مقایسه کنید: یک فرد در ایران و جهان برای خرید آیفون 6S اپل چند ساعت باید کار کند؟

بر اساس وعده قبلی سرانجام فروش آیفون 6 اس و 6 اس پلاس از روی گذشته به صورت جهانی آغاز شد اما یک فرد برای خرید آیفون 6S اپل چند ساعت باید کار کند؟

10

همان‌طور که در مراسم رونمایی از این محصول نیز اعلام شد، نسخه پیش‌فرض آیفون 6 اس که دارای فضای ذخیره‌سازی 16 گیگابایتی می‌باشد، با قیمت 650 دلار بر روی پیشخوان فروشگاه‌ها قرار گرفته است.

قیمت این محصول در بازارهای مختلف بسته به میزان نرخ تورم و ارزش پول آن کشور نسبت به دلار نیز متفاوت است. البته این معیارها همه باعث می‌گردد تا قدرت خرید مردم کشورهای مختلف نیز با یکدیگر تفاوتی فاحش داشته باشد.

جالب است بدانید با توجه به جنگ داخلی در اوکراین و سقوط ارزش کوپک در برابر دلار، یک کارمند ساکنین کیف بایستی پول به دست آمده از 627 ساعت کار خود را و یا به عبارتی درآمد 78 روز (بر حسب هر روز کاری برابر 8 ساعت) خود را برای خرید این محصول ذخیره کند!

البته اوضاع کمی در بازار چین نسبت به اوکراین بهتر بوده به طوری که یک کارمند اهل پکن نیز با شرایط مذکور بایستی حقوق تقریباً یک ماه خود را کاملاً برای خرید آیفون 6 اس کنار گذارد. در تصویر زیر می‌توانید نمودار میزان ساعت کاری کارمندان کشور‌های مختلف برای خرید یک عدد آیفون 6 اس را مشاهده نمایید.

chartoftheday_3827_the_working_time_required_to_buy_an_iphone_6_n

البته همان‌طور که انتظار می‌رود، با افزایش سطح کیفی زندگی در کشورهای مختلف این رقم رو به کاهش خواهد گذاشت به طوری که ساکنین لندن، نیویورک، پاریس و برلین تنها کافیست حقوق چند روز کاری خود را برای خرید نسل جدید آیفون ذخیره کنند. البته به لطف اقتصاد استوار سوئیس، یک کارمند زوریخی می‌تواند با پرداخت حقوق 2.5 روز کاری خود یک آیفون 6 اس 16 گیگابایتی خریداری کند.

هرچند منبع خبر نام کشورمان را در این لیست جای نداده، با این حال با یک بررسی اجمالی می‌توان تقریب زد که یک فرد ایرانی نیز با حداقل حقوق پایه 860 هزار تومان در ماه، بایستی دستمزد خود را بدون یک ریال هزینه کردن حدود 2.5 ماه و یا به عبارتی 600 ساعت کار (با احتساب هر دلار 3 هزار تومان) کنار گذارد تا توانایی خرید آیفون 6 اس 16 گیگابایتی را به دست آورد!

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. erfan می‌گوید

    من رفتم زوریخ :)

  2. نسیم می‌گوید

    یه کارمتد رو جه به ایفون یا کلا کالای قزون قیمت اگه میتونه بخره و در غوض به ستون بدهی هاش اضاقه نکنه بخره اما اگع ته غلط میکنه به ایفون فک بکنه مگه نون شبشه

  3. مهرداد می‌گوید

    دوست عزیز نوشته Average Working Hour Required یعنی میانگین ساعت کاری مورد نیاز که مطمئنا با مقایسه حداقل حقوق پایه به دست نمیاد!
    حرف شما زمانی درسته که همه 860 هزارتومان حقوق ماهیانه بگیرند در حالی که رنج حقوق ماهیانه تو کشور ما از 400 هزارتومان شروع می شه و به دهها میلیون میرسه.
    پس ساعات کاری مطمئنا از 600 پایینتر میاد.
    نشون به این نشون که خرید آیفون تو کشور ما نسبت به جمعیت و این محدودیت خیلی بیشتر از اکثر کشورهای مشابهه.

  4. علی می‌گوید

    دردآوره که بعضی جاهای دنیا شبیه تردمیله! یعنی یکی که تو سوئیس یا انگلیس مکار یا آمریکای جنایت کار زندگی میکنه! دست و پا و یا هوش بیشتری نسبت به اونی که تو اوکراینه داره؟!

  5. Ehsan می‌گوید

    البته کافیه متهال بشید
    یا فشار پرداخت وام روتون باه
    اونوقت این زمان برای فرد یک ایرانی به “چند سال” تبدیل میشه!
    ینی وقتی که مثلا Apple 12s بیاد اونوقت اونفرد میتونه باخیال راحت Apple 6s بخره!

  6. علی می‌گوید

    منم یکماه کارکنم میتونم یه32گیگی بخرم.بابام یه روزه میخره

  7. مهسا می‌گوید

  8. Amir می‌گوید

    ایران بازم اوله
    اینجا یه کارمند ساده حقوقش یک میلیون هست پس باید سه ماه هوا بخوره تا آیفون بخره
    که البته ایران اینقدر پرچمش بالا بوده تو این لیست مشخص نشده
    مشکلات یکی و دوتا نیست
    به جی دلمونو خوش کنیم

    1. هادی می‌گوید

      با احتساب850 هزاز تومن باید دو ماه و نیم کار کنه خب طبیعی که یک میلیون که شما میگی لازمه کمتر کار کنه مثلا دو ماه نه سه ماه :|

      1. وحید می‌گوید

        البته دلار هم 3 هزارتومان نیز نیست بیشتره 3430
        بنابر این باید بیشتر کار کنید