77 ترفند جامع برای عکاسی بهتر و حرفه‌ای‌تر؛ قسمت پنجم: عکاسی در شب

عکاس بودن به دوربین حرفه‌ای و لنز گران نیست؛ این را هر عکاسی می‌داند. چه بخواهید عکاسی پرتره خود را تقویت کنید، چه عکاسی از مناظر، چه عکاسی نورکم و چه تصاویر ماکرو علاوه بر لوازم مختلف به دانش عکاسی و ترفندهای ریز و درشتی نیاز دارید که سعی داریم در 7 قسمت در قالب 77 نکته برایتان بنویسیم. پس با فارنت همراه باشید.

بخش پنجم به عکاسی در شب و نور کم می‌پردازد که دغدغه بسیاری از کاربران مبتدی است.

0

1- از سه‌پایه استفاده کنید

5-1-tripod

الفبای کلیشه‌ای عکاسی در نور کم را هیچ‌گاه فراموش نکنید: «استفاده از سه‌پایه». از آن‌جایی که برای نورگیری بیشتر معمولاً سرعت شاتر بسیار پایین و دیافراگم روی بزرگ‌ترین حد خودش تنظیم می‌شود کوچک‌ترین لرزشی می‌تواند عکس شما را تار کند و عکاسی بدون سه‌پایه تقریباً در تاریکی غیرممکن است.

البته می‌توانید با بالاتر بردن مقادیر ISO سرعت شاتر را بیشتر کرده و تاجایی که نور اجازه می‌دهد این دو مقدار را به دلخواه خود تنظیم کنید اما همان‌طور که می‌دانید بالاتر بردن ISO به معنای افزایش نویز دیجیتال روی تصاویر خواهد بود.

پس برای این‌که به رنگ‌هایی طبیعی‌تر و عکس‌هایی بدون نویز یا کم‌نویز دست پیدا کنید و همچنین از محدوده دینامیکی سنسور دوربین خود هم نهایت استفاده را ببرید هیچ جایگزینی برای سه‌پایه، ISO پایین و سرعت شاتر پایین وجود ندارد. حتی در صورت استفاده از سه‌پایه نیز توصیه می‌کنیم از ریموت شاتر و یا Self Timer دوربین بهره ببرید.


2- کمی زودتر دست به کار شوید

5-2-tripod-setup

گاهی حتی یکی دو دقیقه زودتر بنا کردن سه‌پایه و تجهیزات باعث می‌شود بتوانید عکس‌ها را قبل از این‌که هوا کاملاً تاریک شود ثبت کنید. نه‌تنها با کمی نور بیشتر فوکوس کردن و ثبت جزئیات بهتر صورت می‌گیرد بلکه می‌توانید جزئیاتی از آسمان زیبای شب را هم ثبت کنید.

عکاسی از بنا در شب معمولاً وقتی جذاب‌تر از آب در می‌آید که آسمان به رنگ آبی عمیق باشد نه سیاه سیاه! همچنین اگر آسمان کاملاً سیاه نباشد همچنین تضاد زیبایی میان گرمی رنگ‌های نورهای مصنوعی و آسمان آبی ایجاد می‌شود و ایجاد Exposure متعادل ساده‌تر خواهد بود.


3- از تعادل سفیدی اشتباه استفاده کنید!

5-3-tungsten-white-balance

تعادل سفیدی یا White Balance همیشه هم لازم نیست درست و صحیح به کار گرفته شود! گاهی استفاده از حالت تنگستن Tungsten در عکاسی شب می‌تواند جلوه بسیار زیبایی به تصاویر شما ببخشد. معمولاً در نورهای مصنوعی لامپ تصاویر بیش از حد رنگ‌های گرمی خواهند داشت و استفاده از حالت تنگستن که تن آبی‌رنگی را به روی تصویر اضافه می‌کند می‌تواند اثر نور مصنوعی را خنثی کند.

حال اگر بخواهید تصاویر ثبت شده در روز شبیه به عکس‌های شب بشوند چطور؟! باز هم حالت تنگستن به کار شما خواهد آمد. کافیست Exposure را کمی کمتر از حد مورد نیاز تنظیم کرده و با استفاده از این White Balance عکس‌های شما شبیه به عکس‌های نیمه شب از آب در می‌آیند.

البته اگر از تصاویر خام RAW استفاده می‌کنید لازم نیست با White Balance دست و پنجه نرم کنید چرا که تمامی این تنظیمات را می‌توانید در نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ انجام داده و تعادل سفیدی و Exposure موردنظرتان را بعداً انتخاب کنید.


4- ثبت دنباله نورها

5-4-light-trail

شاید باور نکنید اما عکاسی موفق در شب بیشتر به صبر، پشتکار و خلاقیت نیاز دارد تا ابزار گران‌قیمت و حرفه‌ای.

همان‌طور که در نکته ششم عکاسی از مناظر نوشتیم کافیست از سرعت پایین شاتر، مقادیر دیافراگم پایین و ISO پایین کمک بگیرید تا اصطلاحاً عکس Long Exposure یا با نوردهی طولانی مدت ثبت کرده و به این ترتیب رد نورهایی مانند چراغ اتومبیل‌های درحال حرکت را ثبت کنید.

توصیه می‌کنیم در عکاسی Long Exposure با مقادیر Exposure مختلف عکاسی کرده و آن‌ها را همان‌طور که در ترفندهای قبلی اشاره کردیم در فتوشاپ با یکدیگر ترکیب کنید.


5- ثبت حرکت ستارگان در آسمان شب

5-5-star-trail

تصویر فوق را نگاه کنید؛ خلق تصویر بالا به علم پیچیده‌ای نیاز ندارد اما اگر آدم صبوری نیستید بهتر است به سراغ نکته بعدی بروید! ثبت تصاویر از آسمان شب و به کمک حرکت زمین به دور خود نیاز به صبر و حوصله فراوان و چندین ساعت وقت دارد.

دوربین خود را در حالت تنظیمات دستی Manual قرار دهید و فوکوس لنز را بر روی بی‌نهایت تنظیم کنید. حالا با استفاده از حالت Bulb Mode مقادیر ISO را تا حد امکان برای کاهش نویز دیجیتال کم کرده و یک مقدار بالا برای دیافراگم مانند F/2.8 انتخاب کنید تا بیشترین میزان نور وارد سنسور شود. حالا دو راه دارید:

راه اول این‌که شاتر را حدود 30 دقیقه یا شاید بیشتر باز بگذارید تا حرکت ستارگان ثبت شود.

راه دوم استفاده از چندین تصویر با زمان نوردهی کمتر و ترکیب آن‌ها در فتوشاپ است که می‌تواند نویز دیجیتال را نیز در مقایسه با تک‌عکس با نوردهی بیشتر کاهش دهد.

ترکیب کردن عکس‌ها در فتوشاپ ساده است. کافیست ابتدا عکس اول را باز کنید و عکس دوم را در لایه‌ای جداگانه بر روی آن قرار دهید. حالت Blending Mode لایه دوم را بر روی Lighten قرار داده و هر دو عکس را با Flatten Image به یک لایه تبدیل کنید و سپس به سراغ عکس بعدی بروید. به این ترتیب می‌توانید به صورت دستی یک رد زیبا از حرکت ستاره‌ها خلق کنید.


6- نقاشی با نور

5-6-light-painting

نقاشی با نور یک تکنیک محبوب است که می‌توانید با استفاده از یک چراغ‌قوه و نوردهی بالا در شب به آن دست پیدا کنید. باید دوربین را در حالت Bulb Mode قرار داده و با استفاده از یک ریموت شاتر برای مدت لازم دریچه شاتر را باز نگه‌دارید. حالا می‌توانید چراغ قوه را رو به دوربین حرکت داده درست شبیه به این‌که روی هوا نقاشی می‌کنید.

5-6-light-painting-photography

توجه کنید که بایستی تا حد امکان سرعت ثابتی داشته باشید تا نقطه‌ای خیلی روشن‌تر از نقاط دیگر نشده و تصویرتان خراب نشود. در این حالت اگر کمی خلاقیت داشته باشید می‌توانید تصاویری خلق کنید که شاید هیچکس باور نکند فتوشاپی نیستند!


7- استفاده از تکنیک Zoom Burst

5-7-zoom-burst

تکنیک Zoom Burst یا Zoom Blur با استفاده از زوم تأکید عکس را بر روی سوژه خاصی بیشتر می‌کند. به این ترتیب که وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهند به‌سرعت حلقه زوم را به سمت زوم بیشتر یا کمتر حرکت می‌دهند که البته این کار با دوربین کمی دشوار است. از این تکنیک بیشتر در روز استفاده می‌شود اما استفاده از آن در شب نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

در شب و با حضور نورهای مصنوعی رنگارنگ وقتی ناگهان به بیرون یا درون زوم کنید جلوه بسیار زیبایی از رد نورها ایجاد می‌شود که می‌تواند از خسته‌کننده‌ترین مناظر تصاویری خیره‌کننده بسازد. بهتر است دوربین را روی سه‌پایه قرار داده و مطمئن شوید نقطه کانونی در وسط کادر قرار دارد؛ همچنین می‌توانید با استفاده از فلش وضوح سوژه‌های ثابت را افزایش دهید.


8- عکاسی از ماه

5-8-photographing-moon

خوشبختانه یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین رویدادها ماه کامل در شب 14 ماه قمری است. در عکاسی از ماه کامل البته باید حواستان به اخبار هواشناسی هم باشد تا تمام برنامه‌هایتان یک‌شبه به باد نرود! به‌هرحال برای عکاسی از ماه به یک لنز تله‌فوتو نیاز دارید؛ هرچه بلندتر بهتر!

توصیه می‌کنیم حداقل از لنز 400 میلی‌متری استفاده کنید که با استفاده از دوربین‌های DSLR نوع APS-C عملکردی شبیه به لنز‌های 600 تا 640 میلی‌متری را فراهم می‌کند. حالا یک عکس آزمایشی بگیرید و به هیستوگرام تصویر نگاه کنید. معمولاً اولین تصاویر بیش از حد روشن یا اصطلاحاً Overexposed خواهند شد و باید مقادیر exposure را کمتر کنید.

برای عکاسی از ماه نیز استفاده از سه‌پایه و ریموت شاتر یا Self-Timer برای جلوگیری از لرزش توصیه می‌شود. بهتر است دوربین را در حالت تنظیمات دستی Manual قرار داده و برای شروع از سرعت شاتر 200/1 ثانیه، دیافراگم f/10 و ISO200 استفاده کنید. بر روی وسط ماه زوم کنید و به صورت دستی بر روی مرکز آن فوکوس انجام دهید.


9- فیلترهای فرابنفش UV را بردارید

5-9-uv-filter

اگر برای محافظت از لنز خود از فیلترهای UV یا Skylight استفاده می‌کنید وقت آن است که برای عکاسی شب آن را بردارید. این فیلترها مخصوصاً در حضور نور ماه و یا نورهای مصنوعی باعث ایجاد بازتاب‌های داخلی شده و عکس شما را خراب می‌کنند. به جای آن می‌توانید از هود برای جلوگیری از ضربه و خراش استفاده کرده و از ورود نور شدید به داخل آن جلوگیری کنید.

همان‌طور که نور خورشید در روز می‌تواند باعث ایجاد زبانه‌کشیدن نور یا Flare شود نورهای مصنوعی خیابان‌های روشن نیز می‌توانند همین عارضه را ایجاد کنند. برای جلوگیری از lens flare در شب می‌توانید یک Flare Buster دستی بسازید. این کار را می‌توانید با یک تکه مقوای مشکی و چسب انجام دهید و جزئیات آن را هم می‌توانید اینجا بخوانید. به این ترتیب هاله‌های نور مزاحم در اطراف منابع نور پدیدار نخواهند شد.


10- عکاسی از شهرها در شب

5-10-city-night

معمولاً عکاسان ساختمان‌ها و شهر در شب از ترکیبی از عکاسی با نوردهی بالا یا Long Exposure، دوربین مجهز به سه‌پایه و ریموت شاتر استفاده می‌کنند. استفاده از هیستوگرام و توجه به یکنواخت بودن نور ساختمان‌ها در این نوع عکاسی بسیار مهم بوده و اگر دوربینتان به هشداردهنده نور زیاد مجهز است بهتر است از آن کمک بگیرید.

همان‌طور که گفتیم بهتر است آسمان هنوز کمی روشن باشد تا بتوانید نور مصنوعی و طبیعی را ترکیب کنید. بهتر است دوربین را ثابت نگه‌داشته و با آسمان نیمه روشن و همچنین تاریک در نقاط مختلف نوردهی کرده و چندین عکس ثبت کنید تا بتوانید بعداً در فتوشاپ با ترکیب آن‌ها عکس‌های مناسب‌تری بسازید.


11- عکاسی از سوژه‌ها درون خانه

5-11-indoor-photo

عکاسی از سوژه‌ها در نور کم می‌تواند بسیار جالب و سرگرم کننده باشد. عکاسی پرتره در نور کم با استفاده از سه‌پایه، بازترین حالت دیافراگم و شمع با توجه ویژه به فوکوس می‌تواند شروع کارتان باشد.

آویزان کردن یک چراغ‌قوه سبک از سقف توسط نخ و چرخاندن آن و سپس استفاده از تکنیک Long Exposure می‌تواند تصویر جالب دیگری خلف کند و عکاسی از دود و تکنیک‌ high-speed flash نیز در نور کم بهتر جواب می‌دهد.


در بخش بعدی 77 ترفند عکاسی به عکاسی از خیابان خواهیم پرداخت و 11 ترفند دیگر را برایتان ذکر خواهیم کرد.

DigitalCameraWorld

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.