این اولین تصویر با رزولوشن بالا از سطح سیاره پلوتون است

ناسا به تازگی اولین عکس با وضوح‌بالا را از سطح سیاره پلوتون منتشر کرده که با بزرگنمایی فوق‌العاده بالا یک درصد از سطح این سیاره را به تصویر می‌کشد. این عکس در کمتر از 24 ساعت پس از آنکه ناسا به صورت رسمی تائید کرد سفینه «نیوهورایزنز» مأموریت خود را به درستی بر روی این سیاره دور افتاده انجام داده است منتشر می‌شود.

0

البته روز گذشته نیز تصویری با کیفیت کمتر از شمای کلی پلوتون منتشر گردیده بود، با این حال تصویر جدید که با بزرگنمایی بر روی سطح یکی از جوان‌ترین سیارات منظومه شمسی گرفته شده حاوی اطلاعات جالبیست که تا به امروز نهفته مانده بود. بر این اساس سطح پلوتو از کوهستان‌های بسیار بلند تا ارتفاع 330 متر پوشیده شده است که برخی دانشمندان معتقدند این کوه‌ها عمدتاً از یخ ساخته شده‌اند.

NASA releases the final color image of Pluto taken before the flyby

در حالیکه ارتفاع بلند کوه‌ها که به نظر می‌رسد نشان دهنده فعالیت‌های ژئولوژیک در آن سیاره باشند متخصصین را حیرت زده کرده است. ناسا اعلام کرده است که این کوه‌ها بیش از 100 میلیون سال قدمت ندارند، با این حال برخلاف آنچه بر روی زمین مشاهده می‌شود، کوه‌های یخی موجود بر روی سطح سیاره پلوتون کماکان در حال  رشد و افزایش ارتفاع هستند.

بدون شک این تصویر دریچه جدیدی در دنیای نجوم باز می‌کند، با این حال به گفته مدیر هدایت سفینه یوهورایزنز  Alan Stern، چیزی که تمام محققان بر روی آن متفق‌القول هستند، اینکه برای تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت ژئولوژیکی در کرات یخی، نیازی به حرارت جزر و مدی نیست.

به گفته او صخره ها و شیارهایی که در طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح این قمر کشیده شده ناشی از فرآیندهای داخلی است و کمتر برخوردی از اجرام آسمانی با پلوتون یافت‌ می‌شود. نسا قصد دارد در 16 ماه آینده و تا پایان مأموریت سفینه مذکور، به تجزیه و تحلیل این دو تصویر بپردازد با این حال انتشار تصاویری جدید و سه‌بعدی غیرمحتمل است.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.