بررسی تخصصی دوربین گوشی هوشمند جی 4 ال‌جی

چندی است که از رونمایی رسمی آخرین محصول ال‌جی یعنی LG G4 می‌گذرد. در این یادداشت به بررسی تخصصی دوربین این گوشی هوشمند می‌پردازیم. با فارنت همراه باشید.

11

ال‌جی در حالی از G4 پرده‌برداری کرده است که رقبای بسیار قدری در بازار در کنار خود می‌بیند. به لحاظ قابلیت عکاسی (که این مقاله به‌صورت تخصصی به آن می‌پردازد) گلگسی اس ۶ سامسونگ و آیفون ۶ اپل آن‌چنان قدرتمند ظاهرشده‌اند که کار را برای دیگر رقبا بسیار سخت کردند. بااین‌حال ال‌جی با برگ برنده دیافراگم f/1.8 و عکاسی در حالت دستی (Manual) پا به این میدان گذاشته و ادعا کرده است که بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند متعلق به G4 است. برای بررسی درستی این ادعا بهتر است این مقاله را دنبال کنید.Lg-g4-camera-review-01

مشخصات فنی

در جدول زیر مشخصات و قابلیت‌های فنی LG G4 را مشاهده می‌کنید.

حداکثر ابعاد تصویر (resolution) 5312 در 2988
تعداد پیکسل 16 مگاپیکسل
اندازه پیکسل 1.12 μm
اندازه سنسور 1/2.6”
فاصله کانونی لنز (تقریب شده به ۳۵ میلی‌متری) 28 میلی‌متر
دیافراگم f/1.8
محدوده سرعت شاتر قابل تنظیم از ۳۰ ثانیه تا 1/6000 ثانیه
دامنه حساسیت قابل تنظیم از ISO 50 تا ISO 2700
حداکثر ابعاد تصاویر ویدئو 2160p با نرخ فریم 30fps
تعداد پیکسل دوربین جلویی ۸ مگاپیکسل

جدیدها

در مقایسه با پرچم‌دار قبلی ال‌جی یعنی G3، در G4 شاهد افزوده شدن امکانات و ارتقای برخی قابلیت‌ها هستیم. مهم‌ترین این قابلیت‌ها که توسط ال‌جی بسیار مطرح شد، استفاده از دیافراگم f/1.8 در G4 است. این در حالی است که دیافراگم G3 حدود f/2.4 بود. این به معنای نور ورودی بیش‌تر به لنز و درنهایت داشتن عکس‌هایی با نویز کمتر است. مسئله مهم دیگر افزایش پیکسل‌های سنسور از ۱۳ مگاپیکسل به ۱۶ مگاپیکسل است. حالا که سامسونگ هم به همین تعداد پیکسل بسنده کرده است، به نظر می‌آید سازنده‌های گوشی‌های هوشمند ۱۶ مگاپیکسل را برای دوربین گوشی‌های خود مناسب می‌دانند و نیازی به افزایش آن نمی‌بینند. درحالی‌که دوربین جلویی G3 تنها دارای رزولوشن ۲ مگاپیکسلی بود، ال‌جی با یک جهش بزرگ، دوربین جلویی G4 را مجهز به سنسور ۸ مگاپیکسلی کرده است؛ این یعنی یک دوربین قابل‌اعتنا در جلوی گوشی. افزودن امکان عکاسی با حالت کاملاً دستی (Manual) با فرمت RAW نیز قابلیت دیگری است که به G4 افزوده‌شده است.

تفکیک جزئیات

واقعیت آن است که دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند درگیر تعداد پیکسل نیستند، بلکه به دنبال آن هستند که با پردازش بهتر این پیکسل‌ها، بتوانند جزئیاتی بهتر و دقیق‌تر ارائه دهند؛ مسئله‌ای که تا به امروز در آن چندان موفق نبودند. اینجا باید اعتراف کنم که ال‌جی در پرچم‌دار جدید خود به میزان قابل‌توجهی در این زمینه موفق عمل کرده است. تفکیک جزئیات و از آن مهم‌تر پردازش پیکسل‌ها در G4 بسیار بهتر از محصولات قبلی ال‌جی و حتی دیگر گوشی‌های هوشمند بازار است. پیش‌ازاین به دلیل پردازش ضعیف پیکسل‌ها شاهد جزئیاتی نقاشی گونه بودیم، که این مسئله در G4 بسیار کاهش پیداکرده است.Lg-g4-camera-review-02

در عکس بالا نمونه‌ای از عکس گرفته‌شده توسط G4 و برش ۱۰۰ درصد قسمتی از عکس را می‌بینید.

بازنمایی رنگ

پیش‌ازاین در بررسی گلگسی اس ۶ سامسونگ از بازنمایی رنگ خوب صحبت کرده‌بودم، اما اتفاقی که در G4 افتاده است، فراتر از این‌ها است. باید گفت که بزرگ‌ترین برتری و نقطه قوت G4 بازنمایی رنگ بسیار عالی آن است. شخصاً از این پیشرفت غافلگیر شده و اعتقاددارم در این زمینه G4 به دوربین‌های عکاسی نزدیک شده است. باید اضافه کنم که پردازش مناسب عکس و کاهش اثرات ناشی از فرآیند «کاهش نویز» در این زمینه بسیار مؤثر بوده است.Lg-g4-camera-review-03

در سایر عکس‌هایی که در این بررسی قراردادهایم، می‌توانید قدرت بازنمایی رنگ G4 را دقیق‌تر بررسی کنید.

عکاسی پرتره

یکی از پرکاربردترین سبک‌های عکاسی برای کاربران گوشی‌های هوشمند، عکاسی پرتره یا همان عکاسی از چهره است. G4 با پیشرفت چشمگیری که در ارائه و تفکیک جزئیات و همچنین بازنمایی رنگ از خود نشان داد، طبیعتاً در عکاسی از چهره نیز موفق خواهد بود. یکی از نمونه عکس‌های از چهره که توسط G4 ثبت‌شده است را در زیر می‌بینید.Lg-g4-camera-review-04

امیدوارم محکوم‌به جانب‌داری نشوم، اما پرتره‌های ثبت‌شده توسط G4 چه ازنظر ارائه جزئیات، چه ازنظر واقع‌نمایی و چه ازنظر بازنمایی رنگ بهتر از همه رقیبانش است. برش صد در صد زیر این مسئله را بهتر اثبات می‌کند.Lg-g4-camera-review-05

عکاسی از نمای شبانه

این‌بار برخلاف بررسی‌های گذشته، برای بررسی قدرت دوربین در ثبت نماهای شبانه، به‌جای استفاده از حالت خودکار، در حالت دستی و از بالاترین حساسیت (ISO) دوربین استفاده کردیم، تا بیش‌ترین نویزی که ممکن است دوربین تولید کند را شاهد باشیم. عکسی که می‌بینید با حساسیت ISO 2700 دوربین گرفته‌شده است.Lg-g4-camera-review-06

همان‌طور که می‌بینید شاید بتوان گفت که نمای کلی عکس تا حدودی قابل‌قبول باشد، اما برش صد درصد آن هیچ حرفی برای گفتن ندارد. حتی فرآیند کاهش نویز هم نتوانسته است دردی از آن دوا کند. البته باید این مسئله را مدنظر داشته باشید که این عکس با بالاترین حساسیت دوربین گرفته‌شده و صحنه مذکور بسیار کم‌نور بوده است. چیزی که در حساسیت بالای G4 خودنمایی می‌کند «نویزهای رنگی» هستند که در ادامه مقاله به‌طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت. به‌طورکلی G4 درصحنه‌های تاریک نسبت به رقبای اصلی خود عملکرد ضعیفی دارد.

تصویربرداری

G4 نیز مانند تقریباً همه هم‌رده‌های خود به قابلیت تصویربرداری 4K مجهز است؛ بااین‌حال علی‌رغم کیفیت تا حدودی قابل‌قبول این ویدئوها، بازهم مانند دیگر هم‌رده‌ها، دچار مشکل لرزش گیر لنز است. لرزش گیر سه محوره G4 که ال‌جی روی آن خیلی مانور داده است، هنگام تصویربرداری باعث تغییرات پرسپکتیو عجیب‌وغریب می‌شود. درباره تصویربرداری صحنه آهسته یا همان «اسلوموشن» G4 هم باید گفت که ال‌جی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. اسلوموشن G4 نه‌تنها کیفیت مناسبی ندارد، بلکه امکان گرفتن خروجی نیز در آن پیش‌بینی نشده‌است. داغ شدن گوشی هنگام تصویربرداری با فرمت 4K را نیز به این‌ها اضافه کنید. با توجه به محدودیت پهنای باند و رزولوشن سرویس‌های ویدئو استریم در ایران، از قرار دادن نسخه اصلی ویدئوهای G4 معذوریم.

پانوراما و HDR

ثبت پانوراما در ابعاد غول‌پیکر (!) یعنی حدود ۱۰۰ مگاپیکسل یکی از نکات قابل‌توجه و منحصربه‌فرد G4 است. البته در این گوشی هم شاهد پدیده «روح نمایی» یا «Ghosting» هستیم.

حالت HDR آخرین پرچم‌دار ال‌جی، تا حدود زیادی عملکرد مناسبی دارد. با توجه به بالا بودن داینامیک رنج دوربین G4، حالت HDR این گوشی موفق است.

Lg-g4-camera-review-12در بالا حالت عکاسی HDR و معمولی از یک صحنه را در کنار هم می‌بینید.

سلفی

دوربین جلویی G4 با داشتن سنسور ۸ مگاپیکسلی نسبت به G3 پیشرفت چشمگیری داشته‌است. درواقع می‌توان گفت که دوربین جلویی G4 به تنهایی یک دوربین خوب است.

Lg-g4-camera-review-13بخشی از نمونه‌ای از عکس گرفته شده با دوربین جلویی G4 را در بالا می‌بینید.

رابط کاربری

رابط کاربری دوربین G4 تا حدود زیادی سهل‌الوصول و ساده است. شیوه‌های عکاسی در G4 به سه حالت Simple یا ساده، Auto یا خودکار و Manual یا دستی قابل انتخاب است. در حالت ساده درواقع هیچ گزینه‌ای بر روی تصویر وجود ندارد و تنها و با لمس کردن نقطه‌ای که خواهان فوکوس بر روی آن هستید و سپس فشردن دکمه شاتر قادر به عکاسی خواهید بود. در حالت خودکار گزینه‌هایی مانند روشن کردن فلاش و حالت HDR است. حالت دستی نیز تقریباً مانند یک دوربین عکاسی حرفه‌ای اختیار کنترل همه ابزارهایی که با آن یک عکس را می‌توان کنترل کرد در اختیار شما می‌گذارد. همچنین در این حالت می‌توانید با فرمت RAW عکاسی کنید. در ادامه درباره حالت دستی G4 بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.

یکی از ایرادهایی که می‌توان از رابط کاربری G4 گرفت، عدم کنترل راحت و ساده فوکوس در حالت خودکار است. درواقع فوکوس خودکار G4 چندان هم هوشیار نیست. بااین‌حال از کنار منوی جامع حالت دستی که حتی نمودار هیستوگرام را نیز در خود دارد نمی‌توان به‌راحتی گذشت.

نکات قابل‌توجه

حالت دستی

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، حالت دستی یا Manual این گوشی بسیار جامع و کامل است. در این حالت کاربر قادر به کنترل مقادیر سرعت شاتر، حرارت رنگ، فوکوس و حساسیت است. تنها مقدار دیافراگم ثابت بوده و کاربر قادر به تغییر آن نیست. در حالت دستی همچنین می‌توان هریک از این مقادیر را به‌صورت جداگانه به حالت خودکار درآورد. سرعت شاتر با داشتن بازه‌ای بین 1/6000 ثانیه تا ۳۰ ثانیه، قابلیت‌های فراوانی در اختیار کاربر می‌گذارد. درواقع با داشتن سرعت شاترهای چندثانیه‌ای کاربر قادر به به کار بردن تکنیک‌های بسیار زیادی از عکاسی خواهد بود. همچنین حساسیت G4 بازه‌ای بین ISO 50 تا ISO 2700 را داراست. با داشتن حساسیت ۲۷۰۰ کاربر قادر خواهد بود از صحنه‌های بسیار تاریک نیز تصویر ثبت کند. همچنین حساسیت ۵۰ نیز درصحنه‌های پرنور امکان ثبت عکس با حداقل نویز و کنتراست بیش‌تر فراهم می‌شود. برای تنظیم حرارت رنگ نیز دامنه‌ای بین 2700 کلوین تا 7400 کلوین در اختیار کاربر است.

Lg-g4-camera-review-14همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، در بالای صفحه نمودار هیستوگرام و نمودار نورسنجی برای برآورد دقیق‌تر از صحنه ارائه می‌شوند. تا به امروز کامل‌ترین منوی عکاسی دستی در بین گوشی‌های هوشمند متعلق به G4 است.

فرمت RAW

پیش‌ازاین در چند گوشی ازجمله HTC ONE M9 شاهد حضور فرمت RAW در دوربین بوده‌ایم. این فرمت در این گوشی‌ها تقریباً تنها نام خود را یدک می‌کشید و چندان خبری از امکاناتی که باید در مرحله ویرایش در اختیار کاربر بگذارد نبود. درواقع همان عکس با همان میزان اطلاعات تنها در فرمت RAW ذخیره‌شده بود. اما در G4 باید اعتراف کرد که با یک RAW واقعی طرف هستیم. در صورت آشنایی با نرم‌افزار ACR یا همان Adobe Camera Raw کاربر می‌تواند تغییرات زیادی در عکس RAW گرفته‌شده توسط G4 اعمال کند.

Lg-g4-camera-review-07عکس بالا فرمت Jpeg گرفته‌شده توسط G4 و در زیر خروجی گرفته‌شده از فرمت RAW همان عکس را پس از اندکی ویرایش در ACR می‌بینید.

علاوه بر این باید گفت که عکسی که با فرمت RAW در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، فرایند پردازش در پردازشگر دوربین گوشی را طی نمی‌کند. بنابراین این عکس نسبت به‌عکس پردازش‌شده دارای اندک جزئیات بیش‌تر و همچنین «داینامیک رنج» بیش‌تری است.

Lg-g4-camera-review-09در بالا نمونه‌ای از مقایسه برش صد درصد فرمت Jpeg و RAW یک عکس از G4 را در کنار یکدیگر می‌بینید.

یادآور می‌شوم که فرمت RAW عکس‌های گرفته‌شده توسط G4 حجمی حدود 20 مگابایت اشغال می‌کنند. این عکس‌ها با پسوند DNG ذخیره می‌شوند که این فرمت عکس تنها توسط نرم‌افزار ACR و لایت روم قابل‌ویرایش است.

پردازش عکس‌ها

همه دوربین‌ها پس از ثبت عکس، برای فشرده کردن و تبدیل فرمت آن به JPEG، دست به پردازش عکس می‌زنند. معمولاً در این مرحله علاوه بر فشرده کردن اطلاعات عکس، کنتراست و رنگ‌های عکس اندکی افزایش و فرایند کاهش نویز نیز بر روی آن اعمال می‌شود. این مرحله در دوربین‌ها بسیار مهم بوده و بسته به قدرت پردازشگر تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی می‌گذارد. ضعف پردازشگر اغلب گوشی‌های هوشمند باعث ایجاد مشکلاتی در آن‌ها ازجمله ایجاد جلوه نقاشی گونه در عکس می‌شده‌است. یکی از اتفاقات مهم در G4 پردازش بسیار خوب عکس‌ها در پردازشگر دوربین است. علاوه بر افزایش متناسب کنتراست، فرایند حساس «کاهش نویز» نسبت به پرچم‌دار قبلی ال‌جی و حتی نسبت به دیگر رقیبان بسیار مناسب عمل می‌کند. به همین دلیل تأثیر جلوه نقاشی گونه به میزان زیادی کاسته شده است.

Lg-g4-camera-review-10در تصویر بالا، مقایسه تصویر پردازش‌شده توسط دوربین و نسخه RAW همان عکس را در کنار یکدیگر می‌بینید. گفتنی است اپل در تمام آیفون‌های خود، به دلیل تعداد پیکسل پایین و درنتیجه بزرگی پیکسل‌ها و نویز کم، تنها گوشی هوشمندی بود که از ابتدا در این مرحله تا حدود زیادی موفق عمل می‌کرد.

نویزهای رنگی

پدیده‌ای که در مورد G4 قابل‌ذکر است حضور «نویزهای رنگی» یا «chroma noise» در عکس‌ها است. در اغلب دوربین‌ها شاهد نویزهای سفید هستیم، اما بنا به دلایل نامعلوم (که حتماً طراحان دوربین G4 از آن مطلع هستند) در این گوشی شاهد بروز نویزهای رنگی نامطبوعی هستیم. نکته قابل‌تأمل نویزی بودن عکس‌ها حتی در حساسیت‌های پایین است. درواقع حتی در صورت انتخاب حساسیت ISO 50 نیز اندکی این نویزها را خواهید دید. نویزهای رنگی در قسمت‌های تاریک صحنه به شکل شدیدتری خودنمایی می‌کنند. بااین‌حال دلیل کمتر دیده شدن این نویزها در نسخه‌های JPEG، پردازش بسیار خوب عکس‌ها توسط پردازشگر دوربین G4 است.

عکس بالا نمونه‌ای از فرمت RAW عکسی است که توسط G4 و با حساسیت ISO 200 گرفته‌شده است. همان‌طور که می‌بینید، باوجود حساسیت پایین، نویزهای رنگی به میزان قابل‌توجهی در عکس حضور دارند. باید گفت که با جود پردازش خوب، نهایتاً از بین بردن این نویزها در قسمت‌های تاریک صحنه، باعث بروز جلوه نقاشی گونه در عکس می‌شود.

داغ شدن گوشی هنگام عکاسی با فرمت RAW

یکی از دیگر از معایب اصلی G4، داغ کردن گوشی هنگام عکاسی با فرمت RAW است. به‌صورت طبیعی و مانند همه هم‌رده‌های دیگر، هنگام تصویربرداری 4K، گوشی به میزان زیادی داغ می‌کند. اما داغ کردن گوشی هنگام عکاسی چندان چیز خوشایندی نیست. بااین‌حال هنگام عکاسی معمولی و با فرمت JPEG، گرم شدن گوشی چندان زیاد نیست و G4 عملکرد مناسبی دارد.

برای آشنایی بیش‌تر با عکس‌های G4، نمونه‌هایی از عکس‌های اصلی گرفته‌شده توسط گوشی، بدون فشرده‌سازی را می‌توانید در گالری زیر ببینید. توجه داشته باشید که با توجه به حجیم بودن عکس‌ها بارگذاری آن‌ها اندکی زمان‌بر است (برای بزرگنمایی روی عکس‌ها کلیک کنید).

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که G4 با ارائه چنین دوربینی به شکلی کامل قدرت‌نمایی کرده و در حال حاضر به اعتقاد من بهترین دوربین بازار را در اختیار دارد. جهش بزرگ در بازنمایی رنگ‌ها و همچنین پردازش بسیار خوب عکس‌ها از نقاط قوت اصلی G4 است که آن را از رقبایش متمایز می‌کند. بااین‌حال نقطه‌ضعف اصلی G4 در عکاسی از نماهای شبانه و صحنه‌های تاریک است. اگر علاقه به عکاسی از طبیعت و یا پرتره دارید و به‌صورت کلی کمتر سراغ صحنه‌های تاریک و مناظر شبانه می‌روید، حتماً G4 بهترین انتخاب است. البته در مورد نقاط ضعف دیگر G4 می‌توان به اندکی شارپنس پایین نسبت به رقبا اشاره کرد. همچنین نقطه قوت دیگر G4 داینامیک رنج بالای آن است. در آینده و با عرضه مدل‌های جدید رقبای ال‌جی، بهتر می‌توان درباره G4 قضاوت کرد؛ اما به اعتقاد من این رقبا کار سختی برای رقابت با G4 پیش رو دارند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    سلام تو رو خدا کمکم کنید حالت حرکت آهسته کار نمیکنه چیکار کنم حرکت آهسته ضبط نمیکنه مشکل از چیعه

  2. محسن می‌گوید

    لوبیا لوبیا …. اقا اگر فقط دوربین مهم باشه باید بری یه DSLR بخری خیال خودتو راحت کنی . اخه لوبیا با اون سیستم عامل فسیلش به جز دوربین حرف دیگه ای هم واسه گفتن داره! یه اسمارت فون باید در جمیع جهات امتیاز خوبی کسب کنه نه اینکه یه بخش رو بولد کنه بقیه رو به امان خدا بسپاره.فقط الجی جی 4 .

  3. ilia می‌گوید

    کیفیت دوربینش 4k هست؟!!!!

  4. محمد می‌گوید

    سلام ببخشید با دسته سلفی نمیتونم تو حالت عکس برداری زوم کنم ایا این ضعف ال جی جی ۴ ؟؟؟؟

  5. erfantopme می‌گوید

    من لومیا 930 دارم باید بگم که گوشی من با اختلاف زیادی کیفیت عکساش از این بیشتره :)))))
    حالا دیگه کیفیت عکسای لومیا 950 بماند!

  6. شهاب می‌گوید

    با سلام .
    می خواستم بدونم آیا دوربین این گوشی از دوربین لومیا1020 هم بهتر است یا نه؟
    با تشکر.

  7. mas می‌گوید

    ببخشید
    می خواستم بدونم آیا دوربین این گوشی میتونه با سرعت 120 fps به فیلمبرداری صحنه آهسته بپردازه؟

    گویا این امکان در جی 3 وجود داشت:

    http://s6.picofile.com/file/8212228318/scr_slowmotion_lgg3.jpg

    ممنون میشم پاسخم رو بدید.

  8. سعيد می‌گوید

    یکی از مهمترین قابلیتهای این گوشی اینه که میشه شاترو درحالت تنظیمات دستی تا ٣٠ ثانیه باز نگه داشت تا در تاریکی سنسور ٣٠ثانیه نورگیری کنه ، اونقت میتونید بدون بالا بردن ایزو عکسهای فوق العاده روشن و باکیفیت و بدون نویز ثبت کنید البته باید گوشیو رو سطح ثابت قرار بدید تا کوچکترین لرزشی نداشته باشه، شما به طرز جالبی از قدرتمندترین قابلیتش استفاده نکردید، ال جی خودشو کشته سرعت شاتر دستی گذاشته شما مجبور نشی ایزو رو ببری بالا اونوقت جنابعالی ایزو رو چسبوندی ته خوب معلومه نویز میزنه بالا، نکته اینه با این گوشی با شاتر باز بالاتر میشه تو تاریکی با ایزو ١٠٠ عکسهای روشن و واضح و بدون نویزی گرفت که گوشیهای دیگه خوابشو نمیبینن، حالا برعکس با زمان شاتر کم در حد هزارم ثانیه در نور کافی میتونید سریعترین اشیا رو فریز کنید عکس واضح بگیرید، من نمیفهمم این چجور بررسی تخصصیه عکاسیه که متخصصش از مفهوم به این سادگی در عکاسی اطلاع نداره، عزیزم کل داستان جی ۴ اینه تو شب زمانو میبری بالا ایزو رو میاری پایین ، ای خدا!!

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      ممنون از نظر جنابعالی، ولی فکر کنم شما بررسی رو کامل نخوندید ، یا بهتر بگم اصلاً نخوندید!
      تو قسمت «حالت دستی» درباره سرعت شاتر کامل توضیح دادم، بهتره یه مطالعه کوچیک بفرمایید!
      درباره پایین آوردن سرعت شاتر باید خدمتتون عرض کنم که برای عکاسی از سوژه انسانی یا متحرک، نمیشه سرعت را پایین تر از ۱/۶۰ آورد. دلیلش اینه که اولاً سوژه به صورت طبیعی نمی‌تونه بی حرکت باشه و اندک لرزشی توی عکس دیده میشه و دوماً دست عکاس می‌لرزه. بر فرض اینکه گوشی رو با یه سه پایه هم فیکس کنیم، کدوم سوژه انسانی می‌تونه ۳۰ ثانیه فریز باشه؟
      دوست عزیز قابلیت سرعت شاتر ۳۰ ثانیه خیلی قابلیت خوبیه، اما وقتی کاربر به صورت معمولی عکاسی می‌کنه، سرعت شاتر نهایتاً نباید از ۱/۳۰ پایین‌تر بیاد. مثلاً؛ کاربر داره توی یک شب زیبا قدم می‌زنه هوس گرفتن عکس از یک صحنه خاص می‌کنه. اونوقت باید سه پایه رو از جیبش دربیاره و به همه سوژه‌ها بگه ۳۰ ثانیه حق ندارید جم بخورید؟!!!
      در ضمن اگر متن رو مطالعه می‌کردید می‌دیدید که عکسی که ما برای نشون دادن نویزهای رنگی گرفتیم با ایزوی ۲۰۰ گرفته شده! به نظر شما ایزوی ۲۰۰ ایزوی بالاییه؟!
      کاش متن رو می‌خوندید و بعد نظر می‌دادید!

  9. سعید فداییان می‌گوید

    نمونه عکس هایی که من با این موبایل گرفتم در وب سایت خودم است
    میتونید نگاهی داشته باشید
    http://www.g4.saeidpix.ir

  10. Amir می‌گوید

    مقایسه با لومیا 1020 کنید که رقیب اصلی همه این شرکت ها و گوشی های بازار هس