8 دلیل که بر اساس آنها می‌توانیم پلوتون را مانند زمین یک سیاره بدانیم!

دانشمندان پلوتون را تا سیاره کوتوله تنزل مقام داده‌اند اما اگر هنوز هم آن را به‌عنوان یکی از 9 سیاره منظومه شمسی به‌حساب می‌آورید، در این مطلب می‌توانید دلایلی را مبنی بر منطقی بودن این کار بخوانید.

0

با توجه به عکس‌های جدیدی که از فضاپیمای افق‌های نو از پلوتون به زمین ارسال شد، تمام اهل زمین درباره آن صحبت می‌کردند. با دیدن این عکس‌ها زخمی قدیمی دهان باز کرده است: تنزل مقام پلوتون از سیاره به سیاره کوتوله در سال 2006.

تعداد زیادی از افراد، همچنان پلوتون را به‌عنوان یک سیاره می‌شناسند و دلایل خود را برای این کار دارند. فضاپیمای افق‌های نو، وجود کوه‌ها و آب را در پلوتون تأیید کرده است. اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی یا IAU وجود چنین ویژگی‌هایی را در هنگام تصمیم‌گیری برای اینکه کدام جرم آسمانی را سیاره بشناسد، در نظر نمی‌گیرد؛ اما با توجه به اینکه سومین سیاره از خورشید هم دارای کوه‌ها و آب است و ما در آن زندگی می‌کنیم، شاید تجدیدنظر درباره وضعیت پلوتون، کار صحیح‌تری باشد.

از نظر فنی تمام سیاره‌های کوتوله باید سیاره به‌حساب بیایند

از اجسام TNO شناخته‌شده (سیاره‌های کوچکی که در منظومه شمسی در مداری بزرگ‌تر از میانگین مدار نپتون، به دور خورشید می‌کردند)، پلوتون در زیر گروهی قرار می‌گیرد که سیاره‌های کوتوله دیگری به نام‌های سرس، اریس (که از پلوتون هم بزرگ‌تر است) و ماکی ماکی را شامل می‌شود.

pluto1-jpg

دانشمندان زیادی درباره اینکه لیست سیاره‌ها باید پذیرای چند جرم آسمانی دیگر باشد، با یکدیگر به بحث می‌پردازند.

چون پلوتون دو مورد از الزامات سیاره بودن را دارد و سومی چندان هم مهم نیست

بنا به انجمن بین‌المللی اخترشناسی برای اینکه یک جرم آسمانی سیاره شناخته شود، باید 3 ویژگی را دارا باشد. پلوتون دور خورشید می‌گردد؟ بله. شکل گرد دارد؟ بله؛ اما هنوز همسایگی خودش را از اجسام کوچک‌تر از خود، پاک‌سازی نکرده است.

بنا به گزارش‌های دانشمندان، زمین و مشتری هم قانون شماره 3 را نقض می‌کنند. چون مشتری دورترین فاصله را از خورشید داشته و در مکانی پر از این اجسام کوچک قرار گرفته، بدترین وضعیت هم نصیبش شده است. شاید بهتر باشد اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، اندکی تخفیف برای پلوتون عزیز در نظر بگیرد!

چون خیلی به زمین شباهت دارد

پلوتون قمر خود را دارد که با نام شارون شناخته می‌شود. پلوتون از لحاظ زمین‌شناسی فعال است، به این معنی که با چیزهایی که در زمین وجود دارد مثل سنگ‌ها و یخ‌ها پر شده است. قبلاً هم گفتیم که IAU به چنین تعاریفی اهمیت نمی‌دهد و به تعریفی محدودی که خود از سیاره دارد، توجه می‌کند.

چون سنت مهم است

قبل از اینکه معنای کلمه سیاره توسط تعدادی از فضانوردان محدود شود، برای هزار سال مفهوم گسترده‌تری داشته است.

چون تنها حدود 2 درصد از اعضای IAU به سیاره نبودن پلوتون رأی داده‌اند

از حدود ده هزار عضو بین‌المللی و ثبت‌شده‌ی اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، تنها 237 نفر به سیاره کوتوله بودن پلوتون رأی داده‌اند. 157 عضو دیگر به این موضوع رأی منفی داده و بیش از 9500 نفر در هنگام انجام این رأی‌گیری در پراگ پایتخت چک، حضور نداشتند!

چون قسمت اعظم پلوتون هنوز کشف نشده باقی مانده است

مأموریت فضاپیمای افق‌های نو اولین مأموریتی است که واقعاً به کاوش پلوتون می‌پردازد. این در حالی است که باقی سیاره‌های منظومه شمسی به میزان زیاد موردتحقیق و بررسی قرارگرفته‌اند.

هنوز مشخص نیست که پلوتون چطور شکل ‌گرفته، اتمسفر آن از چه چیزی تشکیل شده، میدان مغناطیسی یا اقیانوس زیرسطحی دارد یا خیر. چگونه می‌توان جسم آسمانی که کاملاً شناخته نشده را طبقه‌بندی کرد؟

چون هنوز رئیس ناسا پلوتون را سیاره می‌خواند

اگر Charles Bolden رئیس آژانس فضایی آمریکایی هنوز می‌تواند پلوتون را سیاره بداند، پس بقیه هم می‌توانند. بولدن به تازگی گفته:

روز بزرگی برای ناسا است. امروز آمریکا به کشوری بدل شد که از تمام سیارات بازدید کرده است. بااینکه پلوتون از لحاظ فنی یک سیاره کوتوله است، ما به آن سیاره می گوییم. من آن را سیاره می‌خوانم، اما کسی نیستم که قوانین را وضع می‌کند.

البته هنوز این کار را انجام نمی‌دهد.

cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.