با دستگاه جدید محققان دانشگاه MIT قلب‌های اهدایی بیرون از بدن اهداکننده و تا زمان اهدا خواهد تپید

قلب، اصلی‌ترین اندام حیاتی انسان که توقف چند لحظه‌ای آن می‌توان مرگ دیگر اندام‌های بدن و سپس جان باختن فرد را به همراه داشته باشد. یکی از موانع پیوند قلب فرد مورد نیاز با فرد اهدا کننده فاصله بین آن‌ها می‌باشد که ممکن است منجر به از کار افتادن این عضو شود؛ حال دانشمندان دانشگاه MIT دستگاهی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تپش قلب پس از جدا شدن از بدن فرد اهدا کننده کمک کند.

در حالت عادی و سنتی اهدای قلب، معمولاً این عضو حیاتی فرد دچار مرگ مغزی شده که دارای پمپاژ طبیعی و اکسیژن گرم است را یا مستقیماً به فرد گیرنده پیوند می‌زنند و یا در جعبه به صورت یخ‌زده با قابلیت حفظ برای مدت 4 ساعت به محل بیمارستان فرد در انتظار پیوند می‌رسانند.

محققان دانشگاه MIT به تازگی دستگاهی تحت عنوان “heart in a box” را اختراع کرده‌اند که قادر به شبیه‌سازی شرایط بدن انسان، پمپاژ خون اکسیژن‌دار به داخل قلب به وسیله الکترولیت‌ها و حفظ عملکرد طبیعی قلب خارج از بدن فرد اهداکننده است. به زبان ساده‌تر این دستگاه امکان فعالیت عادی قلب را خارج از بدن امکان‌پذیر می‌کند.

این سیستم که توسط محققان مستقر در دانشگاه  ماساچوست حداقل 15 بار در بریتانیا و استرالیا مورد آزمایش قرار گرفته، برای به کار گیری در ایالات‌متحده منتظر اخذ مجوزهای لازم است. به عقیده تیم سازنده  “heart in a box”، به کار گیری این دستگاه علاوه بر قطع نکردن روند فعالیت عادی قلب،ضریب سلامت آن را مابین 15 تا 30 درصد نسبت به روش سنتی انتقال در محفظه یخ افزایش می‌دهد.

در ابتدا خود بدن اهدا کننده به دستگاه منتقل شده و سپس به داخل قلب پمپ می‌شود، پس از به تپش افتادن عضو می‌توان به مدت 8 ساعت آن را زنده نگاه داشت. پس از انتقال عضو اهدایی به محل مورد نظر، مسیر خون گیرنده قلب را به دستگاه تزریق می‌کنند و پس از اطمینان از سازگاری با بدن دریافت کننده عضو به آن پیوند زده خواهد شد. در روش سنتی اهدای قلب، تعداد زیادی از سلول‌ها حین انتقال از بین می‌روند و تعداد دیگری به دلیل عدم وجود اکسیژن کافی جراحات جبران‌ناپذیری برمی‌دارند، با این حال در حین استفاده از “heart in a box” درصد آسیب‌دیدگی تقریباً صفر می‌شود.

لازم به ذکر است که قیمت هر واحد از این دستگاه چیزی معادل 250 هزار دلار تخمین زده می‌شود که هزینه نسبتاً زیادی برای امکان عرضه وسیع آن است؛ از این رو تا صنعتی شدن و بالطبع کاهش قیمت تمام شده آن نباید انتظار رواج یافتن استفاده از  “heart in a box” را داشت.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.