با این نرم‌افزار می‌توانید دنیا را از چشم حیوانات ببینید!

اگر همیشه در خیالتان دوست داشتید دنیا را از نگاه یک زنبور یا عقاب ببینید، خبر خوش اینکه به تازگی اپلیکیشنی توسعه داده شده که به شما امکان می‌دهد دنیا را از نقطه نظر دیگر مخلوقات تماشا کنید.

0

انسان‌ها تنها می‌توانند طیف نوری قابل مشاهده را ببینند؛ اما بسیاری از حیوانات به شکل کاملاً متفاوتی بسته به نوع زاویه دید و به دلیل وجود اشعه ماوراءبنفش دنیا را تماشا می‌کنند. با این حال ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور بتوان دنیا از دید یک عقاب مشاهده کرد.

گروهی از محققان دانشگاه اکستر بریتانیا به رهبری Jolyon Troscianko، به تازگی اپلیکیشنی را تولید کرده‌اند که تصاویر RAW را به شکل دیجیتالی به رنگ و شکلی تبدیل می‌کند که حیوانات آن‌ها را از محیط اطراف می‌بینند.

Flower-in-ferret-human-ladybird-vision

هرچند این نرم‌افزار به رایگان از هم‌اکنون قابل دریافت می‌باشد، با این حال برای استفاده از آن بایستی تنها تصاویری را انتخاب کنید که با معیارها و اندازه‌های از قبل تعیین شده مطابقت داشته باشد. برنامه مذکور با تطبیق رنگ‌های قابل رؤیت در کنار اطلاعاتی که از تصاویر دارای طیف کامل رنگی به دست می‌آیند، به بازسازی تجربه دیداری حیوانات می‌پردازد.

کالیبراسیون تصویر و برخورداری از ابزارهایی همچون دوربینی با لنز قابل تعویض که بتواند تصاویری با فرمت RAW را با کیفیت بالا ثبت کند، برخی فیلترهای خاص برای کنترل UV از جمله مواردی است که برای تجزیه و تحلیل دقیق تصاویر و تبدیل آن‌ها به گونه‌ای که از چشم حیوانات مشاهده می‌شود لازم است. برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانید به وبلاگ گروه توسعه‌دهنده آن مراجعه کنید.

Crocus

هدف اولیه تولید این برنامه، آسان کردن مراحل تحقیق زیست‌محیطی بر روی دنیای حیوانات با بهره‌گیری از امکانات اولیه همچون یک دوربین عکاسی بوده است، با این حال از آن می‌توان در سایر علوم زیستی همچون سیگنالینگ حیوانات و حتی گیاه‌شناسی نیز استفاده کرد.

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.