راه‌اندازی MESH نقطهٔ عطفی را در ابتکار استارت‌آپ‌های سونی رقم می‌زند

سونی سال گذشته مقاله‌ای دربارهٔ پلتفرم هوشمند MESH (Make, Experience, SHare) (بسازید، تجربه کنید، به‌اشتراک‌ بگذارید)-پلت‌فرمی هوشمند از نوع «خودتان بسازید» برای آفرینش «ابداعات هوشمند» که برای همگان در دسترس است، منتشرکرد.

0

حالا بنابر اعلام سونی امروز پروژهٔ MESH به نقطهٔ عطف خود رسیده و به دنبال عرضه در ژاپن نخستین نسخهٔ MESH برای خرید در ایالات متحده از طریق Amazon در دسترس قرار گرفته است.

بنابر اعلام سونی MESH از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: «MESH Canvas»، برنامه‌ای تعاملی که شما را قادر می‌سازد به آسانی و بدون کدنویسی پیچیده، کارها را تعریف کنید و تگ‌های MESH بی‌سیم با عملکردهای گوناگون.

تگ‌های MESH از طریق «MESH Canvas» و با ارتباطی که به‌آسانی از طریق این برنامه پیکربندی می‌شود، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. عملکردهای فعلی شامل این موارد هستند: حرکت (حسگر حرکت)، دکمه، LED و GPIO (ورودی/خروجی با عملکرد عمومی). این تنها آغاز کار است، به معنی واقعی کلمه، چرا که این پروژه همراه با کاربران و جامعهٔ توسعه‌دهندگان هم برای گسترش برد و هم قابلیت‌های تگ‌ها در طول زمان، به تکامل ادامه خواهد داد.

Sony-Mesh

تصور کنید بتوانید گیاهانتان را به‌طور خودکار آبیاری کنید، یک چراغ LED روی در خانه‌تان باشد که هر زمان باران در راه است روشن شود … یا حتی بتوایند با افزودن جلوه‌های صوتی نمایشی به بازی‌های تحته‌ای، کمی تفریح کنید یا سطل زباله‌ای را بیابید که هر زمان آشغالی در آن می‌اندازید از شما تشکر کند.

MESH در نمایشگاه Maker Faire Bay Area در سان ماتیو در ماه مه به نمایش گذاشته شد و چرخهٔ داستانی را که سال گذشته در همین زمان آغاز شده بود کامل کرد. در ۱۲ ماه گذشته کارهای بسیار زیادی انجام شده است. این پروژه مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشت و نهایتاً بودجه آن از طریق Indiegogo به شیوهٔ جذب سرمایهٔ مردمی تأمین شد و مهم‌تر از همه اینکه به گروه به‌کارگیرندگان اولیه اطلاع رسانی شد، زمانی که پروزه از مرحلهٔ تولید نمونهٔ اولیه به تجاری‌سازی رسید. تیم پروژه، MESH را همچنین در جریان نمایشگاه CES 2015 در Eureka Park به نمایش گذاشت و به دنبال آن MESH در Hacker Dojo (فرومی برای تمام نوآوری‌ها در قلب کالیفرنیا)، SXSW و گردهمایی‌های دیگر مطرح شد.

MESH بخشی از ابتکارات جدید آفرینش کسب‌کار ماست. «برنامهٔ شتاب‌دهندهٔ ایده‌های بالقوه» سونی، انکوباتوری که برای داشتن شتابی به سبک استارت‌آپ‌ها ، طراحی شده است تا سریع و آسان برخی از ایده‌های پیشروتر، نوآورانه‌تر و ناب‌‌تر را درون انجمن سونی برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان عملی کند.

به تازگی و به‌عنوان بخشی از عملیات سونی Mobile در ایالات متحده دفتر فروش جدیدی را با نام «US sales office of Seed Acceleration Program LLC» در سان ماتیو راه‌اندازی کرده‌ایم تا محصولات وسرویس‌های «برنامهٔ شتاب‌دهندهٔ ایده‌های بالقوه» سونی را به بازار عرضه کند. MESHنخستین رهاورد این شرکت جدید است.

هیروکی توتوکی، رئیس و مدیر ارشد اجرایی ما در سخنانش در کنگرهٔ ‌جهانی موبایل اشاره کرد که دیدگاه وی برای سونی موبایل تنها به یافتن راه‌های بهبود کسب‌وکار اصلی تلفن‌های هوشمند اکسپریا محدود نمی‌شود بلکه به چگونگی توسعهٔ فناوری‌های نوظهور، مشارکت در آفرینش فرصت‌ها برای ارتقاء «کارآفرینی» در این شرکت بزرگ به‌عنوان سکوی پرتابی برای استارت‌آپ‌های جدید نگاه می‌کنیم.

در سونی‌موبایل نوآوری فرآیندی پیوسته و پایه ای است. ما بخشی از بهترین تیم‌های تحقیق وتوسعه در جهان را داریم که روی فناوری‌های شگفت‌آور جدیدی کار می‌کنند که برخی اوقات سال‌ها با تبدیل شدن به محصولی برای بازار مصرفی فاصله دارند.

ولی همهٔ نوآوری‌های ما مستقیما در نتیجهٔ این فرآیند به‌وجود نمی‌آیند. نوآوری، تمرکز ما در کل شرکت است و همهٔ کارکنان ما به مشارکت و تفکر خلاق به‌عنوان بخشی از زندگی روزانهٔ‌شان در سونی ترغیب می‌شوند. برنامهٔ شتاب‌دهندهٔ ایده‌های بالقوه، ما را به عمل و تفکر با سرسختی و شجاعت یک مشارکت جدید تشویق می‌کند ولی از همه مهم‌تر اطمینان می‌دهد چیزهایی را که تاکنون ممکن نمی‌دانستید، ببنید و تجربه کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.