آیا ویندوز 10 موبایل می تواند مایکروسافت را دوباره به صحنه رقابت پلتفرم‌های موبایل بازگرداند؟

هرچند ردموندی ها از دیرباز علاقه خاصی به بازار گوشی‌های هوشمند داشته‌اند، با این حال این شرکت تا به امروز راه سختی را برای رسیدن به اهداف خود در این بازار پیموده است. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحلیلی IDC، ردموندی ها هرچند هم‌اکنون تنها بر 2.7 درصد سیستم‌عامل‌های موبایلی تسلط دارند، با این حال سرعت رشد و محبوبیت ویندوز فون حدود دو برابر پلتفرم‌های رایج در بازار است.

0

اگر اخبار منتشر شده در فارنت را دنبال کرده باشید، بدون شک در جریان هستید که مدیرعامل جدید مایکروسافت ساتنا نادلا، هفته گذشته با ارسال ایمیلی به کارمندان این شرکت از تعدیل نیروی 7800 نفری در شرکت متبوعش که اکثر آن‌ها کارمندان سابق بخش کسب و کار موبایلی نوکیا که سال گذشته با مبلغ 7.2 میلیارد به مجموعه مایکروسافت اضافه شد،هستند خبر داد.

این خبر در حال منتشر شد که سال گذشته نیز  نادلا حدود 18 هزار نیروی این بخش را بازنشسته اجباری کرده بود. تمامی این اتفاقات، حدس و گمان‌ها در رابطه با خروج مایکروسافت از بازار گوشی‌های هوشمند و تمرکز این شرکت بر روی بازار نرم‌افزاری و پی‌سی را افزایش داد. در هجمه همه جانبه اکثر وب‌سایت‌های تحلیلی فناوری به مایکروسافت طی چند هفته اخیر، به نظر ما مایکروسافت هیچ‌گاه شرایطی بهتر از الآن برای موفقیت در بازار موبایل نداشته است.

با انتشار قریب‌الوقوع ویندوز ۱۰ در تاریخ ۷ مردادماه سال جاری، به دلیل طرحی با عنوان اپلیکیشن های یونیورسال مایکروسافت خواهد توانست یکی از بزرگ‌ترین معضلات خود یعنی آوردن توسعه‌دهندگان به سوی ویندوز فون را برطرف کند. ویندوز 10 این قابلیت را برای برنامه نویسان ارائه می‌دهد که تنها با یک بار کد نویسی، اپلیکیشن خود را با ترفندهایی برای اجرا بر روی پی‌سی، گوشی هوشمند، تبلت، کنسول بازی ایکس باکس و یا حتی هدست واقعیت مجازی هولولنز بهینه کنند.

علاوه بر این، ساکنین ردموند با تازگی ابزاری را در اختیار توسعه دهنگان قرار داده‌اند که با بهره‌گیری از آن می‌توانند اپلیکیشن های تحت اندروید و iOS خود را به ویندوز فون پورت کنند. با استفاده از این روش یک روزه مشکل کمبود برخی برنامه‌ها حل نمی‌شود، با این حال در بلند مدت می‌تواند به ارتقای سطح کمی فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز فون که هم‌اکنون چند صد هزار برنامه درون آن موجود است، کمک شایانی نماید.Windows-10-updates-WIndows-Phone-8-all-Lumias-01

به گفته تحلیل‌گر ارشد و سخنگوی سابق موسسه تحقیقاتی فورستر J.P. Gownder، این بهترین استراتژی مایکروسافت در جهت حمایت از سیستم‌عامل موبایلی خود و توسعه‌دهندگان آن است. به عقیده وی، این استراتژی یک موقعیت عالی برای جذب مشتریان سازمانی و رها کردن میانه بازار برای ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌های سخت‌افزاری است. بر این اساس مشتریان سازمانی به دلیل یکپارچگی هسته اصلی ویندوز 10 خواهند توانست یک گوشی هوشمند را همانند یک پی‌سی کنترل کنند.

از طرفی خبرگان این عرصه معتقدند که مایکروسافت با تعیین استراتژی جدید عرضه تنها شش پرچم‌دار در سال می‌تواند همچون اپل گوشی‌هایی بسیار با کیفیت را در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار مطلوب به بازار عرضه کند.J.P. Gownder، همچنین اخراج 7800 نفر از کارمندان سابق نوکیا را به یکی از ناملایمات لاینفک بازار کسب و کار توصیف کرده است. در همین رابطه ساتنا نادلا در نامه خود به این نکته این‌گونه اشاره کرده بود:

ما در حال عبور از یک استراتژی به‌منظور توسعه تجارت گوشی‌های همراه به صورت مستقل هستیم، استراتژی برای رشد و ایجاد اکوسیستم ویندوز بر پایه خانواده دستگاه‌های تولیدی که گوشی‌های هوشمند نیز جزو آن حساب می‌شود. ما در نظر داریم که بخش تولید گوشی‌های هوشمندمان را با سایر بخش‌های سخت‌افزاری ادغام کنیم تا در نهایت یک محصول کاملاً ویندوزی را راهی بازار نماییم

هرچند در بازار پر رقابت گوشی‌های هوشمند هیچ تضمینی وجود ندارد که مایکروسافت با استراتژی جدید خود بتواند بر سایر رقبای بزرگی همچون گوگل و اپل فائق آید، با این حال این فرصت خوبیست که ردموندی ها با کاهش تنوع‌طلبی و تمرکز بر روی چند دسته واحد از گوشی‌های هوشمند گوی رقابت را از دیگر رقبای این عرصه بربایند.

forbes

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.