تغییرات اساسی در مرورگر فایرفاکس در راهست

شرکت موزیلا در خصوص مرورگر فایرفاکس خود دست به ایجاد تغییراتی خواهد زد که از جنبه‌های متفاوت این مرورگر را تا حد زیادی شبیه به کروم می‌کند. این تغییرات به نحوی طراحی شده‌اند تا این مرورگر بیش از پیش ایمن و البته پایدار شود.

0

با این اوصاف از نقطه نظر منفی، امکان شخصی‌سازی این مرورگر کمتر شده و بیش از پیش به منابع سیستمی رایانه شما متکی خواهد بود. تغییرات انجام شده در سطوح متفاوت انجام می‌پذیرند. اولین تغییر انجام شده، تفاوت در روند برقراری ارتباط افزونه‌ها با مرورگر است. موزیلا روندی را آغاز کرده که مشابه با راه‌حل عرضه شده در مرورگرهایی مانند کروم و اپرا است.

اگرچه این بدان‌معناست که افزونه‌های فایرفاکس باید مجددا تولید شوند اما در معنای دیگر آن افزونه‌های کروم و اپرا با تغییراتی اندک بر روی فایرفاکس نیز قابل استفاده خواهند بود. موزیلا نیز در پست منتشر شده در وبلاگ خود اینچنین اعلام کرده است:

توسعه‌دهندگانی که در حال حاضر از افزونه‌های کروم پشتیبانی می‌کنند با توجه به یکی شدن پایه کدنویسی‌ها از این موضوع سود خواهند برد.

موزیلا فرایند دیگری را نیز آغاز کرده که در آن کلیه افزونه‌های مورد استفاده، پیش از نصب بر روی دستگاه، از نظر امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این در حالی است که پیش از این تنها افزونه‌های موجود در گالری رسمی موزیلا از چنین بررسی بهره‌مند می‌شدند.mozilla-firefox

اگرچه این روند باعث خواهد شد توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز مجبور به ایجاد تغییراتی در روند تولید برنامه‌های خود شوند اما اتخاذ این سیاست جدید نهایتا باعث خواهد شد هر افزونه نصب‌شده بر روی مرورگر کاربران از یک فیلتر امنیتی عبور داده شود.

موزیلا در این‌ زمینه اینچنین می‌گوید:

افزونه‌هایی که صفحه‌اصلی و تنظیمات جستجو را بدون آگاهی کاربر تغییر می‌دهند روز به روز گسترش بیشتری پیدا می‌کنند و متداول‌ می‌شوند. این در حالی است که برخی از این افزونه‌ها، تبلیغاتی را ناخواسته بر روی صفحات وب کاربر نشان می‌دهند و یا اسکریپت‌های مخرب را بر روی سایت‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی می‌کنند.

به‌طور کلی مشکلات امنیتی زیادی در خصوص اجرای بدون اجازه و کنترل افزونه‌ها بر روی مرورگر وب ممکن است به وقوع بپیوندد و موزیلا عزم خود را جزم کرده تا این روند را تغییر دهد.

به‌روزرسانی دیگری که شاهد آن هستیم به تکنولوژی‌های داخلی فایرفاکس مربوط است. به عنوان مثال سیستم مدیریت زبانه‌ها به زودی به سبک کروم درخواهد آمد. در واقع به جای اجرای تواما و در کنار هم محتوای وب و مرورگر، کروم این دو را به نحوی مدیریت خواهد کرد که قاب مرورگر از هر زبانه وب به‌صورت جداگانه و مستقل عمل کند.

این بدان معناست که در صورت بروز مشکل برای یک زبانه، محتوای موجود در زبانه‌های دیگر مرورگر همچنان قابل استفاده خواهد بود و مرورگر به‌طور کامل از دسترس کاربر خارج نخواهد شد. از نظر امنیتی نیز در صورتی که زبانه‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر عمل کنند شاهد بهبود شرایط خواهیم بود. در گام اول موزیلا به جداسازی محتوای وب و مرورگر اقدام می‌کند اما در طول زمان شاهد جداسازی هر زبانه به‌طور منحصر به فرد خواهیم بود. این اقدام ممکن است باعث ایجاد مشکلات در منابع سیستمی شود ( همان‌گونه که در کروم شاهد چنین مشکلی هستیم) اما از دیدگاه مثبت باعث بهبود پایداری و امنیت مرورگر خواهد شد.

در مرحله آخر نیز موزیلا قصد دارد برخی تکنولوژی‌های ایجاد مرورگر خود را به نحوی تغییر دهد تا توسعه‌دهندگان افزونه‌ها نتوانند تغییرات زیادی بر روی مرورگر ایجاد کنند. اگرچه این مورد از دید توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری خوشایند به‌نظر نمی‌رسد اما امکان شخصی‌سازی بالای فایرفاکس نظیر آنچه در حال حاضر مشاهد می‌شود می‌تواند به ایجاد مشکلات پایداری و امنیتی منجر شود.customizefirefoxfeature

موزیلا اعلام کرده در حال حاضر افزونه‌ها دسترسی کاملی به محتوای داخلی فایرفاکس و تکنولوژی‌های پایه و سازنده آن دارند و این می‌تواند به بروز مشکلات مختلف امنیتی و پایداری منجر شود. اگرچه این روند ممکن است به کاهش سرعت توسعه فایرفاکس منجر شود اما موزیلا امیدوار است با تغییر توانایی‌های افزونه‌ها از این روند نیز جلوگیری کند.

این تغییرات به مرور زمان و در طول یک سال آتی و یا حتی بیشتر اعمال خواهند شد. با این اوصاف قابلیت‌هایی مانند تایید افزونه‌‌ها در مرورگر فایرفاکس 42 که تنها دو نسخه با مرورگر فعلی فاصله دارد اعمال خواهند شد. فایرفاکس 43 نیز عملکرد مرورگر را از محتوای داخل زبانه‌ها جدا خواهد کرد اما تغییرات گسترده‌تر به چیزی از 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری کم‌کم باید به فکر روش‌های جدید برای ایجاد افزونه‌ها باشند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.