5 یادگاری ساتورو ایواتا در شرکت نینتندو

ساتورو ایواتا در ۵۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری را در سوگ گذاشت، این مرد اسطوره‌ای دنیای بازی‌‌های کامپیوتری یادگاری‌های زیادی در طول عمر مفید خود به جای گذاشته است که در این بین ۵ تای آنها بیشتر به چشم می‌خورد.

0

ایواتا یک‌شنبه چهاردهم آذر ماه سال ۱۳۳۸ دیده به جهان گشود، وی پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی به دنیای بازی‌های کامپیوتری جذب شد و پس از کار برای شرکت‌های مختلف در سال ۱۳۷۹ به شرکت نینتندو پیوست. در طول مدت همکاری وی با نینتندو اقدامات زیادی صورت داد که نیم‌نگاهی به ۵ یادگاری این مرد محبوب دنیای بازی‌های کامپیوتری خالی از لطف نیست.

۱. اولین رئیس نینتندو که از خوانواده یامائوچی نبود

نینتندو شرکت قدیمی است که هیروشی یامائوچی در سمت مدیر عامل توانسته بود این شرکت را در سطح جهانی مطرح کند. ایواتا پس از ۵۲ سال اولین مدیر نینتندو بود که از بین افرادی به غیر فامیل یامائوچی انتخاب شد. وی پس از به دست گرفتن سکان نینتندو راه‌حل‌های متفاوتی را برای پیشرفت در پیش گرفت. او معتقد بود بازی‌های ساخته شده، بیشتر از آنکه نیاز به گرافیک داشته باشد از لحاظ گیم‌پلی دچار نقص هستند، ایواتا طی مراسمی در سال ۱۳۸۳ گفت بود که بازیکنان بیشتر به جای اینکه نیاز به کنسول نسل جدید داشته باشند، خواهان بازی‌هایی با گیم‌پلی جدید هستند.

۲. معرفی کنسول محبوب نینتندو DS

نینتندو تحت رهبری ایواتا کنسول نینتندو DS و 3DS را به بازار معرفی کرد. نینتندو با معرفی این کنسول توانست نرم‌افزار و عناوینی عرضه کند که نیازی به گرافیک‌ بالا نداشتند. به این ترتیب بازی‌های فکری با گرافیک‌های بسیار پایین توانستند به رقابت‌ با عناوین گرافیک بالا و پر زد و خورد بپردارند. بازی معروف Brain Age را می‌توان از این دسته از عناوین خوش‌ساخت دانست که در زمان خود، محبوبیت بسیاری کسب کرد.

۳. فروش بالای کنسول بازی نینتندو Wii

سال ۱۳۸۵ نیز نینتندو با معرفی کنسول Wii ثابت کرد که هنوز در عرصه بازی‌های کامپیوتری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کنسول از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار نبود؛ اما مجهز بودن Wii به کنترل‌های حرکتی باعث محبوبیت این کنسول شد. منتقدین و بازی‌کنان به کنسول نینتندو Wii روی خوش‌نشان دادند و این کنسول در زمان خود به فروش خوبی دست پیدا کرد.

۴. رکود نینتندو بعد از سال ۱۳۸۷

نینتندو بازی‌هایی برای افراد معمولی می‌ساخت و این امر باعث شد تا کم‌کم بازی‌کنان حرفه‌ای از این کنسول روی برگردانند. ایواتا برای جبران این امر کنسول Wii U را در سال ۱۳۹۱ به بازار معرفی کرد؛ اما این محصول نیز آنچنان که باید و شاید نتوانست نظر بازی‌کنان را جلب کند. از طرف دیگر با ورود بازی‌های موبایل به صنعت‌بازی‌های کامپیوتری بازار جدیدی ایجاد شد که تا همین اواخر نینتندو از حضور در این بازار پرسود امنتاع می‌کرد.

۵. تغییر سیاست نینتندو و تمایل به ساخت بازی‌ موبایل

زمستان پارسال بود که ایواتا از تمایل نینتندو به ساخت‌ بازی موبایل سخن به میان آورد. وی با شرکت‌های مختلفی در این زمینه آغاز همکاری کرده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد عرضه عناوین جذابی از نینتندو برای موبایل باشیم.

همان‌طور که گفته شد ایواتا در طول حیات خود به صنعت‌بازی‌های کامپیوتری خدمات زیادی ارائه کرد و در سن ۵۵ سالگی بر اثر سرطان چشم از جهان فرو بست.

blogs.wsj.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.