از بازگرداندن تخم‌مرغ آب‌پز به حالت اولیه تا مشخص کردن دردناک‌ترین نقاط بدن در مواجهه با نیش زنبور عسل؛ با برندگان جوایز نوبل Ig آشنا شوید

فرایند دقیق اندازه‌گیری سرعت استاندارد خالی‌شدن مثانه و روند تقریبا غیرممکن به حالت اول بازگرداندن یک تخم‌مرغ جوشان، دو مورد از اکتشافات تحقیقاتی هستند که امسال در رقابت IG Nobel Prize که در واقع نسخه تقلیدی از مراسم رسمی نوبل با هدف اول خنداندن و سپس به فکر واداشتن مردم برگزار می‌گردد، شاهد بودیم.

1

این رویداد که در دانشگاه هاروارد برگزار شد در جهت تحسین عجیب‌ترین فعالیت‌ها و یا بهتر است بگوییم یافته‌های عملی برگزار می‌گردد. این رویداد شاهد انتشار جزئیاتی از مواردی عجیب مانند نحوه محاسبه احتمال آماری افتادن یک نان تست در حالی که سمت آغشته به کره آن رو به پایین باشد و یا محاسبه ضریب اصطکاک یک کفش در حال لغزش بر روی سطح موز بود.

جایزه شیمی

در مراسم سال جاری شاهد دریافت جایزه توسط محققانی از دانشگاه کالیفرنا از جمله Stephen Kudlack بودیم. وی یک تحقیق قدیمی را به فرایندی شیمیایی برای بازگرداندن پروتئین‌های سفید که در نتیحه جوشاندن تخم‌مرغ ایجاد می‌شوند، به حالت اولیه، تبدیل کرد. در این تحقیق با عنوان “Shear-Stress-Mediated Refolding of Proteins from Aggregates and Inclusion Bodies” بیان شده است که از این تکنیک می‌توان به‌منظور کاهش زمان، کاهش هزینه و تقلیل دادن به هدررفتن مواد پروتئینی در ابعاد صنعتی و البته برنامه‌های تحقیقاتی استفاده کرد. این تحقیق برنده جایزه شیمی شد.

جایزه فیزیک

جایزه فیزیک به محققان دانشگاه جورجیای آمریکا تعلق گرفت. این محققان در آزمایشات خود به این نتیحه رسیدند که تقریبا تمامی پستانداران از سگ‌ها تا فیل‌ها مثانه خود را تقریبا در زمان 21 ثانیه تخلیه می‌کنند. این محققان اعلام کرده‌اند مطالعات آن‌ها می‌تواند به‌منظور تشخیص مشکلات ادراری در حیوانات و یا طراحی‌های الهام گرفته شده از طبیعت در ساخت سیستم‌های هیدرودینامیکی مورد استفاده قرارگیرد.Speech Jammer

جایزه زیست‌شناسی

جایزه زیست‌شناسی به پروژه‌ای که در آن از اتصال دم‌های مصنوعی به مرغ‌ها به‌منظور مطالعه حرکت فرزندان دایناسورها بهره گرفته شده بود، تعلق گرفت. این مقاله با عنوان جالب “راه‌رفتن مانند دایناسورها: مرغ‌ها با دم‌های مصنوعی”  در ژورنال آنلاین پلاس وان نیز منتشر شده است. مرغ‌هایی که با دم‌های مصنوعی پرورش داده شدند در نهایت تعجب نشان دادند که مانند دایناسورهای پوشیده شده از پر به پرندگانی جدید تبدیل شده و از حالت حرکت قبلی با قامت راست خارج شدند.

جایزه ادبیات

جایزه ادبیات نیز به Mark Dingemanse و تیم وی در انستیتو Max Planck در هلند رسید. این تیم از محققان، تحقیق خود را با طرح این پرسش که آیا کلمه Huh? در میان مردم سراسر جهان به عنوان عبارتی برای طرح پرسش استفاده می‌شود یا خیر؟ آغاز کردند. پاسخ این سوال مثبت است زیرا شباهت‌های موجود در شکل و نحوه استفاده ازین حرف ندا در زبان‌های مختلف نشان از وجود یک کلمه مشترک به‌منظور طرح پرسش در میان همه افراد دارد.

جایزه پزشکی

جایزه پزشکی در این رویداد به مایکل اسمیت از دانشگاه Cornell نیویورک رسید. وی در تحقیقات خود به ارزیابی درد نیش زنبور عسل در نقاط مختلف بدن پرداخته بود. دکتر اسمیت بدن خود را در معرض خطر قرارداد و به ارزیابی درد حاصل از نیش زنبور عسل در 25 قسمت مختلف بدن پرداخت. وی به این نتیجه رسید که قسمت‌هایی که کمترین درد را خواهند داشت شامل جمجمه، انگشت میانی و قسمت بالایی بازو هستند.

20-IgNobel-Reuters سه قسمتی که بیشترین درد را بر اثر نیش زنبور عسل خواهند داشت شامل سوراخ بینی، لب بالایی و آلت تناسلی مردانه هستند. این جایزه به‌طور مشترک به وی و شخصی دیگر که بر روی اثرات بوسیدن بر روی ایجاد حساسیت‌های پوستی تحقیق کرده بود اعطا شد.

independent

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. amir 957 می‌گوید

    سلام مطلب جالبی بود
    اون قسمتی که بیش ترین درد و داشت مورد 3 بد جور حالم و گرفت