مشعل بازی‌های المپیک 2016 ریو برزیل چگونه طراحی شده است؟

در سال 1936 تیمی از 4000 دونده اولین مشعل بازی‌های مدرن المپیک را از المپیا به محل برگزاری المپیک یعنی شهر برلین انتقال دادند.

0

هنرمند آلمانی Walter Lemcke مشعل فولادی ضد زنگ و براقی را طراحی کرده بود که شاید ناخواسته یک دمبل چند کیلوگرمی را در ذهن تداعی می‌کرد. هشت سال بعد این مشعل در اشکال متفاوت آن به عنوان سمبلیک‌ترین طراحی حاضر در مسابقات باقی ماند. در هر سری از بازی‌ها المپیک از یک طراحی سفارشی به سبک کشور میزبان برای بازی‌ها استفاده می‌شود.

سال آینده، ریو برزیل میزبان بازی‌های تابستانی المپیک 2016 خواهد بود و چیزی در حدود 12 هزارنفر این مشعل را از میان شهرها، روستاها، جنگل‌ها و سواحل برزیل به عنوان یک نماد عبور خواهند داد. در نگاه اول مشعل بازی‌های 2016 آنچنان که باید و شاید متفاوت از مشعل بازی‌های 2012 لندن به نظر نمی‌رسد اما این بار Chelles & Hayashi Design که یک استودیو برزیلی متخصص در طراحی برندهای مختلف هستند کار طراحی را بر عهده گرفته است.

طراحی متحرک استفاده شده در این مشعل به گونه‌ای است که در هنگام دست به دست شدن این مشعل در میان افراد حمل کننده آن، پس از روشن شدن، مشعل با حالتی بازشونده از پنج رنگ مختلف در قسمت‌های مختلف خود رونمایی می‌کند و در کنار شعله که در بالا قرار گرفته است طراحی به نحوی انجام شده که شاهد نمادهایی از زمین، آسمان، کوه‌ها، ابرها و آفتاب به عنوان رنگ‌های رسمی پرچم برزیل باشیم.

 

 

Gustavo Challed موسس استودیوی طراحی کننده این مشعل اذعان داشته فرایند طراحی پس از مدت‌ها تحقیق در خصوص بهترین ترکیبی که می‌تواند نمایش‌دهنده روح برزیل باشد آغاز شده است. تیمی از هشت متخصص، تصاویری از زندگی، شهرها، معماری، کوه‌ها و دریاهای موجود در برزیل را بر دیوارهای استودیو نصب کردند تا با الهام گرفتن از آنها نمادی برای این مسابقات ایجاد کنند. ایجاد یک مشعل تغییر شکل دهنده به‌نظر راه‌حلی هوشمندانه می‌رسید. در حالت بسته این مشعل نشان‌دهنده برابری میان انسان‌ها است و بعد از بازشدن نیز نشان‌دهنده تنوع نژادها در برزیل است. نوارهای رنگی نیز در واقع رزین‌های پوشیده شده در لایه‌های نازک فلزی هستند تا حس حرکت و پویایی را تداعی کنند.

مشعل بازی‌های المپیک 2016 در اردیبهشت ماه سال جاری حرکت خود را آغاز خواهد کرد و انتظار می‌رود مسافت هوایی 16 هزار کیلومتری و مسافت جاده‌ای 19 هزار کیلومتری را در قالب سفر از یونان و سپس حرکت در شهرهای مختلف برزیل تا رسیدن به ریو بپیماید.

این مشعل با 1.36 کیلوگرم وزن در حالت بسته 63.5 سانتی‌متر ارتفاع داشته و در حالت باز شده 68.5 سانتی‌متر خواهد بود. شکل مثلث‌گونه آن نیز یادآور سه نماد المپیک یعنی احترام، دوستی و برتری است و قسمت‌های بازشونده نیز نمادهایی از تلاش‌های ورزشکاران حاضر در این رویداد هستند.

Wired

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.