ارتقا بدم سرعتش بالا میره؟؟؟؟هنگ نمیکنه؟؟همه برنامه ها رو باز میکنه؟؟

  16. امیر می‌گوید

    سلام من گوشیم j7هست میخوام بدونم اگه ارتقا بدم مشکلی پیش نمیاد؟؟برنامه هام رو اندروید جدید کار میکنن؟سرعتش تغیر میکنه؟؟؟؟ کلا ی توضیح مختصر بدید ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ارتقا بدید چیزی حذف نمیشه

  17. محمد از قم می‌گوید

    من گلگسی اس۵ رو به آندروید مارشملو(۶) ارتقا دادم.فوق العاده است.سه روزه این کارو کردم فعلا که خیلی راضی امم

    1. سامان رجائی می‌گوید

      سلام،منم مثه شما اندروید ۶ کردم،بعد مشکلی توی انتقال چیزی توی فایلهای شخصی ندارید؟ یعنی انتقال چیزی از حافظه دستگاه به مموری کارت و برعکس،چون توی اندروید ۵ مشکلی نداشت،الان فقط برنامه ها رو که بعضیاش میشه میتونم انتقال بدم،ممنون میشم جواب بدین

  18. Mohammad.b می‌گوید

    اپدیت اندروید شیش برای گوشی سریA5 2016اومده؟

  19. حمید می‌گوید

    آیا آپدیت رسمی a7 2016 اومده؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله

  20. MN.Baghi می‌گوید

    من A5 2016 روبه اندروید ۶.۰.۱ ارتغاع دادم ولی برای نصب اپلیکیشن های مختلف روش با مشکل مجوز روبه رو میشم .لطفا راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی تنظیمات app permission رو سرچ کنید

  21. امیر می‌گوید

    دوستان به اندروید 5 لالی پاپ و آبنبات چوبی هم میگن به6 مارشملو

  22. علی می‌گوید

    میشه کمک کنید که این آبنبات چوبی چی هست برای اندروید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به نسخه های 5.0 و 5.1 اندروید آبنبات چوبی میگن و به نسخه 6 مارشملو

      1. امیر می‌گوید

        لالی پاپ هم میگن