مایکروسافت فردا یک نسخه دیگر از سیستم‌عامل خود را بازنشسته خواهد کرد

سیستم‌عامل دیگری از محصولات مایکروسافت قرار است به جمع سیستم‌عامل‌های بازنشسته‌ این شرکت اضافه شود، این‌بار نوبت ویندوز سرور ۲۰۰۳ است که پس از حدود یک دهه سرویس‌رسانی از دور خارج شود.

0

مایکروسافت نوزدهم فروردین ماه پارسال پشیبانی خود را از ویندوز محبوب ایکس‌پی قطع کرد و اکنون پس از گذشت بیشتر از یک‌سال اعلام کرد که ویندوز سرور ۲۰۰۳ فردا پس از دریافت وصله‌های امنیتی از جانب مایکروسافت دیگر پشتیبانی نمی‌شود. به این ترتیب پس از این تاریخ مدیران شبکه‌ باید فکری به حال امنیت ویندوز سرور ۲۰۰۳ خود بردارند چرا که در صورت پیدا شدن حفره‌های امنیتی دیگر از دست مایکروسافت کمکی بر نخواهد آمد.

اگر با سیاست‌های مایکروسافت آشنا باشید حتماً‌ می‌دانید که این شرکت به این راحتی‌ها حاضر نیست از پول دست بکشد و علی‌رغم اعلام عدم پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی باز هم به صورت سفارشی و در قبال دریافت پول به پشتیبانی این سیستم‌عامل قدیمی ادامه می‌دهد.

از قرار معلوم این امر برای ویندوز سرور ۲۰۰۳ نیز صحت دارد و مالکین این سیستم‌عامل می‌توانند به صورت سفارشی پشتیبانی مایکروسافت را دریافت کنند. مبلغ پشتیبانی ویندوز ۲۰۰۳ سرور مشخص نشده است اما پشتیبانی سفارشی ویندوز ایکس‌پی حدود ۲۰۰ دلار برای دوازده ماه آب می‌خورد.

ویندوز ۲۰۰۳ سرور بیشتر از آنچه فکر کنید محبوبیت دارد و بر اساس آماری که از جانب شرکت آمریکایی معتبر دل منتشر شده است در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از سرورهای استرالیا و نیوزیلند از ویندوز سرور ۲۰۰۳ استفاده می‌کنند.

دین گاردینر یکی از مقامات ارشد دل در این‌باره به ZDNet گفته است که مشتریان هنوز برای عدم پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۲۰۰۳ آمادگی ندارند و ادامه به کار ویندوز ۲۰۰۳ سرور بدون پشتیبانی نیز از لحاظ امنیتی اصلا معقول نیست، به این ترتیب بدون شک در آینده شاهد حملات خرابکارانه زیادی به سرورهایی که از ویندوز ۲۰۰۳ استفاده می‌کنند خواهیم بود.

جالب اینجاست که مشتریان نیز تمایلی به ارتقا نسخه ویندوز سرور ۲۰۰۳ خود ندارند، ۲۳ درصد از مراکزی که ویندوز ۲۰۰۳ سرور را به خدمت گرفته‌اند مدعی هستند هیچ دلیلی برای ارتقا این ویندوز نمی‌بینند،‌ از طرف دیگر ۴۰ درصد از کاربران ویندوز ۲۰۰۳ نیز نسخه ویندوز سرور خود را ارتقا نمی‌دهند چرا که مدعی هستند شرایط لازم را برای ارتقا ندارند. در این بین ۲۹ درصد مدیران شبکه‌ نیز مدعی هستند دلایل مالی مانع از ارتقا ویندوز سرور ۲۰۰۳ شده است.

به هر ترتیب باید گفت که زمان خداحافظی با ویندوز ۲۰۰۳ سرور فرا رسیده است و با توجه به عدم پشتیبانی مایکروسافت، صاحبان صنایع و سازمان‌ها مجبور خواهند شد برای حفظ امنیت سرورهای خود هم که شده نسخه‌های جدیدتر ویندوز سرور مایکروسافت را خریداری کنند.

new.softpedia.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.