تفاهم‌نامه ترابردپذیری شماره تلفن همراه مبادله شد

تفاهم‌نامه اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability) بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی و سه اپراتور تلفن همراه کشور مبادله شد

4

در این مراسم که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان و روسا و مدیران سازمانها و شرکتهای تابعه این وزارتخانه برگزار شد، علی‌اصغر عمیدیان گفت: ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه قابلیتی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از خدمات اپراتورهای مختلف تلفن همراه استفاده کنند و با وجود این خدمت، مشترکان می‌توانند بدون تغییر شماره تلفن همراه، اپراتور خود را تغییر دهند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی در این مراسم که با حضور معاونین وی و مدیران عامل سه اپراتور تلفن همراه، همراه بود، ترابرد پذیری شماره را از خواسته های دولت و مردم برشمرد و افزود: اهمیت این خدمت زمانی مشخص می شود که در ماه های آینده با عملیاتی شدن این خدمت، مردم با رفتار خود نشان دهند از خدمات کدام اپراتور رضایت دارند.

Mobile-Number-Portability-in-Iran-01

وی با بیان این که ترابردپذیری شماره به مردم امکان می دهد در سال به راحتی دو بار اپراتور خود را عوض کنند، اظهار داشت: این خدمت با خود رقابت جدی و ارتقای کیفیت و ارایه خدمات متنوع برای مردم را به دنبال دارد که در نهایت سود آن به مردم می رسد.

وی با اشاره به رویه اخیر جهان در خصوص این که، مصرف دیتا را با مشاغلی که بوجود می آید محک می زنند، اظهار داشت: در طول یکسال گذشته آمار استفاده از دیتا نشان می دهد که جامعه ما از قبل آماده بوده و دیرتر به آن پرداخته شد.

وی با تقدیر از همکاران سازمان تنظیم مقررات که در زمان کوتاه به تحقق آنچه که در شان ملت عزیز ایران است کوشیدند، افزود: شرکت زیرساخت نیز در زمانی کوتاه پهنای باند سراسری بوجود آورد تا هیچکدام از اپراتورها با مشکل مواجه نشوند که جای تقدیر دارد.

Mobile-Number-Portability-in-Iran-03

در این مراسم همچنین، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی افزود: اجرای ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، افزایش رقابت بین اپراتورها و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائه شده را به دنبال دارد.

وی با اشاره به مشارکت نمایندگان اپراتورها، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران در جلسات ایجاد و راه‌اندازی مرکز مدیریت ترابرد شماره‌های تلفن همراه عنوان کرد: در کنار پیمانکار داخلی این پروژه، یک شرکت خارجی که تجربه پیاده‌سازی MNP را  در ۱۴ کشور دیگر دنیا در کارنامه خود دارد به عنوان همکار انتخاب این طرح انتخاب شده است.

عمیدیان افزود: به دلیل اهمیت موضوع و نظارت دقیق و مناسب بر اجرای پروژه، یک شرکت مشاور ناظر نیز انتخاب شده که وظیفه نظارت بر طرح و اجرای پروژه را در هر دو سوی رگولاتوری و اپراتورها، نظارت بر پشتیبانی و نگهداری، تهیه قواعد تجاری و استفاده از یک مشاور خارجی را به عهده دارد.

Mobile-Number-Portability-in-Iran-04

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هدف انعقاد تفاهم‌نامه MNP گفت: این پروژه علاوه بر نیاز به ایجاد مرکز مدیریت ترابرد در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، نیازمند ایجاد تغییرات و ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و درصورت لزوم ایجاد درگاههای اتصال به مرکز مدیریت در سمت هر یک از اپراتورهای تلفن همراه است که علاوه بر هزینه، نیازمند انجام کار بسیار از سمت اپراتورهاست.

وی افزود: تمامی این پروژه باید به صورت هماهنگ و همگام پیش برود و اپراتورهای تلفن همراه نیز همزمان و متناسب با انجام پروژه در هر مرحله، اقدامات لازم را در بخش خود انجام دهند، بر همین اساس این تفاهم‌نامه بین رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه مبادله می‌شود.

عمیدیان درباره زمان بهره‌برداری از طرح MNP گفت: در پی این تفاهم نامه، پروژه MNP در یک برنامه واحد و هماهنگ پیش رفته و در زمانبندی تعیین شده از ابتدای مردادماه، ظرف مدت ده ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. همایون می‌گوید

    آقا ما نفهمیدیم چی شد فرض کنید من یه شماره رایتل دارم اینو میتونم بیارم تو همراه اول؟
    یعنی کد اولش مثلن من که تهرانم میشه 0912 و باقی شماره من؟
    خوب اگه اون شماره رایتل من مشابه تو همراه اول داشته باشه چی؟ داستان چیه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      خیر..با همون شماره یعنی اگر ۰۹۲۱ هستید با همون شماره میایید از سرویس همراه اول استفاده می‌کنید شماره‌ها تغبیری نمی‌کنند

      1. همایون می‌گوید

        سپاس لطف کردید … ولی اینطوری که زیاد چنگی به دل نمیزنه و فقط یه پولی برای این انتقال نصیب این اپراتورها می کنه برای همین با لب خندون نشستن داره امضاء میکنن.

        1. محسن صحافی می‌گوید

          فکر می کنم رایگان باشه انتقال و سالی دوبار میشه جابجا شد..